Bud Abbott Lou Costello Meet Frankenstein (1948)

Alternatieve titels: Abbott & Costello Meet Frankenstein | Abbott and Costello Meet Frankenstein | Bud Abbott and Lou Costello Meet Frankenstein

Komedie / Horror

geregisseerd door Charles Barton
met Lou Costello, Bud Abbott en Bela Lugosi

De lichamen van het monster van Frankenstein en Dracula arriveren uit Europa om te worden gebruikt in een spookhuis. De managers, Wilbur Grey en Chick Young, worden opgeschrikt als Dracula ontwaakt en ontsnapt met het monster, dat hij nieuw leven in wil blazen. Larry 'The Wolfman' Talbot arriveert uit Londen om Dracula zijn snode plannen proberen te beletten. Dracula bijt de mooie Dr. Sandra Mornay, die hem daarna helpt Wilbur te ontvoeren, om zijn hersenen over te planten in het monster. Chick en Talbot proberen hem te bevrijden, maar als de volle maan opkomt raken de Wolfman, Frankenstein en Dracula danig boven hun theewater.

avatar van Horrordude
Zonde van de frankenstein reeks denk ik...
Waarschijnlijk dachten de mensen er toen anders over

avatar van Legan
Een film die mij reuze meeviel. Helemaal niet gedateert of ouwbollig als ik in eerste instantie had gedacht. Simpel maar tevens vermakelijk en creepy. Een redelijk goed script waar ze goed mee uit de voeten kunnen. Misschien zal ik mij ook eens wagen aan de andere "Abbott and Costello Meet" films.

avatar van thunderball
Dit vind ik een van de leukste A&C films. Vaak hilarisch en nog spannend ook! De aanwezigheid van Lugosi is sowieso geweldig, voor al ook omdat hij zo als gewoonlijk zijn rol compleet straight speelt, wat als effect grandioos uit pakt.
En wat te denken van EN Dracula EN het monster van Frankenstein EN de weerwolfman in 1 film! Smullen!

4 sterren!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke comedy uit de legendarische reeks maar inmiddels wel heel erg gedateerd. Ook niet de beste film van de twee. Bovengemiddeld.

avatar van frolunda
een van de beste combinaties van horror en humor (samen met de fearless vampire killers),lugosi is de beste dracula en ook van het duo is dit de beste film.Heeft ook na al die tijd niets aan kracht ingeboet dus 1x per jaar kijken is een "must".

avatar van Metalfist
Jeepers! the creepers are after somebody - and guess who!

Tjah, het is nu niet echt moeilijk om te gokken wie de ongelukkige slachtoffers zijn. Alleen maar Abbott & Costello zouden dit kunnen afbrengen en ik was benieuwd wat ze van gingen maken doordat de Meet *insert Universal Monster* films toch wel tot het bekendste van hun werk horen.

Oorspronkelijk wou Costello dit helemaal niet maken eigenlijk. Hij vond het idee maar redelijk kinderachtig, "No way I'll do that crap. My little girl could write something better than this." waren zelfs zijn exacte woorden, maar dankzij de Charles Barton, die ondertussen een goede vriend was geworden, en een voorschot op zijn salaris zwichtte hij uiteindelijk toch. Ik ben er niet kwaad voor want dit is tot nu toe de beste film uit de hele reeks, nummer 22 trouwens voor de geïnteresseerden. Op zich is het qua humor niet zo vernieuwend ten opzichte van de voorgangers maar het is gewoon de aanwezigheid van de 3 giganten die dit echt tot een waar genot maken. Ik zie Abbott & Costello eigenlijk het liefste in dit soort films waar ze lekker los kunnen gaan, iets wat vooral geldt voor Costello. Een oud kasteel op een verlaten eiland is natuurlijk een geweldige springplank voor vreemde gebeurtenissen en daar zit Meet Frankenstein natuurlijk vol mee. Het plot van de film is ook één van de origineelste in de reeks (Dracula wilt het monster van Frankenstein terug tot leven brengen maar wilt niet dezelfde fout maken als Dr. Frankenstein en besluit een nieuw stel hersens in het monster te planten. En natuurlijk zijn het de hersenen van ons aller geliefde Lou Costello) Origineel en erg leuk in ieder geval. Gaandeweg komen er nog een paar geweldige nevenpersonages op de proppen waardoor dit een waar feest van herkenning wordt als je ietwat vertrouwd bent met de Universal klassiekers. Zelfs de Invisible Man heeft nog een erg kleine bijrol. Qua routines is dit een beetje een magere zit (alleen de bewegende kaarsroutine uit die andere haunted house film, Hold That Ghost, komt tevoorschijn) maar dat kan de pret zeker en vast niet deren. Qua effecten is dit trouwens ook wel mooi in de lijn van de sfeer van de bekende Universal horror reeks.

Abbott & Costello zijn zoals altijd weer geweldig. Ze zijn nog altijd zo heerlijk op elkaar ingespeeld dat het gewoon erg vermakelijk wordt om naar hen te kijken. Na 22 films ben ik ze nog altijd niet beu geraakt en ik twijfel of ik ze ooit beu zou geraken. Het is een geniaal duo dat perfect op elkaar is ingespeeld. Costello zijn mimiek, zijn druk gedoe gecombineerd met Abbots uitgestreken gezicht. Ontzettend jammer dat ze zo in de vergetelheid zijn geraakt. Toch stelen zij de show eens niet in deze film. Hoewel dat is niet waar, Abbott & Costello stelen altijd de show maar nu worden ze mee ondersteund door 3 geweldige acteurs. De eerste is de bekendste, namelijk Bela Lugosi. Mijn broer is altijd al hevige fan geweest van Lugosi en op den duur werd ik ook gebeten door zijn fanatisme. Met reden want Lugosi speelt dit werkelijk geweldig. Hij doet zijn rol van de originele Dracula gewoon over maar zijn serieusheid in combinatie met de grappen en grollen van het duo zorgt voor hilariteit alom. Ook leuk om Lon Chaney Jr. als de Wolf Man tevoorschijn zien komen. Persoonlijk heb ik hem altijd serieus ondergewaardeerd gevonden, als je het over de Universal Monsters hebt, hoor je bijna nooit zijn naam hoewel hij in zijn carrière zowel de Wolfman als Dracula als Frankenstein als de Mummy heeft gespeeld! Beetje jammer maar daar valt nu eenmaal niet veel aan te doen. Hier is hij wederom weer van het niveau dat ik van hem gewend ben. Ook Glenn Strange is de moeite waard als het Frankenstein monster. Hij moet niet zo bijster veel doen maar toch, het blijft heerlijk om Frankenstein te zien. Het is jammer dat ze Karloff hier niet voor hebben gestrikt want dat had het echt afgemaakt. Karloff heeft nochtans wel wat reclame gemaakt voor de film (o.a. promotieshots waarin hij in de rij staat voor een kaartje voor de film of een shot waar hij de poster is aan het bewonderen, met reden ook want dit is een erg sfeervolle poster) maar meespelen wou hij niet doen. Voor de make-up zou Universal voor de eerste keer sinds hun creatie van het monster de zaken eens anders aanpakken en het is wel geslaagd vind ik. Het origineel blijft het beste maar doordat daar zoveel werk inzat, vind ik dit wel een goede oplossing voor de acteurs die de rol moeten vertolken. Ook geweldig dat ze voor het erg kleine bijrolletje van de Invisible Man Vincent Price hebben kunnen strikken. Claude Rains had authentieker geweest maar met Price ben ik meer als gelukkig. Lenore Aubert en Jane Randolph zijn trouwens weer twee erg mooie verschijningen, blijf me afvragen waar Barton ze vandaan blijft houden.

Tot nu toe de ultieme Abbott & Costello film. Het plot loopt lekker en zit vol met goede vondsten. Het duo is geniaal en het vrouwelijk schoon is er genoeg maar het zijn toch de 4 Universal Monsters die dit zo geweldig maken. De eerste Abbott & Costello die 4.5* krijgt maar hij heeft het verdient.

avatar van Richard_Voorhees
Het verhaal is erg leuk verzonnen, maar de grappen zijn inmiddels gedateerd. Ondanks het originele verhaal was het gewoon te 'oud' om anno 2011 hier echt van te kunnen genieten.

avatar van Jan met de pet
Leuk........niet meer en niet minder, zitten leuke stukken in, maar viel toch wat tegen:3,0 t

avatar van Dogie_Hogan
IMDb heeft andere filmtitel: 'Bud Abbott Lou Costello Meet Frankenstein' .

avatar van Metalfist
Vreemd inderdaad vermits de andere Abbott & Costello Meet ... films wel hetzelfde gebleven zijn.

avatar van Roger Thornhill
Wikipedia heeft het over "Bud Abbott and Lou Costello meet Frankenstein –the film's poster title– or Bud Abbott Lou Costello meet Frankenstein –the on-screen title– (although the film is often referred to as simply Abbott and Costello meet Frankenstein)". Rare titels die eerste twee – het lijkt míj dat MovieMeter (c.q. toevoeger Stinissen) hier de juiste keuze heeft gemaakt.

avatar van Vinokourov
Ha! Deze film keek ik natuurlijk vanwege mijn grote vriend Bela Lugosi, een echte rasacteur jaja . Groot is dan de teleurstelling als de film voornamelijk gedomineerd wordt door een duo: de één een jengelend groot kind en de andere een sikkeneurige chagrijn. Mên, wat was dat jammerlijk en dat vooral die gedateerde suffe humor.

Gelukkig komen ze in aanraking met een stel figuren uit de rijke horrorgeschiedenis, dat altijd nog wel het aanzien waard is. Zo heb je het monster van Frankenstein, dit keer niet vertolkt door Boris Karloff. Lon Chaney Jr. als de Wolf Man komt ook nog voorbij, maar de grootste attractie blijft natuurlijk hoe Lugosi nog eenmaal schittert als Dracula. Wat een grandioze performance! Hierna zou vooral terecht komen in dubieuze Ed Wood-producties.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mijn verrassende (al zeg ik het zelf) keuze om als eerste film te kijken - na de tips die opdoken uit de decennia-toplijstjes, Dank Metalfist.

Dus gelijk een 4DVD (8 films) box van Abbott and Costello in huis gehaald. Een gok nogal, want wat als... Wel chronologisch begonnen en dus wellicht met de beste film - dit is toch wel dé klassieke A&C film. Dat moet dan maar.

Heel leuk. Het enige dat niet (meer) zo werkte was het romantische subplot en de humor die daarbij hoorde, maar verder waren Abbott en Costello voor mij nog wel de perfecte overgangsfiguren tussen Laurel&Hardy en Lemmon&Matthau. De aanwezigheid van Frankenstein, Dracula en Wolf Man (+) is natuurlijk ook leuk. Opvallend overigens dat de film in de titel de naam van die eerste draagt, want Dracula (Lugosi die - zoals thunderball schrijft - geheel conform en consequent zijn zelfgemaakte creatie doet (hij kán gewoon niet anders meer).

Verder is deze goedkope film, in de goede zin van het woord, we schrijven 1948 ook de perfecte opmaat voor goedkope 50-ies horror/sci-fi en drive in vermaak. In die zin zou ik A&C toch al wegbereiders willen noemen. Op naar de volgende film. Ik twijfel even of ik chronologisch verder ga, of de volgorde op de schijfjes aanhou, dus het worst óf Boris Karloff óf The Mummy. Over Karloff gesproken: vond Glenn Strange el een matige Frankenstein opvoeren. Maar goed - dara gata het verder niet zo over.

avatar van Metalfist
Mooi dat je het kunt waarderen, heb ik je toch niet nodeloos een box laten kopen

Meet the Killer, Boris Karloff is opnieuw van Charles Barton (volgens mij de beste regisseur voor het duo), maar Charles Lamont heeft vooral in zijn latere carrière met het duo een aantal uitstekende films gemaakt. Ik wil je niet in een richting duwen maar ik heb Boris Karloff met een klein halfje meer beoordeeld dan The Mummy.. Vond dat bij The Mummy de pap een beetje op was, maar nog altijd wel een leuke film.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na vorig jaar Hold That Ghost gezien te hebben wist ik zeker dat ik meer wou gaan kijken van Abbott & Costello, een sterk duo die mij soms in positieve zin aan Laurel & Hardy doen denken.
Ook deze film is mij weer bevallen, vooral de grapjes van Costello moest ik het hardst om lachen(zoals het telefoongesprek met The Wolf Man bijvoorbeeld ) Heel toevallig pas vorige week de originele film van The Wolf Man gekeken en ik had oorspronkelijk geen idee dat hij in deze film voorkwam.
Ook de rol van Bela Lugosi was een leuke toevoeging trouwens maar jammer dat Boris Karloff zijn rol in deze film niet vertolkte, daarvoor moet ik dat andere deel ook zeker eens kijken.

avatar van Roger Thornhill
Toen ik nog een klein menneke was nam mijn vader mij eens mee naar de bioscoop, en ik mocht zelf kiezen tussen Laurel & Hardy en Abbott & Costello. Ik kan het me nu nauwelijks meer voorstellen, maar wonderbaarlijk genoeg verkoos ik het spuitwater van de laatsten boven de champagne van de eersten.
        Jaren later wilde ik toch een film van A&C in mijn collectie hebben, en aangezien Abbott & Costello meet Frankenstein geldt als de film van het duo die de tand des tijds het best heeft doorstaan (maar ook vanwege mijn liefde voor de klassieke Universal-monsters), heb ik me aan de aanschaf van de Blu-ray hiervan gewaagd. En eerlijk is eerlijk, het is best een aardige film, met een leuk plot, redelijk wat verschillende "set pieces", vrij vlotte dialogen en een sterke chaotische climax. Wat gewoon niet helpt is dat Bud Abbott wel het meest onaangename lid van een comedy-team moet zijn dat ik ooit op het witte scherm heb gezien; gelukkig heeft Lou Costello hier niet alleen de verbale vermogens (getuige zijn gevatte antwoorden) maar ook nog eens twéé vrouwen die achter hem aan lopen – en natuurlijk die hersens waar zo naar verlangd wordt. Een belangrijk pluspunt is verder dat de monsters geen parodieën zijn maar juist heel serieus genomen worden, hoewel ik Bela Lugosi zelf niet echt serieus kan nemen, en Glenn Strange is natuurlijk niet het èchte monster van Frankenstein; Lon Chaney daarentegen (hier als Larry Talbot, zoals hij ook heette toen hij in 1941 de titelfiguur in The wolf man speelde) is altijd aandoenlijk als het monster dat het niet kan helpen, en als duivels trio zijn deze mannen, ik bedoel natuurlijk: monsters, toch best het aanzien waard.
        Daarnaast is de produktie ook áf : mooie kasteel-, kelder- en laboratoriumsets, fraaie zwart-wit-fotografie, en sterke muziek van Frank Skinner (tussen 1938 en 1944 genomineerd voor vijf Oscars zonder ooit te winnen), hetgeen allemaal goed uitkomt op de spectaculaire transfer van de Blu-ray die een bijna sensueel genot oplevert.
        Wanneer mijn waardering alleen op de humor zou berusten zou deze film een stuk slechter scoren, want Costello's gekke-bekken-trekkerij, kleine-jongetjes-lafheid en onvermogen om bij grote schrik een geluid voort te brengen werken mij af en toe flink op de zenuwen – veel humor en komieken uit die tijd kan ik nog goed waarderen, maar deze mannen zijn voor mij echt the bottom of the barrel. Maar wie ben ik? In 1949 moest de latere Engelse filmcriticus (en toen nog gewone 19-jarige filmganger) Leslie Halliwell twee uur in de rij staan om een kaartje te bemachtigen voor Abbott and Costello meet the ghosts (zoals de film toen merkwaardigerwijs in Engeland heette), en in 1988 had deze film nog altijd "the third highest audience share achieved by a movie on British television."

laurel en harry en natuurlijk charlie chaplin als de komedie van de lach uit de oude tijd maar deze twee en zeker de ene toch kan je lekker laten lachen met hun films nu in deze film krijgen ze maken met frankenstein en dracula en of dat nog niet genoeg is komt de weerwolf er ook nog eens bij ja zeker 4 sterren waard cult monsters met abbott en costello echt weer de moeite van het kijken waard dat zijn films waar je nooit genoeg van kunt krijgen