Nicostratos, le Pélican (2011)

Alternatieve titels: Yannis & de Pelikaan | Nicostratos the Pelican | De Reuzenpelikaan

Frankrijk / Griekenland
Drama / Komedie

geregisseerd door Olivier Horlait
met Emir Kusturica, Thibault Le Guellec en François-Xavier Demaison

Yannis is een jongen van 14 die met zijn vader in een afgelegen huis woont op een Grieks eilandje. Sinds de dood van zijn moeder is de relatie tussen hen beiden danig verzuurd. Op een dag neemt Yannis een pelikaan mee naar huis, waarmee hij een hechte band opbouwt. Deze nieuwe vriendschap, én zijn ontmoeting met de 15-jarige Angéliki, een spontane meid die Yannis mee op sleeptouw neemt, vormen het begin van een idyllische zomer voor de jonge knaap, waarin hij de liefde ontdekt en zich verzoent met zijn vader.

Prachtige film geschikt voor iedereen en werkelijk adembenemende natuur opnames, de film is geschoten op de Griekse Cycladeneilanden en het is daar werkelijk een paradijs op aarde. De film is gevoelig en mooi en is ook een beetje een Coming of Age film. De werkelijke ster in deze productie is Nicostratos de roze pelikaan (Pelecanus onocrotalus) en laat ons weer zien wat liefde allemaal te weeg kan brengen, aanrader

Ik heb deze film bij toeval gezien tijdens het zappen vanmiddag (weliswaar de eerste 30 minuten helaas gemist) op Nederland 3 en het is inderdaad een visueel sterke film met veel prachtige beelden van de omgeving van het Griekse eilandje. Tel daarbij op een leuke en aandoenlijke pelikaan en je hebt al een mooie film.

Het romantische verhaal omtrent de twee jongeren (Yannis en Angeliki) was ook leuk en soms zelfs grappig (o.a. het onderhandelen met de vrouwelijke toerist omtrent een foto van de Pelikaan). Van de cast heb ik eerlijk gezegd nooit van gehoord, maar ze deden het wel leuk en goed. Met name het leuke jonge meisje Jade-Rose Parker in de rol van Angeliki en het jochie Thibault Le Guellec in de rol van Yannis. Ze konden natuurlijk wel niet tippen aan de pelikaan Nicostratos, waar uiteraard ook iets ongelukkigs mee gebeurt zoals gewoonlijk is in films waarin het draait om dieren.

Al met al een leuke luchtige Drama / Komedie annex familiefilm met eveneens een mooi einde.

Sympathiek en hartverwamend filmpje.
Heel mooie natuuropnames en Griekse uitbundigheid.
Misschien "maar" een jeugdfilmpje, maar toch "goed voor iedereen".
Knap-vlotte en overtuigende acteerprastaties met de twee youngsters toch op het voorplan.

avatar van aspro
Maar nergens te bekennen of de film op Blu-Ray/DVD is uitgebracht.
Eeen geweldige filom met prachtige beelden van een eiland in de cycladen.

avatar van mikey
Niet echt genietbaar voor volwassenen. Typische kinderavonturen op een Frans eiland in Griekenland (?)

avatar van hijman1946
hele mooie en spannende film