Claire Dolan (1998)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Lodge Kerrigan
met Katrin Cartlidge, Vincent D'Onofrio en Colm Meaney

Claire Dolan, een immigrante uit Dublin, werkt als callgirl in New York om haar almaar groeiende schuld aan haar pooier af te lossen. Haar klanten bestaan uit een hele rits zakenlieden die seks met haar hebben, haar goed betalen en weer weggaan. Zonder een spoor van emotie lijkt ze zich door het New Yorkse leven te bewegen. Wanneer echter haar moeder in een verzorgingstehuis overlijdt, probeert Claire haar leven te veranderen.

avatar van as
as
Een klein meester werkje. Ik denk niet al te toegangkelijk voor iedereen. Een erg zwaar drama dat de kijker niet de gemakelijkste uitkomsten biedt maar een waar feest voor de liefhebber. Prachtige kille shots en harde ondertoon. Was een paar dagen echt een beetje ontdaan door de kilheid van de film. Maar is dat nou juist niet de bedoeling van een goede film, dat ie de kracht heeft om dat te bewerstelligen? Cartlidge is in een woord geweldig! Ik was ook wel een beetje geschrokken van het feit dat ze vorig jaar overleden is aan een verwaarloosde longontsteking. Een tour-de-force van een briljant actrice. Hulde!

Clean shaven, een eerdere film van Lodge Kerrigan, ben ik al vaak achteraan geweest maar is nergens te krijgen. Ook niet aan te komen volgens de Cult-videotheek houder hier in Grunn. Schande !

Rent this one!!!

avatar van herman78
Prachtige film inderdaad. Bekende titel ook, het verbaast me dat er zo weinig mensen zijn die hem hebben gezien. Zelfs de Cinerent in Leiden heeft hem!

Dat Cartlidge overleden is, wist ik niet. Tragisch.

avatar van as
as
4 November eindelijk op de buis. Gaat kijken allen!!

avatar van xenne
ik zag er het meesterwerk niet in ... het verhaal van het hoertje had ik al eens eerder gezien, anders & beter. vond de cast niet sterk en ergerde mij soms ook aan de beeldmontage... sommige scenes leken me ook overbodig.

avatar van 93.9
Ik vond het geen meesterwerk.
Erg onverwachts einde maakte de film wel interessant.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Fragmentarische schets van een eenzame vrouw. Cartlidge was altijd sterk volgens mij. En erg filmisch, in de zin dat de beelden meer vertellen dan de dialogen. Toch zakte de film enorm snel weer weg en heeft het niet zoveel indruk gemaakt. Ik heb het bovendien allemaal weleens eerder en beter gezien.

De film is altijd duur geweest op een klein regio 1 label (New Yorker). Maar...! Op 29 maart komt deze film op regio 2 in Engeland uit op Artifical Eye. Goed nieuws dus, want hoewel Kerrigan's minste film, toch erg fijn om nog eens te kijken. Met die prachtige actrice Katrin Cartlidge (R.I.P.)

Mochizuki Rokuro schreef:

De releasedatum was eerst zelfs vervroegd, maar nu lees ik niks meer. Bij Play nog steeds als pre-order. Artifical Eye website blinkt niet uit in duidelijkheid of recentheid. Daar beschouwen ze april 2008 nog als recente release...

yorgos.dalman
Mooie, zij het inderdaad kille, tweede film van Lodge Kerrigan, die na Clean, shaven opnieuw een karakterstudie maakte van een op het eerste gezicht niet aantrekkelijke hoofdpersoon. Cartlidge is goed als de prostituee die overal haar afstandelijkehijd behoudt als wapen om zichzelf te beschermen. Hier geen breed geëtaleerde emoties, maar meer tussen de regels door. Wat de hoofdpersoon denkt en voelt is op aan de kijker, van wie op die manier veel gevraagd wordt. En waarom ook niet?

Vincent d'Onofrio is overigens zeer opmerkelijk als 'simpele' taxi-chauffeur. Typisch zo'n karakteracteur die, als een soort chameleon, in tientalle films heeft gespeeld zonder dat je hem direct herkent.

Malick
Filmfreaks gaat Claire Dolan op DVD uitbrengen (12/12/2011). Eindelijk.

avatar van Stijn B.
Een beklemmende film deze "Claire Dolan". De Regisseur filmt op een heel koele en afstandelijke manier en dat past perfect bij het onderwerp van een callgirl die tracht uit het milieu te raken na het overlijden van haar moeder.

De enige persoon bij wie ze nog echte liefde ervaarde. Naast haar vlucht is ze op zoek naar "liefde" en "tederheid" in haar leven maar dat is moeilijker. De film begint al ijzersterk met een generiek die een reeks van hotel en kantoorgebouwgevels met meerdere ramen toont. Het grauwe en kleurloze van 5 kantoorramen naast elkaar is een perfecte metafoor voor het kleurloze leven van een callgirl.

Zo is het eerste halfuur één van de meest schokkende en beklemmendste rollercoasters van de jaren '90 en 21ste eeuw door de frontale botsing en opeenvolging tussen de emotieloze contacten als callgirl afgewisseld met een telefoontje over de dood van haar moeder, en haar contacten met haar pooier. brrrrr

In de jaren '70 was er "Taxi Driver", Qua verfilming van "eenzaamheid" is "Claire Dolan" een nichtje van "Taxi Driver"

yorgos.dalman
Heb je de andere twee films van Lodge Kerrigan gezien? Over eenzaamheid en vervreemding gesproken, de zenuwen komen bloot te liggen....

Mooie karakterstudie over een chique prostituee, voor wie het moeilijk is om uit het milieu te stappen en om liefde te ervaren. Fraaie, strakke rol van Katrin Cartlidge en een atypische rol Colm Meaney, die nu eens niet een goedzak speelt. Onderhoudende film, die toch wel wat venijniger had mogen zijn.

avatar van leatherhead
Van Kerrigan verwacht ik toch wat meer.

Vond dit maar een ietwat bloedeloos geheel. Je merkt hier en daar wel dat Kerrigan op de regisseursstoel zit, maar eigenlijk lijkt het op alle vlakken meer op een slap extract van een Keane of Clean, Shaven. Visueel laat Kerrigan wel vaker wat steken vallen, maar dat wordt in zijn andere films moeiteloos gecompenseerd door intense cameravoering, dan wel een sterke soundtrack. Hier kwakt Kerrigan er wel varia aan probeerseltjes doorheen, maar het blijft wat teveel op de achtergrond en wil nergens echt intensiveren.

Het verhaaltje zelf, waarin trouwens aardig wat afgeneukt wordt, is verder ook vrij futiel. Cartlidge vond ik niet slecht maar is wat te identiteitsloos voor een rol die zo erg op de voorgrond treedt. Van een karakterschets als deze is het toch wel een soort vereiste dat de hoofdpersoon op z'n minst wat eigen smoelwerk heeft.

Derhalve lag ik halverwege al te knikkebollen en werd het zowaar nog een best forse zit. Gelukkig herpakte hij zichzelf hierna met het geweldige Keane, dus dit smetje op z'n oeuvre zal ik dan maar snel vergeten. 1,5*.