Alyce (2011)

Alternatieve titel: Alyce Kills

Horror / Thriller

geregisseerd door Jay Lee
met Jade Dornfeld, Tamara Feldman en James Duval

Nadat ze per ongeluk haar beste vriendin van het dak heeft gegooid, wordt Alyce (Jade Dornfeld) achtervolgd door schuldgevoelens. Ze komt terecht in een neerwaartse spiraal van seks, drugs en geweld waarbij haar geest zich uiteen rukt, gelijk met een ieder ander die in haar weg staat.

avatar van Halcyon
Niet slecht, maar echt goed is Alyce ook niet. Daarvoor mist de hoofdpersoon de nodige inhoud om enige empathie voor te kunnen koesteren. Waarom doet zij precies wat ze doet? Er is wel een aanleiding, maar geen metamorfose die haar psychopatische neigingen "verklaart", eerder een plotse omslag in haar gemoedstoestand. Niet bepaald geloofwaardig. Hoeft dat? Niet als het je uitsluitend om enkele afgehakte ledematen en een kinky vrijpartij met een krachtpatser te doen is. Het laatste halfuur is best smerig. Sommigen zouden het zelfs bizar durven noemen. De impact blijft echter uit. De spreekwoordelijke stomp in de maag, zoals ze zeggen, komt er niet. Visueel werkt het nochtans wel. Alleen spijtig dat de film nogal traag op gang komt en niet elk personage even interessant is in verhouding tot het aantal screentime dat hij krijgt (de drugdealer bijvoorbeeld). Liefhebbers van "afwijkende" horror durf ik Alyce daarentegen warm aanbevelen.

Best wel een aparte Horror / Thriller, waar het verhaal draait om die ietwat rare maar tevens fraaie Alyce (prima gespeeld door Jade Dornfeld). Alyce leeft behoorlijk geïsoleerd en heeft in feite maar één echte vriendin namelijk Carroll. Nadat ze per ongeluk haar beste vriendin van het dak heeft geduwd van een appartementencomplex (nadat ze beiden overigens veel hebben gedronken en er ook drugs in het spel waren en Carroll ook gedumpt wordt door haar vriend), draait Alyce volkomen door en zoekt ze haar toevlucht tot drugs die ze ook nog eens moet betalen met seks. De gestoorde drugsdealer Rex (ook een prima rol van Eddie Rouse) heeft daarin een belangrijk aandeel.

In principe deert Alyce dat allemaal niet (ze was namelijk toch al iets apart en het leek wel of ze er ook van genoot), maar op een gegeven moment na de begrafenis van Carroll gaat ze wraak nemen op iedereen die haar hebben misbruikt en die volgens haar ook de schuld hebben aan het ongeluk van Carroll. Dit ontspoort dan uiteraard in een rij van brute moorden en de manier waarop ze zich van de lijken wilt ontdoen wordt geweldig weergegeven en heeft ook een ietwat komische ondertoon (hand in de magnetron zodat het spoeler wordt om in te snijden en "mag ik deze zaag en knuppel van je lenen, van de klusjesman, want ik moet me namelijk ontdoen van een lijk" ).

De film leek in eerste instantie voor mij af te stevenen naar een 3,0 (verhaal was opzicht wel interessant en wist ook wel te boeien), maar in principe gebeurde er te weinig voor een Horror / Thriller. Maar het laatste gedeelte van de film vergoed dan weer veel (heb ik echt van genoten en ook om moeten lachen) waardoor ik de film uiteindelijk dan toch beloon met een 3,5. Omdat de film ook niet echt lang duurt, kijkt hij lekker weg en verveeld hij eigenlijk ook nergens.

P.S. deze film deed me wat denken aan de ook goede film "American Mary (2012)".

Leuk

avatar van Marvinleeaday
Als de film na een warrig, rommelig begin eindelijk "begint" dan is hij ook al weer gestopt. Overigens gaat hij wel even helemaal los. Hierdoor alsnog een krappe voldoende.

avatar van tattoobob
Goede horror...die een lekkere vaart heeft en nergens saai word.
Leipe en bloederige scenes die voorbij komen.......genieten geblazen dus.
Visueel is dit een prima film en ook het acteerwerk kon mij goed bekoren.
Ik ben meer dan dik tevreden met deze film.

avatar van umbra
Deze nog eens gekeken en blijft toch lekker werkje, heerlijke combo van gore, zwarte humor, lekkere wijfies, fucked up mensen, volledig m'n ding...wat een topwijf die Alyce

avatar van Collins
Psychologisch drugsdrama ontmoet heftige splatter horror.
Gedurende een uur ziet de kijker de dagelijkse beslommeringen van hoofdpersonage Alyce voorbij komen. Ze gebruikt drugs, verdwijnt in haar saaie werk, heeft vreemde visioenen, begeeft zich in het uitgaanscircuit en zuipt zich klem. Als haar beste vriendin van het dak lazert, herhalen de dagelijkse bezigheden zich, maar dan nog heftiger. Er ontstaan uitwassen. De film verandert van kleur en wordt grimmiger. Leuker ook.
Het toontje dat al cynische trekjes had, wordt cynischer. De vrouwelijke hoofdrol weet er wel raad mee. Een pittig uiterlijk met een cynische inborst die meedeint op de omstandigheden. Best aantrekkelijk voor de duur van de film.
Een redelijk eerste uur is dan al gepasseerd, waarin niet alles even boeiend is. Het is ook een uur met genoeg saaie momenten. Met oppervlakkige interacties en nietszeggende dialogen. Niet steeds interessant.
Het laatste deel van de film staat bijna averechts op de rest en is bijna continu opwindend. De hoofdrol gaat meer en meer op in de uitwassen van haar bestaan en gaat uiteindelijk helemaal los. Drama wordt horror. Het is tijd voor geweld, seks en splatteractie. De leukste tijd van de film. Veel actie gecombineerd met zwarte humor. Met fijn en krachtig camerawerk dat de mix van geweld en seks agressief en confronterend registreert. Met gebruikmaking van prima effecten, veel bloed en een pietsje gore.
Erg leuk, dat laatste halve uurtje.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en het was toch een vreemd beestje. Het eerste uur was wat teleurstellend en niet zo interessant... maar de aanhouder wint en het tweede deel is veel beter. Zwarte humor en gore. Het tempo ligt dan ook veel hoger. Verder deed de cast het wel goed.
Jammer van het mindere eerste deel, maar het laatste half uur maakte veel goed.