ad

Alternatieve titel: Alyce Kills

Geregisseerd door: Jay Lee

Met onder meer: Jade Dornfeld, Amara Zaragoza en James Duval

Over Alyce

"She was always a bit weird...now she is truly insane."

Nadat ze per ongeluk haar beste vriendin van het dak heeft gegooid, wordt Alyce (Jade Dornfeld) achtervolgd door schuldgevoelens. Ze komt terecht in een neerwaartse spiraal van seks, drugs en geweld waarbij haar geest zich uiteen rukt, gelijk met een ieder ander die in haar weg staat.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van voomzap

voomzap

Termen als 'absurd' en 'vaag' zijn weer eens kwalificaties om een zware onvoldoende te geven lees ik hier. Wat mij betreft zijn slechte beoordelingen in combinatie met die termen juist een teken aan de wand... zou wel eens een interessant kunnen zijn... En ja hoor... dat bleek weer eens.

Het drug-induced sfeertje is erg goed neergezet. Geweldige dialogen ook, bijvoorbeeld die waarin de dealer zijn plaats in de wereld omschrijft... Wat betreft 'drama' ... Dat is een breed begrip en in deze film allesbehalve uitgerekt vals sentiment... eerder goed verweven duistere, scherpe, pijnlijke en psychedelische motieven. Prima acteurs, mooie verhaalopbouw en in tegenstelling tot wat voorgangers hier beweren vind ik de switch juist helemaal op zijn plaats. Sterker nog: Ging het maar vaker zo horror-films ... want horror dat is het. Het laatste half uur is lomp, luguber en lekker knallen. Spontaan sprong de finale van Heartless (in m'n top 10) in gedachten maar dan (louter op dit punt) beter uitgewerkt!

Dit verdiend een 8. Mischien nog een punt erbij later. Een zeer welkome aanvulling in het genre... Aanradertje voor liefhebbers van de betere Horror!

avatar van nush

nush

Bizar. Ik kon er niet zoveel mee.

Onderhond

Vooral interessant.

Al vind ik Lee's film uiteindelijk té fragmentarisch en net niet imponerend genoeg (op zowat alle vlakken) om van een écht sterke film te kunnen spreken.

Hoewel ik verre van alles gezien heb van Wingard lijkt deze film een beetje een samenvatting van zijn oeuvre te zijn. Een mix van drama, daarna wat trippy gedoe, nogal directe maatschappijkritiek, dan wat gore en uiteindelijk een nogal luchtig einde. Lee neemt daarmee iets teveel hooi op de vork aangezien geen enkel onderdeel écht overrompelt.

Al is het ook verre van slecht. De intro is dan misschien nog iets te melig, maar vanaf de trippy scenes zit het toch wel goed met de sfeer van de film. Het drama halverwege had iets sterker gekund, de gore en het luchtige einde zijn weer best leuk.

Het lijkt soms wat op een aaneenschakeling van hier horror kortverhalen rond hetzelfde verhaal en personage, maar elk in een andere stijl uitgewerkt. Lee mikt soms iets te hoog en weet er iets te weinig één geheel van te maken. Zo blijft het wel boeiend en verrassend, maar rest toch het gevoel dat ik het elders al beter gezien heb.

De film maakt me niet zozeer benieuwd naar z'n eerdere werk, maar hoop dat Lee in deze richting verdergaat en daarbij iets meer focus zal weten te vinden. Dan komt er vast nog een écht goeie film uit.

avatar van chococreme

chococreme

edwin1205 schreef:

Ik ga deze film zo kijken dan geef ik pas cijfer

Dat hoef je niet bij elke film te zeggen hoor. Ik heb liever dat je eerst je cijfer geeft en daarna je mening geeft over de film!

avatar van bergt

bergt

ik heb me prima vermaakt met deze film al is het zeer zeker geen hoogstandje!!

maar voor de zaterdagnacht met een biertje erbij kijkt hij lekker weg:-)) er zaten een paar lekkere gore scenes in al had dat van mij wel iets eerder mogen beginnen.

en dan het einde tjahh das dan eigenlijk wel weer een btje jammer. toch blij dat ik deze wel gezien heb!!

avatar van bjerik76

bjerik76

niet echt een gigantische film.

het acteerwerk vond ik niet erg overtuigend, de verhaallijn is erg simpel.

eigenlijk gebeurt er het eerste uur vrij weinig.

het laatste half uurtje word het ineens zo goor dat het weer een beetje ongeloofwaardig overkomt, maar daar blijf je dan toch wel weer naar kijken met je ogen half dicht knijpend.

ik heb er zelf een terecht einde aan gebracht, ik neem aan dat het slimme mensen zijn.

avatar van FillumGek

FillumGek

Best wel verrast door dit werkje van de regisseur van het komische Zombie Strippers! Het is inderdaad meer een (liefdes)drama dan een volbloed horrorfilm maar het laatste half uur is voor de fanaat toch wel erg lekker.

De opbouw is meteen een schot in de roos. De vriendschap tussen Alyce en Carroll is goed voelbaar en lief. Ik begon stilaan al te hopen op een lesbische scene maar helaas valt er één over de dakrand. Vanaf dat moment gaat het flink bergafwaarts met Alyce en wordt de film grauwer en depressiever.

Hoewel dat laatste vaak wordt afgewisseld met zwarte komedie, wat me zeker aanstaat. Verwrongen beelden visualiseren de neerwaartse spiraal van Alyce op overtuigende wijze maar het personage Alyce heeft gelukkig een aantal hilarische oneliners achter de hand om de boel in balans te houden. Thumbs up voor het acteerwerk van Dornfeld die een overtuigende psycho neerzet. De bedscene met dat anabolenfiguur was episch!

Qua horror valt het allemaal een beetje tegen afgezien van wat waardeloze schrikmomenten en wat neppe geestmomenten. De invalide Carroll zag er wel indrukwekkend uit zeg. Het laatste half uur komt de gore freak echter pas aan zijn trekken. Er zitten nog best wat smerige taferelen in, iets waar ik uiteraard van geniet. Bodycount is helaas niet zo hoog, maar met de coolheid en de manier waarop Alyce ze ombrengt is het allemaal zeker de moeite waard.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Geen doorsnee film dit, blijft boeiend tot het einde, alleen zoals eerder genoemd duurt het even voor de actie begint

avatar van Petina

Petina

edwin1205 schreef:

Ik ga deze film zo kijken dan geef ik pas cijfer

Ben je klaar met kijken.....

avatar van Noodless

Noodless

Redelijk, het verhaal verloopt traag en stelt uiteindelijk ook niet zoveel voor. Ook de spanning is in deze film niet zo aanwezig. Naar het einde toe wordt het een bloederig festijn, maar meer ook niet. 6/10

avatar van Renee91

Renee91

vage film, dat noem ik nou écht gestoord.

Begin moeilijk om er in te komen,maar het laatste half uur top

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Ik was best onder de indruk van het eerste uur. De psychologische spanning is goed te voelen en ook audiovisueel vond ik Alyce meer dan degelijk. Wat jammer dan dat het tegen het eind de absurdistische kant opgaat en het onderhuidse ongemak compleet teniet wordt gedaan. heb erg genoten maar minstens 4* hadden er wel ingezeten.

Langere recensie:

Cult Movies Reviewed: Alyce (2011, Jay Lee) - recensie - cultmoviesreviewed.com

avatar van Thorka

Thorka

Vervelende, langdradige film. Heeft niets met horror te maken of het moet dat laatste kwartiertje van de film zijn waar ineens de blikken te felrode tomatensaus tevoorschijn worden getoverd.

Houdt je van een aaneenschakeling van in de spiegel kijken, douchen, masturberen en slappe seks, sigaretten vooral niet over de longen roken en rinkelende mobieltjes dan is het misschien vol te houden voor je....

Houd je van stevige horror met zinderende spanning dan is dit wat mij betreft zeker geen aanrader!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Voor dat laatste moet je inderdaad niet bij Alyce zijn. Is ook helemaal niet wat de film pretendeert te zijn. Alyce is verder wel wat meer dan wat jij beschrijft.

avatar van Thorka

Thorka

Ik zie er niets meer in, misschien heb jij wat meer fantasie...

Je kunt in elke film wel wat meer zien, maar ik beoordeel deze film op wat hij ons op het oog geeft!

Ik kan ook genieten van spannende horror met een verhaal erachter, maar bij mij blijft hangen dat deze film geen achterliggende inhoud heeft en geen spanning bezit. Wat pretendeert de film dan volgens jou, er staat toch horror/thriller op de hoes? En de cover geeft ook geen diepliggend thema aan.

Jij voelt het eerste uur psychologische spanning, die voel ik niet, ik vond het saai en langdradig.

avatar van Fortune

Fortune

Alyce is mij redelijk goed bevallen al zijn er genoeg minpunten.

Het begin is erg taai en het duurde te lang. Niks tegen een langzame opbouw tussen 2 vriendinnen maar arggg die gesprekken van hun waren gewoon erg pijnlijk voor mij. Ik wilde de film bijna uitzetten. Wat een gezever van niks zeg.

Ik snap ook niet dat Alyce haar vriendin wil laten schrikken terwijl zij op de rand van het dak aan het dansen was? Uiteindelijk is het een ongeluk geweest maar als ze haar had laten schrikken had ze net zo goed naar beneden kunnen pleuren.

Dialogen waren gewoon slecht in de hele film met als hoogtepunt de monoloog van die drugsdealer die zichzelf goed wilde praten. Erg vervelend en erg cliché. Sowieso niet boeiend maar ook erg misplaats alsof het ook maar enigszins in de context van de film past. Het maakt de film er niet interessanter of beter op en het zet je sowieso totaal niet tot nadenken. Redelijk belachelijk vond ik het eigenlijk.

Het drugswereldje wordt wel redelijk goed weergegeven al vond ik het ook weer belachelijk dat Alyce die gast gaat neuken voor drugs. Ook weer behoorlijk misplaats en totaal niet serieus te nemen.

De film had spannender gemogen en luguberder. Het einde is behoorlijk goed al had ik ook wel het gevoel dat er blikken pasta-saus zijn opengetrokken.

Dialogen waren wel het grootste minpunt en de poging om het diepgaander te maken is mislukt, de opbouw van de hele film vind ik wel geslaagd en de film heeft zeker zijn momenten.

Het luchtige abrupte einde vond ik ook erg goed met die verbaasde kop van Alyce.

Lee heeft potentie dus kijk wel uit naar zijn volgende film.

avatar van Barry83

Barry83

Zeer aparte film, dat is denk de beste omschrijving die ik kan geven. De eerste 3 kwartier zijn gewoon wazig, raar en gestoord. En dan laatste halfuur is geweldig, lekker goor met een psycho bitch! Dus het begin van de film is een beetje je erdoorheen worstelen, maar dat wordt uiteindelijk wel beloont.

avatar van gorelover

gorelover

heerlijk vette indie film.

gestoord, maar leuk,

bizar en het einde is waanzinnig.

vond het wel een lekker ding.

avatar van El ralpho

El ralpho

Need a hand?

Film met Saw achtige elementen tegen het einde van de film, waarbij het verhaal dan ook compleet los gaat als de labiele Alyce een ''mental breakdown'' krijgt en op moord tour gaat. Onder het mom van je moet er maar van houden valt er nog genoeg aan te merken aan de opbouw hiernaar toe. Alyce begint compleet door te draaien nadat ze per ongeluk haar beste vriendin vermoord heeft, hieraan voorafgaand zien we de band die de twee vrouwen met elkaar hebben. Essentieel om te laten zien wat de dood van haar vriendin betekent voor Alyce gezien haar vermoedelijke crush op Caroll maar voor de buitenstaander over het algemeen minder interessant.

De gesprekken tussen de twee zijn meer vorm dan inhoud en zijn net zo interessant als een paar lallende figuren bestuderen die dronken over straat paraderen. De overige dialogen die volgen zijn van hetzelfde laken een pak en proberen geforceerd inhoud aan het verhaal te geven wat op mij behoorlijk misplaatst overkwam.

Als de film zich het laatste half uur echter volledig richting zijn eigen genre bekeert, wordt alles een stuk beter. Mits je van Saw/hostel achtige taferelen houdt that is. Ik zelf stoor me er niet aan maar had graag een sterkere opbouw naar het geweld toe willen zien. Nu kwam het allemaal maar een beetje uit de lucht vallen. Alyce heeft echter zeker wel bepaalde potenties die het meest naar voren komen in de finale die compleet over de top was. Ook de stukken waarin Alyce paranoïde wordt en haar vriendin overal ziet zijn vrij sterk en behoorlijk beklemmend. Los van deze pluspunten was de film mij echter iets te vlak en slepend waardoor ik me maar met momenten wist te amuseren.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Beware hipsters...

...valt ergens op een muur te lezen, vrij in het begin van de film. Dat woord 'hipster' kwam me slechts bekend voor van de synopsis van The Future (2011) van Miranda July, en het blijkt een contemporary subculture te zijn die al een tijdje meegaat, en zelfs in de jaren '40 van de vorige eeuw al een opwachting maakte. Gezien het uiteenvallen van deze vriendengroep in deze film en het cultuurtje waarbinnen het toch lijkt te spelen, verwacht ik niet dat die twee woorden daar toevallig voorbij kwamen... een waarschuwing? Een afrekening? Wie het zeker weet, mag het zeggen.

Allerlei associaties verder nog. Adam Wingard (AHWtD) is hier al terecht genoemd. Dan nog Stuart Gordon (KotA, Edmond en Stuck) en Lucky McKee (May en SG). Scarface en True Romance kwamen in me op bij de scènes met de drugsdealer. En zelfs The Office U.S., hier en daar tussendoor, compleet met let's get wasted after work-scènes.

Het eerste half uur op stap met de twee schonen was behoorlijk sterk; uitstraling, goed geacteerd, leuke dialogen en een soort 'spanning' en chemie die goed werkten - en on top of that mooi gefilmd. Maar dan is het nogal eens hobbelig; telkens wanneer het klad erin lijkt te komen, gebeurt er toch weer iets grappigs of interessants. Af en toe ook wat te standaard (drugsdealer speech idd) en sommige scènes voelden aan als 'er in gezet' om het er maar in kwijt te kunnen (masturberen met CNN, pardon; NCN, aan; al kan ik daar met goed fatsoen niet over gaan klagen)... alles op zich goed tot zeer goed te doen, maar als geheel net niet dat beetje extra dat ik het eerste half uur nog wel verwacht had.

De humoristisch gory eindspurt vind ik wat dat betreft een uitstekende keuze; de pretenties de pan ingehakt en... ''What?!''

Dikke 3,5* - erg fijne pick me up na het teleurstellende If a Tree Falls. Overigens vind ik een poster als deze de film meer recht doen.

avatar van Sepiroth

Sepiroth

Film komt na enige tijd op gang, maar je krijgt er wel wat voor terug.

avatar van yellowflag

yellowflag

Echt sterke film. Sleept je helemaal mee en ontpopt zich naarmate de film vordert. Een beter eind dan dit was er niet geweest. Alleen de seksscenes hadden wat minder gemogen voor mij, maar dat is naar mijn smaak. Voor de rest een hele goede in dit genre. 4,5 *

avatar van schumacher

schumacher

Int begin had ik zoiets van, middelmatig filmpje maar meer naar het einde toe maakte veel goed, leuke geschifte film .

avatar van Boeikens

Boeikens

Goed, het is duidelijk dat drugsgebruik niet gezond is

Het was een lange, vrij saaie zit.

Maar het wachten tot aan het einde heeft zich voor mij alsnog geloond. De heerlijke gore maakte alsnog iets goed van mijn tijdsverlies.

avatar van Franza

Franza

Jet eerste uur gebeurt er eigenlijk vrijwel helemaal niks.

Tenminste niet iets noemenswaardigs voor mij.

Ze willen laten zien hoe drugs je in de put brengt gemengt met schuldgevoelens of zoiets.

Het eerste uur vond ik dus helemaal niks.

Daarna begint het eindelijk en dan vervolgens begint het met killen en dan vind ik het er niet echt spectaculair eruitzien. (mijn mening!)

Tevens vond ik dit ook geen horror.

Maargoed ik heb nog wel veel slechter gezien dus ik ga voor een 1,5*

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Je zegt wel "hele goede in dit genre. 4,5* "

Maar je hebt 2 sterren gestemd. Wat bedoel je nou eigenlijk?

yellowflag schreef:

avatar van pumba

pumba

Snap niet dat deze film niet hoger scoort.. Vond het een zeer vermakelijke film!

Goede opbouw, acteerwerk was goed, lekker psycho sfeertje en de gore was erg goed uitgewerkt! Kan niet genoeg krijgen van dit soort films

Tenminste niet zo'n 13 in een dozijn film!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Deed mij denken aan een soort vrouwelijke versie van The Machinist, eerste uur heeft dan ook vrijwel niets met het horror-genre te maken, laatste half uur gaat de film dan helemaal loos op dat gebied. Film mag dan nog wel eens zwabberen, intrigerend is hij zeker. Tamelijk geweldig ook eigenlijk wel.

avatar van Rickyman

Rickyman

Wauw, wat een geweldige Alyce!

Prima acteerwerk, geweldige dialogen, heerlijke humor, een fijn vaag en duister sfeertje..

De film wordt rustig opgebouwdt, maar vond 'm zeker niet saai of langdradig, naar een beetje tè bloederig einde met een geweldige laatste shot .. What?!