4 for Texas (1963)

Alternatieve titel: Four for Texas

Western / Komedie

geregisseerd door Robert Aldrich
met Frank Sinatra, Dean Martin en Anita Ekberg

De postkoets waarin Zack Thomas en Joe Jarrett zich bevinden wordt overvallen door de bende van Matson. Zack en Joe weten de mannen echter te overmeesteren, waarbij Zack een buit van 100.000 dollar vindt. Hij is zeer verbaasd wanneer Joe hem onder schot houdt en hem het geld afhandig maakt. Joe besluit samen met Maxine Richter een zaak op te zetten. Op de rivierboot hopen zij hun fortuin te maken door er een casino te beginnen. Zack krijgt hier lucht van en probeert Joe's onderneming te ondermijnen. Wat Zack echter niet weet, is dat zijn partner Burden het op hem gemunt heeft en niet op Joe.

avatar van movie acteurs
Had deze film net helemaal gekeken.
Het blijft wel een best leuke Western. Sfeervolle setting, prachtige aankleding en natuurlijk bekende sterren waaronder een van mijn favoriete actrices Ursula Andres. Anita Ekberg is een goede actrice maar ik vond dat kuch kuch gedoe van haar wel een beetje irritant. Krijgt van mij toch nog een 3,5.

avatar van Uzza_Sparta
vanmiddag gezien op BBC2 - matig, maar wel verast om Charles Bronson te zien

Frank Sinatra en Dean Martin niet los te koppelen van hun Rat Pack allure in deze komische western zonder pretentie.

avatar van Brix
In 1964 zag ik deze film in de bioscoop.
Daarna heb ik hem nooit meer terug willen zien, zo slecht vond ik hem.

Vandaag was hij op BBC TV te zien, en gaf ik 'm een herkansing, al was het niet met enthousiasme.
Mijn mening was na afloop dezelfde als die van jaren geleden, het is en blijft een slechte, mislukte western comedy.

De grappig bedoelde dialogen zijn flauwer dan flauw.
Alleen Martin weet er door zijn van nature charmant-schalkse aard nog enigszins mee weg te komen.
Sinatra daarentegen helemaal niet.
Martin en Sinatra lijken zich onderling wel te hebben geamuseerd tijdens de filmopnamen.
Het waren dan ook boezemvrienden.

Regisseur Aldrich heeft naar verluidt gedurende de hele opnameperiode nooit een woord met Sinatra gewisseld, omdat hij (net als ikzelf overigens) een enorme hekel aan hem had.
Dat is de film zeker niet ten goede gekomen.

Ook de combinatie Sinatra met Anita Ekberg werkt absoluut niet, er is geen spoortje van chemie tussen beiden te ontdekken.
Bovendien werd hier maar weer eens pijnlijk duidelijk dat Ekberg's enige inbreng in de filmwereld haar overmatige bovenwijdte was.
Acteren kon zij gewoon niet.

Tijdens de tweede helft van de film, wanneer Ursula Andress het geheel met haar sexy verschijning komt oppeppen, lijkt het toch nog iets te worden.
De chemie tussen haar en Martin werkt gelukkig prima.
In feite is Andress een van de weinige lichtpuntjes in deze flop.
Haar acteren is heel acceptabel hier.

Charles Bronson speelt zijn rol straight, en dat werkt best goed, maar het kan de film niet redden.

De toevoeging van de 3 Stooges, bedoeld om e.e.a. nóg "grappiger" te maken was een misgreep te meer.
Eerder zielig dan leuk.

De aankleding van de film ziet er aardig kostbaar uit, maar het is weggegooid geld geweest.

Helaas is de film een smet op het blazoen van regisseur Robert Aldrich, die toch een aantal sterke westerns afleverde tijdens zijn loopbaan.
' Vera Cruz' en 'Ulzana's Raid' staan op mijn favorietenlijst.
'4 For Texas' op een andere.

avatar van Moviestar1979
Best wel een redelijke western met wat leuke fragmenten, maar niet meer dan dat.
Mede dankzij een sterke cast werd het gelukkig geen flop.
Niet de beste in z'n genre, maar voor de liefhebbers is hij zeker eens het bekijken waard.

2,5 *

Deze film zal ongetwijfeld in de jaren 60 een bioscoophit zijn geweest met sterren als Frank Sinatra, Dean Martin en Charles Bronson en seksbommen als de rondborstige Anita Ekberg en met name Ursula Andress. De film staat betiteld als een Western / Komedie en dat is hij zeker hoewel er niet echt veel te lachen viel (humor is ook best wat flauwtjes zoals de onzin met de "Three Stooges" die een korte rol hebben in deze film, gelukkig ook maar) en er ook niet veel actie in zit (meeste met name in de opening). Hoewel het verhaal niet echt bijzonder is, vond ik de uitvoering wel geslaagd en wist de film me ook wel te boeien. visueel (fraaie decors en aankleding) zag het er ook allemaal fraai en ook best kleurrijk uit. Mede dankzij de cast (met name dan Dean Martin) kijkt deze film zich wel lekker weg. De film duurt wel behoorlijk lang en hier en daar zitten er wat saaie stukken in. Deze film wordt overigens geregeld uitgezonden op de zender TCM en daar heb ik hem ook op gezien.

P.S. Degene die ook het vermelden waard is, is Victor Buono (veel te vroeg overleden) die verdienstelijk speelde.

avatar van mr rumson
Deze film kent nog wel een aardig begin . Maar daarna zakte het voor mij al gauw af.
De decors zijn mooi om te zien en aan bonte kleuren is er ook geen gebrek in deze film.
Wel is er een gebrek aan geslaagde grappen met als dieptepunt een rolletje van de"Three Stooges" .
Voor mij zijn het Dean Martin en Ursula Andress die deze film nog een beetje redden .
Charles Bronson doet het ook nog aardig en zorgt nog voor wat actie.
Maar dan nog blijft het een lange zit om deze flauwe film uit te kijken.

avatar van Roger Thornhill
De eerste twintig minuten zijn verreweg het leukst, met enkel Sinatra en Martin die zich op elkaar mogen uitleven, daarna kunnen de fraaie aankleding van de sets, de even fraai maar iets spaarzamer aangeklede dames (inclusief Anita Ekberg met een décolleté waarin je kunt verdrinken), de talloze bekende gezichten in bijrollen en de belegen humor (Frankie en Dino proberen zich onder een huwelijk met Anita en Ursula uit te kletsen, nog nooit vertoond!) niet verhullen dat dit een comedy western met maar héél weinig comedy en nóg minder western is. Martin houdt zich met zijn charme nog redelijk staande, maar Sinatra mist echt de luchthartigheid en het natuurlijk gemak die voor dit werk nodig is. Dieptepunt is een optreden van de Three Stooges – hoeveel takes zou het Martin en Andress hebben gekost om die onechte glimlach aan het eind van die luimige potsenmakerij te produceren? (Mijn DVD [Universal, 2005, alleen Engelse ondertitels] claimt overigens 16:9 te zijn, maar zet het beeld in de praktijk direct na de begincredits op 4:3. Laat deze belabberde behandeling van de transfer een reden temeer zijn om deze film niet te kopen.)