Robin and the 7 Hoods (1964)

Alternatieve titel: Robin and the Seven Hoods

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Gordon Douglas
met Dean Martin, Frank Sinatra en Sammy Davis Jr.

Een corrupte sheriff en Guy Gisborne beroven een grote baas genaamd Big Jim. Door deze beroving worden alle bazen van verschillende bendes tegen elkaar uitgespeeld door Gisborne. Als Big Jim achter de namen van de daders komt, besluit Gisborne om de dochter van Big Jim te kidnappen. Daarop stuurt Big Jim een groep, bestaande uit 7 gangsters achter hem aan, waardoor hij een manier moet zien te vinden om zijn eigen hachje te redden.

The Ratpack.

Ik heb deze film van de Ratpack nog niet kunnen zien, maar ik ben een fan van Frank Sinatra en Dean Martin, dus zal het niet tegenvallen, deze film bevat de bekende nummer van Sinatra "Chicago"!

In deze film speelt Bing Crosby mee inplaats van Peter Lawford, omdat John F Kennedy (een zwager van Peter Lawford) zou logeren in het huis van Frank Sinatra in Palm Springs, maar omdat dat er een week daar voor een mogelijk maffia lid had gelogeerd, ging het feest niet door veiligheids overwegingen, en Frank Sinatra gaf Peter Lawford de schuld hiervan.

Dus ging Kennedy logeren in het huis van Bing Crosby, die ook de rol zou vervangen van Peter Lawford, ook in deze film zit Peter Falk, bekendt van Columbo.

Haha mooi. Stelletje rouwdouwers.
Sammy Davis jr. heb ik nog es live gezien in Londen, in een boks-musical (!)... hoe heette dat ding alweer... naar een bekende boksfilm (en met een schuin oog naar de boks-office). Behoorlijk leuk, in elk geval. En na afloop kwam Sammy nog even tussen de enorme gordijnen vandaan - met een fikse whiskey in z'n hand - om even wat bij te praten met zijn publiek. Een paar geintjes, een slok whiskey, een opmerking tegen een mooie meid op rij twee...
Totale showbusiness. Misschien volstrekt ingestudeerd, maar perfect omdat het de hele zaal even de indruk gaf dicht bij Een Ster te zijn !
Een Ster die al die andere Sterren kende. En die de rest van de Melkweg gehad had.

avatar van Uzza_Sparta
gisteren weer eens gekeken en blijft een erg leuke film
De Ratpack van Frank Sinatra (ook producer van deze film), Dean Martin en Sammy Davis jnr, samen met Bing Crosby, een van de eerste rollen voor Peter Falk, en Edward G. Robinson als Big Jim.
Wat mensen nu kennen als de liedje Chicago heet natuurlijk niet zo, want de titel is "My Kind of Town"

wat ook niet zo vaak voorkomt was Sinatra, Martin, Davis en Bing Crosby samen in een liedje te horen, met "Mr. Booze"

De Rat Pack stapt zo maar uit hun dagelijks gedoe en amuseert zich te pletter in een film waarin ze zich levensecht thuis voelen (zingen en dansen, gokken en drinken, vrouwen versieren en keet schoppen en niet bang van "even" de wet te omzeilen.)
Wat stupide vermaak, maar enkele goede songs ("My kind of Town" werd een hit) te danken aan het duo Sammy Cahn en Jimmy Van Heusen die voor Sinatra vele songs componeerde.
Peter Falk is wel echt overtuigend als chef met maffia-allures.

Wel grappig.

De Rat Pack in een soort van Ritchie gangster comedy avant la lettre. Goofy criminelen die gezellig hun gangetje gaan, maar dan wat softer uiteraard. En met liedjes, want daarvoor het je The Rat Pack natuurlijk (+ Bing Crosby).

Alleen vond ik de laatste 30 minuten er wat teveel aan. Er worden dan nog een paar extra running jokes opgezet, het plot neemt nog een afslagje of drie en de film lag toen al iets te lang in dezelfde plooi, waardoor dat extra half uur niet veel meer wist toe te voegen. Wat mij betreft hadden ze kunnen afsluiten na het booze nummer.

Neemt niet weg dat de eerste 90 minuten best te genieten zijn. Frankie en vrienden hebben er duidelijk zin in, Falk speelt een makkelijk te haten crimineel zonder vervelend te zijn en links en recht zitten er een aantal verrassende grapjes in. En een leuke lompe rol van Hank Henry, ligt er wel heel dik op maar dat past best in deze film.

Die twee uur grens leek eerder iets wat vooraf opgesteld was, vond het onnodig en het haalt het tempo en het losse sfeertje uit de film. Maar heel vervelend was het verder niet.

avatar van Roger Thornhill
Jaren-20-gangsters hebben sowieso niet echt mijn warme belangstelling op celluloid, en als het dan ook nog een parodie betreft... Maar, eerlijk is eerlijk, dit is een aardige muzikale komedie, gladjes en rijk geproduceerd met fraaie kostuums, lekkere muziek, chique kostuums en een geweldig set-design (de nachtclub die opeens in een revival meeting-ruimte verandert!). Producent en hoofdrolspeler Sinatra is de nominale ster, maar zoals wel vaker heeft hij zich omringd met scene stealers die de beste momenten voor zijn neus wegkapen, zoals Dean Martin die hem inmaakt met een spelletje pool, Bing Crosby met zijn extreme welbespraaktheid en vooral Sammy Davis Jr met zijn geweldig explosieve Bang! Bang!-choreografie. Ook Peter Falk zou hierbij genoemd kunnen worden, maar persoonlijk vind ik zijn onleuke Italiaanse-gangster-act zó overdreven dat zijn scènes (en dat zijn er nogal wat) bijna niet om dóór te komen zijn. Een vrij lullig einde ook, met dat trio Kerstmannen, maar ja, het mag überhaupt een klein wonder heten dat de film nog zo gepolijst de bioscopen heeft gehaald, gezien de getroebleerde produktie (tijdens de opnameperiode werd eerst JFK vermoord en daarna Frank junior gekidnapt). Mooie heldere DVD-transfer met aardig audiocommentaar van diezelfde Frank junior.
        Ik weet trouwens nog dat er jaren geleden veel ophef was over de billboard-reclame van een pizzabakker waarbij een (uiteraard vrouwelijk) model een pizzadoos strategisch voor haar ontblote lijf hield, met daaronder de tekst "De lekkerste doos van Nederland!". Wat dan wel niet te denken van Dean Martin die van een serveerster het zoveelste goedgevulde blikje vol geld voor liefdadigheid krijgt en haar dan toevoegt: “Honey, you do have the busiest can in the place” ?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk om al deze grote namen bij elkaar te zien, de nummers die gezongen zijn in deze film(In het bijzonder voor mij Bang Bang en natuurlijk Mr Booze) zijn eigenlijk allemaal wel fatsoenlijk uitgevoerd en dragen hun steentje bij aan de feel-good sfeer die deze film uitademt.
Minpuntje is wel dat het verhaal eigenlijk een beetje te dun was om 2 uur en 3 minuten mee te vullen, een half uurtje minder had het geheel wel wat beter gedaan in mijn optiek.
Dean Martin begint wel een soort van held voor mij te worden, hij komt eigenlijk altijd wel over als een zeer relaxte vent waar ik graag een drankje mee had willen drinken(no homo )
Niet alle grappen werken even goed, maar gelukkig ook genoeg wel. Somebody open a window!

Omdat de film helaas wat te lang duurt kom ik net niet op een 3,5 uit, alhoewel ik wel erg close zit. Over een jaartje of zo maar eens her kijken.
De film werd gemaakt ten tijde van de Kennedy moord, schijnbaar was de sfeer op de filmset hierdoor nogal grimmig, iets wat totaal niet te merken is in de film trouwens.