Manuale d'Am3re (2011)

Italië
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Giovanni Veronesi
met Robert De Niro, Monica Bellucci en Laura Chiatti

Een liefdesverhaal van drie verschillende stellen, opgedeeld in drie segmenten. "Giovinezza": Robert is een jonge ambitieuze advocaat die naast zijn huwelijk met Sara een verhouding heeft met de knappe en mysterieuze Micol. "Maturita": Fabio, een bekende TV presentator die 25 jaar getrouwd is, wordt overweldigd door een onverwachte, maar fatale ontmoeting met de intrigerende Eliana, die niet blijkt te zijn wie ze beweert. "Oltre": Adrian (Robert de Niro) is een gescheiden Amerikaanse professor in de kunstgeschiedenis besluit enkele jaren na zijn scheiding in zijn altijd geliefde stad Rome te gaan wonen. Hier wordt hij verliefd op Viola (Monica Bellucci), de dochter van de conciërge van het gebouw waar hij woont.

avatar van Knisper
Ik ben waarschijnlijk de enige die Laura Chiatti het interessantste vindt.

speranza
Ik kijk natuurlijk vooral uit naar Monica Bellucci.

De eerste twee verhalen van deze zogenaamde licht dramatische komedie verlopen uiterst traag, zijn hopeloos saai en vervelend met veel en overdreven, belachelijk gepraat en dito bewegingen. In het algemeen houd ik van Italiaanse films maar zowel de verhalen als de cast irriteerde me en ik had voortdurend de neiging om door te spoelen. Enkel het derde deel, met Robert De Niro, is een plezier om naar te kijken. Het was leuk om hier een ouder geworden Michele Placido (als conciërge) terug te zien: hij speelde de hoofdrol (commissaris Corrado Cattani) in de televisieserie The Octopus (La Piovra) uit de jaren tachtig.

avatar van gillie24
3 verhaallijnen waarvan ik, net als mijn voorganger, de eerste twee saai en vervelend vond. Ik wist dat Monica Bellucci meespeelde en zij speelde samen met Robert de Niro in het derde deel. Dat deel was wel enigzins vermakelijk maar kon de film als geheel bij lange na niet meer redden. Bellucci is, ondanks dat de jaren gaan tellen, nog steeds een verbluffend mooie vrouw.

Film die eigenlijk weinig om het lijf heeft m.u.v. een aantal fraaie dames en het laatste deel. Het beste wat je kunt is eigenlijk het eerste anderhalf uur niet kijken want dat is enorm saai en langdradig. Pas als Robert de Niro (wist niet dat hij zo goed Italiaans kon spreken) en de altijd fraaie Monica Bellucci hun entree maken wordt het de moeite waard om te kijken en wordt het ook nog enigszins leuk. Maar dan is het natuurlijk al te laat om de film nog te redden.

Redelijk drieluik dat drie verschillende verhalen over de liefde verteld in drie verschillende leeftijdscategoriën. De losse verhaaltjes zijn allemaal wat simpel maar zijn ook niet saai te noemen. Licht dramatisch en humoristisch van toon en met een prettig Italiaans temperament. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Decec
Een goede romantiek/komedie film...
Drie apart verhalen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur (derde verhaal) Robert De Niro ...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van wrist
De eerste 5 minute vond ik dramatisch slecht, waarop ik bijna de film uitgezet had.
De twee eerste verhalen zijn saai en langdradig, weinig grappig en slecht geacteerd. Het laatste verhaal redt het geheel enigszins maar daar is dan ook alles mee gezegd...

De Italiaanse taal, landschap en haar mooie vrouwen zullen altijd tot verbeelding spreken als dit goed wordt gepresenteerd.
In deze film is dit gelukt en bovendien was de thema ook nog eens de liefde.
Vrouwen zullen deze film ook leuk kunnen vinden vanwege de maatschappelijk geslaagde mannelijke personages in de film.
Naar mijn mening is de 5,7 voor de film op IMDB te mager.
Het is daarom gewenst dat deze film meer wordt bekeken.

Best sympathieke romantische komedie. Niet echt diepgaand, misschien wel clichématig, maar schalks en charmant en met een stevige cast, meestal lovely to look at.