Manuale d'Amore (2005)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Giovanni Veronesi
met Carlo Verdone, Luciana Littizzetto en Silvio Muccino

De film vertelt het liefdesverhaal van vier paren. Alle facetten van het liefdesverhaal komen aan de orde: het verliefd worden, de crises, de ontrouw en het in de steek gelaten worden. Elk van deze vier fases van het verliefd zijn, wordt weergegeven door één van de vier paren: Tommaso en Giulia worden verliefd, Marco en Barbara staan op het punt om te scheiden, Gabriele is ontrouw tegenover Ornella, terwijl tenslotte Goffredo woedend is omdat zijn vrouw er vandoor is met een ander, maar tenslotte verliefd wordt op een andere vrouw hetgeen de cirkel op deze manier weer rond maakt.

Verdone is op dreef, Littizzetto is haar onuitstaanbare zelve en Muccino is een beloftevolle acteur.
***1/2