The Lady (2011)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Luc Besson
met Michelle Yeoh, David Thewlis en William Hope

Film over het leven van Aung San Suu Kyi, een Myanmarese politica, leidster van de geweldloze beweging voor de mensenrechten en democratie in Myanmar (voorheen Birma) en winnares van de Nobelprijs voor de Vrede van 1991. De film verhaalt over de gebeurtenissen die plaatsvinden tussen 1988 en 1999. In 1988 verlaat Suu Kyi Oxford om haar zieke moeder te bezoeken in Birma, uiteindelijk zal ze daar ook blijven. Toen bij haar man, Dr. Michael Aris, die ze sinds 1995 niet meer had gezien, in maart 1999 in Engeland prostaatkanker werd vastgesteld, werd Suu Kyi voor de haast onmogelijke keuze geplaatst in Birma te blijven of hem op zijn laatste ziekbed te bezoeken, met het risico dat ze bij terugkeer niet meer in het land zou worden toegelaten.

avatar van Filmkriebel
Ik las al flink wat negatieve kritieken over The Lady. Deed men in het verleden ook al vlug met Luc Besson om welke reden ook. Yeoh en Thewlis leveren twee sterke prestaties als een politiek geëngageerd koppel. Aung San Suu Kyi vind ik zo al een vrouw die heel veel bewondering oproept. De wat populistische biopic van Besson vertelt de jaren vanaf de augustusrevolutie in 1988 tot Aris' overlijden aan prostaatkanker in 1999. Aris wordt gezien als de ware kracht achter Suu Kyi en moedigde haar aan om haar volk en land te steunen, omdat ze als dochter van de generaal die Birma naar de onafhankelijkheid loodste geen beter symbool is in een land die onderdrukt wordt door militaire machthebbers. Het leverde haar een Nobelprijs voor de Vrede op. Dit drama werpt naast een blik op een land die snakt naar democratie ook een kijk op een moedige militante die heel wat verdriet heeft gekend. Op vandaag, bijna een kwart eeuw later (!) is de strijd nog niet gestreden maar lijkt het de goede weg op te gaan. Een film waar men lessen uit kan trekken.

avatar van Zeriel
Goed verhaal, doorsnee film. Je krijgt precies wat je verwacht.

Van Suu Kyi wordt een engel gemaakt, ipv een mens van vlees en bloed. Evenals van haar man en kinderen. De generaals zijn net zo eendimensionaal, voila een film van goed tegen kwaad a la Disney, maar dan iets minder zoetsappig.

Van Birma/ Myanmar zien we maar weinig.

Uitstekende film over de strijd van Aung San Suu Kyi voor democratie in voormalig Birma. Een redelijk standaard, maar onderhoudende en boeiende biopic over de winnares van de Nobelprijs voor de Vrede van 1991. Mooi in beeld gebracht en de film had best wat langer mogen duren, aangezien sommige gebeurtenissen nogal snel gaan. Michelle Yeoh zet een mooie rol neer.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm..
Mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Een waargebeurd verhaal...
Echt een moeite waard...

Mooie film, de rol van de generaals in Birma is mogelijk wat aangedikt, maar geeft goed weer, hoe het leven in Birma was in die jaren. Emotioneel ?...zeker. Drie huilmomenten gehad. De moeite waard om twee uur voor te gaan zitten.

Het is altijd goed een biografische film te maken over iemand die zich ingezet heeft voor een betere wereld maar om nu te verklaren dat "The Lady" een imponerende film is, zou de waarheid geweld aan doen zijn.
De echte politieke achtergrond van het gebeuren wordt onvoldoende uitgespit, de generaals worden voorgesteld als figuren uit een avonturenfilm en al kan Michelle Yeoh best verdienstelijk zijn, David Thewlis vind ik toch minder..
Dus goed bedoeld en verdienstelijk maar mist in zijn geheel kracht .

Oké filmpje van Besson.

Uiteraard leent het onderwerp zich perfect voor een film. Hoewel het allemaal wat aangedikt en gepoleist aanvoelt, is de strijd van Kyi een noemenswaardige. De zwart/wit verdeling is soms wat van het goede teveel, maar eigenlijk stoort het nooit zo erg dat het gaat irriteren.

Reden daarvoor is toch wel Yeoh die haar rol met verve vervult. Een statige dame die met veel klasse de rol van Kyi op zich neemt. Hoewel ze haar gevoelens vaak verbergt, is het vaak makkelijk af te lezen met wat voor problemen ze te kampen heeft. Niet zo subtiel als doorgaans in Aziatische dramas, maar Besson vindt een degelijke middenweg.

Visueel mooi. Kleurrijk en goed in beeld gebracht. Weinig écht opvallend gestileerde zaken, dat durft zelfs Besson niet aan in een biopic als deze, maar hij brengt het er beter vanaf dan z'n Amerikaanse collegas.

Het duurt allemaal iets te lang en de rol van Thewlis is misschien iets te uitgebreid (vooral naar het einde toe dan, waar de situatie van Kyi bij momenten nogal warrig was), maar verder een degelijk en interessante film. Gemiddelde Besson dus.

avatar van Valii
Op de grens van toelaatbaar sentimenteel en irritatiewekkend zijig en helaas af en toe ook daarover. Jammer, heeft dit verhaal namelijk helemaal niet nodig. Acteerwerk Yeoh wel erg sterk.

avatar van Jawaddedadde
Ik ben wel een beetje een sucker voor historische films, toch zeker recente geschiedenis. En dan is zo'n film over het leven van Aung San Suu Kyi voor mij best interessant. Had al wel een keer van de dame gehoord, maar verder was me niet echt veel over Birma/Myanmar bekend.

Het is niet zo dat de film de hele geschiedenis van het land vertelt. je krijgt uiteraard hier en daar wel wat zaken mee maar de focus ligt op de relatie tussen Suu en haar echtgenoot. En zoals iemand hierboven al zei, je kan hier moeilijk niet door geraakt worden. Suu die samen met haar echtgenoot alles over heeft voor de toekomst van haar land, en zo ver gaat dat ze haar stervende echtgenoot - noodgedwongen - aan zijn lot overlaat. Dit zorgt overigens voor geen enkele spanning binnen het gezin. Zowel echtgenoot als kinderen staan 100% achter hun Suu en haar strijd tegen het misdadige regime van haar land.

De hele film wordt gedragen door de uitstekende wisselwerking tussen Michelle Yeoh en David Thewlis. Visueel ziet het er ook niet verkeerd uit.

“You may not think about politics
But politics thinks about you.”

Soms wordt de wereld verrijkt met mensen, die een onuitwisbare indruk maken. Ik denk aan Henri Dunant, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Oscar Romero, Nelson Mandela en Desmond Tutu. Ik neig ernaar Aung San Suu Kyi bij te schrijven in deze selectieve shortlist.
Luc Besson heeft haar persoonlijke moed en doorzettingsvermogen heel goed gevangen in deze film, die zich met name richt op de relatie met haar man en haar kinderen. Daardoor is dit drama naast een politiek pamflet ook een ontroerende karakterstudie. De film heeft mij erg gegrepen, maar dat komt allicht mede doordat ik een haast grenzenloze bewondering heb voor dit soort mensen, die in mijn ogen een welkom baken vormen in een wereld die steeds gewelddadiger en cynischer wordt.
De casting van Michelle Yeon is een schot in de roos, want de gelijkenis met de echte Suu Kyi is treffend. Luc Besson heeft een aantal prima films op zijn naam staan. Ik vind dit zijn beste.