The Wizard (1989)

Komedie / Familie

geregisseerd door Todd Holland
met Fred Savage, Beau Bridges en Luke Edwards

Corey (Savage), ontvoert zijn wat emotioneel gestoorde broertje uit een tehuis. Samen trekken ze het halve land door en ze ontmoeten Haley. Corey en Haley ontdekken dat de kleine een gave heeft voor videospelletjes. Ze trekken met zijn drieën naar Californië waar een videogame-competitie wordt gehouden, achtervolgd door bezorgde ouders.

OOit in het verre verleden gekeken als klein kind. Ik lag toen ziek op de bank. Deze film is me altijd op de een of andere manier bijgebleven.

3 ster.

avatar van -jack_sparrow-
ooit eens gezien , ja.
viel wel mee. niet van wauw , maar slecht was hij niet.
3.0

avatar van megaman
Vreemd dat deze film maar niet wil uitkomen op DVD.

avatar van streeter
Het is al een jaartje uit in R1.

avatar van danuz
Super Mario, Ninja Gaiden, skateboards, spijkerjacks, arcadehallen, Christian Slater en, o ja, autisme. Jaren '80 vermaak dat puur bestaansrecht heeft omdat hij uit de jaren '80 komt Waar arcade nog totaal te gek was, waar grote brillen en roze shirts nog 'gnarly' waren (of zijn ze dat nu weer?). Fred Savage lijkt het bij mij altijd wel oké te doen, maar dat heeft z'n wortels in The Wonder Years. Verder een film die van melodrama in melodrama beland, af en toe een stoere opmerking in het midden gooit, dan weer eens grappig tracht te zijn (en toegegeven, dat ook best is), maar vooral veel lijkt te willen zeggen, dat vervolgens makkelijk naast je neer te leggen valt om gewoon lekker te gniffelen

Kinderfilm waarin op een bijna schandalige manier reclame wordt gemaakt . Maar dat maakt em juist weer zo leuk zeker? Nintendo fans moeten em zeker een keer checken

avatar van Thomas83
Dit is natuurlijk een vaak wel heel opzichtig op reclame maken voor Nintendo gerichte film, en de film is af en toe ook rommelig, heeft wat zeer matige acteerprestaties, een zeer irritante privé-detective en is ook soms wel heel erg op fout sentiment gericht.

Toch vind ik The Wizard zeer vermakelijk. Komt voor een belangrijk deel door de nostalgie die van de film uitgaat. De vele klassieke videogames die je voorbij ziet komen, Fred Savage uit The Wonder Years met een belangrijke rol, de 80's soundtrack en andere dingen die typisch zijn voor die tijd en ook een erg schattige en leuke Jenny Lewis. Wat andere bijrollen zijn ook aardig, en je ziet nog best veel bekende gezichten voorbijkomen, vaak in kleine rolletjes.

Om de Power Glove moest ik erg lachen ("I love the Power Glove. It's so bad"). De rol van Jimmy komt niet helemaal uit de verf en een beetje raar hoe de geschiedenis met Jennifer pas vrij laat in de film wordt onthuld. De laatste minuten na de videogame-competitie zijn wel erg zoet ook. Had eigenlijk ook verwacht dat Jimmy het prijsgeld aan Haley zou geven, die immers geen huis heeft met haar vader. Daar werd volgens mij echt duidelijk op gezinspeeld in de film, maar het lijkt wel alsof ze dat zijn vergeten of dat het budget op was en ze het maar hebben laten schieten.

SimtekF1
Double Dragon, Super Mario Bros 2, Rad Racer, Teenage Mutant Ninja Turtles, Mega Man, Rc Pro Am, Contra, Super Mario Bros 3.
Ohhh heerlijk, allemaal games die ik zoveel heb gespeeld in mijn jeugd.

Verder had de eindstrijd wel wat beter gekund.
Jimmy gaat 2 keer af en Lucas geen 1 keer en toch wint Jimmy.

Leuke film als je een Nintendo fanboy bent.

avatar van goongumpa
Charmante en gezellige familiefilm, ondanks een aantal dode momenten. Het leuke hieraan is natuurlijk het tijdsbeeld, met name de mode en de videospellen (vooral super mario 3 in de finale!).
Let op het mini-rolletje van een piepjonge Tobey Maguire (met matje in de nek) als een van Lucas' handlangers!

avatar van StevenMighty
Een leuke mooie film die ik nog eens heb terug gezien.

Ik wilde hem vroeger absoluut zien omwille van de nieuwste spelletjes van die tijd die er in zaten, zoals o.a. Double Dragon, TMNT en Super Mario Bros 2 & 3. Spelletjes die we thuis zelf deden, dus dat was herkenbaar.

Het verhaal van de film zelf vind ik goed bedacht. Een roadmovie over 3 jonge kinderen die gevlucht zijn om naar Californië te trekken en daar aan een games event deel te nemen. Onderweg komen ze dan al enkele tegenstanders tegen en zitten hun ouders en een detective hen op de hielen. Dat zorgt natuurlijk allemaal voor film die niet gaat vervelen.

Fred Savage die in die tijd al heel leuk speelde in The Wonderyears was hierin ook weer goed, de kleine Jimmy zette heel getrouw een autistje neer en verder nog best grote namen zoals Christian Slater en Beau Bridges, dat zit altijd goed.

De finale wedstrijd zelf was wel heel ongeloofwaardig met hoe die scores op een bepaald moment gingen. Zo krijgt in het echt de score in Super mario bros 3 helemaal geen boost door het gebruik van de fluit om te warpen, wat in de film wel het geval was..

Zeker een film om te zien als je van retro videogames en/of familiefilms houdt.

3,5 sterren

Muggsy
Denk niet dat retrogameliefhebbers hier veel plezier aan beleven (buiten dan voor de cultstatus die deze ondertussen verkregen heeft), meeste games komen maar paar seconden aan bod en zoals Roger Ebert ook meldde worden er domme fouten gemaakt zoals praten over het derde level in Teenage Mutant Ninja Turtles maar dan duidelijk het eerste laten zien.
Savage moet ook steeds scenes redden, zoals de ontbijtscene waar Bridges en Slater maar blijven raaskallen en hij hen op een bepaald moment nogal vreemd onderbreekt. Dit gebeurt ook meerdere keren met het California-joch en het meisje, waarbij Savage het heft in handen moet nemen en de hele verdere conversatie stuurt. Half punt erbij voor hem maar voor de rest was dit bijna unwatchable.

avatar van Marvinleeaday
Hele aardige familiefilm, maar een komedie vond ik het echt niet, eerder drama. Goed spelende jonge acteurs met name Jimmy is erg goed.
Er word hier door enkele mensen over autisme gesproken, maar dat is een aangeboren beperking, Jimmy heeft last van autistische verschijnselen door een traumatische ervaring. Tot zover meester Marvin.

avatar van TheLionKingFan
Hele goede kinderfilm, inderdaad niet echt komedie. Natuurlijk 100 minuten reclame voor Nintendo, maar toch is het verhaal dat erachter zit erg mooi en is het stiekem wel leuk om al die old-school games te zien, vooral ik, als groot NES-fan. 3,5*