Wuthering Heights (2011)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Andrea Arnold
met James Howson, Solomon Glave en Kaya Scodelario

Een zeer arme jongen genaamd Heathcliff wordt opgenomen binnen de zeer rijke Earnshaw familie waar hij een enorm sterke en interessante vriendschap opbouwt met zijn nieuwe jonge stiefzusje Catherine. Zo hecht dat zij uiteindelijk zal moeten kiezen voor gepassioneerde liefde voor Heathcliff of voor haar echtgenoot, die het goed met haar voorheeft.

avatar van Badalamenti
Het wordt blijkbaar toch tijd dat ik The New World eens ga zien......

Wuthering Heigts Ook nooit verder geraakt dan het liedje van Kate Bush....
Bij een boekverfilming wordt vaak de vraag gesteld " is het wel te verfilmen", in dit geval zou ik het durven omdraaien wat veel zegt over de intensiteit waarmee Arnold het verhaal naar het witte doek brengt.

Wat een waardeloze film....................

avatar van J.Ch.
Deze verfilming wilde ik erg graag zien. Allereerst omdat ik het boek erg mooi vind en de verfilmingen tot nu toe niet veel voorstelden, maar ook omdat ik wist dat dit een allesbehalve traditioneel kostuumdrama was en ik benieuwd was of ik dit wat vond.

Ik zou iedereen die hard hoopt op een Jane Austen-achtig verhaal van harte afraden om deze film te zien, tenzij ze hun verwachtingen aanpassen. Er is geen soundtrack, behalve het alleraardigste The Enemy van Mumford and Sons tijdens de aftiteling. De mooie kostuums zijn ver te zoeken, en er is niet eens een romantisch huwelijksaanzoek. Tussen twee haakjes, mocht je daarnaar op zoek zijn, kijk dan Jane Eyre uit 2011, ook een Brönte-verfilming en naar mijn mening een erg goede, maar een toch wat conventioneler kostuumdrama.

Wuthering Heights is, in tegenstelling tot andere boeken uit hetzelfde genre, precies het boek dat zich leent voor een verfilming als deze. Het verhaal is niet zoet, de omgeving is weinig romantisch en de personages nauwelijks verfijnd. Bij een verfilming van zo'n boek moet je sowieso een ander uitgangspunt hebben dan normaal. De manier van Andrea Arnold is vrij radicaal: het verhaal is ontdaan van al het bovennatuurlijke, een groot deel van de tekst van de personages is weggelaten en ook ontbreekt het laatste deel van het verhaal. Dit zal menig liefhebber van het boek niet kunnen bekoren, en ik kan dan ook zeker begrijpen dat vele van hen deze versie van Wuthering Heights helemaal niets vinden.

Ik daarentegen ben erg onder de indruk van deze film. Door zoveel te schrappen komt het overgeblevene veel sterker en indrukwekkender naar voren. Bovendien zijn de geschrapte delen ook de minste punten in het boek, naar mijn bescheiden mening. Een complexe relatie als tussen Cathy en Heathcliff is er één die misschien het beste duidelijk gemaakt kan worden door grotendeels woordenloze maar erg intense beelden, zoals Cathy die Heathcliffs wonden likt. Mooi om Heathcliffs blik later in de film te zien als hij kijkt hoe Cathy haar eigen bloed opzuigt nadat Isabella haar gekrabd heeft. Dit soort dingen kun je veel beter verbeelden dan verwooorden. Door het grotendeels weglaten van tekst en uitleg word je (ik althans) gedwongen om je veel sterker in te leven dan je normaliter zou doen. Deze versie raakt mij dan ook meer dan andere.

Solomon Glave en Shannon Beer maken hier beiden hun debuut en hun prestaties zijn zeer overtuigend, erg knap gedaan. Ze hebben overduidelijk chemie. Tussen Kaya Scoledario en James Howson ligt het iets anders, maar dat wijt ik voornamelijk aan het verhaal. De overgang tussen de jonge en oudere acteurs gaat wel wat moeizaam. In principe snap ik de noodzaak wel voor twee acteurs voor één rol, maar het moment is wat vreemd gekozen. In andere films krijgen we veel eerder in het verhaal de 'oudere' Cathy te zien. Hier niet, waardoor het lijkt alsof Heathcliff minstens tien jaar weggeweest is, wat ik ook best zou willen geloven. Andere acteurs zijn echter niet vervangen waardoor het lijkt alsof behalve Cathy en Heathcliff niemand ouder geworden is. Een beetje jammer. Groot pluspunt: dit is de eerste verfilming waarbij ik sympathie kan opvatten voor zowel Cathy als Heathcliff.

Al met al wil ik deze film zeker graag nog een keer zien, omdat ik ervan genoten heb, maar ook omdat ik denk dat er nog veel meer te zien is dan je in één kijkbeurt kunt bevatten. Het zou helpen als hij ook gewoon in Nederland werd uitgebracht (iemand een idee of dat nog gaat gebeuren?). Voor nu krijgt deze film vier sterren, en is hij bij dezen mijn favoriete verfilming van het verhaal.

avatar van jipt
Mooie rauwe verfilming. Moest er in het begin nog inkomen doordat het verloop vrij traag is. Maar zeker het tweede deel wordt het menselijke drama heel erg voelbaar. Fotografisch was het ook erg mooi, een soort Malick zonder voice-over.
Jammer dat de film in 4:3 was, had dit op 16:9 nog wel een halfje hoger gegeven.
dikke 3,5*

Reinbo
De film is in 4:3 geschoten

avatar van jipt
Ja dat snap ik maar vond ik een slechte keuze, had het liever in 16:9 gezien.

Reinbo
OK, snap waar je op doelt.

avatar van Verhoeven
Maar misschien kan Jipt of Reinbo even aangeven waarom Andrea Arnold gekozen heeft om Wuthering Heights in 4:3 te schieten. En waarom dat dan een 'slechte' keuze is want dat wordt mij niet duidelijk gemaakt in jullie discussie ...

avatar van jipt
16:9 haalt gewoon meer uit de fotografie, en deze film heeft veel focus op de fotografie gelegd. Snap daarom de keuze ook niet om het 4:3 te schieten.

avatar van Verhoeven
Dat dacht ik al. Je weet het helemaal niet ...

avatar van jipt
Weet jij de reden om het 4:3 te schieten?

neo (crew)
Het is een stijlkeuze die de focus legt op de persoon en niet op de omgeving. Bij een film met wijdse shots verdwijnt het karakter in omgeving en lijkt er door opgeslokt te worden. Dat brengt dus ook een bepaald effect teweeg. Arnold richt zich voornamelijk op 1 karakter en het 4:3 formaat geeft je ook verminderde kans om je ergens anders op concentreren en houdt je als het ware gevangen, ofwel vrijwel compleet enkel betrokken bij zo'n persoon. Tevens voelde ik een geheel andere kijk op het moeras te krijgen; meer hoogte, meer lucht en minder groen. Het past ook wel in het plaatje van een radicaal andere aanpak voor een klassiek verhaal. Zoals een gemiddeld persoon waarschijnlijk een traditionele vertelling wil zien, geldt dat ook voor de omgeving waar deze meer van wil zien.

Benieuwd of het bij Fish Tank ook zo goed werkt. Zal de dvd maar eens snel bekijken.

Andrea Arnold over Wuthering Heights:

Zelfs aan het beeldformaat heeft Arnold lopen morrelen. Het zal niet iedereen opvallen, maar Arnold week af van de 16:9 breedbeeldverhouding die normaal is voor film. Net als Kelly Reichardt recent in Meek's Cutoff koos Arnold voor 4:3. Misschien lijkt dat alleen voor filmfanaten relevant, maar dat is het niet. Volgens Arnold zorgt het ervoor dat de mens in beeld het belangrijkst blijft. Reichardt deed het om een andere reden. Die wilde het Amerikaanse landschap niet laten overheersen — wat vreemd is voor een film over het Amerikaanse landschap — en de beelden iets claustrofobisch meegeven. Arnold zegt niet van breedbeeld te houden omdat het dan bij elke dialoog lijkt alsof je naar een tenniswedstrijd kijkt.

Trachtte je nu deze film in je top 10 te zetten i.p.v. de versie uit 1939, Verhoeven (aangezien je er een top recent op na houdt)?

avatar van Verhoeven
Mijn Top 10 is hierop gebaseerd.

avatar van danuz
Je hebt dus de verkeerde Wuthering Heights in je top 10 gezet

avatar van Verhoeven
Wat stom zeg. Heb het maar even hersteld.

avatar van depri83
Nooit eerder het boek of de verfilmingen van Wuthering Heights gezien maar na Fish Tank en Red Road keek ik erg uit naar de stijl van Arnold gecombineerd met het klassieke boek.

En hij heeft me niet teleurgesteld, was niet altijd overtuigd door het acteren (misschien ook door het soms wat klassieke taalgebruik) maar de mooie beelden en het goede verhaal maakten veel goed.

Ugh.

Na Jane Eyre zijn dit soort moderne verfilmingen blijkbaar een mini-hype geworden, mij maak je er in ieder geval niet zo blij mee. De posters zijn wel mooi en het camerawerk is afwijkend van de traditionele vorm van dit soort filmpjes, maar daarmee is toch wel alles gezegd. Behalve dan dat in de nieuwe Jane Eyre het camerawerk nog effectief mooi was, zelfs dat wel hier niet werken.

Visueel erg lelijk. 4:3 is lelijk, screw dat "focus op personages" gedoe want Arnold loopt toch maar wat te zwabberen met haar camera, alsof een struik links en rechts daar veel aan veranderd zou hebben. Een idee hebben staat nog niet gelijk aan een goede uitwerking.

Verder personages waar ik helemaal niks mee kon. Veel woede, redelijk zelfdestructief en hun romance komt totaal niet uit de verf. De setting helpt uiteraard ook niet mee, al wordt die voor het grootste gedeelte wel vakkundig uit de film gehouden. Het grootste minpunt eigenlijk, want wil je 2 uur lang naar een romance kijken is het toch wel essentieel dat je ten minste het idee hebt dat de twee ook echt niet zonder elkaar kunnen.

Rest de poging tot een experimentele score, ook al een aanfluiting. De uitvergroting van het geluid in sommige scenes is eerder irritant dan indrukwekkend, de rest van de geluidsband deed me helemaal niks.

Duurt dan ook nog eens veel te lang, echt helemaal niks voor mij.

avatar van Mac Hammer Fan
Helaas moet ik ook zeggen dat deze versie van "Wuthering Heights" mij maar matig kon bekoren. Het idee om Heathcliff als een halfbloed voor te stellen vond ik op zichzelf niet onaardig, en ik had medelijden met hem hoe hij werd behandeld door de zoon van Mr. Earnshaw maar het camerawerk en de 4:3 ratio konden mij niet overtuigen. Vooral het laatste halfuur viel enigszins tegen. Veel beelden zijn ook erg donker. De kineaste koos ervoor een wat afwijkende versie van het verhaal van Emily Brontë te maken, en nam daarbij risico’s die in mijn ogen voor een mislukking zorgden. De soundtrack vond ik onopvallend. Nee, geef mij maar de versies uit 1939 of 1970.

Wat een tegenvaller: slechte belichting, matige dialogen, er werd uit de hand gefilmd en de 4:3 ratio gehanteerd: waarom..?!

avatar van Pazmaster
Redelijk verhaal maar soms ook wel een tikkeltje saai. Acteerwerk is wel in orde. 3 sterren

Ik vond het al met al een behoorlijke film. Maar, ik stoorde me wel soms aan het grauwe beeld, en slechte belichting, maar dat hebben ze vast gedaan om 't zo sfeervol mogelijk te laten overkomen. Dus dat is vergeven.
Ik vond verder dat het verhaal pas laat op gang kwam, en om een wildvreemde zomaar in een familie met tradities te proppen kon ik niet zo gek veel mee. Dan komt er een vrij saai middenstuk waarin de hoofdrolspeler zich zomaar door iedreeen laat kleineren, en waarin ik de liefde ( die dus later ontstaat ) maar weinig zie opbloeien...
Maar goed, hij komt terug, en naar m'n mening is dit wel 't gedeelte van wat deze film wat omhoogstuwt. Buitengewoon goed acteerwerk, mooie achtergrondplaatjes, en toch eigenlijk een einde wat ik in de eerste helft niet had verwacht.
Zeker eens zien, maar trek er wel je tijd voor uit. Ik vond het de ruime 2 uurtjes in elk geval wel waard.
3,5 * vanuit hier.

Oh ja, vergeten te melden.... dat 4:3 formaat....sucks echt....

avatar van Stijn B.
Prachtige film van regisseur Andrea Arnold, één van de sterkste regisseurs van de huidige Britse generatie. We volgen de lotgevallen van Heathclilff, een zwarte jongen, die opgevangen wordt door de vader van een oerchristelijk gezin die afgezonderlijk leeft in het woeste Britse berglandschap.

Die brute omstandigheden (keiharde werkomstandigheden, overleven, racisme,...) en ruwe weer worden weergaloos in het verhaal gegoten en worden meer en meer een weerspiegeling van de sterke gevoelens die Heathcliff ontwikkeld voor Catherine, de dochter van het gezin.

Een absoluut meesterwerk!!! Een van de mooiste films van de 21ste eeuw: mooi in het tonen van de ruwheid van het bestaan en de natuur.

Redelijk dramatisch verhaal.
Maar bijzonder langdradige film is dit.
Had toch veel beter gekund.
En het is voor mij een raadsel waarom een film uit 2011 uitgegeven wordt in 4:3 formaat, vooral voor een film met zulke mooi landschapsbeelden als in deze een bijzonder domme beslissing.

avatar van Aapje81
Na de indrukwekkende film Fish Tank was ik erg benieuwd naar Arnold's versie van Wuthering Heights. De nieuwe invalshoek is redelijk verassend en Arnold weet de sfeer goed vast te houden met mooie natuurbeelden en aparte close ups.

Naar verloop van tijd begint dit echter te vervelen en gaat het vooral opvallen dat de personages niet lekker zijn uitgewerkt. Deze versie van Heathcliff kon mij bijvoorbeeld nauwelijks bekoren. Vooral het tweede deel van de film vond ik het maar een vervelend personage dat alleen maar uitblinkt in het martelen van dieren.

Nee doe mij dan maar de charismatische Tom Hardy. Die het een aantal jaren eerder een stuk beter deed als Heathcliff.

In het kort kan ik erover zeggen dat de insteek wel orgineel is maar dat het niet werkt.

Matig.

Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Te snel camerabeweging...

Matige film over een jongen die wordt opgenomen bij een gezin en gevoelens krijgt voor zijn nieuwe stiefzusje. Nogal traag en langdradig en de film is ongetwijfeld een stuk begrijpelijker als je bekend bent met het boek van Emily Brontë (wat ik dus niet was). Rauw maar tegelijk ook sfeervol in beeld gebracht.

avatar van Gish
Te late emoties

Rauwe nieuwe versie van de beroemde klassieker die al vele malen werd verfilmd. Locatie is goed gekozen. De regie maakt echter vreemde en verkeerde keuzes, de focus ligt veel te weinig bij het romantische aspect van het boek. Regelmatig is er sprake van overbodige scenes en bovendien grossiert deze film in onnodig dierenleed. Of mis ik de symboliek? Tussen Cathy en Heathcliff ontbreekt het aan passie, verlangen en liefde. Pas als het te laat is komen er emoties los bij Heathcliff die in schril contrast staan met de rest van deze bloedeloze verfilming.
Een misser dus, die me sterk deed verlangen naar de 1939 versie, met voorsprong de beste verfilming.

avatar van ZenZin
Een verschrikkelijke rotfilm, de personages klooien er maar wat op los, ze doen zus als je zo verwacht en omgekeerd, maar w a a r o m ? Dat moet de kijker dan zelf maar verzinnen , als je het tenminste hebt kunnen zien want een hoop is zo donker en warrig dat het helemaal gissen is.