Youth without Youth (2007)

Verenigde Staten / Duitsland / Italië / Frankrijk / Roemenië
Romantiek / Thriller

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Tim Roth, Alexandra Maria Lara en Bruno Ganz

In Boekarest, in de tijd voor de Tweede Wereldoorlog, wordt professor Dominic (Tim Roth) geraakt door een vreemde lichtflits tijdens een onweersbui. Hij raakt zwaar verbrand, maar zijn genezing gaat vlug. Het blijkt dat de flits hem heeft veranderd in een andere man, die veel jonger is. Hij moet vluchten en gaat een onzekere toekomst tegemoet.

avatar van blurp194
Alexandra Maria Lara en Bruno Ganz spelen weer eens samen - jammer dat er niet meer uitkomt, deze keer. Jammer vooral van het te ingewikkelde en te vage verhaal. En daar wordt dan ook nog eens vanalles bij gesleept waardoor het helemaal niet meer te volgen is. Jammer - zonder die onzin was het misschien nog wat geworden. Sommige shots zijn best mooi, maar blijven in het luchtledige - je kan duidelijk zien dat er zeker voldoende talent bezig is, en daarom eigenlijk des te triester dat dit het resultaat is.

avatar van crowdsurfer
Supersaaie film. Ben er niet in geslaagd om hem uit te kijken. Echt slaapverwekkend.

avatar van Mochizuki Rokuro
De film snijdt wel interessante thema's aan, maar werkt ze niet allemaal even goed uit. Sterker nog, na een uur lijkt er wel een compleet andere film te beginnen en lijkt dan een tijdje volledig de richting kwijt.

Ik vind het met Coppola vanaf de Jaren 80 moeilijk echt een signatuur, thematiek of zo te herkennen in zijn films: Gardens of Stone, Dracula, Jack. Geen idee hoe dat precies allemaal bij hem vandaan komt. Het rijtje Youth Without Youth - Tetro - Twixt zal toch niet bij iedere filmliefhebber direct bekend voorkomen en toch zijn het de laatste 3 films van één van de bekendste regisseurs (qua naam). Ik moest ook ene beetje denken. Stanley Kubrick eindigde zijn carrière met een sjieke film die helemaal raak was en helemaal klopte, het lijkt een beetje dat Coppola hier ook zoiets probeerde (qua vormgeving, thematiek en bron), maar Coppola heeft dan blijkbaar toch niet het brille van Kubrick.

Mooi in beeld gebracht, maar vrij trage en lange film. Het plot interpreteer ik als volgt: Tijdens de 2de wereldoorlog onstaat een "nieuwe mens" met ongekende intellectuele vaardigheden, waarbij de vraag is of hij deze voor goed of voor kwaad zal inzetten. Zijn liefde voor talen en de zoektocht naar de oertaal wordt gepersonificeerd door een vrouw, zijn geliefde. Als blijkt dat door het vinden van de oertaal zijn geliefde zal sterven, kiest hij voor het goede en daarmee het falen van zijn levenswerk.

Een draak van een film. Maar ik ben gelukkig niet de enige die dat vindt.
Ik kon er geen touw aan vast knopen. Terwijl ik toch best behoorlijk bekend ben met de situatie in het vooroorlogse Roemenië en het literair-filosofische klimaat daar. Want daar rept hier niemand over, vreemd genoeg. Het 'verhaal' komt niet uit de koker van Coppola, maar van de Roemeense filosoof Mircia Eliade.

Coppola wilde geen films meer maken waarin hij concessies moest doen aan de filmstudio's. Hoera! Hij vergat alleen dat je geen films maakt voor je eigen lol, maar ook voor een publiek. Coppola wilde kennelijk deze novelle van Eliade verfilmen, en niemand hield hem tegen. Met die Eliade is wat vreemds aan de hand. Heel erg kort door de bocht gesteld: een fascist van het zuiverste water. O zeker, de filosofische denkwereld van Eliade gaat echt wel wat verder dan dat, maar er is niemand die de essentie daarvan kan samenvatten. Maar Amerikanen hebben geen verstand van fascisme, herkennen het ook niet. Daarom werd Eliade na de oorlog mateloos populair in Amerika. Maar niet in Europa.

Dat zit zo. Het intellectuele leven in het vooroorlogse Roemenië werd beïnvloed door het opkomend fascisme en het traditioneel heftige antisemitisme. Velen werden dan ook medestander van wat later bleek een van de meest moordzuchtige fascistische en antisemitische bewegingen te zijn geweest, de Ijzeren Garde. Dan hebben we het over Nae Ionescu, Emil Cioran en reeksen andere romanschrijvers, toneelschrijvers, wetenschappers, journalisten en filosofen, onder wie ook Eliade. Maar Eliade was een handige duivel, en wist zich aan het begin van de oorlog met een beurs van de regering uit de voeten te maken naar Londen. Daar bleef hij lekker buiten schot, en verdween na de oorlog naar Amerika, waar ze niet zo op de hoogte waren met z'n denkbeelden.

Geinig hè. Die 'nieuwe mens', waarnaar hij op zoek was (hierboven aardig samengevat door yesplease), we weten dus nu zo'n beetje waar dat op gebaseerd was. Maar het waren geen domme en verblinde jongeren vol idealen hoor. Door hun nauwe banden met de intellectuele wereld in Frankrijk is hun invloed lang zichtbaar gebleven. Je zou zelfs kunnen beweren dat hun invloed mede bepalend is geweest voor het naoorlogse existentialisme. Interessant daarvoor is ook de documentaire Apocalipsa dupa Cioran' (1995) (Apocalypse according to Cioran) van Gabriel Liiceanu.