Red Riding Hood (2011)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Thriller

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Amanda Seyfried, Gary Oldman en Lukas Haas

Tijdens de middeleeuwen wordt een klein dorpje geterroriseerd door een weerwolf. Omdat niemand moedig genoeg is om er wat aan te doen besluit het jonge meisje Valerie (Amanda Seyfried) erop uit te gaan in het donkere bos om hulp te vinden van iemand die ervaring heeft met het bestrijden van dit angstaanjagende wezen.

avatar van tal1b
louisvf schreef:

Niet voor dezelfde doelgroep akkoord. Ik had alleszins geen behoefte aan een geil opgezette roodkapje...

komop, niet zo preuts, het is een slappe liefdesdrama. Toch niet verkeerd om het zo in beeld te brengen...

Lestat schreef:
film begon aarzelend, maar de goede muziek deed me blijven kijken, en wat ik ben ik blij dat ik dat ben blijven kijken na het 1e kwartier ontpopt de film zich tot een spannend avontuur, met een geniale link naar roodkapje, dit is een verrassend goede film !

einde is alles behalve goed/verrassend, flauwer kan je ze niet bedenken

Na alle negatieve kritieken had ik eigenlijk niet meer het idee om deze film te gaan bekijken maar
de nieuwsgierigheid overtuigde mij om het och maar te proberen.
En ik moet zeggen dat "Red Riding Hood" helemaal niet tegenviel.
Zelfs de brabbelende wolf kon mij niet irriteren.
Enkel minpunt was dat tijdens de aanvallen van de wolf op het dorp de scenes een beetje chaotisch werden. Verwacht geen bloedige horror vol huiveringwekkende schrik momenten want die zijn er simpelweg niet. "Red Riding Hood" een sfeervol en mooi gefilmd fantasy sprookje.
Prima rol overigens van Gary Oldman als kardinaal en wolvenjager.

avatar van daphne737
had de trailer gezien het leek me wel een leuke film, maar toen was ie na een maand al uit de bios en dan hoor je ook nog overal veel kritiek. Alles bij elkaar had ik er weinig van verwacht, maar ik wou hem toch nog even zien omdat het van de maker van twilight was.
En naderhand moet ik wel zeggen dat ie toch wel leuk was. Ik vind het niet echt een happy end. Maar ik vind dat Amanda Seyfried de rol toch wel goed speel, ook de keuze om Fernadez Shiloh te casten voor de rol van Peter is gewoon heel goed, blij dat ze dat gedaan hebben want ze wilde eerst Taylor Lautner casten voor de rol. De wolf is natuurlijk wel erg jammer....

* 3

ik vond 't erg tegenvallen.,,

avatar van lagaiske
Deze viel tegen op alle vlakken!!!Man man man wat een slechte film!

avatar van SaNDuTjE
Na de veelal slechte berichten toch een redelijke meevaller.

Waar de film het vooral van moet hebben is de sprookjesomgeving en de efteling-sfeer die het uitademt. Het verhaal is niet echt denderend (en overigens compleet anders dan de plotomschrijving hier) en de acteurs lijken zich wel in een toneelstuk te wanen. Visueel gezien is het dus nog best interessant en vond ik de wolf nog wel meevallen. In een sprookjescontext valt het geheel nog best mee en zorgen de acteurs en het net te nadrukkelijk aanwezige twilight-sentiment helaas voor de nipte onvoldoende.

ik vond hem tegenvallen

avatar van Picker
Film laat zeker wel veel steekjes vallen op akteer prestaties, special effects en dergelijke.
Toch zonder al te veel moeite afgekeken.

avatar van Sergio Leone
Had het allemaal erger verwacht.

Flinterdun verhaaltje uiteraard. Het 'Twilight'-gehalte is erg aanwezig - wat spijtig is. Roodkapje heeft blijkbaar 2 aanbidders. Het is zo cliché als het groot is en ergert ook. De dialogen zijn van een erg bedenkelijk niveautje.
Met de intrede van Gary Oldman komt er wat schwung in. Het wordt best spannend/ mysterieus bij momenten. Zowat iedereen zou de weerwolf kunnen zijn.
Toch moet je deze film in z'n context kunnen zien. Niet te serieus nemen ('t is trouwens een sprookje), gewoon beetje hersenloos proberen te waarderen.

Amanda Seyfried doet het behoorlijk, al is het vooral haar uiterlijk dat erg goed in gehele sfeer past. Gary Oldman doet het deze keer op automatische piloot. Veel brullen en commanderen, past hem wel, maar het is ook alleen maar hetzelfde. Al de rest van de cast is ver beneden niveau, vooral het eerste half uur.

De film beschikt over een gezellige sfeer, mede mogelijk gemaakt door het knusse dorpje, de sneeuw en enkele fraaie natuurshots. Ook qua muziek zat er hier en daar wel iets degelijks tussen.

Net voldoende.

SlasherMovieMan
Kan een oud sprookje een goede horrorfilm zijn of is het 1 grote schande?

Ik wil mijn geld terug Maar ja toch even snel: hoofdrollen voor Amanda Seyfried en Gary Oldman. Het is geregisseerd door Catherine Hardwicke die opnieuw een poging doet om een film proberen te maken. Het verhaal is gebaseerd op een ouderwets sprookje voor kinderen en dat is gemaakt tot een horrorfilm. Geniaal idee! Maar tenminste de slechtste punten: behalve Amanda Seyfried dan is het acteerwerk schijterig. Het script is heel slecht. De regie is verschrikkelijk slecht. Er is bijna niets goeds aan deze film behalve de art director. Dat is heel mooi gedaan. Maar voor de rest ook nog: de Twilight stijl die ze in de film hebben gedaan is ronduit schijterig. Het einde is ronduit waardeloos. Kortom: alles is schijterig, slecht en waardeloos! De moorden zijn echt heel schijterig gedaan, de weerwolf zelf ziet er niet uit, man! Dus luister naar mij: dit is een ontiegelijk slechte film. Geen geld aan verspillen. Met name tegen de Twilight-fans. Want zij zullen interesse hebben in de film. Maar ik zeg tegen hen: skip it! Maar dit had echt veel beter gekund, met name door de premise had ik veel meer verwacht. De enige scènes die ik zelf vermakend vond waren de nog echte dingen uit het sprookje. Zoals: grootmoeder, wat heb je grote ogen. Zulke dingen bedoel ik. Dat waren geweldige momenten. Dus kortom: hier moet je geen geld aan uitgeven, je zult er spijt van krijgen. Typisch zo'n whodunit situatie, de premise dan. Degene die het was vond ik cool (dat ze het zo hebben gedaan) maar hoe ze het hebben gedaan: dat is echt niet mijn smaak.

avatar van SnakeDoc
Ik vond het eigenlijk een hele aardige verfilming van het originele sprookje. Een heleboel elementen zijn terug te vinden in de film. Er wordt fatsoenlijk gespeeld en we krijgen schitterende beelden te zien. Ik begin steeds meer fan te worden van Amanda Seyfried. Super mooie vrouw!

Lees dat sommige het lage horror gehalte van de film ergerlijk vinden, maar ik zie in de genre aanduiding slechts drama/thriller staan. Precies wat deze film is!

Wat mij betreft ruim voldoende:

3,5!

avatar van sander.h
Voor mij net geen voldoende. Waar de film op scoort is op sfeer; die is namelijk best in orde met mooie plaatjes. Pluspunten ook voor Fever Ray in de soundtrack

Voorderest kon de film mij niet zo boeien eigenlijk. Amanda Seyfried kan mij ook niet zo bekoren eigenlijk, de rest van de cast ook niet eigenlijk al moet gezegd dat er niet waardeloos werd geacteerd ofzo. Maar op de een of andere manier sleepte het verhaal zich maar voort en werd het nergens echt spannend. De actiescenes werden ook op een, vond ik, vreemde manier in beeld gebracht.

Geen slechte film maar helaas ook geen goede. Precies ertussenin dus 2,5 *

Na alle slechte recensies, toch maar even gekeken op moviewatch. Vond het wel een vermakelijke film, decors vond ik erg mooi en het sfeertje ook, het verhaaltje is idd flinterdun, maar het is gewoon een sprookje en zeker geen horror. Niet echt een film voor in de bios idd, maar zo op de computer kijkt ie lekker weg.

Ik vind het toch best fascinerend was nou een film doet slagen en wat het doet floppen. Nou vind ik Red Riding Hood niet een bijster goede film, maar er zijn wel eens slechtere films wel populair geweest. Ondanks dat ik de overgangen van scene of scene op de een of andere manier raar vond, het verhaal lekker cliché is, de karakters weinig diepgang hebben, de laatste 5 minuten van de film er naar mijn mening gewoon niet bij hadden moeten zitten, en ik absoluut geen fan ben van de twilight serie, vond ik dit in z'n geheel geen storende film. De sfeer vond ik goed, naar mijn mening goede soundtrack, en ondanks dat ik films meestal wel enigszins door heb, had ik echt pas aan het einde door dat haar vade de weerwolf is. Zeker geen fantastische film, maar ben toch wel verbaasd dat hij zo snel de bios uit is gegaan.

avatar van henkula
matige film, ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan. dit is meer een fantasy dan drama/triller. want echt spannend is hij niet.

avatar van missy85
Ik vond het een leuke film, helemaal mijn genre. De details van het originele roodkapjes verhaal zaten er ook in verwerkt, dat vond ik wel mooi. Het verhaal nam uiteindelijk wel een onverwachte wending wat betreft wie de weerwolf was.
Amanda Seyfried was ook weer goed. Acteer werk van prima van de acteurs.

Zeker een aanrader.

avatar van Yoeet
Ik vond dit een heel verassende film en zeker niet voorspelbaar!
lijkt ook niet op twilight, en is een aanrader voor degene die van dit genre houden..
ik vond het een goede film met goede acteer prestaties.

avatar van eefke123
ik werd helemaal meegesleept door de spanning die steeds sterker werd, best wel creepy omdat je niet weet wie de wolf is en omdat hij eender wie kan zijn like it !

avatar van komerad
Middelmatige film met sterke en zwakke elementen.
Ik vond de sfeer in de film wel lekker (decor, omgeving, kleding).
Ook al vond ik het decor meestal een toegevoegde waarde hier een daar leek het wel van dat 'pretpark nep'. De acteerprestaties, overtuiging en geloofwaardigheid van de personages kon er nog net door, zo ook de cgi van de "wolf".

Het verhaal van de film heeft achteraf gezien weinig om het lijf, je kan de hele film uitleggen in slechts enkele regels. Ik vond het einde dan weer verassend alhoewel het niet moeilijk is om zo tot een verassend einde te komen men kon zowel een figurant die amper in beeld kwam tot wolf gemaakt hebben.

Al bij al dus middelmaat voor mij met als positieve punten : sfeer, niet voorspelbaar.

avatar van m1701
Best een aardige film, maar had steeds het gevoel of ik naar de film The Village zat te kijken, ook die rode capen en iedereen die bang is voor "iets"
Verhaal was niet heel boeiend.
Maar vond de chemie tussen Valerie en de jongens wel goed.
Leuk voor een xtje

ps. setting was wel erg mooi! En dan met name met de sneeuw

avatar van VforVictor
Saaie film, alleen Gary Oldman weet nog vermakelijke scenes neer te zetten. 2,5 ster voor de moiete

avatar van VforVictor
Oja en dat die wolf kon praten vond ik toch zon minpunt!

avatar van Waackx
Hoe is het mogelijk dat dit soort films de bioscoop nog halen ?

Alles is zo amateuristich; de setting,de cgi special-effects, de acteerprestaties, het verhaal, de sneeuw wat wit zand lijkt,
echt werkelijk alles.

De eerste 30 minuten vallen nog mee maar daarna is het een gewoon slechte soap waar niks in gebeurt.

Seyfried is niet te best te noemen en Oldman speelt 1 van zijn slechtste rollen uit zijn carriere en moet echt eens keer een andere Agent gaan zoeken.

Eigenlijk kwam die wolf nog het beste uit de verf van de acteurs.

Zelfs 100 minuten duurt te lang, ze hadden beter een short movie kunnen maken van pakweg 40/50 minuten, daarmee was het verhaal ook verteld geweest.

prima filmpje in mijn ogen. Kijkt lekker weg en het verhaal en de sfeer blijven boeien. Enige puntje van kritiek is misschien dat het uiteindelijk wat snel naar de climax gaat. Had best wat langer mogen duren, en kon mijns inziens wat meer worden uitgediept.

Al met al vind ik de zware kritieken een beetje misplaatst. De links naar het sprookje zijn leuk vertaald vind ik.

Dik voldoende van mij.

avatar van Bibelonseberg
Had denk ik meer van gemaakt kunnen worden. Vond de film niet slecht, dat niet. Misschien lag de verwachting hoog en daarom enigzins teleurgesteld.

avatar van Starlady

Zo'n gevoel had ik inderdaad ook.. Ja leuk wegkijkertje. Ik vond hem niet echt spannend ofzo.

avatar van MBMTx
Deze film is echt niets voor mij. De verhaallijn slaat nergens op. Dit is echt een duidelijk voorbeeld van een slap romantisch sprookje.

avatar van RaouL#1
Erg mooie setting. Halverwege had ik echt geen idee wie de weerwolf was, maar naarmate de film vordert wordt het toch minder. Het einde is ronduit bedroevend.

Ik heb deze film net gezien, alhoewel vele mensen deze film geen aanrader vinden vond ik hem echt prachtig. De verhaallijn is zeer goed, het is misschien geen horoor film zoals je er voor het kijken van verwacht maar het is een zeer verrassende film die zeker en vast de originele roodkapje elementen gebruikt heeft. voor mij dus wel een aanrader!

avatar van Keane1983
In tegenstelling van wat menig forum gebruiker hier zegt over deze film, vond ik deze film juist erg goed.
De film ademd een sprookjes achtige/ sinistere sfeer en weet dit goed vast te houden.
Acteerwerk is goed, soms wel iets over the edge.
De film trakteerd je op prachtige beelden, en dit is zeer zeker een pluspunt.
Leuk is ook dat er meerdere sprookjes in de film zijn verwerkt (de 3 biggetjes komen voorbij, de 7 geitjes, sneeuwwitje). Weliswaar als figurant dus geen actieve rol, maar zeer zeker een meerwaarde.
De soundtrack is lekker duister en past goed in de film.
Het einde was zeer zeker verrassend. Wel jammer is dat als je de film hebt gezien, je de qlue al weet. Dus weet ik niet als de film een tweede keer wel net zo spannend is als de eerste keer dat ik hem gezien heb.
Verder vond ik deze film echt wel de moeite waard om eens gezien te hebben. En tja, smaken verschillen.
Van mij een dikke 4.0*