The Egyptian (1954)

geregisseerd door Michael Curtiz
met Jean Simmons, Gene Tierney en Peter Ustinov

Sinuhe, een vondeling die wordt opgevoed door een Egyptische arts, sluit tijdens zijn opleiding vriendschap met de militair Horemheb. Gezamenlijk redden zij het leven van farao Akhenaton waardoor zij aan het hof komen. Daar zal Horemheb snel in rang stijgen terwijl Sinuhe op een gegeven moment het land moet ontvluchten. Toch zullen zij elkaar nog terugzien en samen het lot van Egypte bepalen.

Boeiende film die in zijn genre nog al eens onderschat wordt. De muziek van Alfred Newman en Bernard Herrmann maakt veel goed.

Mooie plaatjes, waarbij veel aandacht is besteed aan kleding, sieraden en wanddecoratie. Het verhaal is naar de roman van de Finse schrijver Mika Waltari (Sinuhe de Egyptenaar) en het grootste deel speelt zich af tussen circa 1350 en 1335 vóór de huidige jaartelling. De film zit barstensvol historische onjuistheden die mij soms van het verhaal afleidden, maar ook wel eens een waarheid: archeologen waren verrukt met de vondst van een dolk met ijzeren lemmet in het graf van Tutankhamun. Wie echter denkt dat Akhenaton als farao werd opgevolgd door Horemheb vergeet de tussenliggende Smenkhkara, Tutankhamun en Ay.

avatar van Betamax
Mooie film.
Was af en toe wat traag maar het is dan ook een oudje.