The Rite (2011)

Drama / Horror

geregisseerd door Mikael Håfström
met Anthony Hopkins, Colin O'Donoghue en Alice Braga

'The Rite' volgt de sceptische seminariestudent Michael Kovak (Colin O’Donoghue), die de VS verlaat om een studie te gaan volgen op een uitdrijvingsschool aan het Vaticaan. Tijdens zijn studie in Rome, ontmoet hij een onorthodoxe priester; Vader Lucas (Anthony Hopkins). Deze leidt hem al snel naar ''de donkere zijde'' van zijn geloof...

Voor mensendie denken dat geesten nep zijn.. om een voorbeeld te geven zag ik maanden lang snachts lichtbollen met relatief lage lichtopbrengst van pakweg 10x10 cm hier door het huis bewegen/vliegen.
Ook regelmatig smartphone batterij leeg binnen 1sec uit het niets.................. en nog 100 rare dingen zoals geuren van bloemen... grote statische wolken (te zien met bloot oog) die opeens voorbij zweven etc etc etc Ik heb zelfs een paar keer stemmen gehoord uit het niets.... Verklaar dat maar eens!!! OM nog maar te zwijgen van vaak aangeraakt worden door statisch energie! Alsof iemand je vast probeert te pakken bij je hand en armen

Dat maakt dit soort films ook een stuk leuker om te zien omdat ik weet dat het allemaal geen uit de duim gezogen BS is.

Dan heb je nog het ''goed'' en het ''kwaad'' En het verschil tussen sterke en zwakke entitieiten
Heb nog nooit een boek zoals de Bijbel gelezen want ik heb niets te doen met godsdients.

Over de film ....... die kun je niet beter neerzetten en acteren dan dit

Antony hopkins blijft mijn favo acteur!! Deze film ... mwah.

avatar van Kondoro0614
The Rite

Ik heb persoonlijk veel meer verwacht van The Rite dan dat nu naar buiten is gekomen. Deze Romeinse Drama / Horror film leek me al niet echt wat van te voren, de synopsis vond ik nou ook weer niet zo spectaculair in mijn oren klinken. Ik ben iemand die nu in zijn 'film-carrière' om zo maar even leuk te benoemen, al een hoop geesten films uit de hollywood collectie gezien, sommige waren echt even slikken, zo vond ik Deliver Us from Evil (2014) echt heel sterk, sowieso eentje van mijn favo films in deze klasse.

Nu is The Rite niet echt puur gericht op een geestenverhaal, zo komt Colin O'Donoghue er niet geheel gewild in, eerst gelooft hij het niet maar daarna komt hij er wel achter. Tot dat Marta Gastini ook wel; Rosaria binnen gebracht word, zij is bezeten door de duivel hem zelf. Naar wat religieuze scenes spuugt ze een paar spijkers uit. Ze krijgen daarna nog een melding van een jongetje die gebeten is door de duivel. Rosaria word ondertussen helemaal gek in de psychiatrische inrichting. Komt hierna volgens mij te overlijden, nu heeft Vader Lucas dat ding ook al inzich..

Het is allemaal beetje simpel aangelegd dus het kon mij niet echt bewonderen, het concept was geinig en de hoofden van de mensen die duivel in hun hadden. Niet helemaal vermaakt, zal hem tenminste nooit opzetten op een avondje film kijken, maar zo in de middag was het prima.

avatar van aorsongmachine
Het laatste halfuur van deze film maakt veel goed, vooral door de acteerprestatie van Anthony Hopkins.

Beetje jammer dat onze Rutger Hauer niet word vermeld

avatar van Matt81
Heel aardig. Goede sfeer en prima hopkins. De paar horrormomentjes doen eerder afbreuk aan de mooi neergezette sfeer. Ik miste de erwtensoep niet.

avatar van 1311811
Matt81 schreef:
... Ik miste de erwtensoep niet.

Ik moest direct aan The Exorcist (vomit) denken toen Lucas dat zei

avatar van des1
Arnoud87 schreef:

WOW!! Dat je dit beschrijft vind ik creepier dan welke film ook. Soms zie ik de docu's m.n. op NatGeo voorbijkomen over haunted houses, exorcismes... Maar dan trek ik dat niet, mietje als ik ben. Want ondanks mijn nuchtere geest geloof ik steevast in een hiernamaals dat invloed heeft op 'onze dimensie' van leven. Net zo'n geloof als dat het 99% waarschijnlijk is dat er leven is elders in het heelal.

Zeer goede film vind ik toch wel, leuk om die exorcisme scene weer terug te zien !
Mensen die dit soort films zoeken is dit wel een aanrader...

Mooie film,enkel Anthony Hopkins misstaat in deze film,jammer....

avatar van Woland
Redelijk exorcismefilmpje, maar echt spannend wordt het nergens. Het is weer eens wat anders dan een klein meisje dat door een demon bezeten is, en daarvoor in de plaats hebben we nu een demon die een soort van persoonlijke Vendetta heeft, en daarbij meerdere personen in bezit neemt met als hoogtepunt Anthony Hopkins, maar ook hier blijkt wel weer dat al die exorcismen een beetje een pot nat is. Anthony Hopkins doet het leuk als Father Lucas, die Collin O'Donoghue vond ik niet zo heel geweldig. Voor een avondje bankhangen kon het er nog wel mee door, ik heb me in ieder geval niet zo vaak actief gestoord als bij The Abyss gisteren.

Goede film in deze gerne, altijd fijn om hem weer te zien !

avatar van baspls
Een sceptische seminarist wordt door zijn superieuren naar Rome gestuurd om te worden opgeleid tot Exorcist. Door zijn scepsis en voorkeur voor wetenschappelijke verklaringen wordt hij door zijn leraar naar de Onorthodoxe Vader Lucas gestuurd...

Anthony Hopkins wilde na The Silence of the Lambs voorkomen dat hij een stereotype Horror-acteur zou worden en wees eigenlijk alle projecten uit dit genre af. The Rite vond hij echter dusdanig goed geschreven dat hij het toch weer aandurfde. Hopkins vertolkt ook zeker een goede Exorcist, de casual-manier waarop hij met de seminarist praat, de Italiaanse exorcismes en natuurlijk als hoogtepunt het moment waarop hij zelf bezeten raakt. Daarnaast spelen ook Ciarán Hinds, Toby Jones en onze eigen Rutger Hauer een rol. Colin O'Donoghue vond ik geen bijzonder sterke hoofdpersoon en ook wekte hij te vaak de indruk van TV-dominee.

The Rite heeft in principe een heel erg sterke en originele opzet. Het jammere is dat het in de uitwerking - zoals vrijwel alle films over Demonen - weer simpelweg een soort kloon van The Exorcist wordt. De film lijkt eerst een meer down to earth-benadering te gebruiken, maar uiteindelijk is het juist nog veel bovennatuurlijker dan The Exorcist.

Al met al wel prima vermaakt. Maar hier had meer in gezeten als er andere keuzes waren gemaakt.