The Stars Look Down (1940)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Carol Reed
met Michael Redgrave, Margaret Lockwood en Emlyn Williams

Verhaal over mijnwerkers in Noord-Oost Engeland in de jaren '30. Davey is één van die mijnwerkers en hij denkt zijn opleiding te kunnen gebruiken tegen de harteloze mijndirectie. Nadat hij trouwt moet hij echter een baan in het onderwijs accepteren. Nu enigszins aan de zijlijn staand, ziet hij hoe de mijnen nog onveiliger worden, de verhoudingen worden verslechterd en het management zich tracht te verrijken aan de mijnwerkers.

avatar van boerenpummel
Een prima film uit het begin van de carriere van Reed. Helaas door weinig mensen gezien.

avatar van Dogie_Hogan
boerenpummel schreef:
Ook met de Britse Linden Travers, de Maureen O'Hara look-a-like.

Heel mooie film over het mijnwerkersleven en de strijd tegen uitbuiting en met zeer geslaagde scenes in de mijnschachten.
Een jaar later verfilmde John Ford een erg gelijkende film, "How Green was my Valley", een schot in de roos maar m.i. moet deze Britse "The Stars look down" er amper voor onderdoen.