Scott of the Antarctic (1948)

Alternatieve titel: Met Scott naar de Zuidpool

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Charles Frend
met John Mills, Diana Churchill en Harold Warrender

Op 6 augustus 1901 verliet de Discovery Engeland. Aan boord één van de grootste namen uit de geschiedenis van Antarctica: Robert Falcon Scott. Hij was de leider van de in die tijd best uitgeruste wetenschappelijke expeditie naar Antarctica. De National Antarctic Expedition, later gemeenzaam Discovery-expeditie genoemd, had als één van de voornaamste doelen het als eerste het bereiken van de geografische Zuidpool.

Klinkt interessant

eerdekes schreef:

Klinkt interessant

Is het ook veel kijk plezier

avatar van The One Ring
Hier had ik toch meer van verwacht en er had ook zeker meer in gezeten. De makers besloten om er niet zozeer een film van te maken, maar meer een geschiedenislesje. De film bevat dan ook weinig drama en is meer een droge registratie van een gebeurtenis, die interessanter klinkt dan hij is. Het eerste anderhalf uur van de film gaat er praktisch niets mis en zien we een aantal mannen door de sneeuw lopen. Er valt een keer bijna iemand in een afgrond, maar zelfs dat wordt niet spannend gebracht. "Het is mijn verjaardag vandaag", zegt de man die bijna valt op kalme manier.

Verder ook geen flauw idee waar deze Scott een eigen film verdient. Uiteindelijk is hij toch tweede in de wedstrijd naar de zuidpool en hij voegt weinig aan de prestatie van zijn concurrent toe. De scènes waarin de hoofdpersonen doodvriezen zijn de enige boeiende scènes. Maar ook die zijn niet fantastisch, want de personages zijn te vlak om mee te leven. Uiteindelijk weten we nog niet wat voor een type Scott was.

Een film die je kunt overslaan wat mij betrefd. 2*

avatar van Matchostomos
Had je geen problemen met de beeldkwaliteit, want die was bij momenten van een onaanvaardbaar niveau en stond een mogelijke kijkbeurt dan ook helemaal in de weg.
Normalerwijze mag zoiets je niet in de weg staan om een film aan een kijkbeurt te onderwerpen, maar in dit geval ben ik er rotsvast van overtuigd dat ik niets heb gemist.

avatar van The One Ring
Matchostomos schreef:

Je hebt gelijk, de kwaliteit van het beeld op tv liet veel te wensen over. Maar nog erger was het afschuwelijke geluid. Het klonk nergens na. Ligt er waarschijnlijk aan dat de film niet gerestaureerd is voor vertoning, maar dit konden ze op de Belg toch bijna niet maken. Ik had ook overwogen om hem af te zetten, vanwege het geluid. Na een tijdje stoort het iets minder, maar de film is uit zichzelf al niet echt goed, dus je hebt niks gemist.

Een beetje kort door de bocht deze film heeft vroeger veel indruk op me gemaakt en zal hem deze dagen herzien.

De sfeer vind ik erg goed, de avonturenfilm-muziek voegt daar echt iets aan toe, net als stormgeluiden, etc. Ik vind de uitvoering erg mooi, prach-ti-ge technicolor kleurtjes en lichtwerkingen (flikkerend licht en schaduwen bv). De beelden van het ijzige landschap vind ik schitterend, alsmede de langduriger close-ups van doodgewone handelingetjes en objecten.
Sfeervol dus, deze Britse film.

Het acteren is inderdaad misschien wat vlak. Dit draagt verder natuurlijk wel bij aan een objectief verhaal over een waargebeurd event, geen valse sentimenten te bespeuren. Het is een getrouwe verslaglegging en toch tevens een mooie film.

Voor zijn tijd knappe film en ook nu nog best te genieten, omwille van het boeiend onderwerp, een goede cinematografische waarde en de zeer verdienstelijke acts van de cast, waarvan eigenlijk alleen maar John Mills een bekendheid was.