Man in the Shadow (1957)

Drama / Western

geregisseerd door Jack Arnold
met Jeff Chandler, Orson Welles en Colleen Miller

Ben Sadler wordt als sheriff aangesteld in een stad in Texas. Wanneer de jonge Mexicaanse arbeider Martin Garralaga wordt vermoord wil Virgil Renchler, een grootgrondbezitter en eigenaar van de ‘Golden Empire Ranch’, dat Sadler niets onderneemt. Sadler negeert echter Renchlers wens en hij gaat de moordzaak toch onderzoeken. Sadler komt er achter dat Martin verliefd was op Renchlers dochter Skippy.

avatar van Dogie_Hogan
In Duitsland en Frankrijk op DVD verkrijbaar, en in de VS nog steeds, na de VHS release, geen DVD.
- DVD (R-2Fr) Le Salaire du diable.
- DVD (R-2De) Des Teufels Lohn.

De Franse release is momenteel voor onder de € 3 (ex. porto) te verkrijgen bij Amazon.fr.

avatar van trebremmit
Sinds kort op regio 1.

avatar van Dogie_Hogan
De hele film staat momenteel op Youtube.

Een sociaal-kritische, gedetailleerde (film noirachtige) western, over misbruik van macht en geld en onderdrukking, racisme en corruptie, waarin de theatraal spelende Orson Welles, in de rol van een schatrijke veeboer en bezitter van de halve stad, te dominant aanwezig was.

Aardige film waarin de sheriff van een klein stadje onderzoek doet naar een moord op een grote ranch. Een simpel en ook redelijk voorspelbaar verhaal dat verder ook vrij weinig om het lijf heeft. Maar de film kijkt gemakkelijk weg en de tegenwerking die de sheriff vanuit alle hoeken krijgt wordt goed neergezet.

avatar van trebremmit
Goeie rol van Chandler, ik heb hem nog niet vaak zo goed zien spelen, meestal ben ik geen liefhebber van hem maar hier doet hij het prima. Goed drama verder, alhoewel de boodschap er wel dik bovenop ligt, dat is wel een beetje vervelend, maar gelukkig is de film mooi geschoten met prima camerawerk in een mooie omgeving, dus dat compenseert het wel.