A High Wind in Jamaica (1965)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Anthony Quinn, James Coburn en Dennis Price

Vier kinderen maken zonder hun ouders de oversteek van Amerika naar Engeland, maar vallen tijdens hun zeereis in handen van piraten onder leiding van Chavez, die daar eigenlijk niet op zich te wachten. Maar de onschuld van de kinderen weerhoudt hem van barbaarse daden, al brengt het leven op een piratenschip wel de nodige gevaren met zich mee. Zeker wanneer er onrust onder de bemanning ontstaat.

avatar van mrklm
Vier kinderen zijn zonder hun ouders op weg om geschoold te worden in Engeland, maar vallen in handen van piratenkapitein Chavez [Anthony Quinn] die ze echter vooral lijkt te ervaren als last. Maar hij besluit ze toch aan boord te houden en al snel blijkt Chavez minder barbaars te zijn dan hij lijkt te willen doen geloven.
Geen opzienbarende combinatie van avontuur en drama, maar het ontwapenende spel van de kinderen (vooral van Deborah Baxter als de oudste van de vier kinderen) en een goed scenario maken deze film toch de moeite waard. De aanwezigheid van James Coburn als eerste stuurman Zac helpt zeker, evenals een paar goed geregisseerde actiescènes.