Sennentuntschi (2010)

Zwitserland
Mystery

geregisseerd door Michael Steiner
met Roxane Mesquida, Nicholas Ofczarek en Andrea Zogg

1973, de Zwitserse Alpen. Tijdens een begrafenis in een dorpje in de bergen is een jong meisje de eerste die een vreemde maar knappe vrouw die zomaar uit het niets verschenen lijkt te zijn opmerkt. De vrouw zorgt ervoor dat de sfeer in het idyllische dorpje er slechter op wordt, maar wie is deze zwijgzame vrouw precies?

15 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 21 mei 2011, 18:25 uur [permalink]
Geprobeerd maar ik vond het Zwitserse Duits te moeilijk om te volgen.

avatar van WaynesW

geplaatst: 22 mei 2011, 16:23 uur [permalink]
Verder inhoudelijk nog iets interessants te melden over deze film gauke ?

Haha, nee hoor geintje maar....er is toch nog wel iets anders over te zeggen ?
Of écht niet ???
Ik ga hem vandaag kijken, of morgen en kom er nog op terug.

geplaatst: 22 mei 2011, 16:44 uur [permalink]
WaynesW schreef:
Verder inhoudelijk nog iets interessants te melden over deze film gauke ?

Haha, nee hoor geintje maar....er is toch nog wel iets anders over te zeggen ?
Of écht niet ???
Ik ga hem vandaag kijken, of morgen en kom er nog op terug.

Ik ben er na zo'n 15 minuten mee gestopt en voor mij is dat te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Ik hoop dat ik 'm nog een keer met Duitse, Engelse of Nederlandse ondertiteling tegenkom.

avatar van jippie2010
geplaatst: 24 mei 2011, 16:50 uur [permalink]
lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
Kon het door bovenstaande reden ook minder volgen.
Zeker geen low-budget film,
prima cast, redelijk geacteerd.
Mysterie houden ze goed vast.
Ik ga hem nog wel een keer bekijken, voor nu een 3.0

avatar van breedbeeld
geplaatst: 19 juli 2011, 23:10 uur [permalink]
Vond hem de moeite waard met een goed verhaal , degelijk geacteerd en goed gemaakt.
Het hoe en wat wordt pas vrij laat duidelijk maar dan krijg je het ook in een vlot tempo op een presenteerblaadje. Het was in voorgaande jaren een beetje mode om in films de ontwikkeling te presenteren vanuit verschillende , hoe zeg je dat, tijdsinvalshoeken? Vond dit hier veel sterker gedaan als b.v. in Sherlock Holmes en die film met Van Damme met die bankoverval en dat gedrocht Duplicity( schieten me als eerste te binnen).

geplaatst: 3 augustus 2011, 16:01 uur [permalink]
Een puntig, onheilspellend, stemmig, duister, in de war brengend en eigenzinnig Zwitsers sfeer-legende-mysterie, opgenomen in de afzondering en eenzaamheid van de alpen (prachtige natuuropnames), over ontering en verdovende middelen, met veel oog voor detail. Na een huiveringwekkend begin wordt de spanning langzaam en voortdurend opgebouwd. Jammer van de paar dwaasheden, die er volgens mij, inzitten. O ja, gezien met Engelse ondertiteling.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 18 maart 2012, 19:41 uur [permalink]
Ik vond dit helemaal zo'n slechte film nog niet, en daar ik vrij goed duits versta kon ik het zwitsers/duits ook redelijk volgen. Maar met Nederlandse ondertitels is ie er vlgs mij ook nog niet, wel met engelse.

geplaatst: 20 maart 2012, 11:35 uur [permalink]
Wel een leuke black-metal achtige poster.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 29 oktober 2013, 18:13 uur [permalink]
Er is een Blu-Ray uit in Duitsland met Engelse ondertitels.
Hier een review.
Trailer.
Zou de sfeer hebben van een Hammer Horror. Klopt dat? Zo ja, ben ik zeker geïnteresseerd.

geplaatst: 1 november 2013, 13:38 uur [permalink]
Altijd al gedacht dat die Zwitsers niet te vertrouwen waren, met die koekoeksklokken enzo. Ja, ja, ze doen nog wel wat anders daar in die Zwitserse Alpen. Maar in ernst, ik vond het een bloedstollend meesterwerk, dat je op het puntje van je stoel houdt. De beklemmende sfeer van die omringende bergen, zo'n geïsoleerde gemeenschap met z'n bijgeloof, de primitieve omstandigheden, het zit er allemaal in.

Maar in feite is het een fraai voorbeeld van een slasherfilm, een in Europa niet al te veel voorkomend filmgenre en waarvan ik de Israëlische film Kalevet nog altijd het mooiste voorbeeld vind. Die begint ook heel idyllisch en daar is het een groot bos, waar het niet pluis is. In Sennentuntschi wordt de spanning mooi opgebouwd. Er wordt sterk geacteerd en vooral Roxane Mesquida is sterk als het lieve en onschuldige meisje dat uiteindelijk de touwtjes stevig in handen heeft. Het knappe van het verhaal is dat het, wat mij betreft, nergens geforceerd of vergezocht aandoet. Maar misschien laat ik me te veel meeslepen. Engelse ondertiteling is overigens een must. Die Zwitsers zijn niet te verstaan, ook al is mijn Duits meer dan gemiddeld, ze spreken ook nog een boers dialect.

Wie in de sfeer van de Zwitserse Alpen wil blijven: Höhenfeuer of Alpine Fire uit 1985 is ook fraai, even onheilspellend en onheilszwanger, maar minder gewelddadig.

geplaatst: 1 november 2013, 13:49 uur [permalink]
Fransman schreef:

avatar van Halcyon

geplaatst: 12 april 2016, 19:47 uur [permalink]
Ik kan me niet herinneren ooit al een Zwitserse horrorfilm gezien te hebben en ik mag zeggen dat ik toch al massa's horror achter de kiezen heb. Maar als Sennentuntschi de standaard is voor wat de Zwitsers aan het genre kunnen toevoegen, dan mogen ze gerust verder doen.

Sennentuntschi is losjes gebaseerd op een Alpijnse mythe over een demonisch creatuur. Hier als volgt uitgebeeld: wanhopige mannen knutselen een stropop in elkaar, die vervolgens als vrouw incarneert zodat ze haar seksueel kunnen misbruiken. De vrouw neemt op haar beurt wraak door hen te vermoorden, te villen en daarna van hen poppen te maken.

Het knappe is dat de film dit verhaal in de lokale folklore verankert en daarmee een geheel eigen signatuur krijgt. Dat wordt ook in de beeldvoering weerspiegeld, waarin idyllische opnames van berglandschappen worden afgewisseld met mistige bossen en af en toe een kabbelend beekje, steeds met een onheilspellende ondertoon. Wat mij betreft hoort de film perfect thuis in het rijtje heksenfilms zoals Blood on Satan's Claw, The Witchfinder General, The Wicker Man en Antichrist. De protagonist is slechts een speelbal tussen kleinburgerlijk bijgeloof en strenge katholieke dogma's enerzijds, en het ultieme kwaad in de vorm van een demon anderzijds. Sennentuntschi verweeft een origineel verhaal met een grimmige sfeer, doorspekt met vlijmscherpe speldenprikken in de vorm van bloederige, misselijkmakende scènes.

Sennentuntschi is niet bepaald een blockbuster, maar gelukkig wel op bluray en DVD te verkrijgen met Engelse ondertitels. De angstaanjagende zwart-wit cover is mooi meegenomen.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 23 oktober 2016, 21:12 uur [permalink]
Sinds kort op Netflix, dus ik besloot het een kans te geven. Heb verder nog nooit een Zwitserse film gezien, dus in dat opzicht zelfs een klein primeurtje.

Het begin was best veelbelovend. Enkele mooie shots met een duister randje. Best sfeervol. Maar naarmate de tijd verstrijkt, wordt de film warriger en warriger. De incidenten die er gebeuren missen hierdoor impact op de kijker. Jammer, want het had gevoelsmatig best heftig kunnen zijn. Nergens stijgt het boven de middelmaat uit, om vervolgens als een nachtkaars uit te gaan.

geplaatst: 26 oktober 2016, 23:31 uur [permalink]
Kleine tegenvaller.

Op zich potentieel genoeg. Leuk om eens een Zwitserse (en deel Oostenrijks dacht ik?) horror film te zien. Ook altijd leuk wanneer dan een lokale legende als basis dient (ipv het zoveelste doorsnee genrefilmpje in een ander land). De Sennentuntschi legende is zeker ook leuk genoeg voor lekker wat horror plezier.

Aan de film zelf schort echter wel wat. Enerzijds is de film iets te vluchtig. Sfeeropbouw is vaak snel snel, dat terwijl de film toch bijna twee uur duurt. In de plaats daarvan krijg je wat extra plot én een paar keer een recap van het verhaaltje én confirmatie daar waar mysterie de betere optie was geweest. Aan het tempo van de film schort duidelijk wat. Wat trager en korter was beter geweest.

Acteerwerk is ook niet zo heel best. Mesquida doet het nog wel oké (als een soort van The Woman), de rest is wat flauwtjes. Visueel zitten er een paar aardige sequenties in, maar vanwege de vluchtige editing komt de film visueel nooit helemaal tot z'n recht. Soundtrack was ook een hekel puntje, af en toe écht slecht en melig.

Het is een verdienstelijke poging en de opzet is goed, maar Steiner komt tekort als horror regisseur. Weet niet of Zwitserland veel alternatieven heeft op dat vlak, maar wat mij betreft mag een andere regisseur nog wel eens een poging wagen met dezelfde opzet.

avatar van baspls
geplaatst: 7 januari, 10:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een Zwitserse Horror/Mystery die zich afspeelt in de jaren '70. Op papier lijkt het alsof de film is gemaakt om mij aan te spreken. Horror/Mystery is een van mijn favoriete sub-genres, Zwitserland heb ik altijd al mooi gevonden en de jaren '70 en '80 van vorige eeuw zijn mijn favoriete filmperiode.

In de Zwitserse Alpen heerst veel bijgelovigheid en doen nog steeds oude legendes de ronde. Als een mysterieus knap meisje opduikt wordt ze meteen beschuldigt van alles dat in het dorp gebeurd. Alleen de plaatselijke politieman komt voor haar op, wat voor conflicten met de dorpelingen zorgt.

De knappe Roxane Mesquida speelde goed als het stomme meisje. Ze had wel wat weg van een jonge Barbara Shelley vond ik. Verder was het acteerwerk wel te doen, maar niet heel bijzonder.

Dario Argento bewees met zijn film Phenomena al dat Zwitserland een meer dan geschikte locatie is om een Horror-film op te nemen. Tot mijn verbazing zijn er eigenlijk heel weinig Zwitserse Horror-films. Sennentuntschi is in ieder geval mooi opgenomen en de schitterende locaties zijn mooi in beeld gebracht. De 70s setting kwam ook wel goed over, erg Stasi-achtig die politiebureaus en auto's. De muziek kwam af en toe wel typisch Duits over, alsof we een moderne Krimi aan het kijken waren.

De Horror is een beetje open voor interpretatie hier. Nergens wordt het bovennatuurlijk. De priesters denken dat het meisje een duivel is en de boer in de bergen denkt dat ze een Sennentuntschi (door de duivel tot leven gebrachte strooipop is). Dat ze bang is voor kruizen komt natuurlijk om dat ze jaren in de kelder onder de kerk opgesloten is geweest. En omdat ze zo verwilderd is en over de legende heeft gehoord heeft ze de boeren met strooi dicht genaaid (freaky, maar niet duivels). Wel grappig overigens dat het er eerst op lijkt dat de Frans-Zwitserse stedeling het meisje wil redden van de pedofiele boer, maar uiteindelijk net zo hard aan de verkrachting mee doet (doei Hollywood clichés). Uiteindelijk komen ze allemaal aan hun einde, maar komt dat door duivelse machten of door pure stupiditeit?

Al met al is deze Zwitserse Horror-film het kijken zeker waard. Het had wel beter gekund, maar slecht was het niet. De film heeft een grimmig sfeertje en is spannend genoeg om de aandacht vast te houden.