La Cicala (1980)

Alternatieve titel: The Cricket

Italië

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Anthony Franciosa, Virna Lisi en Renato Salvatori

Een ex-zangeres trouwt met de eigenaar van een wegrestaurant en weet met haar dochter en een geadopteerde wees chauffeurs te lokken en de onderneming tot bloei te brengen. Tussen moeder en dochter ontstaat rivaliteit om de amoureuze aandacht van de clientèle, maar het drama wordt ongemerkt geprovoceerd door een weesmeisje, dat vertrekt nadat de dochter moeders plaats bij de stiefvader en minnaar heeft ingenomen.

Italiaans Drama met een hoofdletter. Over een oudere zangeres annex hoer, die trouwt met de eigenaar van een wegrestaurant om nieuwe kansen in het leven te krijgen, daarbij geholpen door haar jonge vriendin Cicala (Clio Goldsmith). Ze laat haar dochter uit een vorig huwelijk overkomen en wil haar beschermen tegen 'de mannen'. Maar die dochter wil de hoer spelen en neemt de rol van haar moeder over. Het loopt voor iedereen slecht af.

Veel drama dus. Maar een hele preutse film. Zodra er een blote borst in beeld dreigt te verschijnen gaat het beeld op zwart. Wat jammer is want Clio Goldsmith en Barbara De Rossi, die de dochter speelt, hebben heel wat in huis. Raar dat preutse gedoe, omdat deze film nu juist voornamelijk over seks gaat.