Il Colosso di Rodi (1961)

Alternatieve titels: The Colossus of Rhodes | De Kolos van Rhodos

Frankrijk / Italië / Spanje
Avontuur / Drama

geregisseerd door Sergio Leone
met Rory Calhoun, Lea Massari en Georges Marchal

280 voor Christus. Voor het eiland Rhodos heeft de koning een kolossaal beeld laten zetten dat zijn benen spreidt over de haven-mond. Binnen het beeld is ook een vuurmechaniek dat als baken en wapen dient. Een Athener die op bezoek is raakt betrokken bij een mogelijke burgeroorlog in Griekenland.

Dit is de eerste film die volledig op naam van Sergio Leone kwam te staan en ook de enige van hem die ik nog niet had gezien.

Vooraf wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten, echt hoge verwachtingen had ik eerlijk gezegd niet, maar ik ben aardig verrast moet ik zeggen. De film begint als een luchtige avontuur flick met ongeloofwaardige vechtscènes maar wordt langzaam maar zeker, van scène tot scène steeds serieuzer, dit komt de film zeker ten goede. Leone brengt de omgeving stijlvol in beeld, de film is grotendeels geschoten in Spanje maar het moest Griekenland voorstellen en zo voelde het ook echt aan, ik kan het weten, ben er meer dan eenmaal geweest.

Leone geeft met zijn uitzonderlijke manier van regisseren zo af en toe ook nog effe een hint voor de genialiteit die hij later zou tonen met onder andere C'era una Volta il West en Per Qualche Dollaro in Più. Verder kwam de gehele cast geloofwaardig over en ook lopen er een paar zeer mooie vrouwen rond in de film, vooral Lea Massari is echt om op te eten.

Ik heb me dus zeker weten te amuseren, met name de groots opgezette finale waar de hele stad in elkaar stort vond ik zeer indrukwekkend.

Kortom, een geslaagde debuut van de meester van de western.

*** ½

Stem bij herziening verlaagd naar 3*

De vechtscènes hadden veel beter gemoeten.

avatar van boerenpummel
Hoe heb je deze gekeken, Diesel?

Op BBC gezien, zo'n twee jaar geleden.

Movie_fan#
Met geschiedenis gekeken, niet echt een hele duidelijke film met een paar mooie momenten, maar verder niks bijzonders...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een regio 1-DVD is in aantocht, als onderdeel van de vierde Cult Camp Classics-box van Warner.

avatar van feanaro surion
Ow cool, dan heb ik straks alle Leone films.

Uit historisch oogpunt slaat deze film werkelijk alle planken mis. De kolos van Rhodos bestond in 280 voor de huidige jaartelling niet meer (was wel een van de zeven oorspronkelijke, klassieke wereldwonderen), kleding is vaak on-Grieks (de Feniciërs zijn echter wel stijlvol gekleed), namen als Darios, Serse en Diala zijn ook niet Grieks te noemen (de twee eerstgenoemden lijken zelfs vergriekst Perzisch). Als avonturenfilm grappig, niet spannend en qua vechtscenes onder de maat. Jammer.

avatar van MXO
MXO
Hoe heb je deze film bekeken ags50?

MXO schreef:
Hoe heb je deze film bekeken ags50?

Wouter heeft onder jouw bericht de weg gewezen naar Amazon (USA). Dan heb je te maken met hoge verzendkosten. Een goed alternatief is Amazon.co.uk (de Britse Amazon, dus), waar verzendkosten lager zijn. Ik heb de DVD via ebay gekocht, wordt weliswaar als regio 1 aangeduid, maar diverse titels (zoals deze) van Warner Bros zijn gewoon in Europa af te spelen. Engelse ondertitels aanwezig.

avatar van MXO
MXO
Bedankt voor de info Wouter en ags50.

avatar van sinterklaas
Is deze niet op dvd in Nederland???

avatar van Blur
Te leen in de biblioteek van bijvoorbeeld DenHaag.

wo2-Freak
Slechtere film van Sergio Leone

avatar van Legan
De laatste van Leone die ik nog niet had gezien.

Misschien historisch niet correct, maar toch erg sfeervol en met mooie decors en een setting als deze heeft zowat altijd mijn interesse. Groots opgezet zoals MGM vroeger deed en met genoeg spanning, actie en zelfs romantiek voor eenieder. Vooral de aardbeving op het einde is subliem.

De minste van zijn werken, maar wat wil je dan met zoveel (kleine) meesterwerken!?

avatar van Minotaures
Dit Colosus werd ook nog in God of War 2 toegepast. Film heb ik niet gezien overigens. Maar de verhaal spreekt me wel aan. Nu maar afwachten waneer die op tv komt.

avatar van JTV-kijker
Weet iemand of deze dvd ook ergens verkrijgbaar is in België of misschien zelfs in Limburg?

avatar van Brix
Ik ben een liefhebber van dit soort 'sandalen' films, die vroeger met de bosjes vooral in Italië gemaakt werden.
Een van de bioscopen in mijn woonplaats draaide er minsten iedere tweede week wel een.
Dát waren nog eens tijden!

Deze film was zeker niet een van de slechtste.
Geen echt groot spectaculair epos, maar met genoeg zorg gemaakt om te overtuigen.
Dat laatste deed alleen Rory Calhoun niet.
Een acteur die ik vooral graag in westerns zie, maar die hier een beetje misplaatst is.
Jammer.
Maar verder is dit best een heel aardige film in zijn genre.
Vooral op het grote filmscherm maakte hij destijds wel indruk op mij.
Later, op TV toch een stuk minder moet ik zeggen.

avatar van simonvinkie
En nu heb ik ook alle Leones die op moviemeter staan gezien. Dit Il Colosso di Rodi is een aardige film, maar echt indruk achterlaten doet het niet. Dat Leone toen al een vakman was, was wel duidelijk. Het grootste gedeelte van de film is erg mooi geschoten, maar alleen ligt de amusementswaarde niet zo hoog. De film is soms wat saai en duurt voor je gevoel erg lang. Rory Calhoun acteerde best goed, al vond ik de rest van de cast niet zo indrukwekkend.

Een erg mooi gemaakte film, die alleen wel redelijk saai is. 2,5*

avatar van trebremmit
Vond deze wel prima eigenlijk, mooie setting en decors, Calhoun die ik wel kan waarderen en een leuk verhaal met veel spektakel.

avatar van Bélon
Voor Leone en/of peplum completisten: eindelijk op Bluray in redelijke kwaliteit. Behoorlijk saaie bedoening met soms knullige actie haalt mijn gemiddelde voor Leone films aardig omlaag.

Afgevinkt. Gelukkig lagen westerns 'm meer.