• 10.552 nieuwsartikelen
  • 8.964.487 stemmen

Il Mestiere delle Armi (2001)

Drama / Oorlog | 100 minuten

Met onder meer: Christo Jivkov, Desislava Tenekedjieva en Sandra Ceccarelli

Gesproken taal: Duits en Italiaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Il Mestiere delle Armi

De film volgt de laatste dagen van Giovanni De Medici, een legendarisch figuur in de Italiaanse krijgshistorie. Hij was leider van een van de Italiaanse legers, in haar strijd tegen de Germaanse indringers.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Giovanni De' Medici

Paolo Giovio

Ambasciatore di Carlo V

avatar van NERD

NERD

Deze lijkt me ERG interessant!!

avatar van Mug

Mug

Giovanni De Medici was één van de belangrijkste slachtoffers begin 16de eeuw van de moderne zware artillerie.

Wie veel veldslagen verwacht te zien in deze film komt bedrogen uit.

Wie houdt van Italiaanse cinema en mooie plaatjes (settings, kledij, licht + camera-gebruik) kan zijn/haar hart ophalen.

avatar van ghostman

ghostman

Ermanno Olmis “Aleksandr Nevskiy” is een waar meesterwerk. Ik vind deze film zelfs beter dan Campanadas a Medianoche !

***** / *****, alleen al voor de ongelofelijk mooie fotografie.

avatar van Flavio

Flavio

Fraai maar ook fragmentarisch, en daarmee enigszins warrig historisch drama. Met name in het begin komen nogal wat figuren voorbij (waarvan de meesten achteraf niet zo belangrijk bleken te zijn- althans, voor het verhaal).

De oorlogsscenes zijn erg kleinschalig en komen daardoor niet helemaal uit de verf. Een budget kwestie uiteraard, maar jammer blijft het. Verder best interessant, maar had op iets meer gehoopt van de maker van het briljante Il Posto.

avatar van eRCee

eRCee

• 1919 stemmen

Onverwachts mooi en eigenlijk verkies ik deze Olmi boven Il Posto en L'Albero degli Zoccoli. Wat het gemeen heeft met vooral die laatste is dat het een periodefilm is, die weliswaar focust op Giovanni de Medici (deze), maar niet op de manier van een traditioneel psychologisch drama. De regisseur wil je de rol van Giovanni in diens tijd laten zien en stelt zich niet tot doel dat je hem als persoon leert kennen. Olmi hanteert een heel fraaie cinematografie, vol met schitterend mistige landschapsbeelden. Essentieel is het ook dat dit niet digitaal gefilmd is. De beelden en de periode-insteek, creëren een serene en soms zelfs transcendente sfeer. Echt mooi vond ik het en zonder de extreme traagfilmerij die hiervoor soms wordt aangewend. Het enige maar ook best wel grote nadeel is de overvolle introductie van personages in het begin en een wat chaotische narratief, iets wat Il Mestiere delle Armi de gehele speelduur aan blijft kleven. Maar ik vind alle bijpersonages wel essentieel voor het geheel. Een langere speelduur had dit probleem misschien kunnen oplossen. Desondanks een aanrader op Netflix voor de arthouse liefhebbers.

avatar van mister blonde

mister blonde

eRCee schreef:

Desondanks een aanrader op Netflix voor de arthouse liefhebbers.

Goede tip thx! Tof dat dit op Netflix staat.

avatar van mister blonde

mister blonde