The Future (2011)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Miranda July
met Hamish Linklater, Miranda July en Isabella Acres

Sophie (Miranda July) en Jason (Hamish Linklater), een echtpaar van in de dertig, woont samen in hun gelukkige, dromerige, 'hipster'-achtige en poëtische wereld. Op een dag, als ze door een bazaar voor ambachten lopen, kopen ze het portret van een klein meisje, geschilderd door haar eigen vader. Om bepaalde redenen die zij zelf niet kan plaatsen, begint Sophie de vader van het meisje te stalken en te volgen, ondanks dat hij haar tegenpool is, naar haar smaak. En hoe dieper haar inmenging in zijn leven wordt, des te meer haar en Jasons leven op zijn kop gezet wordt, en hun relatie op de proef wordt gesteld.

avatar van narva77
Ah, leuk, de nieuwe van Miranda July. Ik moet haar eerste film ook nog steeds zien, binnenkort toch maar eens gaan kijken.

Gaat op de lijst!
Op IMDb zie ik dat Cinemien de film heeft aangekocht en in de bioscoop zal gaan uitbrengen in 2011 en later op dvd (Homescreen).

avatar van Zandkuiken
Eindelijk nieuw werk van July. Haar debuut vond ik alvast een pareltje. Hopelijk kan ze bevestigen, de dromerige knuffelbeer!

avatar van knots
Is er al iets bekend van een release datum in Nederland?

avatar van joepp
een hipsterfilm hihi

avatar van Koekebakker
Geselecteerd voor hoofdprogramma Berlijn. Ben heel benieuwd.

avatar van Safri
Ze neemt wel haar tijd he, maar ben benieuwd!

avatar van nognooit
Inmiddels heeft de film al vier stemmen gekregen, maar nog geen recensies. Wie bijt de spits af?

avatar van Leo1954
Hier verheug ik me op, was helemaal weg van haar debuut, Me and You and Everyone We Know. Dat was een zeldzaam mooie film, een regelrechte parel.

avatar van Rodney9
ben erg benieuwd.

avatar van Jessen0wnt
Eergisteren stukje gezien in de bioscoop, lijkt me wel een mooie grappig ingetogen werkje. Hou ik in de gaten!

avatar van Redlop
Niet mijn ding. Trendy alternatief stel stelt zich niet echt serieus te nemen existentiële vragen in een artistiek submilieu, maar vooral ook een vervelend zeurderig stel met onlogische keuzes. Bedoeld als onderkoeld absurdistisch relatiedrama maar mist scherpe humor en originaliteit waar je wel op zit te wachten. En dan is er nog een geblesseerde kat die praat. Ook dat heeft iets irritants zelfingenomen kleinkunstacademisch over zich. 1*

avatar van Rmie
eerlijk zijn: aardige film maar bij lange na niet zo mooi en leuk als "Me and You......"

...jammer van die kat. stemmetje was bij vlage irri...

Rmie schreef:
. stemmetje was bij vlage irri...

Ja.

avatar van wibro
Ik zag gisterenavond in de bioscoop hiervan de trailer. Was niet om aan te zien, alleen al vanwege die vreselijke zeurstem van Miranda July. Ik laat deze film dus mooi aan mij voorbijgaan want de kans lijkt me zeer groot dat er voor mij net zoals bij Redlop het laagste cijfer (1,0*) uit zal rollen.

avatar van Gizzmann
Dit cijfer

avatar van Leo1954
Me and You and Everyone We Know was een grote publieksfilm in vergelijking met deze film. Een groot publiek zal deze film niet vinden en dat was ook niet de bedoeling. De film wordt beter naar het einde toe, maar ik bleef het een saaie film vinden. Kleine Indie films kunnen enorm charmant zijn, maar ook dat ontbrak. Als het de bedoeling was te laten zien dat het leven maar een saaie bedoeling is, slaagt deze film daar met vlag en wimpel in. Een trieste bedoeling. Als dat de toekomst wordt...

Maak niet de fout zoals ik de film met volle verwachting te gaan bekijken omdat je Me and You and Everyone We Know zo mooi vond. Het is heel wat anders.

avatar van Movie-Addicted
Slappe hap, en/of niet voor mij weggelegd.

"It goes on, and on, and on... and on..."

Dat was precies de gedachte die ik had bij al die kat-scenes. Daar zag ik absoluut de toegevoegde waarde niet van. Over het algemeen vond ik het wel een aardig filmpje maar die pratende kat maakte het ten 1e ongeloofwaardig en ten 2e was het onnodig sentimenteel gedoe.

Ook is mij de link met de titel totaal ontgaan. Andere meningen hoor ik graag

Een kat die het verhaal vertelt; het moet niet gekker worden, zeker bij een verhaal bedoeld voor volwassenen. Miranda July maakt er een soort one-woman-show en kunstproject van. Hoe eerlijk ze de thematiek over eigen identiteit ook bedoeld (ik vond haar vorige hit 'Me and You and Everyone We Know' al niet te pruimen), ik hou niet van dat surrealistische gedoe. Deze aaneenschakeling van creatieve ideeën en curieuze momenten maken noch geen film.

avatar van nognooit
Jammer genoeg ben ik een van de weinige die deze film enorm kan waarderen.
De angst om oud te worden, om te veranderen, word hier zeer mooi poëtisch in beeld gebracht.

Of ik deze film beter vind dan haar vorige, Me and You and Everyone we Know, weet ik niet.
Qua sfeer en humor komt deze film overheen, maar deze film is wel abstracter en heeft slechts twee hoofdpersonen. Artistiek is dit een grote stap vooruit, een stap die, blijkbaar, niet iedereen kan waarderen maar ik zie The Future als een van de hoogte punten van 2011.

avatar van Redlop
Met afstand de meest irritante kutfilm van 2011.

gauke schreef:
Een kat die het verhaal vertelt; het moet niet gekker worden,

O jawel, kan nog gekker hoor. In de film Maelström zit een sprekende vis die het verhaal vertelt...

avatar van Zandkuiken
En in Uncle Boonmee wordt een prinses oraal bevredigd door een vis!

Tot 1 februari gratis online te zien via De Filmkrant / Cinemalink (VOD):
Cinemalink - The Future

avatar van narva77
En bedankt voor de link!

Vannacht gezien, en hij viel mij eigenlijk een heel klein ietsiepietsie tegen moet ik zeggen, zeker gezien het einde (zonder te spoileren). Maar misschien waren mijn verwachtingen na haar debuutfilm "Me and You and Everyone We Know" ook wel iets te groot...

Het dromerige en het artyfarty-achtige uit haar eerste film zie je ook in deze film weer terug gelukkig, en Miranda July blijft een knuffelbeertje om te zien.

Alleen die PawPaw, moest dat nou echt?

avatar van D-ark
It's warm. It's light. It goes on and on and on and on.

Pawpaw ja, leuk discussie punt blijft het mensen hebben er een gigantisch hekel aan of vinden het prachtig, ik heb geen idee in welke kamp ik val maar de kat irriteert me niet en geeft de film toch een mooie concrete 'timeline'. De relatie die kapot gaat, het uitgroeien van elkaar en zo zelf met je bezig zijn dat je de kleine dingen vergeet. Oftwel de kat gaat dood omdat niemand er meer aandacht aan gaf.

De film is een erg dromige en kunstige film die prachtig in gaat op het gegeven van menselijke relaties en hoe erg we ons kunnen druk maken over dingen doordat we andere belangerijke zaken vergeten. Tuurlijk zitten de licht semi-dramatische stukjes van July er weer in 50 days, 50 dances maar hier vullen ze het geheel en het verhaal veel meer aan dan in everyone.

The future is een film die gigantisch irritant voor sommige mensen is en voor andere een van de beste van de afgelopen jaren is, ik val duidelijk in de laatse groep.

avatar van Sukantara
Waar ik helemaal gek was op Me and You and everyone we know, kon ik echt helemaal niets met deze film. Ik vond hem vooral erg saai. Het duurde en duurde en ging in mijn beleving helemaal nergens over, de dialogen waren niet grappig.

avatar van Sukantara
Redlop schreef:

Ja ik dacht hetzelfde f**k paw paw....

avatar van John Doe
Naar mate deze film vorderde had ik meer en meer het gevoel naar een David Lynch film te kijken en het deed er nauwelijks voor onder. Deze film kun je dan ook beter niet benaderen als een realistische drama film, wat sommige mensen denk ik toch teveel doen, gezien dat er gevallen wordt over onder andere de kat. Zelf bekijk ik het gewoon symbolisch: als de ziel van een kat zou kunnen praten zou die verlangen naar een warm thuis. Een koppel dat aan de hedendaagse ego-cultuur verbonden is heeft echter minder aandacht voor de natuur of dieren en de zielswereld (en gaat ongezond leven: youtube, vreemdgaan). Deze film laat symbolisch zien wat er dan onder meer mis kan gaan. Uitstekend thema, maar als je dit er niet in oppikt kan ik me voorstellen dat het een teleurstellende film is.

Het debuut vind ik wat sterker als geheel, maar dit is wat mij betreft een ver bovengemiddelde film.

avatar van The One Ring
The Future vond ik zo'n vervelende film dat ik bijna begin te twijfelen of mijn vier sterren voor Me and You and Everyone We Know wel terecht waren. Het is weer dezelfde stijl, zo'n echt hipster filmpje vol met onzinnige, maar creatieve excentriciteiten. Alleen waar het in de luchtige setting van July's vorige film prima werkte, gaat ze de mist in nu ze er een levenscrisis tegenaan gooit. De wat zwaardere elementen en de gekkigheid lijken nooit mooi samen te komen. Sterker nog, het wordt bij vlagen irritant, terwijl op andere momenten de meest maffe ideeën niet kunnen voorkomen dat het allemaal wat saai wordt.

Wat ik dan toch miste was vooral het gevoel. Er zitten wel rake observaties in over de onmacht van veel mensen om iets aan hun leven te veranderen (zoals de scène waarin July haarzelf moet dwingen iets te doen voordat ze uitgeteld is bijvoorbeeld), maar de film wekt ook de indruk dat July er zelf niet veel mee te maken heeft gehad. In essentie draait het om teleurstelling, maar dat is nou net het onderwerp dat het meest om een doorleefd gevoel en dat ontbreekt in deze gestileerde aanpak. Je kijkt toch vooral naar iemand wiens grootste interesse erin ligt om alternatief te zijn. Zo'n kat heeft hier dan ook niets te zoeken. De voice-over die dat beest krijgt, compleet met extra zielige stem van July, nog minder.

En toch zijn er momenten die wel werken en die je hoop geven in July. Heel scherp is het moment waarin die twee vrienden July opzoeken bij haar werk. Die dans met dat gele t-shirt mag er ook zijn. Maar daarover staan de minst overtuigende en vervelende affaire allertijden (dat is vast het punt, maar het is geen goed punt) en een pratende maan. Wat moeten we er mee?

avatar van 93.9
Zeer zeer zeer en zeer irritante film.