Berlin (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Julian Schnabel
met Lou Reed, Fernando Saunders en Sharon Jones

Documentaire van het live concert dat Lou Reed in 2006 gaf in New York van zijn in 1973 uitgebrachte album 'Berlin'. De verschillende songs, in een orkestarrangement, gingen over dezelfde personages en over jaloezie, woede en verlies. De scherpe recensies die het album kort na zijn release kreeg, deden de hoop die Reed en zijn producer Bob Ezrin koesterden om het live te brengen uiteen spatten. Maar nu, 33 jaar later, is het toch zo ver. Julian Schnabel regisseerde de productie en filmde vijf nachten lang in het New Yorkse St. Ann's Warehouse. Zijn dochter Lola draaide de impressionistische filmpjes die tijdens het optreden geprojecteerd worden en de narratieve elementen van de muziek verhogen.

avatar van Drs. DAJA
Prachtige concertfilm trouwens, hoort thuis in lijstjes met films als Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, Woodstock, Gimme Shelter, Rattle and Hum en Live at Pompeii. Schnabel's dochter heeft wat additionele beelden geschoten die als een soort clips door het concert heen dansen en de aftakelende stem van Lou Reed is nog nooit zo functioneel geweest als in deze show, overigens met een prachtige vocale bijdrage van Antony Hegarty.