Berlin (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Julian Schnabel
met Lou Reed, Fernando Saunders en Sharon Jones

Documentaire van het live concert dat Lou Reed in 2006 gaf in New York van zijn in 1973 uitgebrachte album 'Berlin'. De verschillende songs, in een orkestarrangement, gingen over dezelfde personages en over jaloezie, woede en verlies. De scherpe recensies die het album kort na zijn release kreeg, deden de hoop die Reed en zijn producer Bob Ezrin koesterden om het live te brengen uiteen spatten. Maar nu, 33 jaar later, is het toch zo ver. Julian Schnabel regisseerde de productie en filmde vijf nachten lang in het New Yorkse St. Ann's Warehouse. Zijn dochter Lola draaide de impressionistische filmpjes die tijdens het optreden geprojecteerd worden en de narratieve elementen van de muziek verhogen.

avatar van Koekebakker
Bij Julian Schnabel:

Sinds afgelopen donderdag tourt Lou Reed's Berlin langs Nederlandse bioscopen.

Schnabel maakte de film op basis van enkele concerten waarin Reed zijn meesterlijke album Berlin uitvoert. De film kreeg positieve kritieken en werd geselecteerd voor Toronto. Ben zelf wel benieuwd. Zijn er hier mensen die 'm gezien hebben?

avatar van Drs. DAJA
Prachtige concertfilm trouwens, hoort thuis in lijstjes met films als Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, Woodstock, Gimme Shelter, Rattle and Hum en Live at Pompeii. Schnabel's dochter heeft wat additionele beelden geschoten die als een soort clips door het concert heen dansen en de aftakelende stem van Lou Reed is nog nooit zo functioneel geweest als in deze show, overigens met een prachtige vocale bijdrage van Antony Hegarty.

Lv92
Ben aangenaam verrast door dit aannemelijke, maar vooral intieme concert.
In de eerste plaats is het een lust voor het oog om Emmanuelle Seigner te zien.
Leuk gedaan ook die beelden, alleen wat mij betreft had het wel wat meer gebruikt kunnen worden. Zeker voor de indruk die het je als kijker moet geven, want die is uiteindelijk toch wat lauwtjes.
In de tweede plaats doet Lou Reed het prima met z'n droge stemgeluid. En de combinatie met het snoezige achtergrondkoor en de klanken van verschillende instrumenten is heel mooi.
Alhoewel ik zelf het album Transformer prefereer zijn de nummers die gespeeld worden de moeite waard. Als geheel is het pakkend genoeg, al is er wat geduld voor nodig.

How do you think it feels?

Reed komt vocaal matig op gang en echt goed zingt hij niet meer, maar toch is het een indrukwekkend concert. Helaas niet zo goed als het studio album.

avatar van de grunt
Lou Reed's Berlin op blu ray, nú voor de ridicule prijs van €4,79 (incl. verzending) bij Zavvi