The Magic Christian (1969)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joseph McGrath
met Peter Sellers, Ringo Starr en Isabel Jeans

De rijke Sir Guy Grand adopteert de zwerver Youngman omdat hij voor zijn familiebedrijf een erfgenaam nodig heeft. Youngman, snel thuis in de wereld van de rijken, en Sir Guy Grand zien hun decadente en onaangepaste levensstijl echter uit de hand lopen.

avatar van mrklm
Sir Guy Grand [Peter Sellers] is de steenrijke industrieel die zwerver Youngman [Ringo Starr] van de straat plukt en adopteert zodat hij een erfgenaam heeft. Aan het begin van deze regelmatig vermakelijke, maar ook wat rommelige satire kondigt hij al aan dat hij in korte tijd veel... héél veel geld gaat uitgeven. Wat volgt is feitelijk een serie sketches waarin Sellers en Starr de menselijke honger naar geld op nogal extreme wijze uitbuiten. Dat levert zeker grappige momenten op, bijvoorbeeld wanneer Sir Guy een hoop bankbiljetten in een bak met rioolwater smijt, en er zijn bovendien bijdrages van Spike Milligan, Graham Chapman en John Cleese. Maar het hangt een beetje als los zand aan elkaar en daardoor is dit vooral een verzameling leuke momenten. Als film is het niet geheel geslaagd.