Dawn at Socorro (1954)

Alternatieve titel: Nacht in Soccoro

Western

geregisseerd door George Sherman
met Rory Calhoun, Piper Laurie en Edgar Buchanan

De ervaren Brett Wade moet stoppen met zijn leven als beroepsgokker en revolverheld, nadat bij hem tbc is vastgesteld. Hij wil een nieuw leven beginnen in Colorado, Terwijl hij wacht op de trein naar Socorro, New Mexico, wordt Wade geconfronteerd met de duistere salooneigenaar Dick Braden en de saloondanseres Rannah Hayes, die hem willen doden. Sheriff Cauthen vreest een gewapend conflict, maar dan duikt de beroemde revolverschutter Jimmy Rapp, die in dienst is van Wade's oude vijand Earl Ferris (Lee v. Cleef), op.

avatar van trebremmit
Nu ook op dvd te krijgen.

Dawn at Socorro

avatar van trebremmit
Leuke western wel, goeie rollen van Calhoun en Piper Laurie, ook grappig om Edgar Buchanan als sheriff te zien, is eens wat anders dan de rechter die hij vaak speelt. De rol van Calhoun doet erg denken aan die van Doc Holliday, inclusief drank en tbc, dit lijkt me dan ook een variatie op het O.K Corral verhaal. Ik zie Calhoun trouwens liever op een paard dan als een gokker, maar hij speelde de rol prima.
Verder is het verhaal prima opgebouwd, erg gebeurt veel, gelukkig ook nog een aantal scenes buiten en niet alleen maar in een stadje, en naar het einde toe vond ik wel beter worden, de laatste scenes in het casino waren dan ook het mooist.

avatar van cor1946
Aardige movie, zo als vroeger meer gepraat en traag. Toen deze film in de bios draaide was ik 8 jaar.

avatar van mr rumson
Met deze western heb ik mij wel vermaakt.
Al waren sommige dingen niet zo logisch .
Zo heeft bv Jimmy Rapp toch genoeg momenten om Bret Wade om te vermoorden als ze onderweg zijn met de postkoets.
Ook het verhaal van Piper Laurie vind ik wat ver gezocht maar goed het zijn maar kleine puntjes .
Want verder is dit een prima western met Calhoun die in goede doen is .
Maar ook David Brian als salooneigenaar is goed .
Wel jammer daar aan tegen is de rol van Mara Corday die heeft wel heel weinig te doen .
Al met al een degelijke western die tot het eind blijft boeien.