Atlantis: The Lost Empire (2001)

Alternatieve titel: Atlantis: De Verzonken Stad

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Gary Trousdale en Kirk Wise
met de stemmen van Michael J. Fox, James Garner en Leonard Nimoy

1914: Milo Tatch denkt dat hij de locatie heeft gevonden van het legendarische Verloren Continent. Een excentrieke miljonair geeft Milo een crew, zodat hij zijn theorie kan testen. Wanneer ze Atlantis vinden blijkt dat de cultuur langzaam uitsterft, omdat de bewoners hun oude geschriften, waarin hun mysterieuze krachtbron wordt beschreven, niet meer kunnen lezen.

avatar van M.Goodkat
Best wel een leuke film, mooie tekenstijl =)

avatar van pierrrke
vrij korte film die wat meer te bieden had kunnen hebben. Grafisch wel mooi maar jammer genoeg al wat gedateerd. De teamleden vond ik het leukste samen met de zoektocht naar atlantis. Deze toont heel wat gelijkenissen met avatar => hoewel avatar beter is natuurlijk.

avatar van Movie9471
Leuke film. In tegenstelling tot wat vele anderen vinden, vind ik dit juist één van Disney's leukste tekenfilms. De spanning en de humor zijn erg goed. Het verhaal is niet bijzonder, maar wordt toch op een leuke en nieuwe wijze gebracht.

Ook las ik in verschillende reacties dat de personages niet goed zijn uitgedacht. Juist dat vind ik erg goed gedaan. Iedereen heeft z'n trekjes en vooral Milo's figuur vind ik erg goed. De passie, maar ook het stuntelige en onhandige is goed over nagedacht en geeft de film de nodige humor.

De animatie is anders dan andere Disney films. Deze is best hoekig en stijfjes getekend.
De kleuren zijn erg goed gedaan. De hoofdkleur blauw is goed gekozen en past in het sfeertje van de film.

Wel vind ik het jammer dat de film zo kort is, waardoor de film al gauw naar het einde krabbelt wanneer je het gevoel hebt dat je net het begin hebt gehad.

*3.5

avatar van NightmareLady
Niet leuk
Lelijk getekend, vage verhaallijn en niet leuke personages.
Vond dat Atlantis alle Disney magie miste!!!

avatar van rolfkunst
Onlangs de OST gekocht, wat een muziek, geweldig!! Ik kan er uren naar luisteren. Het is zeker geen standaard Disney film, het is serieus, geen oeverloos gezang maar een gewoon een thriller/avonturenfilm. Ik haal er een half puntje af, maar het blijft een van mijn favorieten.

Tijdje terug gezien en laatst met een 2 kopen 1 betalen aanbieding gekocht. Leuke film, moeite waard.

avatar van K. V.
Een Disneyanimatiefilm, maar wel van een heel ander kaliber dan dat we van hen gewend zijn. Dit keer geen pratende dieren of liedjes, maar wel een degelijke avonturenfilm die niet moet onderdoen voor een gewone avonturenfilm.
Het verhaal boeide en de animaties zagen er mooi uit. De film verveelde ook niet en duurde ook langer dan een gewone animatiefilm (95min).
Wie eens een andere Disney wil zien zal het zich niet beklagen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening toch verhoogd in stemmen. Misschien ben ik wel de enige, maar ik vind dat deze Disney de animatie is waar ze het dichtst bij Ghibli zijn gekomen. Prachtige animatie en pittige figuren met een humor die ook gekend is in The Emperor's Groove. Het is een avonturenfilm met meer geweld dan in de andere Disneyfilms. Geen liedjes ook hier trouwens en Kida is toch wel een alternatieve 'prinses'. In verhouding met de Ghibli films te weinig fantasie, maar desondanks een film met veel humor en spannende scènes. Eén van de betere Disneyfilms.

pierrrke schreef:
vrij korte film

Niet voor een animatiefilm (van Disney)

avatar van tommykonijn
Ik wilde vanmiddag een film zien, maar ik wist niet zo goed wat. Vandaar dat ik besloot weer eens film van vroeger op te zetten. Ik koos voor deze, omdat ook deze tot een van mijn favoriete films behoorde. Wel in een iets later stadium (al na dat ik ontzettend veel films had gezien met zingende en vrolijke dieren, was dit toch heel andere koek). Deze film neigt toch naar een wat gewaagder genre dan de standaard 'familiefilm', misschien ook iets meer gericht naar het volwassen publiek naast het jonge. Ik zag elementen uit avonturenfilms en ook wel wat Science-Fiction. De film bevat ook veel meer actiescenes dan normaal het geval was, vandaar ook dat ik dit heel indrukwekkend vond. Nu, na lange tijd (7 jaar zal het ongeveer zijn) wilde ik toch nog eens zien wat er nog overeind bleef staan.

Het merendeel gelukkig wel. De actiescenes zijn een groot pluspunt aan de film. Ze zien er best leuk uit. Maar ook de vormgeving van de hele film is goed. Ondanks dat de film al meer dan 10 jaar oud is, en het feit dat de film zich in 1914 afspeelt ziet het er modern uit. De personages vond ik vroeger erg leuk, vooral het hoofdpersonage Milo. Ook Rourke is een overtuigend, en in der tijd onvoorspelbaar personage. Opzicht zit het daar wel goed mee, alleen die Mol mag zich niet alleen uitroepen tot het vreemdste en meest overdreven personage van de film maar ook zowat van alle Disneypersonages. Opzicht niet storend ofzo, maar nogal onduidelijk wat hij eigenlijk moest voorstellen. Een dier met een baard en snor? Een ander echt pluspunt is de prachtige muziek van James Newton Howard, past perfect bij de film. De scenes met de duikboot, het gevecht in de luchtballon en op het einde met die beelden die de stad beschermen zien er allemaal erg goed uit. Mijn complimenten daarvoor.

Daarnaast had de film ook toch wel duidelijke minpunten. De animatie valt soms wat tegen, doordat sommige dingen erg houterig overkomen. Niet alles, gelukkig, maar wel enkele dingen die mij opvielen. Ook wordt de film iets te snel afgebroken na een heel indrukwekkende scene op het einde. Van een moment in het verhaal weet ik nog dat ik het vroeger vreemd vond, en nu opnieuw weer: als opeens blijkt dat de hele bemanning slecht is en enkel op het geld uit is behalve Milo. Vervolgens, twee minuten later loopt bijna de hele club weer over aan de 'goede kant'. Ik vraag me af of Disney van plan was om voor een plot twist te gaan of omdat ze het snel weer hebben recht gedraaid voor het jongere publiek. Opzicht zou het ook wel vreemd zijn geweest als het zo bleef, maar het komt misschien iets te 'snel' in beeld. Een beetje moeilijk te verwoorden wat ik hier bedoel, het is een bepaald 'verwarrend' gevoel wat ik heb bij het kijken van de film; iets wat me bekend voorkwam van vroeger. Verder vond ik de humor toch meestal gericht op het jongere publiek (ook wel nodig misschien, omdat het onderwerp al wat zwaarder is).

Maar misschien ben ik nu ook een iets te lang stuk aan het schrijven over een toch nog simpele animatiefilm. De conclusie is gewoon dat dit een leuke Disney film is.. nog steeds. De film weet prima om te gaan met het onderwerp, dat me toch altijd al geinteresseerd heeft. Het vervolg is, als ik het me goed herinner, een grote tegenvaller. Velen zijn het niet met me eens, maar ik vond dit wél een aparte film. In positieve zin.

De film neigt naar 4 sterren, maar blijft toch op het cijfer staan wat ik hem had gegeven: 3,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima filmpje, wat meer volwassen, wat stoerder en wat serieuzer dan 95% van de films uit de Disney stal. Ergens best verfrissend. Al hadden ze dan wel ongrappige personages zoals die Fransoos weg mogen laten. Ik ken de legende van Atlantis wel, maar ik was er ook niet echt goed in thuis. Het leverde ieder geval een spannend avonturenfilmpje met prachtige beelden op. Atlantis ziet er echt subliem uit, de film zit vol met kleur, mooie details en grootse monsters. Buiten dat is het inhoudelijk weer geen heel bijzondere film. Het is allemaal recht toe, recht aan. De twist richting het einde met het verraad en het vanzelfsprekende good guy gedoe was vrij saai. Ik heb meer van het eerste uur genoten.

PS: Pluspunt dat er weer eens een Disneyfilm zonder gezongen liedjes is!

avatar van baspls
Ben eigenlijk erg nieuwsgierig naar deze film. De enige film van Disney die ik niet heb.
Stemmen van Michael J. Fox en Leonard Nimoy!! De regisseurs hebben ook aan The Black Cauldron of The Great Mouse Detective gewerkt. Gary Trousdale als Special Effects Artist en Kirk Wise als Assistent Animator. MOET DEZE OOK OOIT ZIEN.

avatar van tommykonijn
Ik kan hem, gezien je stemmen, je wel aanraden. Is een heel ander soort Disney-film, maar wel eentje die ik erg kan waarderen. Beetje een sciencefiction/avonturenfilm binnen het animatiegenre heb ik het altijd gevonden.

avatar van baspls
Als hij lijkt op Treasure Planet of Titan AE zal het zeker de mooite waard zijn! Bedankt

avatar van mjk87
Geen heel slechte Disney, maar ook totaal niets bijzonders. Ja, behalve het verhaal dan, aangezien Atlantis dan wel mythisch en bekend is maar nauwelijks wordt gebruikt voor films. Sterker, dat Disney daar pas deze eeuw mee kwam vind ik een raadsel. Zelfs Indiana Jones is er nooit naar op zoek gegaan. En toch heeft deze idee een behoorlijk potentieel voor een avonturenfilm. Jammer dat Disney er uiteindelijk weinig mee doet.

Milo, de totaal oninteressante protagonist van de film mag opzoek naar Atlantis met een groep die hem de kans geeft. Waarom dat een aparte groep moet zijn en geen regeringsgroep, die ook snode plannen kan hebben - nog interessanter eigenlijk - is mij een raadsel. Maar goed, die groep bestaat uit een flink aantal personen, kenners binnen hun vakgebied (zegt men), maar die zijn soms vooral hondsirritant en pijnlijk ongrappig. Houd daar mee op Disney, dat hebben jullie net te vaak.

Het verhaal zelf is nu eens spannend (die scène onder water met dat grote beest) en goed uitgewerkt, dan weer verloopt alles wel heel eenvoudig. Want laten we wel wezen, hoeveel moeite kostte die hele zoektocht nu echt eens ze in dat gat waren gevaren, en op dat beest na was die ook snel gevonden. En als ze dan Atlantis hebben bereikt wordt het geheel wat onevenwichtig. Is dit een liefdesverhaal? Is dit een verhaal van verraad? Is dit...? Veel moet nog even snel behandeld worden terwijl ik al niet helemaal in de film zat. Ik vraag me toch af hoe dit kan. De gemiddelde Indiana Jones is net een halfuur langer, bevat evenveel actie maar lijkt tienmaal meer inhoud te hebben. Ik denk sowieso dat deze film een paar onnodige scènes had en dan toch een halfuur te kort kwam.

Verder was de production design wel heel aardig, de achtergronden mooi getekend en een enkele actiescène zag er heel behoorlijk uit. Ook de keuze om Atlantis een eigen taal te geven is prima, maar dat ze vloeiend andere talen spreken? De uitleg daarvoor was wel erg simplistisch en ik vraag me af of je je publiek wel serieus neemt dan.

Al met al een wat simpele film vol potentieel, maar meestentijds heb ik me wel vermaakt. Dus ik ben mild: 2,0*.

mjk87 schreef:

Heb blijft wel een film die voornamelijk gericht is op een jongere doelgroep. Mij lijkt de keuze van dit 'aparte' team voor deze film een stuk geschikter. Een 'gewone' regeringsgroep lijkt me meer gepast in een normale speelfilm.

mjk87 schreef:
Is dit een liefdesverhaal? Is dit een verhaal van verraad? Is dit...?

Beiden, lijkt me. Het zijn gewoon onderwerpen die in hetzelfde verhaal naar voren komen.

Bovendien vind ik het een beetje vreemd om deze animatiefilm te vergelijken met de Indiana Jones films, gezien de doelgroep van de film, de personages en gebeurtenissen toch behoorlijk van elkaar verschillen.

avatar van mjk87
Indiana Jones is een familiefilm, althans, ook zeer vermakelijk voor kinderen rond de 12 jaar, zoals wel meer films die Spielberg draaide. Disney maakt dat over het algemeen ook, en deze lijkt mij absoluut niet bedoeld voor de echt allerkleinsten.

En het zal inderdaad beide zijn (liefde, verraad) maar beide worden nauwelijks uitgewerkt. Kies dan één en gebruik al je tijd daarvoor.

mjk87 schreef:

Nou, familiefilm. Lijken, Smeltende gezichten, Uitgerukte harten... Niet helemaal kindvriendelijk.
Ik was 11 toen ik voor het eerst Raiders of the Lost Ark keek maar het is geen film voor de hele familie.

mjk87 schreef:

Ik was zes toen ik hem voor het eerst zag en vond het toen toch al een behoorlijk leuke film. Zesjarigen behoren niet meer tot de allerkleinsten, maar ik denk dat deze toch vele malen beter te volgen is al bijv. Indiana Jones. Al moet ik wel zeggen dat dat uiteraard ook komt omdat die Engels gesproken is. Maar deze is ook wel in andere opzichten wat kinderlijker vind ik.

"We're all gonna die."

Erg goede film. Geregisseerd door Gary Trousdale en Kirk Wise en geproduceerd door Don Hahn. Sinds het succes van The Iron Giant (1999) zijn Dreamworks en Disney eigenlijk alleen maar Sci-Fi animatie gaan maken. Zelfs Don Bluth maakte Titan AE. Dit was dan nog de enige Disney die ik niet gezien had.

Ik moet zeggen dat deze film een geniale cast heeft. Michael J. Fox en Leonard Nimoy zijn echt geweldig! Ook Corey Burton, Claudia Christian, James Garner, John Mahoney, Phil Morris, Cree Summer enz. Allemaal erg goed gedaan.

Het verhaal vond ik ook wel goed erg mooi allemaal. Wel moet ik zeggen dat ze het verraad van de de generaal een beetje typisch maken omdat in Titan A.E. precies het zelfde gebeurd. Ook vind ik het een beetje op StarGate lijken, Milo lijkt wel heel erg op Jackson (die tevens Atlantis theorieën had).

De muziek van James Newton Howard was erg goed.

De animatie was erg goed vond ik. Ik stoorde me nauwelijks aan de computer inkleuring. De tekenstijl is een beetje hoekig en de personages doen allemaal erg droog en snel vooral Dr Sweet. De achtergronden waren erg mooi en de poster is dat ook.

Geslaagde film!

avatar van TheLionKingFan
baspls schreef:
"We're all gonna die."

De muziek van James Newton Howard was erg goed.

Geslaagde film!

Hier ben ik het, voor een keer, helemaal mee eens. Prachtige animatiefilm.

kappeuter (moderator)
A-typische avontuurlijke Disney met mystieke invloeden, verteld met veel vaart.
Heel anders dan we van Disney gewend zijn. Ik vind het goed dat ze niet koste wat het kost vasthouden aan de platgetreden paden op stijlgebied. Er lijken hier wat invloeden te zien van anime. Atlantis ziet er prachtig uit en vooral de mystieke elementen zijn erg mooi.
Het verhaal vertoont raakvlakken met Avatar en werkt mooi toe naar een climax.
De personages spreken me helaas niet zo aan. Het hoofdpersonage wil niet echt goed uit de verf komen en blijft helaas een wat plat personage. De andere karakters zijn erg maf.

avatar van TheLionKingFan
I love it when I win.

Atlantis is een film die ik in de loop der jaren leerde te waarderen. Mijn eerste reactie op deze film stamt uit 2011, en hier vertel ik dat het een drietje waard is. Daar ben ik het nu dus totaal niet mee eens, een 4,5* is meer op zijn plaats!

De animatie is simpelweg verbluffend! Sommigen vinden het er misschien wat hoekerig uitzien, maar dat heeft ook wel zijn charme. Atlantis zelf is ook mooi getekend.

De karakters zijn allemaal uniek. De sukkelige Milo, de grappige Mole, de coole Audrey, de naïeve Joshua, de HILARISCHE Vinnie en Kida is zelf ook erg goed. Je gaat echt van ze houden!

Liedjes zitten er niet echt in de film. De crew droeg zelfs een shirt met daarop: Atlantis, less music, more explosions! De achtergrondmuziek is wel erg mooi en voegt weer wat toe aan de sfeer van deze ''stoerdere'' Disneyfilm.

Dus een 4,5* voor dit pareltje. Ga hem binnenkort zeker weer eens bekijken!

avatar van Norma
Leuk avontuurlijk verhaal met een vleugje mystiek en vrij veel actie.
Ik vond Michael J.Fox zijn stemrol wel aardig invullen, maar ik miste verder een beetje de humor. De ondergang van -en later de “landing” in- Atlantis en de eerste kennismaking met de bewoners is dan wel weer fraai. Overigens vond ik de animatie verder niet zo mooi, dat hoekige deed me denken aan de cartoons van t.v. , waardoor ik de film nog iets ouder had ingeschat dan hij is.

avatar van avdj
Disney Classic #44

Ik dacht dat Disney na de jaren '90 de handgetekende animatiefilms vaarwel heeft gezegd maar niets in minder waar. Atlantis: The Lost Empire lijkt oppervlakkig gezien een exemplaar uit de oude doos. Er is veel tijd om het verhaal te vertellen en we maken kennis met een bonte verzameling karakters.

Helaas is juist het gezelschap dat naar Atlantis vertrekt de grootste achilleshiel van de film. Nergens is er een chemie tussen de personen. Gedurende de film blijft het een verzameling kliekjes die nooit naar elkaar toe groeien. Sommigen zijn ronduit irritant zoals de 'mol' en het oude vrouwtje.

De bombastische muziek is dan wel weer sterk maar gek genoeg weet de trip zelf dat epische karakter niet over te brengen. Nergens wordt je als kijker echt geprikkeld of nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verblijf in de verloren geachte ruïnes. Sowieso heb ik het idee dat de makers niet wisten wat de groep 'experts' nou eigenlijk op Atlantis te zoeken had. Een gemiste kans want mijns inziens had hier veel meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van Richard_Voorhees
Deze film blijft toch wel wat jeugdsentiment voor mij. Toendertijd in de bioscoop gezien en ook nog een game van gehad voor de PS1. Ik vind hem tot op heden nog mooi vormgegeven. Het verhaal is ook eens iets totaal anders dan wat we van Disney kennen. Goed, het is geen hoogvlieger in het genre, maar hij blijft zeker wel vermaken.

avatar van John Barry
Atlantis: The Lost Empire is volgens mij twee films in een. We hebben te maken met een flauwe kleuter film en we hebben te maken met een spannende avonturen film voor volwassenen. Ondanks dit merkwaardige gegeven vond ik dit toch wel een aardige film.

In deze film gaan een stel vreemde, doch slimme snuiters naar Atlantis. Qua hersencapaciteit zitten de meeste wel op een lijn met die van een volwassenen. Hun gedrag is echter blijven hangen op het niveau van een 8 jarige. Milo Tatch is het vreemde eendje en dat laat de groep in het begin ook duidelijk merken. Het gevolg is flauwigheid ten top. De karakters in deze film zijn behoorlijk flauw en totaal niet grappig. Milo is een irritant sulletje. Maar hij is niet het ergste karakter van de film. Dat was toch wel die mol. Wat moest dit idiote personage voorstellen ? Verder bestaat de film o.a. uit een rare zeurderige dame, een vreemde irritante bommenexpert en belachelijke idioot als doktor. Deze film heeft veel flauwe en irritante personages waar ik totaal niet mee kon inleven.

Milo maakt in de film een grote karakterverandering door. Bijna de hele film is hij een sulletje. Maar op het eind ontpopt onze vriend Milo zich tot een soort Indiana Jones. Heel raar dat zijn karakter zich plots zo snel ( ten goede ) ontwikkeld. Deze film heeft naast een heleboel idiote niet grappige karakters toch 2 leuke personages. Rourke vond ik een goede slechterik. Vooral aan het eind van de film is hij echt heel goed op dreef. Kida vond ik ook een leuk personage. Zij is een beetje een atypische prinses. Niet iemand met een passief karakter, maar een stoere persoonlijkheid.

Op een paar personages na zijn de karakters in deze film een regelrechte ramp. Dat ik dit dan toch een aardige film vind heeft alles met het verhaal te maken. Want je zou het niet zeggen met zulke flauwe personages. Maar het verhaal van deze film is eigenlijk best goed. Een verhaal over een oude beschaving is zo wie zo een aspect wat mij aanspreekt. Je kan van dit aspect een spannende avonturen film maken. En dit doen de filmmakers ook. Deze film is qua verhaal heel erg serieus. De film heeft een paar hele goede actie scènes. De eerste echt grote actie scene is de scene waarin een raar groot zeemonster het expeditie team aanvalt. Een erg goede actie scene die eigenlijk alleen op het eind van de film nog een keer word overtroffen. Ik heb het dan over de erg goede actie scene waarin Milo en zijn vrienden Rourke aanvallen. Het beste stuk van die scene is toch wel dat moment dat Rourke in een kristal veranderd.

Naast goede actie scènes heeft de film ook een paar hele sterke scènes met in de hoofdrol het kristal. Een sterke scene vond ik het moment dat Kida word uitgekozen door het Kristal. Ik vind het zelfs een beetje een enge scene. Het heeft echt iets engs dat Kida met kristal fuseert. Ook een sterke scene is het moment dat het kristal Atlantis beschermt tegen een vulkaan uitbarsting. Een erg indrukwekkend moment. De beste scene van de film.

Visueel ziet deze film er heel mooi uit. Atlantis is heel mooi vormgegeven. Ook heel erg goed in deze film is de muziek van James Newton Howard. Hij zorgt met zijn muziek voor een goede sfeer.

Al met al is dit een erg serieuze en spannende en actievolle avonturen film met een paar indrukwekkende momenten. Wat dat betreft lijkt deze film gericht te zijn op een ouder publiek. Echter zitten er in deze film zoveel irritante niet grappige en flauwe personages , dat je ook bij momenten denkt dat je naar een kleuterfilm aan het kijken bent. Erg vreemd dit. De film voelt daarom voor mij ook behoorlijk tweeslachtig aan. Dit is geen slechte film, maar als de flauwe karakters waren weggelaten, dan was mijn cijfer voor deze film een stuk hoger geweest.

3 sterren voor deze film.

avatar van rcuppen79
Atlantis: The Lost Empire is de 41e avondvullende tekenfilm van Disney. Deze film werd wederom geregisseerd door het duo Gary Trousdale en Kirk Wise, die eerder verantwoordelijk waren voor Beauty and the Beast en The Hunchback of Notre Dame. Dat niveau weet Atlantis: The Lost Empire echter bijlange na niet te bereiken.

De film is gebaseerd op de legendes rondom het verzonken continent Atlantis en is bovendien zwaar beïnvloed door het werk van Jules Verne. De animatiestijl is behoorlijk hoekig en ook het kleurgebruik is erg flets. De achtergronden zien er echter weer fenomenaal uit en dankzij het gebruik van de computer zien we weer de nodige hoogstandjes op het gebied van animatie. Het verhaal is best onderhoudend, maar nergens heb je het gevoel dat je naar een Disney-film aan het kijken bent. De formule van muziek en liedjes, waarmee Disney in de jaren ’90 enorme successen boekte, is achterwege gelaten voor een actie-avontuur, dat vooral doet denken aan films als 20,000 Leagues Under The Sea en Star Wars. De recensies waren echter allesbehalve lovend en mede hierdoor was de film geen groot kassucces.

Hierdoor mag Atlantis: The Lost Empire als een mislukt experiment beschouwd worden.

avatar van bjerik76
In het begin vond ik het erg " niet" Disney getekend.
De tekenstijl went wel om naar te kijken.
De film zelf gaat allemaal erg in rap tempo, en het verhaal lijn vond ikzelf best moeilijk te begrijpen, laat staan kinderen.
Niet echt een super Disney Classic waardige film

avatar van Iron Maiden
bjerik76 schreef:
In het begin vond ik het erg " niet" Disney getekend.
De tekenstijl went wel om naar te kijken.
Niet echt een super Disney Classic waardige film

Ik was 11 jaar oud toen deze film uitkwam en heb er nooit problemen mee gehad. Wat is er moeilijk aan?

avatar van Gerlof1378
Mooie animatiefilm met een leuk verhaal, idem karakters en animatie en voor een Disney film best te pruimen ene net zoals mijn bovenbuurman een 3 hoppa

avatar van Woland
Redelijke Disneyfilm, met een avonturenverhaal waar een klein Wolandje zeker van gesmuld zou hebben. Verloren beschavingen, ontdekkingsreizen, archeologische ontdekkingen en avontuur, wat wil je nog meer? Het bovennatuurlijke aspect hoefde van mij niet zo en voelde wel een beetje als een makkelijke deus ex machina, maar goed, dat was nog niet het ergste. Het kinderlijke toontje was toch al wat vervelender, maar vergeeflijk gezien de doelgroep.

Ondanks bovenstaande potentie waren er toch ook wel wat behoorlijke minpuntjes. Ik was niet bepaald onder de indruk van de animatie, zeker in het begin schrok ik wel van hoe beroerd met name de personages geanimeerd zijn. Het voelde vaak een beetje alsof ik naar een jaren '90 spelletje zat te kijken. En ik kon toch ook weinig met het bijeengeraapte zootje saaie karikaturen die de expeditie vormden. Het voelde nooit als een geheel, je kreeg nooit veel affiniteit met de flinterdunne personages, en ook Milo zelf bleef een wat flauw, bordkartonnen figuur. Het is weer eens wat anders dan de gebruikelijke Disney-film, dat wel, en het verhaal trok me ook zeker, maar uiteindelijk voelt het toch een beetje als een gemiste kans.