Atlantis: The Lost Empire (2001)

Alternatieve titel: Atlantis: De Verzonken Stad

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Gary Trousdale en Kirk Wise
met de stemmen van Michael J. Fox, James Garner en Leonard Nimoy

1914: Milo Tatch denkt dat hij de locatie heeft gevonden van het legendarische Verloren Continent. Een excentrieke miljonair geeft Milo een crew, zodat hij zijn theorie kan testen. Wanneer ze Atlantis vinden blijkt dat de cultuur langzaam uitsterft, omdat de bewoners hun oude geschriften, waarin hun mysterieuze krachtbron wordt beschreven, niet meer kunnen lezen.

avatar van Gerlof1378
Mooie animatiefilm met een leuk verhaal, idem karakters en animatie en voor een Disney film best te pruimen ene net zoals mijn bovenbuurman een 3 hoppa

avatar van Woland
Redelijke Disneyfilm, met een avonturenverhaal waar een klein Wolandje zeker van gesmuld zou hebben. Verloren beschavingen, ontdekkingsreizen, archeologische ontdekkingen en avontuur, wat wil je nog meer? Het bovennatuurlijke aspect hoefde van mij niet zo en voelde wel een beetje als een makkelijke deus ex machina, maar goed, dat was nog niet het ergste. Het kinderlijke toontje was toch al wat vervelender, maar vergeeflijk gezien de doelgroep.

Ondanks bovenstaande potentie waren er toch ook wel wat behoorlijke minpuntjes. Ik was niet bepaald onder de indruk van de animatie, zeker in het begin schrok ik wel van hoe beroerd met name de personages geanimeerd zijn. Het voelde vaak een beetje alsof ik naar een jaren '90 spelletje zat te kijken. En ik kon toch ook weinig met het bijeengeraapte zootje saaie karikaturen die de expeditie vormden. Het voelde nooit als een geheel, je kreeg nooit veel affiniteit met de flinterdunne personages, en ook Milo zelf bleef een wat flauw, bordkartonnen figuur. Het is weer eens wat anders dan de gebruikelijke Disney-film, dat wel, en het verhaal trok me ook zeker, maar uiteindelijk voelt het toch een beetje als een gemiste kans.

Verfrissende Disney. Mooi getekend met Atlantis als een interessante achtergrond en tuigen die me aan Jules Verne deden denken. Later in de film vond zelfs een knipoog naar oorlogsscene plaats. Ook vrij volwassen en weinig kindgericht bij momenten. Enkel het verhaal stuiterde wat alle kanten op en niet elk personage was even goed gekozen.

avatar van Lebarron
Atlantis is een vrij volwassen film die veel actie bevat voor Disneys doen. Hij was financieel geen groot succes en dat komt misschien omdat hij iets te volwassen is. Het zou ook enorm jatwerk zijn de amime serie Nadia en the secret of the blue water. Die serie heb ik niet gezien maar de film deed me erg aan Animefilms als Laputa: Castle in the Sky, Howls Moving Castle, Princess Mononoke en Nausicaa: Valley of the wind denken en dat beviel mij wel. Het verhaal is simpel een rijke gek stuurt een groep huurlingen annex avonturiers op expeditie om de verloren stad Atlantis te zoeken. Hij stuurt ook Milo Thatch mee, een jonge man die al heel zijn leven Atlantis heeft bestudeerd. Dit levert spannende avontuur op. Michael J. Fox heeft de perfecte stem voor Milo Thatch. Zijn onvolwassen, onzekere stem past bij een type nerd met een brilletje. Princess Kida is een soort voorloper van Neytiri uit Avatar. Het personage Commander Lyle Tiberius Rourke, leider van de huurlingen, deed me erg denken aan Hannibal Smith gecombineerd met de werkelijke persoonlijkheid van George Peppard. Peppard was naar verluidt een enorme lul en ook al de personages die hij speelde, zelfs als ze sympathiek moesten zijn, hebben iets onsympathieks wat dus vrij veel zegt over Peppard zelf. Zijn henchwoman Helga vond ik erg veel weg hebben van Elsa Schneider (Alison Doody) uit Indiana Jones and The Last Crusade en Natalia Kassel uit de comic Dangergirl. De avonturiers explosievenexpert Vinnie Santorini, monteur en tomboy Audrey Ramirez en dokter Joshua Strongbear Sweet waren leuke personages. De rest was nogal karikaturaal en over the top naar mijn smaak. Atlantis: the lost Empire is een van de betere Disneyfilms wat mij betreft want er zitten geen stomme liedjes in voor zover ik mij kan herinneren.