Persuasion (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Romantiek

geregisseerd door Roger Michell
met Amanda Root, Ciarán Hinds en Susan Fleetwood

Anne Elliott had zich acht jaar geleden door haar snobistische familie laten overhalen om het huwelijksaanzoek van de jonge kapitein Wentworh af te wijzen. Nu is hij teruggekeerd van zee als een welvarend man die carrière heeft gemaakt.

weer een verfilming van een Jane Austen verhaal. Voor de liefhebbers van kostuumdrama's. Degelijk werkje

avatar van Ganesha
Een van de mooiste verfilmingen van een Jane Austen verhaal.
De sfeer wordt perfect getroffen, van een jonge vrouw die zich jaren geleden heeft laten overhalen een aanzoek af te wijzen; en hoe zij zich daar nu over voelt, als zij de man weer ontmoet.
Je voelt helemaal met Anne mee.
Het enige wat ik een beetje jammer vond, was dat er nergens flashbacks getoond werden naar het verleden.
Ik ben benieuwd hoe dat in de nieuwe (tv-) film wordt gedaan, die dit jaar verschenen is

avatar van Katharina
Een zeer redelijke verfilming van een schitterend boek. Ik vind de andere verfilming wel iets beter, maar deze is ook prima! Ik vind dat de acteurs allemaal een beetje te stijf acteren, wat eigenlijk in alle BBC verfilmingen van Jane Austen boeken zo is.

avatar van Gorillaz
Prachtige film! Een van mijn favoriete kostuumdrama's. Alles heel gevoelig gemaakt met veel inzicht in de menselijke emoties. Erg goede acteurs ook, heel geloofwaardig. Ik kan me voorstellen dat je de acteurs te stijf kunt vinden. Persoonlijk vind ik het altijd wat toevoegen aan de historische sfeer. Dat ingehouden gedoe vind ik juist de kracht van deze films!

Saai verhaal, saaie dialogen. Ook vrij ongeloofwaardig. Er wordt vooral gepraat en niet zozeer geacteerd.

avatar van selientje
Ik was hoe erg de film op het boek leek. Bij de meeste films, zeker Jane Austen films, is er een heel groot verschil tussen de dialogen in het boek en in de film. Hier waren een aantal bijna letterlijk overgenomen. Het was daarom misschien niet zo "snel" als gewoonlijk, maar ik vond het juist iets subtielst hebben
Ook vond ik leuk om te zien dat uit beide eindes (het normale en "The cancelled chapters" ) van het boek er scenes in voor kwamen,

BIj de 2007 adaptie van deze film werd ik meteeeeen verliefd op het verhaal....
Frederick is heeeel jummie in die film, en Anne en hem hadden zulke goede chemie dat ik er verliefd op werd...

Bij deze adaptie had ik dat minder, de acteurs waren minder knap en over het algemeen iets zwakker qua acting... De eerste helft was wat saai, ik kon het karakter van Anne niet raden hierin. De 2e helft vond ik veeel beter, ook de stukken in Lime en Bath waren mooi

Het meeste romantische van dit boek is gewoon die prachtige brief die captain wentworth schreef naar Anne, to die for ! (L)

3.5 ster krijgt deze van mij !

avatar van Roger Thornhill
1995 : in één en hetzelfde jaar verschenen Pride and prejudice (de versie met Colin Firth), Sense and sensibility (Emma Thompson, Kate Winslet, Alan Rickman en Hugh Grant) en deze film. Onvoorstelbaar, en voor mij betreft samen vijftien sterren. Ja, ook voor déze verfilming.