Fucking Åmål (1998)

Zweden / Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg en Erica Carlson

Åmål is een onooglijk provinciestadje waar nooit iets gebeurt en de jongeren zich te pletter vervelen. De 16-jarige, lesbische Agnes voelt zich eenzaam en slaagt er niet in een stabiele vriendenkring op te bouwen. Zelf kijkt ze vooral op naar haar klasgenote Elin die de jongens rond haar vingers draait, maar ook daar op uitgekeken is geraakt. Agnes' wereld stort in wanneer uitgerekend Elin haar op haar verjaardagsfeestje vernedert om indruk te kunnen maken op haar oudere zus Jessica. Maar daar heeft Elin, die gefascineerd raakt door Agnes' moed, achteraf spijt van. Er volgt een langzame toenadering tussen de twee.

Welke dvd heb jij gekocht? Ik heb 'm gekocht maar zitten maar weinig extra opties op.

avatar van jay73
Een van de weinige films die mij echt een hartverwarmend gevoel gaf. En dan heb je toch een goeie film gemaakt.

sydney
een beetje reclame mag wel he? Ik heb deze week een .com adres weten te bemachtigen. Een hele site over deze geweldige film op http://www.fucking-amal.com, inclusief een Engels en Nederlands forum.

Geweldig. wat een geniale film dit. prachtig. deed me aan ghost world denken (op een zekere manier) en deze vond ik even indrukwekkend en briljant

5 sterren.

sydney
Morgen is het D-Day. Bear's kiss in venetië. Ik kan niet meer wachten op beelden van de persconferentie.

sydney
Ik krijg net te horen dat Rebecka liljeberg betrokken is bij een filmproject in Duitsland. Wat het gaat worden is nog niet bekend. Maar wel leuk om te horen dat ze verder wil als actrice, omdat ze altijd heeft aangegeven niet lang actrice te willen zijn. Het wordt wel druk met dat kind, vriend en die film. Ik hoop dat ze het kan managen.

Dus dit is de Film van Tom Tykwer. Met Franka Potente en Rebecka, natuurlijk
Ook Audrey Tautou schijnt gevraagd te zijn.
Hulp bij de regie zijn waarschijnlijk Lukas Moodysson en Jean-Pierre Jeunet...

kappeuter (moderator)
En een script van Kubrick, dat 'ie had nagelaten. Dat wordt smullen!

Dus dit is de Film van Tom Tykwer. Met Franka Potente en Rebecka, natuurlijk
Ook Audrey Tautou schijnt gevraagd te zijn.
Hulp bij de regie zijn waarschijnlijk Lukas Moodysson en Jean-Pierre Jeunet...

Dit verhaal klopt volledig. Ik bevestig het helemaal.

Gelukkig geen nagelaten onaf Kieslowski Script. Maar Jan de Hartog was gevraagd

sydney
En niet te vergeten. Het kind van twee maanden krijgt ook een rol in de film. Hierbij speelt de reageerbuisbevruchting en het schaap Dolly een grote rol.

avatar van petey
ik dacht dat de eerste kloon een prominente rol zou gaan krijgen.

kappeuter (moderator)
En het bijzondere is; het kind kan al lopen! 't Is waarschijnlijk te wijten aan een gen van het schaap dat het kind heeft overgenomen. Schapen kunnen immers ook meteen lopen.

sydney
Dat niet alleen. Ook de dinosauriers worden weer gerepliceerd. Dit leidt tot de nodige hilariteit. Ha ha. Dit kun je je wel voorstellen he? ha ha.

kappeuter (moderator)
Nee, die dino's zouden ze er buiten laten. Het kind zou teveel getraumatiseerd raken.

FisherKing
Wordt best wel moeilijk hoe Rebecka gecast wordt. Als schaap zal ze niet echt succesvol zijn. Franka speelt dacht ik de Inseminatie Professor; Frau Dr Franka...

kappeuter (moderator)
In dat geval zou ik de achternaam Potente niet weglaten. Inseminatiekliniek Potente.

FisherKing
Ja dat vinden we ook; maar Audrey Tatou wil invloed hebben op het script; ze wil een relatie met een tuinkabouter en wil ook de (pas)fotografie in handen hebben..

sydney
En ook Wim Wenders is erbij betrokken. Het wordt dus een road movie. De tuinkabouter gaat op reis en stuurt allemaal ansichtkaarten. Dit ter verdriet van de hoofdrolspeelster en de gekloonde baby.

FisherKing
had ook begrepen dat Bruno Ganz en Max von Sydow waren gevraagd. Bruno als de gemankeerde vader en Max als opa in rolstoel die voortdurend de openingszetten d2-d4 en Pb1-c3 probeert.

Herald
Ik heb het over filmliefhebbers en dan bedoel ik niet degene die iedere week in de rij staan om naar blockbusters te gaan kijken. Nee, ik heb het over mensen die wel eens filmhuizen bezoeken. Alom de mensen die verstand van films hebben. Deze mensen overschatten geen films.

ohja hier kwam ik die tenenkrommende filmhuis opmerking tegen.
Zó'n karakter als Johan wordt niet helemaal uitgewerkt en gepositioneerd zodat je als kijker een aversie tegen of affectie voor hem opbouwt, hij is gewoon zoals hij is. Geniaal!

Bij elke andere film zou dit een gigantisch minpunt zijn. "Na 100 minuten nonstop actie stierf de held, maar omdat hij niet werd uitgewerkt kreeg je als kijker geen affectie of aversie, erg jammer nu krijgt de film 3 sterren minder en de volgende keer ga ik weer naar een filmhuis" Maar hey iedereen vindt Fucking Amal goed dus jij ook ondanks dat je Johan een vlak karakter vond.

De grootste truuk van de film is het einde. Een boel mensen, uiteraard filmhuismannetjes en dus echte filmliefhebbers en -kenners zien een ontzettend romantisch einde. Goh twee meisjes dolverliefd. Terwijl dat helemaal niet zo is.
De reguliere kijker, je weet wel die smeerpadden die een film kijken om zich te vermaken ipv verkneukelen dat ze de tertiaire laag van de film snappen en precies weten waarom de regisseur voor een bepaald shot en voorwerp op de tafel heeft gekozen zoals de filmhuismannetjes, en dan met name het mannelijke deel daarvan lette vooral op de inhoud van Elin's truitjes. Ze misten dan ook een heftige doch passionele liefdesscène op het eind met in de hoofdrol de twee dames. Er gaat immers niets boven twee lesbische tieners die elkanders roompotje flink verwennen.

Persoonlijk had ik een hekel aan Elin, tuurlijk een leuk snoetje, maar zo'n irritant karakter. Ik ben al enkele eonen geen tiener meer, laat staan 14, maar ik ergerde me groen en geel aan Elin. Het kwam erop neer dat ze zich verveelde, en ze wilde net als elke andere tiener anders zijn. En wat is nou heel erg anders? Lesbisch zijn, dat is anders. Dat was haar voornaamste motief om met Agnes te gaan.

De suffe Johan, die niet helemaal werd uitgewerkt, is heimelijk verliefd op Elin. maar Elin kijkt op hem neer, toch krijgen ze na een tijdje wat met elkaar. En dan valt op dat Johan heel anders is dan de andere jongens. Hij is aardig en lief, zeker in tegenstelling tot de vriend van Jessica. Jessica vindt Johan juist door zijn gebrek aan macho een geschikte gozer. Maar voor Elin is deze goeie lobbes nog niet goed genoeg. Hij mag d'r wel ontmaagden, en zelfs dat doet ie erg voorzichtig want Elin had geen centje pijn. Ook geen centje plezier dus liegt ze door te zeggen dat het toch wel *auw* deed. Wat een lieverdje die Elin.

Maar! Op het einde jaja, bekent ze toch dat ze verliefd is op Agnes. Niet met "ik hou van je" of "ik ben verliefd op je" maar met het uiterst sterke "ik ben het als jij het ook bent". Dat is net zoiets als "vind je Fucking Amal een goede film?" "nou als de rest zegt van wel dan vind ik het ook" of in mijn geval "zeg vind jij dat goede film?" "nou als de filmhuismannetjes klagen dat de film over een buitenproportioneel beest niet zo goed is als een Pakistaans melodrama waarin een vrouw een 3 uur durende dialoog met haar woestijnplant aangaat dan vind ik hem goed".
Ergo Elin de puber, die Amal een saaie stad vindt, elke week naar een wild feestje wil, best van aandacht houdt, duizenden vriendjes heeft versleten (aldus haar zus) en zich vooral wil onderscheiden verklaart de liefde aan Agnes de ware pot en die écht verliefd is. Nee dat stoeipoes Elin echt verliefd was ging er bij mij niet in. Misschien dat ze daarom ook aan het eind warme chocolademelk drinken en niet zoals velen hadden gehoopt vurig de liefde bedreven in Agnes bedje waarbij Elin voor het eerst echt een orgasme kreeg.

De titel Fucking Amal wordt bij de beschrijving hier verklaard Åmål is een onooglijk provinciestadje waar nooit iets gebeurt en de jongeren zich te pletter vervelen. maar in de film vindt alleen Elin Amal een saaie stad. Haar zus vermaakt zich best en ook de rest van de jongeren zijn content.
Agnes wil zich van kant maken en had net zo goed "Fucking life" kunnen zeggen. Dan zou de synopsis beginnen met "het leven is een onplezierige ervaring waarbij nooit iets gebeurt en de jongeren zich te pletter vervelen." terwijl alleen Agnes er zo over denkt. Voor Agnes maakt het ook helemaal niet uit waar ze woont want ook in haar vorige woonplaats was ze niet populair.
Wat ze in die Elin ziet is me dan ook een raadsel. Wat de gemiddelde mannelijke kijker in haar ziet kan ik me wel voorstellen, maar je zou van een meisje minder oppervlakkigheid verwachten. Elin is een überpuber. Ze weet niet wat ze wil. Nouja ze wil wat ze niet heeft. Ze wil wat er niet is. Vriendjes heeft ze om het hebben, en Johan wordt zelfs door haar gebruikt om haar reputatie op te vijzelen na de eerste (mislukte) flirt met Agnes. Goeie lobbes Johan heeft dat niet door en wordt zonder woorden aan de kant gezet. De vraag die rest is wanneer Agnes aan de kant wordt gezet door Elin als het nieuwe van de lesbische liefde af is.

Maargoed dat is mijn mening en ik ben niet zo slim en beschaafd als de reguliere filmhuisbezoeker. Ik vind bijvoorbeeld Godzilla (98) een erg leuke film dus van kenner of smaak is helemaal geen sprake.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
frustrated, much? Ik vind je opmerkingen tegen de filmhuis-bezoekers een beetje overtrokken. Je zal toch "moeten" toegeven dat er in veel van die films bepaalde kwaliteiten zitten die de gemiddelde "blockbusterkijker" niet ziet...

maar verder geef je een paar inhoudelijk interessante punten waar de 4.5 en 5-stemmers maar op in moeten gaan, sommigen ervan hielden mij ook van een hogere beoordeling af dan mijn 4*

avatar van tovenaar

Jeuj, ik ben een 4*-stemmer

FisherKing
De verdediging laat ik over aan de specialist : sydney

sydney
Ik ben wel een vijf* stemmer. Wat verrassend!!! Maar ik ga hier niet diep op in. Ik vind de opmerking over het filmhuis ook zeer vervelend. Maar soms flap ik er ook gewoon iets uit, and that's my kind of humour. Sommige mensen kunnen er tegen anderen weer niet, maar dat geeft niet.

En waarom ga ik er niet diep op in? Nou, omdat ik bijna ga eten en een lekkere gezellige avond met een paar dvd'tjes voor de boeg heb. Gegroet.

sydney
Het verhaal nog een keer lezende heb ik toch wel wat "heftige" dingetjes gevonden waarop ik wil reageren. Hier kom ik morgen op terug. Want dit gaat zomaar niet.

sydney

ohja hier kwam ik die tenenkrommende filmhuis opmerking tegen.

Hele terechte opmerking. Was tenenkrommend en ik trek de opmerking terug. Ik wil alleen met deze zin aangeven dat de betere films in de filmhuizen draaien. Veel Amerikaanse films zijn volledig gemaakt op het commerciele principe en er staat een goed budget tegenover. De kunst is om met een klein budget toch goede films te maken. Dan moet er kwaliteit aan te pas komen. Dus m.a.w. je ziet de kwaliteiten beter als er sprake is van een laag budget. En deze films draaien nu eenmaal in filmhuizen. Zo goed?

Dit is echt bullshit. Het karakter Johan daar is juist wel over nagedacht en heel goed uitgewerkt. In eerste instantie zou Johan een brute jongeman zijn die Elin zou proberen te verkrachten. Dit zou de film een andere wending geven. Lukas heeft besloten om het "zachte" karakter te gebruiken om de keuze voor Elin nog moeilijker te maken. Dit is toch gewoon geniaal. Een stukje van de film waarin Elin zelfontkennend bezig is en probeert niet uit de groep te vallen. Dat is NAMELIJK WAAR DE FILM OVER GAAT. Het anders zijn en niet buitengeloten proberen te geraken. Zonder Johan was dit niet zo sterk overgekomen.

Bah! en nog eens Bah! Moet ik hierop reageren? Je bedoelt die O'boy (in vaktermen) oftewel de chocoladescene natuurlijk. Deze scene is heel belangrijk. Het laat zien dat het moedig is om na "het ervoor uit te komen" met elkaar te praten. In deze film gaat het niet om potjes die elkaar in een liefdesscene elkaar bevredigen. Maar het gaat om het anders zijn en ervoor uitkomen. In de O'boy scene wordt duidelijk gemaakt dat de twee nu verder kunnen. Want Elin kan in principe de volgende dag zeggen, het was een grap. Maar deze scene legt de basis voor een hechte relatie. Quote unquote Lukas Moodysson. En de meester heeft hierin gelijk.

De O'boy scene is geniaal en ontzettend grappig. Een goed afsluiting en een fantastisch overgang naar de soundtrack, Robin met Show me love. Het kan gewoon niet beter. Het geeft je een bepaald gevoel mee en laat je voorlopig niet meer los.

Btw. Iemand die kijkt naar de inhoud van Elin's truitje die is op het verkeerde adres. Dan kan die beter een andere film huren, want dan snapt die er helemaal niets van. Of het is een puber die maar één ding in zijn hoofd heeft.

Eindelijk hij heeft het begrepen. Het gaat om het anders zijn. Maar dan snapt hij het nog niet helemaal met die opmerking over het lesbisch zijn. Je wordt niet van de ene op de andere dag lesbisch. Dat gevoel had Elin al, daardoor wilde ze ook anders zijn. Zelfontkenning speelt hierin ook een grote rol. Een gevoel wel hebben maar niet weten wat het is en/of niet durven het in praktijk te brengen. Agnes heeft haar ogen geopend, waardoor ze zichzelf ontdekte en uiteindelijk wist wat ze precies wilde. Het irritante karakter snap ik niet zo. Daar ga ik dan ook niet op in.

Tja. weer niet begrepen. Niet goed opgelet of zo? Elin heeft gevoelens voor vrouwen maar wilde niet uit de groep vallen en ging deze gevoelens niet in praktijk brengen. Jessica dacht bij het schommelstoelincident dat Elin het gemunt had op Markus, hierdoor bedacht Elin het smoesje dat zij verliefd was op Johan, om haar echte geheim niet te verklappen. Nu ze het eenmaal gezegd had kon ze ook niet meer terug en uiteindelijk koos ze (al was het niet voor lang) voor de groep en voor Johan. Maar laten we eerlijk zijn, als je gevoelens ergens anders liggen dan houd je dat niet lang vol. Dus Elin met gebrek aan durfkracht in eerste instantie, heeft een foute beslissing gemaakt. Maar daar is ze zich dan ook van bewust en maakt het relatief snel uit. Het telefoongesprekje met Johan maakt ze duidelijk dat ze Johan aardig vindt maar verlief is op iemand anders. Voortaan opletten ja?!!!!!

Oke, je bedoelt nu de W.C. scene. Waarom vind je dit niet sterk? Elin probeert met heel veel moeite duidelijk te maken dat ze van Agnes houdt, maar dat is moeilijk man. Het gebeurt in het echte leven ook niet dat je direct zegt "ik hou van je". Dit gebeurt alleen bij Goede Tijden Slechte Tijden. Dat zegt genoeg. Op het filmhuisgedeelte ga ik niet in. Dit is een soort van cynisme dat me zelf ook wel ligt. Dit vind ik dan ook wel grappig. Als ik zo'n cynisme gebruik en mensen reageren daarop, dan vind ik dat grappig. Dus laat ik de reactie achterwege.

Het was een glas. Warme chocolade lijkt me daarom niet van toepassing. En wat je hier zegt over dat Elin niet verliefd was op Agnes, daar ben ik al op ingegaan. Elin had diepe gevoelens voor Agnes, maar durfde die gevoelens niet naar de buitenwereld te uiten. Een sexverhaal op het einde zou de film echt verkrachten. Derhalve begin ik me nu af te vragen of je alleen maar naar Amerikaanse films kijkt. Die eindigen altijd zo. Deze doctrine wordt gelukkig niet in deze film toegepast.

Åmål is een saai stadje en rondhangen bij de snackbar is niet echt dat je zegt een bruisend leven. En het is zeker een stad met veel bekrompen geesten. Anders zijn wordt niet gewaardeerd. Dus wederom een complete onzinopmerking.

Elin is helemaal niet oppervlakkig. Ze behoorde tot een groep en daar werd ze gedwongen tot oppervlakkigheid. En ik wil nog eens verduidelijken dat het laten vallen van die oppervlakkigheid zou betekenen dat ze toe zou moeten geven dat ze anders is.

Iedereen zijn smaak. Jouw mening tegenover de mijne. Maar ik vraag wel om voortaan iets beter op te letten. Als je gaat slapen tijdens de film dat kun je de film maar beter niet kijken.

Dan wil ik nu even afsluiten met een geniaal stukje van de Fisherking die dit in mijn forum heeft geschreven.

Fuckin Amal is een verschrikkelijk goede film. Eindelijk eens een film die alle waarheden; gevoelens; ongemakken; problemen van de puber-leeftijd eens in kaart brengt.

In twee zinnen de hele crux van de film blootleggen? Dat moeten sommige mensen nog leren.

avatar van Macmanus
Dit is een nummer 1 voor het langste bericht.

avatar van narva77
Sydney

Maar sinds wanneer is er een duidelijke schifting tussen het zog. 'intelligente' filmhuispubliek en de ordinaire commerciële bioscoopganger? Waarom moet het of/of zijn, en niet en/en? (Just a thought)

avatar van Yak
Yak

Ik brom: interessante discussie. Stof voor het forum