Fucking Åmål (1998)

Zweden / Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Lukas Moodysson
met Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg en Erica Carlson

Åmål is een onooglijk provinciestadje waar nooit iets gebeurt en de jongeren zich te pletter vervelen. De 16-jarige, lesbische Agnes voelt zich eenzaam en slaagt er niet in een stabiele vriendenkring op te bouwen. Zelf kijkt ze vooral op naar haar klasgenote Elin die de jongens rond haar vingers draait, maar ook daar op uitgekeken is geraakt. Agnes' wereld stort in wanneer uitgerekend Elin haar op haar verjaardagsfeestje vernedert om indruk te kunnen maken op haar oudere zus Jessica. Maar daar heeft Elin, die gefascineerd raakt door Agnes' moed, achteraf spijt van. Er volgt een langzame toenadering tussen de twee.

kappeuter (moderator)
Fucking Åmål is een erg geestige film over tieners.
De film was voor mij een 'feel good movie'. Vergeet alle andere (Amerikaanse) tienerfilms want dit is eindelijk een originele en oprechte film in het genre.
Toen de film was afgelopen vond ik dat erg jammer. De film had van mij nog wel wat langer mogen duren.

avatar van geronimo
Mooie film! Ontzettend goed geacteerd.

kappeuter schreef:

Ja? Wat had je dan graag nog meer gezien? Ik vond 't juist mooi dat ze elkaar uiteindelijk toch vinden. Meestal vind ik zulke eindes behoorlijk klef, maar dit was anders.

kappeuter (moderator)
Dat bedoel ik nou juist ook. Ik vond het ook heel leuk dat ze elkaar gevonden hadden en daar voor uit kwamen. Maar toen was de film meteen afgelopen. Die situatie had van mij wat langer mogen duren.

avatar van geronimo
Ik begrijp 't. Je had graag hun liefde verder zien opbloeien.

Uitstekende film. Als een film zoveel gevoel weet op te wekken, dan krijgt-ie een vijf. Primair-emotioneel stemmen noem ik dat.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Erg mooi en ontroerend filmpje... 4 sterren. Toch maar even op video gehuurd want ik zag 'm nergens op dvd.

Is alweer een tijdje geleden. maar okee, ik vond het zeer okee. leuke meiden en een leuke spanning.. voorlopig 4 en als ik m nog een keer heb gezien verandert dat misschien nog.

Toch wel een beetje overschat, vind ik...

Ik denk dat deze film niet zo overschat is. Niemand in NL riep dat het een opzienbarend meesterwerk was, alleen vonden veel mensen het een aandoenlijke, grappige, onderhoudende film. Ik ook.

sydney
Ik weet het niet. Als ik iemand hoor zeggen dat deze film overschat is, dan begin ik te twijfelen aan de kennis van die persoon over films. Fucking Åmål is internationaal zeer gewaardeerd en heeft in alle kranten lovende kritieken verworven. Het publiek dat naar deze film is gegaan is voor het grootste gedeelte laaiend enthousiast. Tenminste, ik heb nog niet veel mensen horen zeggen dat het een overschatte film is. Ik ben van mening dat smaken kunnen verschillen, maar als het genre je niet aanspreekt en je gaat dan verkondigen dat de film overschat is dan ben je verkeerd bezig. Nou ja, dat is mijn mening.

fucking-amal.com - showmelove.org

Ik weet het niet.

Aha!

Anders zou je de film toch ook niet overschat kunnen noemen?!

sydney
Overschat is een film die naast goede kritiek, maar matig is. Dat is het geval met bijvoorbeeld John Q. Ik heb het over filmliefhebbers en dan bedoel ik niet degene die iedere week in de rij staan om naar blockbusters te gaan kijken. Nee, ik heb het over mensen die wel eens filmhuizen bezoeken. Alom de mensen die verstand van films hebben. Deze mensen overschatten geen films.

Dat is ook onzin. Een overschatte film is een film die in de algemeen heersende opinie een te hoge waardering krijgt. Dus stel dat he heersende opinie is dat deze film een 3,89 is, en iemand vindt deze film slechts een 3,5 dan kan deze persoon stellen dat hij de film overschat vindt.
En verder is een overschatte film simpelweg een film die onterecht de status van klassieker krijgt toegewezen. FA is typisch een film die je overschat kan vinden, juist omdat-ie zo goed ontvangen is. (Hoewel ik dat zelf niet vind.) Filmhuis of multiplex, dat doet er niet zoveel toe.

sydney
Misschien overschat je nu jezelf een beetje.

Dit is overigens niet hatelijk bedoeld hoor. Laten we maar ophouden over het gezeur of iets wel of niet overschat is. De film is gewoon goed. Ik heb verder niets toe te voegen aan deze discussie.

tom
Heel goed geacteerd, mooi gefilmd in de stijl van Dogma95. Het komt ook allemaal zo herkenbaar over, en je hebt een btje et gevoel er tussen te zitten. heerlijk om naar te kijken gewoon. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit een slechte film vindt

avatar van Yak
Yak
Ik heb 'm wel gezien, en heb besloten het aantal sterren dat ik deze film gegeven heb (4,5) op te rekken naar het toegestane maximum. Vijf konijnen voor Fucking Åmål! Wat een schandalig mooie film is dat toch.

avatar van Ramon K
Alleraardigst filmpje! Er zitten een paar leuke grappen in. De hele toon van de film is leuk en herkenbaar omdat ik een jonger zusje heb die ook zo over uitgaan, jongens en vriendinnen praat. 3,5 sterren

avatar van Yak
Yak
Ja, de belevingswereld van jongeren van die leeftijd is echt ongelooflijk goed neergezet. Niet over-gedramatiseerd, niet over-geromantiseerd. Zó'n karakter als Johan wordt niet helemaal uitgewerkt en gepositioneerd zodat je als kijker een aversie tegen of affectie voor hem opbouwt, hij is gewoon zoals hij is. Geniaal! De karakters spreken gewoon voor zichzelf in plaats van dat ze de kijker door de strot geramd worden (good guy, bad guy, homosexual guy, funny guy, expendable guy). Ik had af en toe echt het gevoel dat ik naar een documentaire zat te kijken.

Echt een ontzettende goede film. 4,5*

avatar van Goodfella

mooi gefilmd in de stijl van Dogma95

Weet je dat wel zeker?

tom
Het is dan wel niet precies volgens de regels van Dogma, maar et ligt wel in het straatje. Volgens mij wordt er met een handcamera gewerkt en natuurlijke belichting, die wond bij de pols van Agnes is ook echt, enz. Maar Ok tis niet helemaal Dogma, maar ik vind dat et tog aardig in die richting gaat
De filmstijl, met een zwierige camera die dicht op de huid van de acteurs filmt doet mij iig denken aan Dogma.

De film heeft niets te maken met dogma. Het is waarschijnlijk vooral de Scandinavische taal die je er aan doet denken. De film gebruikt muziek, props, lokaties, heeft een ander beeldformaat, is uitgelicht. Kortom, tegen bijna alle dogmaregels.

tom
maar ik bedoelde de manier van filmen, dat deed mij denken aan dogma.
Wat je zegt kan heel goed kloppen, ik was iig niet op de set toen et gefilmd werd

maar ik bedoelde de manier van filmen, dat deed mij denken aan dogma.

Vreemd, want het is behoorlijk anders.

Hoeft ook niet. Kun je zien en horen.

sydney
Over de zweedse taal gesproken. Ik heb een tijd geleden de film voor het eerst gezien, maar ik kan me deze film niet voorstellen in het Engels of een andere taal. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat de Nederlandse productie met de werktitel Fucking Ommen een geweldige film zal zijn. Al is het alleen maar vanwege het feit dat voor mij Fucking Åmål in de oorspronkelijke setting niet meer stuk kan.

Die Nederlandse versie zit er vooralsnog niet aan te komen.

Deze film is aardig verrassend en bleef mij boeien tot het einde.
De 2 film van deze regiseur, "Together" is volgens mij nog beter.
Echt leuk om naar te kijken.

Goeie film, eens wat anders dan de gemiddelde breinloze Amerikaanse romantische tienerkomedie.

**** 4 op 5 ****

Tony

DVD gekocht en gelijk weer gekeken. Hij blijft echt prachtig. Stem verhoogd naar 5*

FisherKing

Precies ik ook; een buitengewoon indringend portret dat je niet meer loslaat.. en als je die mannelijke pubertjes bezig ziet dan begrijp je waarom die meisjes....
Zit vreselijk vol herkenbare en hilarische momenten....