Super (2010)

Actie / Komedie

geregisseerd door James Gunn
met Rainn Wilson, Ellen Page en Liv Tyler

Wanneer Frank D’Arbo (Rainn Wilson) zijn ex-verslaafde vrouw (Liv Tyler) verliest aan de aantrekkelijke drugdealer Jacques (Kevin Bacon) zit hij in zak en as. Maar wanneer hij door de hand van God geraakt wordt, besluit D’Arbo terug te vechten onder de vermomming van een superheld genaamd Crimson Bolt. Als hij zijn vrouw wil terugkrijgen, zal hij zich een weg naar de top van de criminele wereld moeten vechten. Wanneer hij als Crimson Bolt naam begint te maken voegt de jonge lokale stripverkoopster Libby (Ellen Page) zich bij hem als z’n seksueel geladen hulpje, Boltie.

avatar van Linjo
Disgusting shit! Je moet echt wel van het genre houden zou ik zeggen. Ik vond er niets aan.

avatar van Fortune
Gisteren herzien en stukken beter bevallen dan in eerste instantie, doe er anderhalve punt bovenop.

avatar van DVD-T
De rauwere versie van Kick-Ass. Overal waar die film in uitblinkt is in Super net zo, maar durft zelfs nog iets verder te gaan. Leuk verhaaltje, lekker geweldadig en heerlijke humor. Einde had ik niet helemaal zien aankomen en zorgt net voor een stukje meer waardering van mijn kant.

avatar van brabusRUS
Inderdaad een beetje zoals Kick-Ass, alleen dan minder leuk. Het verhaal was wel okay, alleen de acteurs waren iets minder. Ik vind Ellen page drie keer niks. Vreselijk irritant. Ook Rainn Wilson vond ik af en toe erg irritant en niet echt grappig.

avatar van Cordyvdb
Leuke en vermakelijke film. Het enige probleem is wanneer je veel naar The Office hebt gekeken dat het lijkt dat je soms met Dwight Schrute hebt te maken in plaats van met Frank D'Arbo. Dit is natuurlijk vaker zo.

Maar zoals ik al zei, SUPER film.

avatar van flaphead
als dit een komedie is, dan ben ik de paashaas. het aantal keren dat er wellicht iets grappigs voorbij komt is op 2 handen te tellen, het aantal keren dat ik werkelijk gelachen heb op een halve hand. dit is gewoon een totaal mislukte actie/drama. inclusief dik moraal. daarvoor kijk je toch niet naar een komedie? bij een komedie zijn we gewend door het meestal slechte plot heen te kijken, maar de film neemt zichzelf zo vreselijk serieus dat je je vanzelf gaat ergeren aan de onwaarschijnlijke stappen die er gezet worden, zoals het cliche van nerd naar held. het geweld is vrij aanwezig en behoorlijk expliciet te noemen voor een film als dit. het slaat de plank helemaal mis. ik heb geen idee wat de regisseur/schrijver voor ogen had met deze prent, maar het slaagt nergens in. het enige wat de boel nog een béétje het kijken waard bleef, was ellen page, niet alleen qua voorkomen, maar ook omdat zij wel nog een beetje het gekke figuur speelde.
heel erg snel overslaan deze film, zowel qua komedie, drama of actie zul je minstens 1000 betere films vinden.

avatar van Martijnnn
Nou welkom op Moviemeter Paashaas! Ik heb mij kapot gelachen bij deze film, het mooiste is nog wel als Frank iedereen met een tang op de kop gaat slaan

Face the wrath of the Crimson Bolt

avatar van flaphead
ik was er al een tijdje martijn

avatar van Bakema NL
Beter dan kick-asd wordt overal geschreeuwd......zegt meestal al genoeg, is net zoiets als "van de producers van..., of van het special effects team dat u bracht....". En dit is volslagen onbekend ook nog. Zegt zeker niet alles, maar toch...
Maar ok, natuurlijk zal ik hem eerst moeten bekijken, ik houd mijn hart vast echter.

Jawaddedadde schreef:
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een "moeilijke film"? Wat was er zo moeilijk aan?

Verder zijn de minpunten die jij opnoemt voor mij net de pluspunten: overdreven gewelddadig, plat en oppervlakkig En grappig vond ik 'm wel, maar da's uiteraard subjectief.

Een poor man's Kick-Ass zou ik het niet willen noemen, aangezien Gunn het script voor deze film al jaren voor Kick-Ass af had, maar goed, ik begrijp wel de vergelijking.

De vraag is of hij dat script ook al jaren af had voordat de kick-ass comics er waren. Wellicht had hij die comics gelezen en wilde met het gegeven aan de haal gaan. Dus waarschijnlijk toch nog een poor man's Kick-ass.

Zo, mijn verwachtingen kunnen alvast niet lager.....nu hoop ik nog op zo'n zeldzame verrassing dat het toch nog kan zijn...

avatar van Inland Rabbit
Je doet je best maar met je lage verwachtingen, maar behalve logisch, is een vergelijking met Kick-Ass ook gewoon niet eerlijk. Deze film is slimmer, gewaagder, lomper, maar vooral ook meer campy. Toch ook een stuk trager en meer tragisch, in zekere zin. Vergelijk dit meer met Defendor, dan met Kick-Ass. Ook qua humor is dat een betere vergelijking, want het wordt subtieler en zwart gebracht.

avatar van Bakema NL
Er zijn wel meer subtiele en zwartgallige (humor) films die mensen geweldig vinden, maar waar ik geen hol aan vind.....zo is dat nu eenmaal met films (en ander entertainment), iedereen beleeft het weer anders en smaken verschillen.

Het is sowieso een film die mensen verdeelt....dus of ik ga hem super (lol) vinden of ongelooflijk bagger. Als ik zo'n "nieuwe" film meteen als cult bestempelt zie worden houd ik mijn hart vast echter.....zo'n status komt pas later als dat al aan de orde is.

avatar van Davidus
Een tragi-komische Kick-ass. Weird, over-the-top, maar voornamelijk ook tragisch. Het wordt allemaal wat realisticher gebracht en dat maakt het rauwer harder maar ook somberder, zorgde voor een naargeestig sfeertje.
Vond t een vreemde film met 2 heel vreemde anti-helden, Maar al met al toch een aparte en onderhoudende film

Super film. Lekker grof en kijkt goed weg. Rainn Wilson past precies in deze rol. Ook het einde was goed in elkaar gezet. Een dikke 8.

avatar van sinterklaas
Degelijke film en ook weer een heel ander soort variant op Kick-Ass, alleen nu even ietsje weirder, en ranziger.

De film opent met een erg toffe cartoon en daarna kunnen we weer te zien hoe je der maar op moet komen om jezelf in een superheld te veranderen die voor de rest niks aan superkrachten heeft, en het mag wat dat betreft ook op een R-rating manier verteld worden en het moet geen kinderfilm worden over carnaval. Hoe haalt een idioot het nu weer in zijn hoofd om Superheld te worden? Nou: we maken kennis met Frank (Nooit eerder gehoord van Riann Wilson btw), een brok wrakhout die overal in faalt en zijn fragiele voormalig verslaafde vrouw er met een drugsdealer Jock (erg overtreffend gespeeld door Bacon) En zo moet hij dus hopeloos toezien hoe zijn eigenwijze vrouw, die Frank maar een ouwe zeikerd vind, weer de afgrond in gaat. Frank is het boekie helemaal zoek, maar dan... laat hij zich inspireren door een TV-programma over een Superheld dat Jezus voor moet stellen, tegen die duivel (echt de slappe lach kreeg ik van die duivel vooral ) Zoiets, kan ik ook!!!! En zo word hij steeds gekker: hij meent dus de kracht gekregen te hebben van god en zo ontwerpt en maakt hij zijn kostuum, en gaat achter de drugsdealers van zijn vrouw aan.... of.... laten we eerst maar eens wat misdaad bestrijden.

Tussendoor: Die scene waarbij hij dus door God werd aangeraakt heb ik mijn blik moeten afwenden want ik ben echt ENORM fobisch voor tentakels. Na 1 seconde de tentakels gezien te hebben ging mijn hoofd meteen de andere kant op, afwachtend op de volgende scene. Als ik er maar aan hoef te denken dan slaat mijn hoofd eerst op hol en schiet er een rilling door mijn ruggengraat en beginnen mijn benen heel akelig te tintelen (alsof ik zelf beet word genomen door zo'n tentakel) Echt fucked up dat ze nou net op die manier die scene moesten neerzetten. Maargoed, gelukkig hebben we er later niet meer last van en krijgen we een erg leuke, en behoorlijk brute misdaadkomedie voorgeschoteld.

Afin, Frank alias Crimson Bolt gaat eerst maar eens oefenen in de achterbuurten. Aangezien hij geen superkrachten heeft, komt de waterpomptang goed van pas, en zo verbrijzeld hij de schedels van drugsdealers, kindermisbruikers, en ander uitschot. Maar op den duur verliest hij wel steeds meer zijn controle.

Even later ontmoet hij Libby, een stripverkoopster en die wil dus ook wel superheldje spelen, waarbij ze uiteindelijk samen op pad gaan om Frank's vrouw te redden uit de handen van die drugsdealers, en hoe dat afloopt, moet je maar zien. Libby werd ook erg leuk gespeeld door Ellen Page, wel jammer dat ze best wel snel het loodje legde waarbij haar halve hoofd weg werd geschoten. Ook die gangsters waren stuk voor stuk erg fijn neergezet. Naast Kevin Bacon vond ik Michael Rooker ook fantastisch, echt zo'n typische roodhoofd.

Het einde was ook best wel melodramatisch.

Maar voor de rest was dit gewoon een erg toffe film alweer, en zo te zien was Kick-Ass maar een korte hype want hierna is er niks meer met zo'n soort onderwerp iets gedaan. Super was in ieder geval gewoon super!

avatar van Noodless
Weird en gedurfd !

De vergelijkingen met Kick-Ass zijn niet ver weg, maar ik vind de film toch meer de richting uitgaan van The Defendor ,... maar dan ruwer en geschifter.
Positief vond ik sowieso de rolverdeling : Rainn Wilson ( nog nooit van gehoord ) paste pefect bij zijn rol, Ellen Page is weer uitstekend op dreef en de criminelen Bacon / Rooker spelen hun rol naar behoren. De outfits, de wapens en de namen van de helden zeggen alles over de film.
Ook het brute geweld in deze film kan voor zijn genre wel tellen. Sommige scènes zijn echt hard.
De humor in deze film moet je kunnen smaken. Soms hilarisch, soms heel flauw en soms gewoon absurd. Misschien niet echt om te lachen, maar op één of andere manier zijn sommige scènes toch wel komisch. Je houdt ervan of helemaal niet.
Het gebruik van bepaalde animatie tijdens de film werkt wel. Zo is het begin heel tof en naderhand komen er ook nog enkele korte, leuke animatie in de film voor.
Misschien iets meer actie, losstaande van heel wat bruut geweld in de film. Zeker niet verveeld. Speciaal filmpje ! 6,5/10

avatar van Djaxx
Erg flauwe film. Grappig werd het gewoon nergens.

avatar van Roger Thornhill
Sowieso al een behoorlijk grappige film, van de regisseur van (en met drie van de vier hoofdrolspelers uit) Slither (waarvan ik de tentakels in Franks hersenen terugzie!), en als dan Ellen Page met haar "infectious insanity" (zoals een internet-criticus het perfect beschrijft) de plot binnenvalt stijgt de film helemaal naar soms hilarische hoogte – alleen al de gymnastiekoefeningen waarmee Libby Frank probeert te overtuigen haar als sidekick aan te nemen zijn goud waard. Tja, als je dat niet grappig vindt, dan houdt het allemaal op. (Scriptschrijver-regisseur James Gunn is zelf trouwens ook nog even te zien als Demonswill in de promotiefilmpjes van het christelijke televisiekanaal.) Heerlijke flauwekul.

avatar van SPT
SPT
Tegenvaller. Grootste minpunt was voor mij het overdreven kinderachtige karakter van Libby (Ellen Page), dat de balans voor mijn gevoel te veel van actie/komedie naar komedie verschoof. Waar Frank nog een aanzienlijk deel van de film weet te vullen met ruw geweld (met een steeksleutel bad guys of anderszins asociale mensen aftuigen), zien we Libby maar enkele keren in actie en ligt de nadruk bij haar personage op flauwe humor. Dat is op zich natuurlijk niet erg, ware het niet dat ik de echte komedie films zelden kan waarderen.

Dat Libby vervolgens al voordat de echte actie begint aan haar einde komt vind ik simpelweg een domme en onnodige misser. Het mag toch algemeen bekend worden verondersteld dat een film zodra de laatste knappe vrouw het loodje heeft gelegd eens stuk minder interessant wordt om naar te kijken.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

De gedurfde variant van Kick-Ass, lees ik wel eens. Nou, eerder slechte variant. De film pretendeert volwassener te zijn door bloederiger en minder romantisch te zijn, maar kom zeg, uiteindelijk is dit net zo kinderachtig, vol irritante personages die totaal niet overkomen.

Ellen Page blinkt daarin het meest uit. Wat een strontvervelende snol, die Libby, en wat een tenenkrommende performance van Page. Zo geforceerd grappig, pijnlijk om te zien. Die hoofdrolspeler is wel wat beter, al is het ook wel de enige die wat zelfspot uitstraalt.
Kevin Bacon en Liv Tyler lopen wat verloren rond.

Anderhalf uur duurt-ie. Door de aanhoudende lamlendige toon - enkel die seksscène met Libby is onnozel grappig - lijkt die speelduur langer te duren. Het is een week of twee geleden dat ik Super zag, en nog steeds is de herinnering naar.

Snel vergeten.

avatar van Corcicus
Hilarische film. Ellen Page is blijkbaar drie jaar ouder dan mij, in deze film ziet ze er in elk geval twaalf jaar uit. Haar personages vind ik meestal vrij irritant en dat is hier niet anders, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door dat van Frank "Dwight" D'Arbo. Zeker te genieten, op een druilerige zondag.

avatar van Gang_Star
Zoals zovelen vergelijk ik ook deze film met kick-ass. Qua inhoud is het precies hetzelfde maar wat mij betreft is het alleen wel een stuk minder. De actiescènes zijn goed te doen, maar qua humor scoort het een stuk minder. Verder kijkt het redelijk weg en is de eindscène wel een fijne afsluiter. Redelijk uiteindelijk, alhoewel het wel wat mij betreft meer had kunnen zijn.

avatar van JBass
Disgusting shit! Je moet echt wel van het genre houden zou ik zeggen.

Helemaal mee eens.

avatar van john mcclane 2
Wat "edgy"en serieus variant op Kickass.
Maar het werd allemaal niet erg beklijvend.
Ellen page zat goed in haar wat hysterische rol. Waar je je aan kon ergeren,vond het wel wat anders als wat je van haar ziet normaal.
Een film buiten Kick ass die hier erg op leek, maar wel de juiste snaar wist te raken was wat mij betreft ;
Defendor (2009)
Aanrader.

avatar van Donkerwoud
Meer Napoleon Dynamite dan Kick-Ass, met droge sketches rond een übernerd met overgewicht (Rainn Wilson) die zich in het latex hijst om de misdaad te bestrijden. Omdat hij net gedumpt is door zijn mentaal instabiele vriendinnetje (Liv Tyler), natuurlijk. Voor een hyperactieve drugsdealer (Kevin Bacon) die 'superheld' Frank erop wijst dat hij heeft verloren in de competitie rond zijn grote liefde. En dan komt er óók nog eens een mooie jongedame (Ellen Page) die koste wat het kost zijn acrobatische sidekick wil zijn. Het is niet dat ik van de bank rolde van het lachen, maar 'Super' (2010) weet het droge absurdisme consequent vast te houden tot een best ontroerend einde. Sommige fragmenten, zoals de Goddelijke aanraking op een naakte hersenpan, zijn zelfs ronduit bizar op een Monty Python-achtige manier.

avatar van Antonev
Jeetje! Dit is nou niet bepaald je standaard superhelden filmpje. Tragisch en komisch tegelijk en ik vond het persoonlijk zeer verrassend. Het sfeertje dat ze weten op te roepen voelt somber en ook een beetje raar aan. Het einde was gewoon droevig, maar het paste wel goed in de film en daarom had ik er ook wel vrede mee.

avatar van arno74
Super heeft veel weg van Kick-Ass, teveel misschien want het lijkt wel afgekeken. Het mist wel de kwaliteit en budget van Kick-Ass (2010) en is het vooral een melige B-film. Ik had graag gezien dat de regie het wat serieuzer had aangepakt want het lijkt nu wat afgesloft. Een ruime 2,5*

avatar van Shadowed
Prima.

Kick-Ass is eigenlijk een van mijn favoriete films, vooral omdat het geweld daar enorm over the top is. Super, dat overigens is van een regisseur die ik best kan waarderen, was minder. Maar alsnog was hij een best leuk filmpje.

Het geweld is te weinig, maar erg rauw. Juist door het laatste kan ik het wel waarderen, en aan het begin was hij zelfs nog best grappig om te zien. Wilson was best goed op dreef, en Bacon was ook wel leuk bezig als een soort drugsbaas.

Page was echter een grote fout, meest pijnlijke en ongrappige karakter in een film zoals deze. Kon haar echt niet uitstaan met het veel te overdreven acteerwerk, jammer, want in Inception was ze juist heel goed.

Toch een leuk filmpje