Daylight (1996)

2,87

Actie / Thriller

geregisseerd door Rob Cohen
met Sylvester Stallone, Amy Brenneman en Marcello Thedford

New York, in de vooravond. Honderden voertuigen rijden door de tunnel die Manhattan met New Jersey verbindt. Toeristen, bedienden, gehaaste zakenlui, taxi's en vrachtwagens rijden allemaal in de richting van de buitenwijken. Een gestolen auto slalomt tegen hoge snelheid door het verkeer heen, om zo aan de politie te ontsnappen. Plots verliest de chauffeur de controle over het voertuig. De auto komt frontaal in botsing met een vrachtwagen vol toxische en licht ontvlambare producten. De truck komt tot ontploffing en luttele seconden later staat de hele tunnel in lichterlaaie..

152 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van K. V.
Deze rampenfilm vond 'k zeker de moeite om eens te (her)bekijken. Hij bevat voldoende spanning om je 2 uren aan het scherm gekluisterd te houden.

Devoo schreef:
Een film die bij mij erg veel geloofwaardigheid mistte. Het is niet mogelijk, om midden in zo'n vlammenzee te zitten en dat dan nog te overleven ook. Het is ook niet logisch dat iemand uit een auto stapt en in de auto's naast haar vallen er mensen uit, die helemaal verbrand zij. Waarom heeft zij dan geen enkel schrammetje?

De film levert dus al in op geloofwaardigheid, maar verder vond ik het ook niet echt schitterend. Inderdaad, slechte acteerprestaties, zoals die George, die was echt ronduit slecht gecast. Op de muziek heb ik niet echt gelet en dat betekend meestal ook niets goed, aangezien ik meestal erg hard op de score let.

Vanavond deze weer eens herbekeken en moet toch echt even mijn score naar beneden bijschroeven. Ergerde me nu ook aan die ongeloofwaardigheden en zat ook nog met de vraag: kom op jongens zoek hoger gelegen auto's anders raken we onderkoeld en dan vervolgens de hele film lekker zwemmen en af en toe eens in de handjes blazen? Tel hier alle clichés bij op en je houdt de redelijke CGI over. Een krappe 2.5*

avatar van paul83
movie fan schreef:
goede film . verhaal is oke , acteurs zijn allemaal goed , zeker stallone vond ik goed . special effects waren ook goed , zeker voor 1996 . einde was oke , conclusie , goede film die lekker wegkijkt en voor mij zeker en vast een 4.5 sterren waard is. dit is gewoon mijn mening ! geen domme quotes AUB .

Geen hoofdletters, te lange zin, verkeerd gebruik van interpunctie. Domme quotes? Je vraagt er zelf om.

Goeie actiefilm waarin een ondergrondse tunnel instort en een groep overlevenden zoeken naar een uitgang. De film heeft een voorspelbaar verloop en zit vol clichés die bij het rampen-genre horen. Maar het geheel blijft onderhoudend en bevat een flink aantal spectaculaire en spannende actie-scenes. Het is zeker niet de beste rol van Sylvester Stallone, maar hij is wel geknipt als de heroïsche reddingswerker.

avatar van schram101
Het hoort dan wel bij het genre, maar zo irritant als de personages in Daylight zijn, heb ik ze zelden meegemaakt. Oef, wat heb ik me daaraan geirriteerd. Ook is het acteerwerk bedroevend te noemen en vond ik zelfs Stallone maar matig.

De film is redelijk vermakelijk al het een kwartiertje korter gemogen (en gemoeten). Maar neem je de film met een flinke korrel zout en neem je alle cliche's op de koop toe, zoals logisch met dit genre, kom je de avond wel door.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Matige actie/dramafilm met Sylvester Stalone in de hoofdrol. Stalone speelt in deze film de rol van de uit de gratie gevallen chef van de Emergency Medical Services. Stalone is natuurlijk de enige die hen kan redden. Stalone blinkt zoals gewoonlijk niet echt uit in acteren en ook de rest van de cast is niet heel goed bezig.

De mensen die in de tunnel opgesloten zitten zijn o.a. een schildersfamilie, een schrijver, een bejaard stelletje een bekende actieheld en een aantal jeugdige overvallers. Stereotieper kun je ze zowat niet tegen komen. Helaas worden de karakters in de film totaal niet uitgediept. Hierdoor boeit het totaal niet, wie het avontuur wel of niet zal overleven.

De actie en spanning is nog best redelijk, hoewel sommige dingen misschien wat onwaarschijnlijk zijn, blijft het redelijk geloofwaardig. Tja het vermaakt nog enigszins, maar daar is alles dan ook wel mee gezegd.

Tarkus schreef:
Had de film al eens gezien een 10-tal jaren geleden en was er toen wel van onder de indruk.
Nu, bij een tweede kijkbeurt, merk je wel dat het scenario veel fouten vertoont, en de situatie echt niet realistisch wordt voorgesteld.
Je moet maar denken dat dit puur amusement is, waarbij alles met een korrel zout moet worden genomen, het gaat hem hier alleen om de actie en sensatie.
En daar kon ik me wel best mee vermaken.
Het einde van de film, het zicht op Manhattan mét de Twin Towers, blijft indrukwekkend, zeker nu....

Daar ik de film, gratis, op de kop heb kunnen tikken heb ik hem nogmaals bekeken.
En ik vind de film nog steeds goed en een prima fil voor een avondje cinema.

avatar van RuudC
Zo, dat was een lange real life aflevering van The Thunderbirds. Helaas dan zonder thunderbirds. In plaats daarvan komt Sylvester Stallone opdraven. Het is zeker niet zijn beste prestatie, maar toch zet hij over het algemeen een prima rol neer als redder in nood. Jammer dat hij een vreselijk onderschat acteur is.

Maar net zoals dit niet de beste rol van Stallone is, is dit ook niet bepaald zijn beste film. Films over reddingsacties zijn zelden echt spannend. Over het algemeen lopen ze toch goed af. Richting het einde wordt het wel wat spectaculairder. Er zijn karakterontwikkelingen en bepaalde plannen lopen niet zoals verwacht. Het belangrijkste is eigenlijk dat Daylight niet verveelt, maar om te kijken is het niet voor herhaling vatbaar.

avatar van xxERWINxx
Zeer spannende film van begin tot eind!

avatar van Beertje45
Spannende, claustrofobische thriller / rampenfilm. Mooi eerbetoon aan de jaren zeventig toen rampenfilms nagelnieuw en populair waren.

Beertje45 schreef:

Jaren 90 zal je denk ik bedoelen.

avatar van Beertje45
Beatboy schreef:

Jaren 90 zal je denk ik bedoelen.
Ik bedoelde dat tijdens de jaren zeventig rampenfilms een nieuw genre waren en dat Daylight een eerbetoon is.

avatar van Sergio Leone
Vrij slecht.

Niet dat ik een goede film verwacht had, maar na het verdwijnen van macho Roy Nord verdwijnt ook het laatste beetje humor en is de rest een opeenstapeling van veel te veel sérieux. Weg is het kijkplezier.

Sylvester Stallone zet hier ook een beschamend slechte rol neer. Komisch talent heeft hij niet, dus probeert hij maar een gekrenkte held neer te zetten op een serieuze manier, wat dan wel weer een paar glimlachjes teweeg brengt.
Ook andere acteurtjes zijn niet al te best. Viggo Mortensen steekt er dan ook met kop en schouders bovenuit.

Verder is dit qua aanpak cliché genoeg. Helaas zijn er midden jaren 90 veel betere actie- en rampenfilms verschenen waardoor dit toch wel het kaf is.

avatar van MizKriz
Ik heb toch vrij goed genoten van deze actie film.
Een goede mee kijker,
voorspelbaar, allerlei cliche's erin, maar toch, een goede (althans voor mij) Stallone film.
Ja ok, onrealistische film, allerlei obstakels die je moet zien te overleven, maar toch, geen misse film
Goed voor 4*

avatar van dvdfreak123
Goeie film toch wel. Zoals hierboven beschreven is hij wel voorspelbaar en vol cliches maarja bijna zoals elke Stallone film. Maar dit drukt de pret niet. Effecten waren goed vind Stallone altijd goed om naar te kijken. Verveelt geen seconde. Krijgt van mij 7,5/10

Simpel.

Weet niet goed hoe of wat, maar had tijdens het kijken het idee dat ik deze laatst al een keertje gezien had. Of misschien een stuk ervan? Of misschien is het gewoon m'n geheugen dat me parten begint te spelen, maar het was in ieder geval niet de eerste keer dat ik deze film zag.

't Is een actie/rampenfilmje zoals er wel meer gemaakt werden. Een bont groepje onfortuinlijke mensen komt vast te zitten, de held van dienst gaat met gevaar voor eigen leven de boel redden. Held van dienst is ditmaal Stallone, kan ik niet zo goed uitstaan, maar valt op zich nog wel mee in deze film. Al zijn er nog steeds genoeg momenten waarop het té duidelijk is dat hij niet kan acteren.

De opzet is verder redelijk eenvoudig. Een hindernissenparcours waarbij er af en toe een slachtoffer valt. Niet te veel, het moet heldhaftig blijven uiteraard, maar net genoeg voor het nodige drama. Hoort bij het genre maar veel toevoegen doet het niet, het gaat toch vooral om de actiemomenten. Die zijn op zich nog wel redelijk. Effecten zijn wat verouderd ondertussen, maar voor het grootste deel wel geloofwaardig, volgens mij voor de acteurs ook best een redelijk fysiek filmpje.

Cohen is niet bepaald een geweldig regisseur, deze film niet bepaald geweldig, maar als lompe actiefiller valt het nog wel uit te zitten.

Onderhond schreef:

Ben ik niet met je eens. Dat een acteur je niet ligt kan ik inkomen (ik heb dat zelf met Tom Cruise en Will Smith), maar Stallone heeft in meerdere films bewezen wel degelijk een sterk acteur te zijn. Ik zou zeggen probeer eens een CopLand of Rocky (denk dat je CopLand zelfs wel kunt waarderen), daar zet hij geweldige rollen neer. Mensen als Jason Statham (wat vandaag de dag toch wel de absolute actieheld nr 1 is, en ook een fijn acteur) zien Stallone als groot voorbeeld (als acteur).

Beide films heb ik gezien, maar ben echt niet overtuigd vrees ik.

avatar van FunkStarr
Ok dat kan. Laat ik het dan zo stellen, hij doet het beter dan een Seagal, Lundgren, Norris of Van Damme, ook grote jongens in het actiegenre. Ik hoop dat je dat wel met me eens bent Seagal en Norris zijn regelrechte non acteurs, en Van Damme kan niet eens fatsoenlijk Engels.

Na Van Damme in JCVD bezig te hebben gezien ben ik het in ieder geval niet eens wat betreft zijn acteertalent (dat was gewoon sterk), die anderen zijn echt wel het putje van de acteursgilde

avatar van FunkStarr
Daar was ik juist niet van overtuigd van JCVD, vond het ook een erg vervelend filmpje. Apart, dat wel, maar heb hem met pijn en moeite uitgekeken en de emotionele scene van Van Damme kwam op mij totaal niet over.

Sorry, JCVD heeft echt duidelijk laten zien dat hij veel meer acteertalent heeft dan de eerdere genoemde mensen.

avatar van FunkStarr
Qua Engels (delivery van oneliners etc.) is hij echt wel de minste van het rijtje. Van Damme moet het in zijn films vooral hebben van vechtscènes en zo min mogelijk tekst hebben (Lionheart vind ik bijvoorbeeld een heerlijke klassieker waarin ik hem wel goed vind acteren), dan komt hij het best tot z'n recht. Een emotionele Van Damme deed mij persoonlijk niets, vond het erg treurig overkomen letterlijk en figuurlijk. Hij is zeker een betere acteur dan Seagal en Norris, dat zeker.

avatar van hijman1946
Wordt tijd voor n acteur /actrise verkiezing lol Ken deze film

avatar van Metalfist
Hey. I was born 6 months premature. My own mother could'nt keep me in

De jaren '90 en Sylvester Stallone, ik vind het een aangename combinatie. Het was een decennium waarin hij onder andere Cliffhanger, Judge Dredd, Cop Land en Demolition Man maakte en die behoren toch wel tot zijn vermakelijkste werken. Daylight was zo'n film die ik alweer geruime tijd had liggen, ooit eens gekocht ten tijde van de eerste Expendables toen ik wat meer van de sterren van de franchise wou zien, maar die altijd stof lag te verzamelen. Ik was echter gisteren aan het terugrijden van mijn werk en stond in file in een tunnel en dacht: hmm, wat zou er gebeuren als hier nu eens een ontploffing gebeurde.

En dat is uiteraard het uitgangspunt van deze Daylight waardoor ik gisteravond besloot om dit dan toch eindelijk eens op te zetten. Had er niet waanzinnig veel verwachtingen van, maar ik snap eerlijk gezegd niet wat er hier zo verkeerd aan is. Rampenfilms steunen nooit echt veel op logica of op slimme personages en dat is bij Daylight niet veel anders. Bij veel beweegredenen van de personages kun je dan ook de wenkbrauwen fronsen, maar dat neemt niet weg dat dit wel een heerlijke film is geworden. Een spanningsboog die gedurende heel de film strak gespannen staat, al had het feit dat Madelyne ook nog achterblijft dan weer niet gehoeven, en een occasionele dood die het toch nog ietwat realistisch houdt. Geef nu toe, zo'n rampenfilm waar het selecte groepje het compleet weet te overleven is toch ook niet leuk. Sowieso wel kudos voor regisseur Rob Cohen om de claustrofobische sfeer gedurende lange tijd goed vast te houden.

Een film die Sly op het lijf is geschreven. Naar het schijnt heeft hij de rol enkel en alleen geaccepteerd omdat hij van zijn claustrofobie af wou (dezelfde reden waarom hij indertijd Cliffhanger wou maken, toen leed hij aan hoogtevrees), maar Stallone is gewoon erg in zijn nopjes. Toegegeven, misschien wat te weinig one-liners (hoewel dit toch ook een soort film is waar dat niet echt zou passen), maar eigenlijk weinig op aan te merken. Wel jammer dat Viggo Mortensen zo snel de film verlaat, vond het nog wel een fijn arrogant personage. Met Amy Brenneman is er nog een leuke afwisseling ten opzichte van dat testosterongeweld van een Stallone en die doet het ook behoorlijk. Let ook vooral nog op een Sage Stallone, zoon van Sly, in een verwaarloosbare rol als één van de gevangenen die mee vast zitten in de tunnel.

Zo'n rampenfilm van tijd tot tijd, ik kan het altijd wel waarderen. Het probleem met de hoogdagen uit de jaren '70 is dat die films toch wat te hard lijden onder de effecten en daar heeft Daylight meer dan 20 jaar later verbazingwekkend genoeg nog geen last van. In ieder geval weer één van de leukste rollen van Stallone en gewoon in het algemeen een erg fijne film.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herziening heeft de film weinig goeds gedaan vrees ik. Hetgene waar ik me het meest aan stoorde is wanneer die wat oudere vrouw sterft, haar man zegt ik laat haar niet achter, om nog geen minuut later haar toch achter te laten. Lekker geloofwaardig allemaal. Ook dat er iedere keer wanneer het groepje een veiligere plek gevonden leek te hebben gebeurde er natuurlijk weer precies op die momenten iets waardoor ze weer verder moesten. Allemaal wel erg toevallig en dan dat gedoe met die hond...ik bedoel ik hou zelf ook ontzettend van dieren en met name honden maar dit sloeg wel een beetje door. Acteerwerk was ook maar matig en ja, ook Sly zet hier niet z'n sterkste rol neer, sterker nog ik vond sommige scenes echt lachwekkend slecht. Één van de scenes waar de onnozelheid van deze film perfect wordt uitgebeeld is met die ratten, en dat ze dan dat donkere meisje letterlijk als een of andere imbiciel gaat toespreken It's just shit on legs ok, can you say that? Laat me toch niet lachen. Positieve van deze film is dat je toch wel wil weten hoe het afloopt, ondanks alle ongeloofwaardige gebeurtenissen, en alles ziet er best goed uit, zeker voor een film uit de 90s. Één van Stallone's mindere wat mij betreft.

avatar van Daan258
Pfoeee, wat valt de film na heel wat jaartjes tegen zeg.
Vroeger vond ik het altijd een erg vermakelijke en leuke film maar nadat ik hem 2 dagen geleden weer na ongeveer 12 jaar heb herzien vond ik er vrij weinig aan.
Het wist me gewoon allemaal niet meer te boeien en vond het zelfs wat saai en langdradig.
Het acteerwerk en de cast vond ik ook behoorlijk aan de matige kant. Stallone deed het jammer genoeg zelfs nog het slecht van allemaal.
Wat FunkStarr hier ook al aangeeft: Zeker één van de slechtere films van Stallone.

Al met al geen voldoende.

Muufley
Ondergewaardeerde film. Als je wil zeveren over "één van de slechtere films" dan praat je best over films zoals Stop of My Mom Will Shoot, Oscar, Rocky V of Over The Top. Gooi je Daylight in dat rijtje en dan begint het toch wel wat op te vallen "one is not like the others". Niet serieus te nemen zo'n opmerking.

Muufley schreef:

Over The Top is 1000 x vermakelijker dan dit filmpje, maar waarschijnlijk heb je die film ook veel te serieus genomen. Waarom is een andere mening niet serieus te nemen? En waarom is deze film ondergewaardeerd? Onderbouw dat nou eens een keer dan voordat je zomaar met termen als "zeveren" en "niet serieus te nemen" komt. Ik voel me trouwens niet aangesproken maar ik vind het gewoon opvallend dat je meteen een andere mening afdoet als niet serieus te nemen.

FunkStarr schreef:

Onderbouwen? Hmm, blijkbaar kan je niet zo goed lezen dus zal ik het anders nog eens herhalen, misschien lukt het dan:
....dan praat je best over films zoals Stop of My Mom Will Shoot, Oscar, Rocky V of Over The Top. Gooi je Daylight in dat rijtje en dan begint het toch wel wat op te vallen "one is not like the others".

Lukt het nu? Nee?

Ok dan, de andere films zijn echt slechte films en ook algemeen erkend als zulke. Moet ik er anders wat rating gemiddelden van varia filmwebsites er tegenaan gooien of lukt het zo. Als je in superlatieven durft spreken zoals "slechtere film" terwijl dit helemaal niet zo is dan hoef je niet te verschieten indien iemand dit als "zever" beschouwt.

Trouwens, als je je niet aangesproken voelt waarom dan reageren? Mijn bericht was zelfs helemaal niet aan jouw gericht. Enne, jij met een Cobra avatar, niet serieus te nemen dan je mij komt vertellen dat ik miscchien "de film te serieus nam". Hilarisch. Nog iets?

avatar van FunkStarr
Man man, doe toch niet meteen zo aangevallen! Inderdaad hilarisch hoe jij nu reageert. Wat laat je je kennen zeg. Het was helemaal niet persoonlijk bedoeld maar jij maakt het nu wel persoonlijk. Dat vind ik prima, maar ik lees nog steeds geen onderbouwing in je laatste bericht. Wat heeft mijn avatar ermee te maken? Maar nu weet ik in ieder geval zeker dat ik jou nooit meer serieus neem, want je reageert als een klein kind die z'n zin niet krijgt. Ik vroeg alleen maar of je het misschien ook kan onderbouwen ipv de vergelijking met andere films te maken. Voor mij hoef je helemaal geen gemiddelden erbij te halen, en buiten dat is de graadmeter bij jou dus het gemiddelde, ok dan weten we dat ook weer. Fijne dag nog en veel plezier op moviemeter, ik denk dat je hier niet lang zit als je zo gaat reageren.

FunkStarr schreef:

Ocharme toch, lichtgeraakt ventje die wat zit af te dreigen. Sukkel.