Isabelle (2011)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Halina Reijn, Tineke Caels en Wim Opbrouck

Wanneer de mismaakte kunstenares Jeanne (Tineke Caels), gedreven door jaloezie, de mooie en gevierde filmactrice Isabelle (Halina Reijn) ontvoert, ontstaat tussen de twee vrouwen een bloedstollende psychologische strijd op leven en dood. Jeanne wil Isabelle laten verhongeren om een schilderij te maken van de aftakeling van de mens. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Tessa de Loo.

Naar mijn idee een onderhoudende film met hier en daar wat ongeloofwaardige aspecten en niet zulke goede dialogen, maar hé fuck die dialogen het gaat om het spel en ik zie dat hier wel degelijk goed geacteerd wordt. Halina Reijn laat in haar acteren diverse keren zien de overweging die een ieder heeft om; er vandoor te gaan, de ontvoerster in het bad te verzuipen, het hondje te laten roosteren enz. Beide karakters maken ook een duidelijke ontwikkeling door. Bijvoorbeeld Halina Reijn speelt de succesvolle mooie vrouw die in haar leven nooit tegenslag had. Voor wie haar uiterlijk van levensbelang is waarna ze geconfronteerd wordt met de andere kant van de medaille. Ik lees over deze film veel waardeoordelen te maken hebbende met of het terecht is dat mensen zich beklagen over hun uiterlijk en de vermeende voor/nadelen die hiermee gemoeid zijn. Ik denk dat het een vergissing is te veronderstellen dat een film een bepaald moreel oordeel wil vellen. Het gegeven van deze film is de 'mismaakte gestoorde schilderes die er moeite mee heeft dat de prachtige actrice zo mooi is. Of dit terecht is speelt geen rol het gaat er om of het voor het karakter terecht is. Binnen dit kader vind ik het een zeer acceptabel stuk drama.

Stephan schreef:
Een aaneenschakeling van gemiste kansen. Halina doet haar best evenzo Tineke, maar de dames er ook niet veel aan doen. Ik bespeurde toch een vreemd soort desinteresse bij de regie. alsof het een verplicht nummer was om de rekeningen te betalen.

stephan kijk alleen naar de toenemende aftakeling van het naakte lijf van Halina, dat maakt het al de moeite waard!

avatar van riefenstahl
Goed gespeeld door beide actrices maar op een of andere manier erg toneelmatig en vrij saai; ook het bloot mag niet bekoren want Halina's uitgemergelde lijf is in mijn ogen nou niet bepaald aantrekkelijk ondanks dat ik haar op zich wel een aantrekkelijke vrouw vind (hoofd, stem, motoriek).
Dat de ''mismaakte'' kunstenares geen minnaar zou kunnen vinden is erg ongeloofwaardig, ze heeft een mooi lijf (de badscene was wel ontroerend vond ik) en alleen een scheef oog en grote neus maakt haar echt niet ''undatable''.
De film heeft zeker potentie en aan de actrices en locatie (Ardennen) heeft het zeker niet gelegen dat de kijkervaring geen onverdeeld positieve was.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van Ricardan
Voor mij een matige film, met een zwak einde. De beelden gaven wel een bepaalde sfeer weer. Bij mij kwam zelfs even de gedachte aan Dutroux op. (want in werkelijkheid worden er mensen opgesloten en worden er de vreselijkste dingen mee gedaan) Kon geen sympathie opbrengen voor Jeanne, maar ook met Isabelle had ik moeite, die haar mooi zijn meer als nadeel dan als voordeel zag, of althans het zo duidelijk liet overkomen, wellicht om haar vege lijf te redden....
Beide zijn wel actrices waar veel meer in zit dan ze in deze film getoond hebben.

avatar van m1701
Best een aardige film!
Film pakte me meer dan ik had verwacht.
Jammer dat die Jeanne zo overdreven "lelijk" is gemaakt.
Verhaal was best goed, vooral tegen het einde.

Moet wel zeggen dat Halina Reijn er op een gegeven moment wel
ontzettend mager uitzag.... gewoon eng.

avatar van martijn011
Dramatisch slechte film van eigen bodem. Het is de waarschijnlijk de bedoeling van Sombogaart geweest om een psychologische thriller te maken, maar naar mijn mening is hij niet eens in de buurt gekomen.
De film mist elke vorm van spanning en het verhaal wordt zo slecht verbeeld dat ik nooit met de hoofdrolspelers mee heb kunnen leven.
Om nog maar te zwijgen van het onlogische einde wat de film echt de nekslag geeft.

Halina Reijn was de enige die me nog enigzins heeft kunnen bekoren, al is het alleen al om haar lichamelijke uitputtingslag die ze heeft moeten leveren om in deze film te spelen.
Dat is echt moeite voor niks geweest, gezien het zeer slechte eindresultaat.
Tineke Caels kwam als slechterik echt dramatisch over, moest er eerder om lachen dan dat ik haar rol serieus nam.
Nee, dit is het niet en dit is echt een afrader voor iedereen die er over zit te denken om deze film te kijken.
Zwaar onvoldoende.

avatar van Noodless
De film heeft zijn minpunten, maar biedt toch wel voldoende.
Zo is het acteerwerk wel in orde. De twee hoofdpersonages houden de aandacht van de kijker vast : Halina Reijn alleen al door de fysieke uitputtingsslag waardoor haar lichaam verder aftakelt ( zie haar mager lijfje op het einde ) en haar verschillende tactieken om te kunnen ontsnappen. Tineke Caels zorgt dan weer voor een vrouw vol pijnvolle levenservaringen die haar gevoelens tegen schoonheid constant weet te bekrachtigen en dit onbezonnen uitvoert zonder enig schuldgevoel. Beide vrouwen zijn egoïstisch ingesteld en zien alleen hun standpunten, maar naarmate de film vordert komen ze tot inkeer. Ze beginnen elkaar beter te begrijpen en het woord medelijden is niet ver weg. Ook al is dit een tactiek van Halina , je merkt duidelijk in bepaalde scènes dat ze enig begrip toont voor haar ontvoerdster, maar niet haar daden. Naar het einde toe wordt dit zeker bevestigd. Misschien wat te veel nadruk gelegd op meer spanning naar het einde toe gezien de wendingen. Ook een paar ongeloofwaardige scènes. Toch een degelijke film van Nederlandse bodem. En gefilmd in de Ardennen 6/10

avatar van mikey
Bijna zo slecht dat het goed wordt. Bevat hilarische dialogen en onzinnig acteerwerk. Kan zo in het rariteiten kabinet.

Ik vond het een prima film, met uitstekend spel van Halina Reijn en Tineke Caels. Ben Sombogaart houdt alles goed in de hand. Je wordt langzaam in het verhaal gezogen, tot je midden in dat huis zit en je af zit te vragen hoe je daar weg komt. Plotontwikkelingen houden het spannend, evenals de karakterontwikkeling. De trucs die Isabelle toepast waren ook voor mij niet meteen duidelijk. Al met al een uitstekende boekverfilming die hier m.i. te laag gewaardeerd wordt.

avatar van poemel
Prachtige film. Zeker het bekijken waard.

avatar van Queno
Volmaakt mooi zijn in de spotligths versus de mismaaktheid van een kunstenares met jaloezie. De kunstenars ontvoert de actrice, houdt haar vast in haar kelder, om schilderijen van haar te maken als teken van vergankelijkheid van de mens.
Een psychologische thriller, waarin de actrice Isabelle zich overgeeft (er zijn scenes waarin ze eenzaam verdriet verkropt) aan haar ontvoerster Jeanne en haar waakhond. Een rauwe film die zich het merendeel in de koele, donkere kelder van Jeanna's hut afspeelt. Met het uitgemergelde, verhongerde naakte lijf van Halina Reijn een wrange sfeer, waarbinnen Isabelle subtiele
toenadering zoekt, hak-op-de-tak-gedrag vermijdt om als dreiging over te komen, richting haar ontvoerdster waarbinnen het drama met de ruwe randjes zich begeeft. Een nijging naar het Stockholm-syndroom.
Halina acteert met de angst in haar lijf en de verstikkende inwendige wanhoop van haar geïsoleerde situatie. De film verplaatst zich niet en daardoor blijft de ervaring betrekkelijk.

avatar van john mcclane 2
was wel verbaasd dat george clooney zich leende voor deze film.'
er gebeurt redelijk veel in het begin ,zodat het psychologische spel kan beginnen.
de ironie is dat het een behoorlijk onijdele rol is van halina.
en knap staaltje leven op 3 rijstwafels dieet voor haar ook.
jaloesie,en een vorm van afgunst spelen ook een rol.
best de moeite waard deze nederlandse film.

Het vervelende is, dat ik steeds denk aan Misery van Stefan King en aan die film. Het idee erachter lijkt er ook op. Bij Misery moet iemand schrijven, hier poseren. De uitwerking is anders.
Er wordt goed geacteerd en Halina heeft lef om voor een film zo te vermageren en je zo te tonen. Hinderlijk blijf ik het vele bloot vinden, dat niet echt functioneel is , als je een psychologische thriller wilt maken. Het tempo in de film was wat laag, zeker in het middendeel. Ook wat weinig actie voor iemand, die gegijzeld wordt en dan weinig vlucht pogingen onderneemt. Het slot is wel leuk gevonden, hoewel je kon aanvoelen, dat ze niet echt dood was. De allerlaatste scène met de bevrijder, die haar uitkleedt, is onzinnig en nutteloos. Het praten over schoonheid bleef wat oppervlakkig. Het scenario had scherper gemogen.

avatar van nadrin
De dialogen waren nogal stroef maar er zaten wel zinnen bij om over na te denken. ( dankzij schoonheid ben ik lelijk) bv

avatar van Donnie Vallermee
Kijk DIT vond ik dus een heel goede film ?
Goed verhaal! Goed acteerwerk en zeker belangrijk een ‘goed einde’.

avatar van Donkerwoud
Donkerwoud schreef:
Zowel de mooie vrouw (Halina Reijn) als de lelijke vrouw (Tineke Caels) blijven ordinaire typetjes die je niet serieus kan en wil nemen. Het leidt ertoe dat je het venijnige psychologische steekspel tussen de twee ook niet meer serieus gaat nemen. Daarbij ligt dat onderscheid tussen mooi en lelijk en de reacties die mannen erop geve er zo dik bovenop dat het de strot uit gaat hangen. Dit soort simplistisch feminisme past niet meer in deze tijd en had best uit de verfilming gefilterd mogen worden.

Geen recensie want ik heb niet de hele film kunnen zien, maar ik ben er een stuk positiever over dan destijds. Maakt goed gebruik van een sfeerlocatie als een plattelandshuis in bosrijk Vlaanderenland. Het psychologische machtsspel tussen Jeanne/Isabelle ligt er wat dik op en toch onderstreept het daarmee de tragiek van schoonheidsidealen. Hun relatie is ook subtieler en gevoeliger dan ik me herinner, waarbij de ene vrouw niet perse het slechtste voorheeft met de andere vrouw. Ik zou zeker een halve ster omhoog gaan.

deze film is ook heel aangrijpend
en behoorlijk goed geacteren door de cast
en verhaal is ook aangrijpend
Ook gezien op my prime ziggo box in 2015 helaas ging stuk ook in 2015

avatar van Fisico
Redelijke thriller van Nederlandse-Belgische makelij waarbij een celebrity wordt ontvoerd ergens in de Ardennen. Het plot of achterliggende motieven van het hoe en waarom werd goed uitgewerkt en onderscheidt zich van een doordeweekse ontvoering. Er werd een constante spanning en polarisatie voorgesteld tussen schoonheid en lelijkheid. Schoonheid en lelijkheid zijn subjectieve gegevens en de één kan niet zonder de ander. Er zat de nodige diepgang in wat beide begrippen doen met iemand. Al lag het er bij momenten nét te vingerdik op om de contrasten aan te duiden. Verder werd ook de vergankelijkheid via de kunst aangehaald. Met andere woorden, er is wel enigszins nagedacht over het plot.

Wat me eigenlijk het meest stoorde waren toch wel de beperkte acteerprestaties. Tineke Caels bijvoorbeeld vond ik weinig naturel met haar houterige teksten. Weinig flair en te "algemeen beschaafd Nederlands" praten om goed over te komen. Ik miste ook de nodige speelsheid of doortraptheid met haar tegenspeelster Halina Reijn.

Het einde was OK, beetje voorspelbaar weliswaar. Hier en daar ook wat vreemde situaties die de wenkbrauwen deden fronsen, maar al bij al niet verkeerd om eens te zien. Voor een film van eigen bodem ben je meestal iets milder. Nipte voldoende, maar zeker geen Gouden Palmwinnaar.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)