• 8.489.130 stemmen

Alternatieve titel: Dik Trom - De Vetste Film

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Arne Toonen

Met onder meer: Michael Nierse, Marcel Musters en Eva van der Gucht

IMDb beoordeling: 6,2 (926)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 24 november 2010

Plot Dik Trom

Dik Trom is een vrolijke, eerlijke, beetje gezette jongen. Samen met zijn ouders woont hij in het knusse Dikkedam, waar iedereen net zo dik en uitbundig is als hij. Dan verhuist Dik met zijn ouders naar Dunhoven, waar niemand zo dik is als Dik. Het mooiste meisje van Dunhoven is Lieve, zo vindt Dik, maar Dik is niet de enige die zijn oog heeft laten vallen op de mooie Lieve. Ook Viktor, de brutale zoon van sportschoolhouder Dolf, dingt naar haar hand. De strijd tussen de twee kemphanen zal beslecht worden tijdens de lokale zomerwedstrijd.

image

avatar van jappieBM

jappieBM

schandalig dat er zo'n film wordt gemaakt over Dik trom. een Jongen ooit in het leven geroepen door C. joh. Kievit die hem in een prachtige boekenserie schreef. Naar deze film kijkend was ik oprecht zwaar beledigd dat een persoon zoals Dik trom was bedoeld op deze manier wordt neergezet in deze compleet wanstaltige vertoning. Deze film heeft helemaal niks met Dik Trom te maken

Dat daarbij die lelijke Eva van der Gucht de moeder van Dik speelt was ook nog vreselijker dan het verhaal zelf.

gadverdamme

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Wat kan ik na deze op zijn zachtst gezegd nogal verdeelde meningen nog kwijt? Ik heb hem net dit weekend gezien. De DVD lag voor 4 euro bij de ramsj-verkoop, en ik was altijd al nieuwsgierig omdat ik wist dat er opnames waren gemaakt in Batavia Stad en omgeving.

Ik vind de film best leuk, hoewel soms wel een tikje TE karikaturaal. Ik krijg op een bepaald moment wel jeuk van al die rooie wangetjes en dikke nepbuiken. Maar één ding moet gezegd: het puikje van de Nederlandse dikke mannen speelt erin mee. Zelfs rollen voor Kayak-zanger Edward Reekers als Dikdoener en voor de gebroeders Evenblij. Moeder Trom vond ik heel leuk. Ze speelt de karikatuur met verve, maar laat ook heel goed een leuke, zelfbewuste, wat zwaardere vrouw (ja, ik ken het Viva-jargon) zien. Marcel Musters is gewoon geknipt voor dit soort rollen. En de hoofdrolspeler..... tja, hij heeft de juiste dosis 'ach gossie', en net het goeie snufje lef. Niks meer, niks minder. Hij wil dierenarts worden, hoorde ik in The Making Of... Als dat lukt zal er geen groot acteur aan hem verloren gaan. En blijft hij voor de camera, dan zal hij zich op den duur wel ontwikkelen tot iets. Marcel Musters heeft ook niet het eeuwige leven toch?

Al met al een vermakelijke film, in een soms wat vervreemdende setting. Maar daar zal de doelgroep maling aan hebben. Ruime voldoende dus.

avatar van Hannes791

Hannes791

prima feel good movie

avatar van Elineloves

Elineloves

“Vliegensvlug mager met het dieet van Sonja Slager”

In mijn herinnering heb ik nog vlagen van Dik Trom gegrift staan. Dik Trom loopt naar huis, langs het water, en een pestkop (een mager, slungelig joch) loopt achter hem en roept telkens: 'Dik Trom,meidengek!'. Dit is mijn herinnering aan Dik Trom, plus de wetenschap dat ik er vroeger zeer graag naar keek.

Ik vind deze 'nieuwe' Dik Trom een heel schattig gezichtje hebben, maar toch niet écht 'Dik Trom' zoals ik hem graag gezien had. Ook de humor vond ik wel tof. De hond Atkins noemen, 'We hebben het 'light' gezien' en ander soort knipogen.

Het verhaaltje is eigenlijk vrij dun, heeft weinig om het lijf. Ik miste een beetje de kwajongensstreken. Maar enfin, voor de doelgroep is dit een leuke film, met een boodschap.

avatar van filmofiel

filmofiel

Waardeloze buttfilm, geen enkele score waard.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20067 berichten

Prachtig hoe Arne Toonen het onderwerp anorexia flink aan de kaak stelt...

Zonder gekheid, dit heeft weinig met Dik Trom te maken. Had een nieuw personage verzonnen. Ben Dik ofzo, of Remco Bol. Dik Trom hoort kattenkwaad uit te voeren, en opgepakt te worden door politieagent Flipsen, en achterstevoren op een ezel te zitten.

Het acteerwerk helpt daarbij ook niet. Vooral Fiona Livingston (Lieve) komt zwaar tekort. Probleem blijft om goed acterende kinderen te vinden in Nederland. Lichtpuntje was Thijs Römer.

Hoewel het eigenaardig wereldje van Dunhoven best leuk is en het concept ook niet onaardig heeft het moderne jasje Dik Trom geen goed gedaan, juist omdat Dik Trom nostalgische gevoelens oproept.

2,5 taartpunt.

avatar van Masterkeeltie

Masterkeeltie

Heb hem toen gezien, en het is een mooie parodie, een kinderfilm zoals het moet zijn, maar een waardeloze Dik Trom zoals het ooit bedoeld is

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20067 berichten

Vandaar 2*?

Tarkus

Ik ken Dik Trom vooral van de boeken uit mijn kindertijd, die als zoete broodjes over de toonbank gingen (wij hadden een boekhandel thuis).

Hoewel deze film weinig of niets te maken heeft met de boeken destijds vond het het wel een leuke film, heb me er zeker niet met verveeld, maar hoogstaande cinema is het natuurlijk wel niet.

Grappig en leuk verder moet je er niets achter zoeken.

avatar van Old movies 334

Old movies 334

De film is wel Nou ja verre van goed de oude dik trom vind ik vele Malé beter tegenwoordig word ik kots misselijk van die kak kouwe kak stemmetjes weet je die kut stemmetjes verzieken de hele film en je moet ten eerste gewoon rond kijken op straat en pluk daar gewoon mensen vanaf met een accent dan maak je de film leuker die oude dik trom is leuker omdat ze met accenten praten je hoort dan ow die kom uit Limburg of ow die kom uit Brabant ofzo dat maak het leuk in de begin jaren 90 had je nog acteurtjes en actrieces enz die grappig praten

Maar tegen woordig is alles te perfect te perfect verpest alles

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Waarom gebruiken mensen geen leestekens als er geen ruimtebeperking is, er met een gewoon toetsenbord kan worden getypt, en als je toch graag begrijpelijk wilt overkomen?

avatar van Askikker

Askikker

In Nederland is men goed, heel goed in het maken van jeugdfilms.

Vooral als er ook nog es een paar topspelers in mee doen, die verder maling hebben aan hun serieuze carriere. (nee, ik heb t niet over Thijs Römer (hier overigens oké))

De veelal zestiger jaren settings in deze films zijn doorgaans ook nog een meerwaarde.

Deze film heeft misschien niet veel met de boeken te maken (heb ze overigens nooit gelezen), maar ik zou bijna zeggen dat deze film een ''boodschap'' heeft.

Daar gaat t natuurlijk niet om, maar voor een volwassene kijkt dit gewoon heerlijk weg.

avatar van thugster

thugster

• 1976 stemmen

Tegen alle verwachtingen in, vond ik dit een leuke film. Keek lekker weg

avatar van masterton

masterton

Ben het eens met Thugster, was een leuke, en grappige film !

avatar van hijman1946

hijman1946

Ga hem toch kijken ,lees net op fb dat hij voor n deel hier op Hellevoetsluis opgenomen is..ben benieuwd.al op dvd?

avatar van henrygreenways

henrygreenways

Heb in de 60 jaren de eerste Dik Trom vertoond (opnames in Limburg) groot succes maar zeer amateuristisch.

Naar deze tijd gehaald, prima !!

avatar van MaartenTuinstra

MaartenTuinstra

Ik vond er niet veel aan.

Slechte cast, erg voorspelbaar en ik heb zelden gelachen. Maar voor kinderen waarschijnlijk wel leuk, vooral door de fijne sfeer. 2.82* vind ik toch vrij hoog voor een film van deze kwaliteit.

1.5*, puur omdat de doelgroep zich aardig kan vermaken.

avatar van blok

blok

"Het lijkt niet op Dik Trom, ÌK heb daar fijne herinneringen aan en daar voldoet deze film niet aan, een van de actices is lelijk, dat ene kind kan niet acteren." Hup een 0,5.

Het is alsof Nijntje vergeleken wordt met Oorlog en Vrede en dan de conclusie wordt getrokken dat de verhaallijn van Nijntje wat ondermaats is. Tja, dan valt het tegen.

Goed, ik vond het een vermakelijk KINDERfilm, een kind van 7 moet het ten slotte ook kunnen begrijpen en dan is een al te complexe verhaallijn of zeer verfijnd spel niet perse handig.

De film is karikaturaal, daardoor ook een beetje (prettig) vreemd. De toneelachtige aankleding helpt daarbij ook. Prima film voor de doelgoep en als ouder heb ik me niet zitten vervelen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Het is echt lang geleden dat ik zo'n slechte Nederlandse film gezien heb. Visueel hebben ze hun best gedaan maar daar houd het dan ook mee op. Het acteren, echt te slecht voor woorden. Zoals ik al zei kan ik me zo geen andere film bedenken die zo slecht was qua acteren.

avatar van mjk87

mjk87

De boeken van Trom ken ik niet al weet ik net genoeg ervan dat deze film, behalve de naam, er helemaal niks mee te maken heeft. Gelukkig echter word ik ook niet door nostalgie geraakt dus kan er vrij blank in gaan.

Ik vond overigens het nog wel geinig aangekleed met al die dikkerds in de éne stad en fitboys en -girls in de andere. Sowieso was het production prima. Deed me ook nog wel denken aan die Black Mirror-aflevering Nosedive. Niet serieus te nemen, maar als parodie werkt het nog wel. Maar verder ook echt een film duidelijk gericht op kinderen, in aankleding en vooral acteren. Dat maakt dat ik maar moeilijk kon meegaan in de film en ik de film een beetje lui vanaf de bank zag, zonder betrokken te raken. Acteerwerk en algeheel verhaal zijn ook niet bijzonder genoeg. Soms kennen die soort films nog wel een leuke bijrol, maar ook dat is allemaal wat vlakjes, al doet Römer het wel aardig.

Ben benieuwd of die film anno 2018 nog zou kunnen worden gemaakt waarin dik zijn maar gelukkig zijn als een soort deugd wordt gezien. 2,0*.

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Niet echt bijzonder en erg voorspelbaar....

avatar van mrklm

mrklm

Wanneer een restaurantketen de familie Trom de kans biedt op hun eigen restaurant mits ze binnen een bepaalde tijd voldoende omzet weten te draaien, gaan ze daar gretig op in. Maar Dik [Michael Nierse] merkt al gauw dat er in Dunhoven geen plaats is voor corpulente families. Sterker nog: de gehele bevolking is geobsedeerd door ‘verantwoord eten’ en bewegen. Terwijl Ma Trom [Eva van der Gucht] verkikkerd raakt op fitnesstrainer Dolf [Thijs Römer] vindt Dik een onverwachte vriend in Lieve [Fiona Livingston], de voorbeeldig slanke dochter van gezondheidsgoeroe Sonja Slager (!) [Loes Haverkort] die stiekem net zo dol is op snoep en vettigheid als Dik. Nierse is perfect in de hoofdrol en ook Van der Gucht en Marcel Musters (als Pa Trom) scoren hogen ogen. Thijs Römer is hilarisch als de fanatieke sporter, maar Toonen laat een deel van de cast flink schmieren, waaronder Haverkort en Plien Bennekom als de juf. Toch een charmante familiefilm met een optimistische toon en een positieve boodschap.