To Save a Life (2009)

geregisseerd door Brian Baugh
met Randy Wayne, Robert Bailey Jr. en Deja Kreutzberg

Jake Taylor is een populaire jongen op school met een knappe vriendin en een basketbalbeurs op zak. Roger Dawson daarentegen heeft niets. Geen vrienden, geen hoop. Als kind waren ze beste vrienden, maar de middelbare school heeft hen uiteengetrokken. Nu hoort Roger nergens bij - ook niet bij Jake. Na Rogers tragische dood begint Jake alles in vraag te stellen, en vooral kan hij zich niet ontdoen van de vraag of hij Roger had kunnen redden.

YouTube - To Save A Life - Official Teaser Trailer [HD]
Ik krijg al bijna tranen in men ogen van de trialer(A)

jochemslot schreef:
Super mooie film en een goed verhaal zeker de moeite waard om te kijken.

Sorry man, Ben het niet met je eens....
de film begint goed en is tot ongeveer een kwart nog wel te kijken. maar ik vind het jammer dat het geloof zo'n grote rol gaat spelen. best gevaarlijk zijn dit soort films eigenlijk.
het is duidelijk dat de film een boodschap heeft en dat is: ga allemaal in god geloven, dan doe je het goed enzo...

als ze het geloof eruit hadden gelaten hd et best een aardige film kunnen zijn.....

Aardige film en gelukkig niet zo overdreven als die echte godsdienst films , de film en het verhaal houden twee uur goed bezig en is in mijn ogen ook geslaagd.

Echt gaaf, november leverbaar in de winkels

jochemslot schreef:
Super mooie film en een goed verhaal zeker de moeite waard om te kijken.

Ik vond de film ook supervet weet jij toevallig nog meer van dit soort films ?

avatar van jordkaka
Nee echt matig, begint zo vreselijk goed maar het wordt dan zo voorspelbaar, zoetsappig en dat happy end Jammer, moet eerder huilen van de kwaliteit van deze film dan van de film zelf.

avatar van marximaal
Erg goeie film maar idd wel religieus tot en met, maar laat ik dat nou interessant vinden
vandaar de 4*
Ik moet er wel bij zeggen dat het een typische amerikaanse film is en hiermee bedoel ik het voorspelbare en het enorme "feel good" gevoel.

Laat de reli-psycho onzin weg en je houdt een redelijke film over.

avatar van clubsport
veel te veel een drama vol cliche's verpakt in een religieus sausje , verder ontbreekt het aan diepgang in de personages .

avatar van jippie2010
Pfoe... ik ben zelf Christen maar dit was zelfs een beetje to much for me haha
Cliché's worden niet geschuwd, matige opbouw, povere acteurs. Nee, dit is echt voor de liefhebber.

avatar van darlynhailey
heel sterke film met mooi verhaal

To Save a Life is een film die, ondanks de potentie, matig is gebleven. De film volgt keurig alle cliché's waarin een jongen geen goede vriend is geweest van een onpopulaire jongen, waardoor hij een nieuwe onpopulaire jongen probeert te bevrienden. Populaire jongen wordt door een heel irritante vriendin bijgestaan. Verder speelt religie een rol in de film, maar neemt nooit echt de overhand, waardoor het nog prima te doen is.
De film heeft me om de een of andere reden totaal niet aangezet tot nadenken, waardoor het flink wat punten misloopt.

Wat "smooth", niet zonder clichés, eerder langdradig en op een happy-end aansturend , maar de film heeft de verdienste aan te tonen hoe het negeren van iemand (wat eigenlijk zo veel is als pesten) tot drama's kan leiden, hoe moeilijk het is schuldgevoelens te verwerken en hoe de wil om tot een zinvollere omgang te komen door de realiteit van het leven kan worden tegengewerkt.
Zekerlijk goed bedoeld deze film, die, onder de categorie van "tienerfilms", tot de betere behoort.
Vond het jonge volk goed acteren.

avatar van IH88
“What good is all this if you're not going to let it change you?”

Als je de overdreven religieuze ondertoon en het wel zeer naar een happy end aansturende laatste gedeelte buiten beschouwing laat, is To Save a Life een film die zeker indruk weet te maken. Over sommige zware onderwerpen wordt veel te makkelijk heengestapt (zelfmoord, tienerzwangerschap, zelfmutilatie, scheiding ouders), maar het verhaal over een tiener die door een dramatische gebeurtenis zijn egocentrische leven evalueert en wat meer wil openstaan voor nieuwe dingen en mensen maakt indruk.

Sterk geacteerd ook door de jonge acteurs, en religie is belangrijk maar speelt (op het laatste gedeelte na) geen grote hoofdrol. Daar ben ik wel blij mee, en uiteindelijk heeft To Save a Life ook een sterke boodschap. Blijf niet te veel in je eigen bubbel leven, maar sta ook open voor nieuwe mensen en ervaringen. Anno 2018 best relevant.