Alles Moet Weg (1996)

België
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Jan Verheyen
met Stany Crets, Peter van den Begin en Bart de Pauw

Tony, een mislukt rechtenstudent, besluit zijn overbeschermde leventje en zijn ouders vaarwel te zeggen en verkoper te worden. In een zelf ingericht campertje trekt hij door Vlaanderen op zoek naar koopgrage klanten. Onderweg sluit hij vriendschap met Andreeke, een beroepsdief. De twee gaan samen op pad om de mensen die erom vragen een loer te draaien.

avatar van Sparkle
Voor Vlaams niveau zeer goed te doen. Destijds door een zeer controversiële masturbatie uitermate veel aandacht gekregen. Uitstekende acteerprestaties!

verrassend goede film van onuitstaanbare kwal Jan Verheyen (een toevalstreffer? :evil)
Grappig, ontroerend en sfeervol.
Peter Vandenbegin en Stany Crets vormen een fantastische tandem.
**** 4 op 5 ****

Inderdaad, Tony vdb - héél leuke film. België rules En in 22 dagen opgenomen!

super dialogen en super acteurs
is zeker **** waard

en het is antwerpen rules!!!

als "achterlijke Westvlaming" heb ik ook kunnen genieten van deze film hoor ...

avatar van Yak
Yak

en het is antwerpen rules!!!

Antwerpen 's avonds alleen op straat in de buurt van het station rules absoluut niet!

Antwerpen "rules" sowieso helemaal niet, enkel de Antwerpenaren zelf vinden dat ...

leverafronny

super dialogen en super acteurs
is zeker **** waard
en het is antwerpen rules!!!

Antwerpenaren hebben naar het schijnt veel pretentie...

leverafronny schreef:

Antwerpenaren hebben naar het schijnt veel pretentie...

En wij zijn daar trots op.

Moest deze film op dvd bestaan of uitkomen (als hij nog niet bestaat) dan voeg ik die meteen toe aan men collectie.

Verschijnt 25-10 op DVD bij Video Film Express !!

Film Pegasus schreef:

Vanaf dat hij op dvd is krijg je hem van mij, het is een bangelijke film met een geweldig script. Ik heb hem in de cinema gezien en dat was tevens ook mijn eerste kennis making met peter van den begin: wat een acteur!

ALLES MOET WEG

DVD-release: 5 november 2005

Alles Moet Weg is de eigenzinnige verfilming van de gelijknamige roman van Tom Lanoye met Stany Crets, Peter Van den Begin, Bart De Pauw en Jaak Van Assche. Met een ondertussen legendarische cultstatus, is het een grappige ontroerende en cynische roadmovie over twijfel, seks en vijanden die vrienden worden. Naar aanleiding van de 10de verjaardag wordt Alles Moet Weg op dvd uitgebracht, een collector's edition met vele extra's.

Synopsis
Tony - een mislukt student rechten - besluit om verkoper te worden, verkoper van lucht. Met een gammele bestelwagen vertrekt hij op een tocht door het Vlaamse land. Onderweg ontmoet hij Andreeke, een vrijgevochten motorrijder en kruimeldief. Ze sluiten vriendschap en worden "partners in crime"...

Specificaties
Release: 5 november 2005
Regisseur: Jan Verheyen
Cast: Stany Crets, Peter Van den Begin, Bart De Pauw, Jaak Van Assche, Fred Van Kuijk, Luc D'Heu, Alice Toen
Ondertitels: Nederlands

• Premièreverslag en setopnames
• Fotogalerij

Bron: Lumière

Film Pegasus (moderator)
Eindelijk heb ik hem kunnen zien. De DVD is nu in m'n bezit. Geweldige roadmovie met de nodige zwarte humor. Peter en Stany zijn een meesterlijk duo dat elkaar goed aanvoelt en aanvult. Een van de betere Belgische films: 4 sterren.

Is dit een 'echte' roadmovie? Zo ja, dan kan het bij de genre-aanduiding geplaatst worden.

kappeuter schreef:

Komedie en Drama zijn hier ook wel aanwezig (alhoewel drama meer in de vorm van zwarte humor voorkomt). Maar ik denk dat dit toch nog meer een roadmovie is.

avatar van A.S.E.
Nooit gedacht dat ik ooit een film van Jan Verheyen werkelijk goed zou vinden, maar ik moet toch toegeven dat 'Alles moet weg' een zeer geslaagde film is!

Kaffeefiltjer
Binnenkort op één,

EEN GOEDE FILM VAN JAN VERHEYEN !

(aldus de vele critici)

Ik heb net het boek van Tom Lanoye uit gelezen,
en het is een fijn, goed verhaal.
Ben ook nieuwsgierig naar de filmuitvoering,
aangezien het boek veel gedachten beschrijft.

Is een zeer goede film, zeker als je van dat antwerps dialect houd!

straks op èèn.

Scratt
Prachtig Vlaams filmpje. Stany Crets, Peter Van den Begin, ik zie ze ongelooflijk graag bezig. De dialogen waren inderdaad sterk maar vooral dat Antwerps is zo zalig. Ik ben zelf een Antwerpenaar en geef toe dat het een geestig dialect is, zeker als je hen bezig hoort. Van den Begin kan altijd zo geestig crapuul neerzetten (Matroesjka's, Team Spirit) dat je er sympathie voor krijgt.

Sfeervol filmpje dat me deze nacht wakker heeft gehouden... dacht eerst dat Van Looy of Robbe De Hert deze had geregisseerd (zou logischer klinken) maar Verheyen ? allesinds z'n enige goede film

Kaffeefiltjer
De dialogen zijn zeker en vast te danken aan Tom Lanoye,
want die waren letterlijk overgenomen.
Het levensverhaal van Andreeke is hilarisch,
en is goed in "beeld" gebracht met korte flashbacks.
De film heeft een goede montage, en bevat totaal nieuwe passages dat het boek totaal niet heeft.
(Dit omdat in het boek Andre niet zoveel in voor komt)

Uiteraard zijn er ook elementen geschrapt uit het boek,
maar ik vond de nieuwe elementen zeker goed en grappig. (De hele scene in het huis van Tony is niet in het boek).

Een zeer goede verfilming, alleen denk ik dat sommige dingen veel duidelijker zijn door het boek te lezen.
(Vb.de reden waarom Tony vertrekt van de bruiloft)

Deze film is zeker 4* waard !

Soms had ik wel moeite met het verstaan van het Antwerps, maar over het algemeen ging het wel. Ik vond de montage goed, camerawerk goed en wat me af en toe opviel was een speciaal kleurgebruik dat mooi was, soms een beetje gele tinten. De dialogen deden me in de verte een beetje denken aan de schrijfstijl van Vlaamse schrijver Paul Mennes. Ik vond de film wel goed, maar ik vind dat er meer sfeer had kunnen zijn.

plaats in de top 250 ??

avatar van Quentin
Zo te zien niet hè

ja.. een gemiddelde van 3.75.. ? zijn 63 stemmen dan nog te weinig ?:p

Ik had het niet verwacht maar er bestaan dus wel degelijk goede films van Jan Verheyen. Erg knappe film met een ontroerend einde.

4 *

TimD
kappeuter schreef:

Heb je hem van Ons Nele gekregen .

Waarschijnlijk de beste Vlaamse film van de laatste 25 jaar.
Een pluim voor de regie van Jan Verheyen, maar ook de cast is zeer goed.
De samenwerking tussen Peter van den Begin en Stany Crets is grandioos. Zelden twee acteurs gezien die zo goed op elkaar zijn ingespeeld. Het zal dan ook niemand verbazen dat beide heren ook na deze film nog veel samen werken (voor TV en film) en daar al veel succes mee geoogst hebben.
Puike film gevuld met humor en een beetje dramatiek op het einde.

avatar van Matchostomos
Om Tonyvdb te quoten en te bevestigen , Alles Moet Weg is ongetwijfeld een toevalstreffer.

Ik heb nooit echt een boon gehad voor de vlaamse film(je zal er dan ook zeer weinig vinden in mijn stemtabel) en Steve+Sky blijft voorlopig de enige echte uitzondering op de regel, hoewel Alles Moet Weg zeker in de buurt komt.

Met Alles Moet Weg heeft Jan Verheyen voorlopig zijn eerste volwassen film gemaakt. Ook de constante toevoeging van reclame, waarmee hij zijn films financiert, laat hij ditmaal achterwege. Toch lijdt deze Alles Moet Weg daar niet onder, Verheyen maakt voortdurend gebruik van een vrij donkere sfeer. Die sfeer is bepalend voor het verhaal dat handelt over de drang naar vrijheid en zelfstandigheid; en de zoektocht naar je eigen identiteit.
De chemie tussen Peter van de Begin en Stany Crets is echter het meest opvallend, ze vullen elkaar elkaar bij momenten perfect aan.

Toch is er iets wat me in vlaamse films steeds tegenhoudt, maar wat, daar ben ik nog niet helemaal achter.

Zeker het bekijken. Wel ongelooflijk dat deze film geregiseerd is door Verheyen, want er is geen sponsoring aanwezig

Van mij 3.5*

avatar van Matchostomos
Inderdaad, van ironie gesproken. Dan maakt de arme sukkelaar eens een goede film, zijn handelsmerk blijft ditmaal geheel achterwege.