Alles Moet Weg (1996)

België
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Jan Verheyen
met Stany Crets, Peter van den Begin en Bart de Pauw

Tony, een mislukt rechtenstudent, besluit zijn overbeschermde leventje en zijn ouders vaarwel te zeggen en verkoper te worden. In een zelf ingericht campertje trekt hij door Vlaanderen op zoek naar koopgrage klanten. Onderweg sluit hij vriendschap met Andreeke, een beroepsdief. De twee gaan samen op pad om de mensen die erom vragen een loer te draaien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eindelijk heb ik hem kunnen zien. De DVD is nu in m'n bezit. Geweldige roadmovie met de nodige zwarte humor. Peter en Stany zijn een meesterlijk duo dat elkaar goed aanvoelt en aanvult. Een van de betere Belgische films: 4 sterren.

avatar van dave
La vache qui rit.

Na al die jaren nog steeds een uitstekende film van eigen bodem. Twee boezemvrienden in de hoofdrol staan garant voor tonnen overtuigingskracht en onvervalste chemie. De humor die 'Andreeke' met zich mee brengt is fantastisch, evenals zijn haast absurde, maar schijnbaar gemeende pogingen een bloemenwinkel dan wel café uit de grond te stampen. De dolle avonturen van onze twee 'sukkeleirs' blijven alleszins boeien tot het bittere eind. Qua acteerwerk lopen bepaalde acteurs nogal flagrant tegen de lamp, maar aangezien het grootste deel van de tijd werd gefocust op het olijke duo, hoor je mij niet klagen.

3,50

Ik kende deze Vlaamse trainspotachtige roadmovie, over iemand die vol zelfhaat zit, niet. Een tegelijk eigenzinnige, grappige, ontroerende, cynische en ook trieste film over twijfel, seks, vijanden en vrienden. De dialogen zijn sterk en pittig en de cast uitstekend. O ja, de potgrondscène is onvergetelijk.

avatar van jordybeukeboom
Prachtige ontroerende film

avatar van sinterklaas
En die Belgen waren toch al veel verder dan de Nederlanders, ik kan het niet genoeg zeggen. Waar de Hollanders graag geforceerd deden om een grappige of slimme film te willen maken, lieten de Belgen het "kunnen" ervan zien. Dat bewijst weer met Alles Moet Weg, die subtiel wel een beetje wat meerdere genres meeplukt.

We volgen Tony, die toch geen brood ziet in het studentenleven en wel iets beters te doen heeft. Hij laat zijn vriend achter op de universiteit en met een goedkoop roestig autobusje trekt hij door België om "zaken" te doen om op een veel snellere en slimmere manier geld te verdien (lees oplichten, omkopen e.d.) Het feest barst helemaal los als hij crimineel Andreeke moet liften. Prachtig neergezet door van den Begin, en wat voor personage hij hier neerzet; Good Will Hunting was toch van 1997? Ik zie wel enige vergelijknis. Alleen is dit er eentje die totaal niet intelligent is, maar gewoon puur rebels en getraumatiseerd door de "banken". Want de "banken, burocraten, belastingen etc" hebben het allemaal gedaan. Ergens kan ik ze ook niks anders dan een punt geven. Verder stal hij wel de show als onvoorspelbaar en totaal geflipt persoon die eerst liever doet en daarna pas denkt.

De opbouw is ook typisch Belgisch, of het lijkt dat de Belgen wel pap lusten van troosteloze sfeer, kale sombere locaties, duistere geflipte humor, en bovenal verknipte personages. Die scene's met die ouders en hun zoon die gaat trouwen/trouwt, was een echte uitschieter! Of die cafébaas die Tony probeerd om te kopen. En zoals je al kan verwachten, dit kan natuurlijk op lange termijn niet goed gaan aflopen.

En ohja, ik heb me elke seconde weten te vermaken bij deze film. Eigenlijk gewoon een klassieker! Een sombere, rauwe, feelgood film.

avatar van Metalfist
De basis van nen goeie bloemenwinkel? Potgrond

Alles Moet Weg was zo'n film waar ik eigenlijk wel vrij benieuwd naar was geraakt. De scène met de badkuip waarin de discussie ontstaat wat de basis van een bloemenwinkel is, was me al gekend (Stany Crets en Peter Van Den Begin zouden trouwens voor het programma Schalkse Ruiters, met uiteraard Bart De Pauw als presentator, nog een parodie maken op de scène) maar het was me al regelmatig ter oren gekomen dat dit wel één van de beste films van Verheyen zou zijn. Sowieso wel één waar de regisseur blijkbaar zelf veel plezier mee heeft gehad.

Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Gebaseerd op een boek van Tom Lanoye vertelt Alles Moet Weg het verhaal van Tony, een student rechten die van de ene dag op de andere besluit om te gaan leuren met vanalles. Iets wat natuurlijk faliekant misloopt en het is net dat schrijnende dat de basis vormt voor de film. Zeker eenmaal Andreeke op de proppen komt, schiet de film in een heerlijke versnelling. De ene na de andere leuke tragikomische scène volgt na elkaar en het geheel blijft boeien. Grappig eigenlijk dat dit best nog wel wat wegheeft van het debuut van Verheyen, Boys. Waar de regisseur toen echter koos voor een luchtige, vrolijke en charmante film, gaat hij hier de meer destructieve toer op. In die mate zelfs dat hij af en toe de pedalen lijkt te verliezen (vond de scène met de dood van dat oud vrouwtje niet echt passend, hetzelfde trouwens met de scène waar de matrak van Antoine in een duister hol verdwijnt) maar over het algemeen blijft de film goed overeind. Naar het schijnt zit Andreeke helemaal niet zoveel in het boek, maar ben blij dat Verheyen de rol wat meer uitgewerkt heeft.

Vooral omdat de chemie tussen Stany Crets en Peter Van Den Begin echt geweldig is. De twee waren al lid van hetzelfde theatergezelschap, de Blauwe Maandag Compagnie, maar het was de eerste keer dat ze het scherm deelden. Als je hen hier bezig ziet, dan is het niet verbazingwekkend dat de twee nog meer zouden samenwerken in de loop der jaren. Beiden zijn heerlijk goed, maar het is toch vooral Van Den Begin die er echt bovenuit schiet. Een ietwat kleine bijrol is weggelegd voor Bart De Pauw als de seutige Soo en voor de rest weer de vertrouwde Vlaamse koppen die hier in komen opduiken. Zo'n iemand als Fred Van Kuyk, ik denk dat je die in elke Vlaamse film wel kunt zien. Muziek van Noordkaap die een aantal jaar ervoor Humo's Rock Rally wonnen, maar hun bijdrage is bijzonder weinig memorabel te noemen.

Ik moet zeggen dat de beginperiode van Jan Verheyen me al veel beter bevalt dan ik in eerste instantie had verwacht. Boys vond ik al een bijzonder leuke film, maar Alles Moet Weg is de duistere en harde variant ervan en dat werkt bijzonder goed. Vooral vanwege een heerlijk duo genaamd Stany Crets en Peter Van Den Begin.