Alles Moet Weg (1996)

België
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Jan Verheyen
met Stany Crets, Peter van den Begin en Bart de Pauw

Tony, een mislukt rechtenstudent, besluit zijn overbeschermde leventje en zijn ouders vaarwel te zeggen en verkoper te worden. In een zelf ingericht campertje trekt hij door Vlaanderen op zoek naar koopgrage klanten. Onderweg sluit hij vriendschap met Andreeke, een beroepsdief. De twee gaan samen op pad om de mensen die erom vragen een loer te draaien.

avatar van Pieter Montana
Eén van de beste, misschien wel de beste Vlaamse film die ik al gezien heb. Erg sterk scenario, weer een aanleiding om eens zo'n boek van Tom Lanoye te lezen, doorspekt met heerlijke (hilarische) dialogen zoals de Potgronddiscussie en het betrappen van André's vrouw.

Nog maar eens het bewijs dat Peter Van Den Begin inderdaad de beste acteur in België is.

Superfilm! Al was het maar om Peter van den Begin en Stany Crets. Ze zijn altijd goed voor hillarische scenes, die twee. Zeker één van de betere vlaamse films.

Couch Potato
Pieter Montana schreef:

Geheel akkoord, hij zit in mijn dvd collectie, en ik zal hem nog ettelijke keren herbekijken, qua dialogen moet deze film niet voor Tarantino onderdoen, toch ?
Hilarisch, grappig en zéér onderhoudend, uiterst aan te bevelen, ook voor Nederlanders geschikt, al moeten er misschien wel ondertitels aan te pas komen dan ??
Peter Van Den Begin (ook Ray van Mechelen in Matroesjka's, nog zo'n formidabele rol van hem) en zijn buddy Stany Crets spelen ongelooflijk goed.

* * * * 1/2

avatar van Matchostomos
Couch Potato schreef:
Qua dialogen moet deze film niet voor Tarantino onderdoen, toch?

Een enigszins aparte vergelijking die je hier wenst te maken. Beide films bevatten inderdaad de nodige anekdotes, maar die zijn van een uiteenlopende aard. Tarantino kenmerkt zijn dialogen door spitsvondigheid en panache, terwijl Verheyen kiest voor regelrecht platvoerse dialogen (al betwijfel ik of dat ter zijner verdienste is...). Of de één moet onderdoen voor de ander, laat ik liever terzijde. Ik loop namelijk niet bepaald wild voor de cinéma van Tarantino.

avatar van Kr!kke
Deze moet ik dringend eens zien !

avatar van A.L.I.E.N
Prachtige film! Met recht en reden een van de beste Vlaamse films die ik ooit gezien heb.
Kr!kke schreef:
Deze moet ik dringend eens zien !

Zeker doen! Is echt de moeite waard!

Sterke film met zeker een goed verhaal.
Was eerst vooral benieuwd naar Peter van den Begin en Stany Crets want zie die mannen echt graag bezig. Heb ze al in verschillende zaken zien doen en echt goed bezig zou ik zeggen.
Maar verder over de film, Verhaal is op zich eerst wat wennen toch maar als je het bekijkt in het geheel is het een echte goeie film.
Acteerprestaties zijn wel soms iets minder van enkele acteurs maar toch kijk je met plezier verder.
4 sterren

Inderdaad een zeer sterke film , waarschijnlijk één van de beste van Jan Verheyen. Vind Van Den Begin en Crets goed acteren , maar ik ben een ongelooflijke fan van Bart De Pauw dus die springt er voor mij toch ietsje boven uit !

avatar van 93.9
Met dank aan Mediamarkt Antwerpen.
Gelukkig kon ik Nederlandse ondertiteling erbij aanzetten.
Mooie, rauwe zedenschets.

avatar van dave
La vache qui rit.

Na al die jaren nog steeds een uitstekende film van eigen bodem. Twee boezemvrienden in de hoofdrol staan garant voor tonnen overtuigingskracht en onvervalste chemie. De humor die 'Andreeke' met zich mee brengt is fantastisch, evenals zijn haast absurde, maar schijnbaar gemeende pogingen een bloemenwinkel dan wel café uit de grond te stampen. De dolle avonturen van onze twee 'sukkeleirs' blijven alleszins boeien tot het bittere eind. Qua acteerwerk lopen bepaalde acteurs nogal flagrant tegen de lamp, maar aangezien het grootste deel van de tijd werd gefocust op het olijke duo, hoor je mij niet klagen.

3,50

avatar van funnyhow
goed script (boek) en 2 klasse acteurs ... spijtig dat dit de enige film is waar de 2 echt de film bepalen
en een regie van jan verheyen die eindelijk eens boven de middelmaat presteert.
al schijnt het wel zijn minst succesvolle te zijn (iets van 50.000 bezoekers)
mss was in die tijd Belgie niet klaar voor dit films ... ik weet het niet

hoort zeker in het rijtje thuis van een van de beste Belgische (Vlaamse) films

een film die na meermaals te kijken nog steeds blijft boeien ,ben dan ook blij deze in mijn dvd collectie te hebben

Sommige films zouden toch met gemak drie sterren of meer moeten halen. Dit is zo'n film. Een dergelijke roadmovie met zo'n verhaal. De sfeer is prima en de acteurs bevallen ook best. Echt het soort film waar ik wel een zwak voor heb. Maar het script en de dialogen zijn helaas toch erg mager. En toch heb ik deze film kennelijk al eens eerder gezien. Ik had hem namelijk al wel eerder gewaardeerd. Nota bene met drie sterren. Het is ongetwijfeld al erg lang geleden dat ik hem gezien heb. En toen dacht ik er waarschijnlijk anders over. Maar ik kan me daar niets meer van herinneren. Niet van de film als hoe ik er toen over dacht.
De meeste Nederlanders zullen de ondertiteling bij deze film wel nodig hebben. Maar die zit er dan ook bij, geen probleem. Zo is het in ieder geval wel een echte Vlaamse film.

Ik kende deze Vlaamse trainspotachtige roadmovie, over iemand die vol zelfhaat zit, niet. Een tegelijk eigenzinnige, grappige, ontroerende, cynische en ook trieste film over twijfel, seks, vijanden en vrienden. De dialogen zijn sterk en pittig en de cast uitstekend. O ja, de potgrondscène is onvergetelijk.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:

En de film is ook nog eens gewoon leuk om naar te kijken!!
Inderdaad we weten nu allemaal wat de basis van een bloemenwinkel is...

avatar van JTV-kijker
Dit is een leuke film en vooral de scènes met Crets en Van Den Begin samen zijn geweldig! Van Bart de Pauw had ik meer verwacht. Jammer dat hij zo'n rol had gekregen. Ik kan nauwelijks geloven dat Jan Verheyen dit heeft geregisseerd. Van mij mag hij meer van dit soort films maken die wat meer gedurfd zijn. Ik ben benieuwd naar Het Vonnis. Volgens mijn vrienden ook een aanrader.

avatar van missl
Vermakelijke roadmovie over een jongen die in de war is en de hort op gaat, onderweg ontmoet hij een knul en samen hebben ze goede gesprekken die best vermakelijk zijn. De hele film is vermakelijk en moet het – net als het boek- vooral hebben van de grappige dialogen.

avatar van MizKriz
Ik heb eerst de film gezien, en dan pas het boek gelezen,
en idd, je moet het hebben voor de grappige dialogen.
De film is heel vermakelijk, ondanks dat ie al eventjes oud is,
Crets en VD Begin spelen dit erg goed, wat ook logisch is, beiden zijn al langer op elkaar afgestemd
Ik vond dit een erg goede film. Nogmaals kijken is zeker in de buurt ^^

avatar van jordybeukeboom
Prachtige ontroerende film

avatar van sinterklaas
En die Belgen waren toch al veel verder dan de Nederlanders, ik kan het niet genoeg zeggen. Waar de Hollanders graag geforceerd deden om een grappige of slimme film te willen maken, lieten de Belgen het "kunnen" ervan zien. Dat bewijst weer met Alles Moet Weg, die subtiel wel een beetje wat meerdere genres meeplukt.

We volgen Tony, die toch geen brood ziet in het studentenleven en wel iets beters te doen heeft. Hij laat zijn vriend achter op de universiteit en met een goedkoop roestig autobusje trekt hij door België om "zaken" te doen om op een veel snellere en slimmere manier geld te verdien (lees oplichten, omkopen e.d.) Het feest barst helemaal los als hij crimineel Andreeke moet liften. Prachtig neergezet door van den Begin, en wat voor personage hij hier neerzet; Good Will Hunting was toch van 1997? Ik zie wel enige vergelijknis. Alleen is dit er eentje die totaal niet intelligent is, maar gewoon puur rebels en getraumatiseerd door de "banken". Want de "banken, burocraten, belastingen etc" hebben het allemaal gedaan. Ergens kan ik ze ook niks anders dan een punt geven. Verder stal hij wel de show als onvoorspelbaar en totaal geflipt persoon die eerst liever doet en daarna pas denkt.

De opbouw is ook typisch Belgisch, of het lijkt dat de Belgen wel pap lusten van troosteloze sfeer, kale sombere locaties, duistere geflipte humor, en bovenal verknipte personages. Die scene's met die ouders en hun zoon die gaat trouwen/trouwt, was een echte uitschieter! Of die cafébaas die Tony probeerd om te kopen. En zoals je al kan verwachten, dit kan natuurlijk op lange termijn niet goed gaan aflopen.

En ohja, ik heb me elke seconde weten te vermaken bij deze film. Eigenlijk gewoon een klassieker! Een sombere, rauwe, feelgood film.

avatar van Metalfist
De basis van nen goeie bloemenwinkel? Potgrond

Alles Moet Weg was zo'n film waar ik eigenlijk wel vrij benieuwd naar was geraakt. De scène met de badkuip waarin de discussie ontstaat wat de basis van een bloemenwinkel is, was me al gekend (Stany Crets en Peter Van Den Begin zouden trouwens voor het programma Schalkse Ruiters, met uiteraard Bart De Pauw als presentator, nog een parodie maken op de scène) maar het was me al regelmatig ter oren gekomen dat dit wel één van de beste films van Verheyen zou zijn. Sowieso wel één waar de regisseur blijkbaar zelf veel plezier mee heeft gehad.

Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Gebaseerd op een boek van Tom Lanoye vertelt Alles Moet Weg het verhaal van Tony, een student rechten die van de ene dag op de andere besluit om te gaan leuren met vanalles. Iets wat natuurlijk faliekant misloopt en het is net dat schrijnende dat de basis vormt voor de film. Zeker eenmaal Andreeke op de proppen komt, schiet de film in een heerlijke versnelling. De ene na de andere leuke tragikomische scène volgt na elkaar en het geheel blijft boeien. Grappig eigenlijk dat dit best nog wel wat wegheeft van het debuut van Verheyen, Boys. Waar de regisseur toen echter koos voor een luchtige, vrolijke en charmante film, gaat hij hier de meer destructieve toer op. In die mate zelfs dat hij af en toe de pedalen lijkt te verliezen (vond de scène met de dood van dat oud vrouwtje niet echt passend, hetzelfde trouwens met de scène waar de matrak van Antoine in een duister hol verdwijnt) maar over het algemeen blijft de film goed overeind. Naar het schijnt zit Andreeke helemaal niet zoveel in het boek, maar ben blij dat Verheyen de rol wat meer uitgewerkt heeft.

Vooral omdat de chemie tussen Stany Crets en Peter Van Den Begin echt geweldig is. De twee waren al lid van hetzelfde theatergezelschap, de Blauwe Maandag Compagnie, maar het was de eerste keer dat ze het scherm deelden. Als je hen hier bezig ziet, dan is het niet verbazingwekkend dat de twee nog meer zouden samenwerken in de loop der jaren. Beiden zijn heerlijk goed, maar het is toch vooral Van Den Begin die er echt bovenuit schiet. Een ietwat kleine bijrol is weggelegd voor Bart De Pauw als de seutige Soo en voor de rest weer de vertrouwde Vlaamse koppen die hier in komen opduiken. Zo'n iemand als Fred Van Kuyk, ik denk dat je die in elke Vlaamse film wel kunt zien. Muziek van Noordkaap die een aantal jaar ervoor Humo's Rock Rally wonnen, maar hun bijdrage is bijzonder weinig memorabel te noemen.

Ik moet zeggen dat de beginperiode van Jan Verheyen me al veel beter bevalt dan ik in eerste instantie had verwacht. Boys vond ik al een bijzonder leuke film, maar Alles Moet Weg is de duistere en harde variant ervan en dat werkt bijzonder goed. Vooral vanwege een heerlijk duo genaamd Stany Crets en Peter Van Den Begin.

avatar van Lakte
Hele leuke Vlaamse film. Leuk om Peter van den Begin zo jong te zien. Verhaal sprak me wel aan, werd een totaal andere film dan ik verwacht had wat ik wel leuk vond.

De film staat ook best mooi op de DVD van Lumière met leuke extra’s