There's Something about Mary (1998)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Cameron Diaz, Matt Dillon en Ben Stiller

Ted was op de middelbare school een grote nerd, die het toch voor elkaar kreeg om met Mary, een populair meisje, naar het eindbal te gaan. De date is nooit doorgegaan aangezien Ted een pijnlijk ongelukje kreeg. Dertien jaar later realiseert Ted zich dat hij nog steeds verliefd is op Mary, en huurt hij een privé-detective in om haar op te zoeken.

avatar van Pelagatti
Blijft een enorm leuke film die ik kan blijven kijken. De film is grappig, feelgood, romantisch en heeft een leuke twist aan het einde!

Dick2008
Ik vind deze bij herkijken toch wel weer vrij aardig, tenminste voor een groot deel, maar had hem toch veel slechter verwacht. Ik had het eigenlijk wel wat gehad met Ben Stiller, maar die zet de hele film een leuke rol neer. Cameron Diaz doet het trouwens ook opvallend leuk en Matt Dillon met zijn gebluf eveneens.

De lengte van de film is het grootste minpunt. Aanvankelijk doet Stiller het dus wel leuk in de wc, maar het eerste gedeelte van de film blijft het nogal matig en verloopt tamelijk stroef, want waar gaat dit naar toe. Al is het verhaal, zeker na afloop, best aardig verzonnen. Maar het duurt even en dan komen steeds meer details naar voren. Vooral zodra Dillon in actie komt gaat de film steeds leuker worden. Richting het eind gaan ze er te lang mee door en gooien ze er bovendien teveel grappen tegenaan.

Eigenaardige types in de film (Lee Evans, Chris Elliot en Lin Shaye, hihi, als Magda). Maar dat is dus het kenmerkende, zo lees ik bij Wiki, van Farrelly, De hond is grappig en dat hebben ze leuk gedaan.
De film kent nogal sterke wisseling van dan weer nogal flauw en dan weer juist erg leuk gedaan. Op sommige momenten had ik dit wordt niks en vervolgens kwam er weer een hilarisch moment. Niet helemaal geslaagd dan ook, erg onevenwichtig maar het middengedeelte is zeker wel het beste.
Beetje combinatie van komedie met romantische komedie. Leuke visuele effecten en vondsten en daardoor best een wat aparte film en ontknoping is ook aardig gedaan. Een stuk korter was beter geweest.
3.0/4.0/3.0

avatar van Mariovane
Heb deze film van de week nog maar eens voor de zoveelste keer gekeken, maar wat blijft hij toch goed zeg! Op sommige momenten is deze film zó hilarisch dat ik het bijna in m'n broek doe van het lachen!

Een aanrader voor de échte komedie liefhebber die deze nog niet gezien hebt

Ben geen komedie fan. Maar ik neem de moeite om deze aan te prijzen. Stiller de sul, Dillon de gladjanus, Elliot de neuroot (je gaat jezelf bijna krabben door zijn huidziekte..) en Diaz het naieve lekkere ding. Typetjes worden geweldig neergezet. Oke... humor blijft persoonlijk maar al met al een meer dan geslaagde komedie.

TMP
Aardige komedie met een zeer charmante Cameron Diaz, die door meerdere mannen wordt begeerd. Ik ben geen liefhebber van Amerikaanse komedie's, maar deze valt best te pruimen.

avatar van Flat Eric
Nog steeds enorm geestig. Een van de leukste comedy's uit de jaren 90.
Stiller vind ik gewoon geschikt en leuk in dit soort rollen, Dillon speeelt een lekkere foute rol en Diaz is ontwapenend leuk.
De haargel en rits scènes zijn memorabel hilarisch.

avatar van IH88
“Is that... is that hair gel?”

There's Something About Mary vond ik vroeger de beste komedie aller tijden maar hij is in de loop der jaren wel wat in waardering gedaald. Het is natuurlijk wel nog steeds een ontzettend grappige komedie met veel iconische scènes en onwijs leuke personages. Het begin (na de broekrits scene) is wat langdradig maar zodra alle personages zich in Miami bevinden en de strijd om Mary begint wordt het echt leuk.

Flauwe slapstick humor wordt afgewisseld met wat subtielere humor (niet veel) en de meeste grappen zijn raak. Flauwe humor kan ik, als het goed gedaan is, wel waarderen en There's Something About Mary zit vol met geslaagde slapstick momenten. Dillon en Evans vind ik het leukst en Diaz is prachtig en heeft ook een aantal erg grappige momenten. Stiller is goed als hoofdpersoon en speelt de straight man omringt door gekte erg overtuigend. Het einde is hysterisch en een vermakelijke bende. Heerlijke onzin.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien na vele jaren en het werd wederom een erg geslaagde kijkbeurt. Hele sympathieke komedie met het hart op de juiste plaats. De cast heeft er zichtbaar plezier in en de diverse misverstanden zijn erg geestig. De bekende sperma scene is een klassieker, maar er valt gelukkig nog meer dan genoeg te lachen. De middelbare schoolperiode scenes zijn leuk (en pijnlijk, aiii), maar ook latere scenes zoals in het appartement van Mary hebben me zeker laten lachen. Bovengemiddelde goede komedie, waarbij de aanwezigheid van de erg mooie Diaz absoluut een dikke plus blijft.

4* stonden en blijven staan.

avatar van Antonev
Prima niemendalletje met een goede dosis humor. Ik ben geen Stiller fan, maar in dit soort films doet hij het altijd goed (net als in de Heartbreak Kid). Kan er nog altijd goed mee lachen wanneer hij weer eens op TV is.

Al een eeuwigheid niet meer gezien, denk dat ik 'm vanavond meepak op tv. Weet nog dat ik 'm in de bios zag met (en door) toenmalig vriendinnetje. Had er eigenlijk niet zo'n zin in maar heb me kapot gelachen.
Blijft goed, deze.

Leuke film, maar een beetje overdreven typetjes. Maar Cameron Diaz is zeer fijn in deze film!!

Leuke komedie met vooral een zeer goede Cameron Diaz.
Normaal is dit niet m'n genre, maar er zijn uitzonderingen, en deze is er wel een van.
Heb me niet verveeld met deze komische prent.

avatar van des1
Niet te geloven dat deze film alweer 20 jaar oud is... Pfff.

avatar van ratfish
Film blijft groeien bij herziening. Denk je eerst dat die beugels en gebitten van Stiller en Dillon een flauwe Farrelly-grap zijn, het is zo goed uitgevoerd dat het de romantische ontwikkelingen kracht bijzet.

avatar van Shadowed
Standaard, maar lollig.

Diaz is niet een actrice die ik graag zie, gelukkig zie ik Stiller wel wat grager. Tenminste, als hij een beetje een echt rolletje heeft, soms wil hij namelijk ook wel hele flauwe karakters spelen. Farrely broeders komen ook meestal wel met hele zonnige en luchtige humor binnen die ik wel kan waarderen.

The Three Stooges en Dumb & Dumber kon ik wel waarderen, maar ik vind dit dan toch wel het beste tot nu toe. De humor lekker simpel en luchtig, voor de rest doet de cast het wel leuk. Nergens langdradig, en prima met vermaak.

Niet echt in een deuk gelegen maar ik moet toe geven dat ik bij het flauwe grapje dat de mankepoot de deur niet openkreeg wel echt hard moest lachen, voor de rest ziet je soms te glimlachen maar of het nou 100% humor is, nee.

R rated op IMDB, 6+ hier

avatar van rebelkush
Voor mij is dit de beste comedy film
Voor de zoveelste keer gezien vandaag een hij blijft goud.