• 8.348.340 stemmen

There's Something about Mary (1998)

Komedie / Romantiek | 119 minuten
3,30 2.413 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Geregisseerd door: Bobby Farrelly en Peter Farrelly

Met onder meer: Cameron Diaz, Matt Dillon en Ben Stiller

Releasedatum: 19 november 1998

Plot There's Something about Mary

"Love Is In The Hair."

Ted was op de middelbare school een grote nerd, die het toch voor elkaar kreeg om met Mary, een populair meisje, naar het eindbal te gaan. De date is nooit doorgegaan aangezien Ted een pijnlijk ongelukje kreeg. Dertien jaar later realiseert Ted zich dat hij nog steeds verliefd is op Mary, en huurt hij een privé-detective in om haar op te zoeken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Charlie Jensen

Warren Jensen

avatar van Pelagatti

Pelagatti

Blijft een enorm leuke film die ik kan blijven kijken. De film is grappig, feelgood, romantisch en heeft een leuke twist aan het einde!

avatar van Dick2008

Dick2008

Ik vind deze bij herkijken toch wel weer vrij aardig, tenminste voor een groot deel, maar had hem toch veel slechter verwacht. Ik had het eigenlijk wel wat gehad met Ben Stiller, maar die zet de hele film een leuke rol neer. Cameron Diaz doet het trouwens ook opvallend leuk en Matt Dillon met zijn gebluf eveneens.

De lengte van de film is het grootste minpunt. Aanvankelijk doet Stiller het dus wel leuk in de wc, maar het eerste gedeelte van de film blijft het nogal matig en verloopt tamelijk stroef, want waar gaat dit naar toe. Al is het verhaal, zeker na afloop, best aardig verzonnen. Maar het duurt even en dan komen steeds meer details naar voren. Vooral zodra Dillon in actie komt gaat de film steeds leuker worden. Richting het eind gaan ze er te lang mee door en gooien ze er bovendien teveel grappen tegenaan.

Eigenaardige types in de film (Lee Evans, Chris Elliot en Lin Shaye, hihi, als Magda). Maar dat is dus het kenmerkende, zo lees ik bij Wiki, van Farrelly, De hond is grappig en dat hebben ze leuk gedaan.

De film kent nogal sterke wisseling van dan weer nogal flauw en dan weer juist erg leuk gedaan. Op sommige momenten had ik dit wordt niks en vervolgens kwam er weer een hilarisch moment. Niet helemaal geslaagd dan ook, erg onevenwichtig maar het middengedeelte is zeker wel het beste.

Beetje combinatie van komedie met romantische komedie. Leuke visuele effecten en vondsten en daardoor best een wat aparte film en ontknoping is ook aardig gedaan. Een stuk korter was beter geweest.

3.0/4.0/3.0

avatar van Mariovane

Mariovane

Heb deze film van de week nog maar eens voor de zoveelste keer gekeken, maar wat blijft hij toch goed zeg! Op sommige momenten is deze film zó hilarisch dat ik het bijna in m'n broek doe van het lachen!

Een aanrader voor de échte komedie liefhebber die deze nog niet gezien hebt

avatar van noroja

noroja

Ben geen komedie fan. Maar ik neem de moeite om deze aan te prijzen. Stiller de sul, Dillon de gladjanus, Elliot de neuroot (je gaat jezelf bijna krabben door zijn huidziekte..) en Diaz het naieve lekkere ding. Typetjes worden geweldig neergezet. Oke... humor blijft persoonlijk maar al met al een meer dan geslaagde komedie.

avatar van TMP

TMP

Aardige komedie met een zeer charmante Cameron Diaz, die door meerdere mannen wordt begeerd. Ik ben geen liefhebber van Amerikaanse komedie's, maar deze valt best te pruimen.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Nog steeds enorm geestig. Een van de leukste comedy's uit de jaren 90.

Stiller vind ik gewoon geschikt en leuk in dit soort rollen, Dillon speeelt een lekkere foute rol en Diaz is ontwapenend leuk.

De haargel en rits scènes zijn memorabel hilarisch.

avatar van IH88

IH88

“Is that... is that hair gel?”

There's Something About Mary vond ik vroeger de beste komedie aller tijden maar hij is in de loop der jaren wel wat in waardering gedaald. Het is natuurlijk wel nog steeds een ontzettend grappige komedie met veel iconische scènes en onwijs leuke personages. Het begin (na de broekrits scene) is wat langdradig maar zodra alle personages zich in Miami bevinden en de strijd om Mary begint wordt het echt leuk.

Flauwe slapstick humor wordt afgewisseld met wat subtielere humor (niet veel) en de meeste grappen zijn raak. Flauwe humor kan ik, als het goed gedaan is, wel waarderen en There's Something About Mary zit vol met geslaagde slapstick momenten. Dillon en Evans vind ik het leukst en Diaz is prachtig en heeft ook een aantal erg grappige momenten. Stiller is goed als hoofdpersoon en speelt de straight man omringt door gekte erg overtuigend. Het einde is hysterisch en een vermakelijke bende. Heerlijke onzin.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Opnieuw gezien na vele jaren en het werd wederom een erg geslaagde kijkbeurt. Hele sympathieke komedie met het hart op de juiste plaats. De cast heeft er zichtbaar plezier in en de diverse misverstanden zijn erg geestig. De bekende sperma scene is een klassieker, maar er valt gelukkig nog meer dan genoeg te lachen. De middelbare schoolperiode scenes zijn leuk (en pijnlijk, aiii), maar ook latere scenes zoals in het appartement van Mary hebben me zeker laten lachen. Bovengemiddelde goede komedie, waarbij de aanwezigheid van de erg mooie Diaz absoluut een dikke plus blijft.

4* stonden en blijven staan.

avatar van Antonev

Antonev

Prima niemendalletje met een goede dosis humor. Ik ben geen Stiller fan, maar in dit soort films doet hij het altijd goed (net als in de Heartbreak Kid). Kan er nog altijd goed mee lachen wanneer hij weer eens op TV is.

Al een eeuwigheid niet meer gezien, denk dat ik 'm vanavond meepak op tv. Weet nog dat ik 'm in de bios zag met (en door) toenmalig vriendinnetje. Had er eigenlijk niet zo'n zin in maar heb me kapot gelachen.

Blijft goed, deze.

avatar van shrink

shrink

• 1962 stemmen

Leuke film, maar een beetje overdreven typetjes. Maar Cameron Diaz is zeer fijn in deze film!!

Tarkus

Leuke komedie met vooral een zeer goede Cameron Diaz.

Normaal is dit niet m'n genre, maar er zijn uitzonderingen, en deze is er wel een van.

Heb me niet verveeld met deze komische prent.

avatar van des1

des1

Niet te geloven dat deze film alweer 20 jaar oud is... Pfff.

avatar van ratfish

ratfish

Film blijft groeien bij herziening. Denk je eerst dat die beugels en gebitten van Stiller en Dillon een flauwe Farrelly-grap zijn, het is zo goed uitgevoerd dat het de romantische ontwikkelingen kracht bijzet.

avatar van Shadowed

Shadowed

Standaard, maar lollig.

Diaz is niet een actrice die ik graag zie, gelukkig zie ik Stiller wel wat grager. Tenminste, als hij een beetje een echt rolletje heeft, soms wil hij namelijk ook wel hele flauwe karakters spelen. Farrely broeders komen ook meestal wel met hele zonnige en luchtige humor binnen die ik wel kan waarderen.

The Three Stooges en Dumb & Dumber kon ik wel waarderen, maar ik vind dit dan toch wel het beste tot nu toe. De humor lekker simpel en luchtig, voor de rest doet de cast het wel leuk. Nergens langdradig, en prima met vermaak.

Niet echt in een deuk gelegen maar ik moet toe geven dat ik bij het flauwe grapje dat de mankepoot de deur niet openkreeg wel echt hard moest lachen, voor de rest ziet je soms te glimlachen maar of het nou 100% humor is, nee.

R rated op IMDB, 6+ hier

avatar van rebelkush

rebelkush

Voor mij is dit de beste comedy film

Voor de zoveelste keer gezien vandaag een hij blijft goud.

avatar van Alathir

Alathir

There's Something about Mary hebben ik en een koppel maten willekeurig opgezet. Zoals jullie misschien wel weten ben ik vaak niet zo happig op komedies omdat ze meer tegenvallen dan wat anders. Deze was wel aardig en kent zeker een aantal zeer grappige scènes, toch is de speelduur een groot minpunt.

Diaz is in deze film tamelijk mager, maar misschien was dat toen sexy want ze heeft niet veel om het lijf. Dillon is zoals gewoonlijk een gladjanus die je niet kan vertrouwen en Stiller vond ik goed gecast voor zijn rol. Het einde neemt nog een leuke wending maar eindigt zoals het een goede feelgood film betaamt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

There's Something about Mary al een paar keer gezien. Het blijft een vermakelijke amusante film. Uiteraard stelt het allemaal niet veel voor en een Oscar moet je er ook niet meteen in zien. Maar hij doet waarvoor hij gemaakt is. Best grappig en bij momenten zelfs absurd zoals dat hondje enzo.

Cameron Diaz was destijds een fabuleuze verschijning en je kan de mannen in de film best volgen dat ze allen betoverd door haar geraken. Niet alleen door haar oogverblindende schoonheid, maar ook door haar grote hart en spontane glimlach. Ook Dillon en Stiller zijn goed gecast. Ook de schoolperiode sloeg aan en is de aanzet voor nog meer lolligs.

Leuk om ov eens terug te zien en wie hem nog niet zag, mja, doe het toch maar eens voor een keertje. Mooie voldoende! Met Green book gooit Peter Farrelly het over een compleet andere boeg, eveneens benieuwd!

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Samen met Dumb and Dumber verreweg de leukste film van de gebroeders Farrelly en één van mijn favoriete komedies uit de jaren 90. De film is geen vehikel voor één komiek, het is bijvoorbeeld geen Ben Stiller-show. Sterker nog, Ben Stiller is wellicht de hoofdpersoon, maar hij is hier vooral de stille aangever, iemand die juist niet geestig hoeft te doen, maar geestig is vanwege de situaties waarin hij terechtkomt. De ondervraging op het politiebureau met hem is bijvoorbeeld één van de meest hilarische scènes uit deze film. Stiller wordt bijgestaan door een hoop geweldige kleurrijke personages, waaronder gladjanus Matt Dillon, de Britse Lee Evans, de altijd vermakelijke Chris Elliot en natuurlijk Lin Shaye, een vaste actrice die geregeld opduikt in een memorabele rol in Farrelly-komedies. Cameron Diaz is het minst grappig van het stel, maar dat hoeft ze ook niet te zijn; ze moet vooral mooi en sympathiek zijn. En dat lukt, de manier waarop ze hier wordt neergezet snap je goed dat al die mannen haar wel zien zitten.

Wat opvalt aan There’s Something About Mary is de mix van - voor de gebroeders Farrelly - intelligente humor en hun typische platvloerse humor over sperma, stront en scheten. Dat laatste zit wel in de film - en soms ook met een hele geslaagde grap - maar gelukkig is dat allemaal niet heel erg aanwezig. Af en toe duikt er ook een stukje iets te flauwe slapstick op, vooral een scène met Ben Stiller en de hond. Zo’n scène is niet eens zozeer pijnlijk onleuk, maar het past gewoon minder bij de film. Een stuk leuker zijn de onderonsjes tussen de personages, die allemaal wel iets te verbergen hebben en verhaallijnen die langzaamaan steeds meer bij elkaar komen. There’s Something About Mary is een fijne romantische komedie met een lekkere flow en een film waar je vrolijk van wordt. Telkens als ik de film zie, zit ik aan het einde met een grijns mee te bewegen en te zingen met Build Me Up Buttercup van The Foundations. ‘Why do you build me up….’

4 sterren.

avatar van Paranoid_Fish

Paranoid_Fish

Leuke komedie.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een film die ik 20 jaar geleden als één van de beteren in het genre ondanks dat comedy me doorgaans niet veel zegt. Maar hoe is dat 2020? Met vrees stelde ik het herzien van deze film uit, want dit kon toch weinig goeds meer zijn...

Maar niets is minder waar. De film overtuigd nog altijd als leuke comedy met een aantal hilarische scènes en vooral een aantal acteurs in leuke rollen. Een niet bijzonder vernieuwend maar wel herkenbaar verhaal rond Ted die nog altijd met de last zeult rond de mislukking Mary neemt zijn aanvang. Een verhaal met de nodige obstakels maar ook concurrenten waarin Stiller een meer dan prima rol speelt als de sympathieke sul en niet die overdreven onzin uit andere films. Hoewel ik nog nooit veel aan Diaz gevonden heb, nu ook weer niet met de schaapachtige lachje en domme gehinnik, moet de film het vooral hebben van de verschillende kleurrijke en strijdende partijen als Healey en Tucker, waar de kleine rol van Tambor er ook mag zijn als Sully. Vooral Dillon als uberfoute privédetective is geweldig die op wel erg foute wijze indruk probeert te maken, en dan is er nog de prima soundtrack met nummers van Joe Jackson, The Foundations, The Push Stars, Ivy, Shirley Bassey/Propellerheads en de Dandy Warhols.

There is something about Mary is nog altijd een innemende comedy, waar vooral in de aftiteling begeleid door het nummer Build me up buttercup, te zien is hoeveel lol men had tijdens het maken van de film. Een plezier dat gedurende de film voelbaar is. Eindoordeel, nog altijd een leuke film.

avatar van Black Math

Black Math

Ik zal deze film denk ik 20 jaar geleden voor het laatst gezien hebben, maar de grote lijnen herinnerde ik me nog wel. Deze herziening was een aantal dagen geleden, maar toch zijn mij de wat leukere momenten al ontschoten, wat natuurlijk geen goed teken is. Wel een aantal erg flauwe momenten zoals Ben Stiller die z'n ballen vastritst en Matt Dilon die een hond reanimeert. Diaz heeft er wel beter uit gezien, zoals in The Mask, wat wellicht ook aan het kortere haar ligt. In ieder geval is het me niet echt duidelijk wat er nu zo aan Mary is dat bosjes mannen voor haar vallen.

Toch niet onverdeeld slecht, want de typetjes zijn wel aardig, de cast heeft er wel duidelijk zin in, waardoor de film best aardig wegkijkt. En tenslotte een soundtrack vol Ray Conniff, wat erg prettig is. 1,5*.

avatar van Woland

Woland

Een comedy-klassieker uit de jaren '90 - maar op de een of andere manier is het er toch niet eerder van gekomen om 'm te zien. Ik had verder wel trekin wat luchtigs, dus ik had er vantevoren zin in. Mijn lol werd al een stuk minder toen ik Ben Stiller in beeld zag komen, ik had al even mentaal verdrongen dat hij in de film zat. Het was helaas verder een typische Ben Stiller komedie, met vooral heel veel flauwe grappen. En dan niet op een leuke manier. Af en toe is er nog wel een leuk moment en de cast lijkt zich wel te vermaken, maar dan houdt het verder wel op. Misschien waren toendertijd grappen over penissen, coke of sperma nog vernieuwend, maar kom op, het zijn niet eens goede grappen.vond dit uiteindelijk best wel een draak van een comedy. Ik sluit me bij de bovenbuurman aan, Cameron Diaz en een deel van de cast maakt nog wel wat goed, maar al bij al dit was best wel een draak van een comedy.

avatar van des1

des1

Tsjee, volgens wikipedia acteert ze niet meer. "Cameron Michelle Diaz (born August 30, 1972) is an American entrepreneur, producer, author, and retired actress and model"

Erg komische film die me erg beviel!

avatar van stratmans

stratmans

prachtig leuke film, met een mooi happy end