The Night Flier (1997)

Verenigde Staten / Italië
Horror

geregisseerd door Mark Pavia
met Miguel Ferrer, Julie Entwisle en Dan Monahan

De rivaliteit tussen Richard Dees en Katherine Blair, twee reporters van het sensatieblad 'Inside View', laait hoog op als ze van hun uitgever een sappige opdracht krijgen. Een mysterieuze piloot die op kleine en verlaten luchthavens landt, zou zich tijdens nachtelijke moordpartijen te goed doen aan het bloed van buurtbewoners. In zijn privevliegtuig volgt Dees het bloederige spoor van deze moderne vampier. Hij zet getuigen onder druk om de meest akelige details te onthullen en drukt daarbij de meest wansmakelijke foto's af die hij kan vinden. Maar ook Blair laat zich niet onbetuigd om achter de waarheid te komen. Het lot zal haar hierbij een aardig handje helpen.

avatar van Genius
een fijne horror maar een paar minputen.

Tjonge jonge jonge.. acteerwerk jongens..
Op Ferrer na.. Enige wat ik mij afvroeg is dat het gezicht van de vampier normaal werd. hhm... somebody explain??

Lekker duister met een mooi neergezette duistere Cessna N101BL
Ik geloof trouwens niet wat ik nu publiceer, als je begrijpt wat ik bedoel.

Niet meer dan 3 ***, vanwege slecht acteerwerk nogmaals.

Blarown
voor een ouderwetse Stephen King film vind ik het toch nog een redelijke film, acteer werk wel wat matig maar wel een vet verhaal,

avatar van Genius
Blarown schreef:

Inderdaad een vet verhaal..

Weet jij waarom zijn geweldige gezicht naar normaal werd gedaan?

avatar van boozebelly
Puik filmpje
Het verhaal blijft wel boeien, het acteerwerk is gewoon goed en de special effect's zijn ook dik in orde.
En die scene op het einde vond ik nog behoorlijk psycho & ziek.
3 hele degelijke sterren.

Pover.

Eerste half uur half slapend doorgebracht. Wat saaiige opbouw die niet echt weet te boeien. Het helpt ook niet dat het er allemaal zo verdomd lelijk uitziet.

Tweede deel valt wat beter te verteren, gebeurt ook ietsjes meer. Wel een aantal loze personages, zoals de chef van dat boekje en dat huppelkutje wat eigenlijk helemaal niks in de film heeft te zoeken.

Dees is op zich nog wel een geinig personage. Eikel eerste klas, maar hij weet het best redelijk te brengen. De finale is verder aardig, al gaat de film finaal door de grond wanneer "het hoofd" van de Night Flier met veel tamtam geïntroduceerd wordt. Wat een brak ding, vreselijk rubber allemaal.

Het laatste half uurtje geen slaap meer gehad en de scenes op het vliegveldje zijn verder nog wel ok, maar alles wat ervoor komt is gewoon té pover. Visueel ook ferm ondermaats, waardoor het allemaal niet veel meer om het lijf heeft. Weinig relevant horrorfilmpje.

avatar van Corcicus
Zeer goeie film. Mooi opgebouwd tot een prachtig plot. Zelfs griezelige en beklemmende sfeer. De prent werd zeer laat uitgezonden op tv en ondanks een vermoeiende dag werd het me geen seconde teveel en kon hij me blijven boeien. Zeker een aanrader.

avatar van erik1677
Een vandebetere kingverfilmingen weer.
Bloederig en mooi verfilmd.
Ook hoofdpersonage dees vond ik geweldig.
Een prachtige schlemielige roddeljournalist met een smerig geweten.
echt genieten deze film

Redelijk goede film. Na een half uurtje wilde ik hem stop zetten, maar heb dat gelukkig niet gedaan. De rest van de film is namelijk erg goed. Blijf dat eerste half uur erg jammer vinden. Twijfel of ik hem verkoop op de rommelmarkt.

avatar van psycholamp
shrink schreef:
Twijfel of ik hem verkoop op de rommelmarkt.

Doe maar niet. Levert toch niks op, aangezien deze overal 2,50 euro of lager is.

avatar van Pete_033
Dit is een van mijn , persoonlijk, favoriete Stephen King verfilmingen samen met The Storm of the Century. Hiermee zeg ik niet dat dit de besten zijn!. Lekere duistere, donkere en 'dromerige' film.

De opbouw van het verhaal is erg mooi gedaan. Zeker gezien het hier om een b-film gaat met daarin niet de creme de la creme van Hollywood. Gelukkig zien we de vampier ook pas op het einde van de film.

Het verhaal wordt mooi verteld en opgebouwd en met de 'gore' is het dik in orde.

Het mooie is ook dat alles lekker mysterieus blijft en niet alles duidelijk wordt wat de sfeer alleen maar ten goede komt.

Miquel Ferrer speelt de rol van arrogante klootzak van een reporter erg goed. Op een paar momenten vliegt hij een beetje uit de bocht maar dat past ook wel bij de film.

Julie Entwisle speel de beginnende reporter erg goed dit komt, denk ik, mede door het feit dat zij op dat moment ook nog maar een beginnend actrice was. Dit was haar eerste en enige filmrol. Best jammer want ze had de looks en ook wel wat talent. Ze is hierna met de regisseur getrouwd en later weer gescheiden en nu 'spoorloos'. Best jammer.

Het 'monster' ziet erg goed uit alleen als hij full-face in beeld komt is het wat minder maar voor de rest erg goed gedaan.

De scene in het toiletruimte op het einde op het vliegveld is erg mooi gedaan met de knappende spiegels.

De muziek in de film is ook erg mooi.

Dit is volgens mij een horror film zoals horror hoort te zijn niet zoals pulp als The Collector die totaal geen sfeer, spanning en goed opgebowde scenes bevat.

avatar van Lucizzle
Op m'n 11e voor het eerst gezien (wat bezielde mijn ouders.. ?) en me helemaal kapotgeschrokken om het gezicht van 'The Nightflier'!
een paar jaar geleden nogmaals gezien, en toen vond ik het vooral een vermakelijke film!

avatar van rep_robert
Eigenlijk toch een verrassend King verfilminkje, met een lekkere creepy sfeer en wat ook lekker lang geheimzinnig blijft. Soms wel iets teveel onderzoek en te weinig horror, maar door het prima uitgangspunt makkelijk uit te zitten.

avatar van daxclusive
Redelijke horror van Stephen King!
Geen ultieme topfilm, niet uiterst eng of horror-achtig te benoemen.
Hij was spannend en duurde net lang genoeg.
2.5

avatar van Boeikens
Leuke King Vampier

Ik houd wel van vampierfilmpjes en deze Stephen King versie vind ik persoonlijk een van de betere.
Goede, sfeervolle opbouw met Miguel Ferrer die een prachtige rol neerzet.
Naar het einde toe komt de gore ook om de hoek en heeft het verhaal me in zijn geheel best vermaakt.

Vond het een leuke spannende film, hou wel van Stephen King filmpjes,

avatar van Left4Dead
Zoals bij zoveel King's vertolkingen ook hier weer slecht acteerwerk, jammer want het verhaal is gewoon heerlijk.

avatar van Erick1985
Dit is altijd één van mijn favoriete King-films geweest. Miguel Ferrer is verrukkelijk arrogant, heerlijke acteur. Ook te zien in King's verfilming van The Stand.

The Night Flier vind ik een ontzettende goeie, sterke en spannende film. Fantastisch gedaan voor een "b-film". Ooit voor 2 euro bij de Blokker gekocht; best 2 euro's i ever spent

avatar van tattoobob
Leuke wegkijkert destijds!!

avatar van Flat Eric
Wat een ugly bastard is die night flier zeg!

Goede Stephen King verfilming. De suspense wordt goed opgebouwd. Leuk met die flashbacks en in de directors cut zit ook wat gore, niet te veel maar precies goed.
Het hoe en waarom van de Night Flier komt helaas niet goed uit de verf.
Dikke voldoende.

avatar van Tiany
Lichtjes bij z'n haar haar getrokken, heb het niet zo voor dat dracula-achtig gedoe, één keer gekeken en daar blijft het bij.

avatar van wendyvortex
En een verrassende positieve uitschieter in de eindeloze rij Stephen King-verfilmingen...een vampier met een vliegtuig? Aan de plotomschrijving viel te verwachten dat King een minder dagje had, maar het verhaal is zowaar interessant, spannend en tamelijk origineel te noemen.
Hou er wel rekening mee dat het er qua productiewaarden meer gedacht moet worden aan een TV-film, als is het daarvoor weer net wat te bloederig.
Zeker geen tegenvaller qua verhaal.

avatar van Insignificance
Over een vampierachtige die zich in een stoer vliegtuigje verplaatst en zich onderweg voedt. Dat zal wel blijven hangen, net als Ferrer die al mopperend de eikel van de film uithangt. Verder valt er niet veel te halen. Het oogt goedkoop voor eentje uit 1997, de rest van de cast acteert als een stel houten klazen en voordat Dees z'n onderwerp ontmoet, is het allemaal nogal voorspelbaar en soms zelfs een tik onnozel. Geen straf om uit te zitten, je wilt toch weten wat er onder die mantel schuil gaat, maar het heeft al met al ook niet veel om het horror lijf.

avatar van frolunda
Onlangs nog voor 1 euro gevonden op een rommelmarkt.Had hem al eens gezien en beviel me nu zelfs nog iets beter.Leuke,typische King/New England sfeer (al speelt zich niet heel het verhaal daar af),de vrij originele verhaaltwist van vampier in vliegmachine en Miguel Ferrer die weer een soortgelijke lekkere botte rol neerzet zoals we in Twin Peaks van hem gewend waren.Allemaal ingrediënten die Night flier toch wel een stuk boven het niveau van de gemiddelde B-Horror film uittillen.Misschien genoeg voor een cult status?

avatar van Elchapo
Goede film,3.5 stars.

Clapboy
Erg goede film met een spannend verhaal. Een duistere en griezelige sfeer zorgen ervoor dat je geboeid zit te kijken. Je bent continue benieuwd wat er gaat gebeuren en het houdt je aan het scherm gekluisterd. Voelt soms als een donker sprookje. Dat zwarte vliegtuig waar het om gaat en degene die er in vliegt zijn erg cool.
Bekende film die ik in mijn jonge jaren erg spannend en eng vond en nu nog steeds.
Een erg goede griezelige film naar een verhaal van Stephen King. Klassieker.

Niet de allerbeste Stephen King verfilming, maar toch blijft het boeien. De sfeer is lekker mysterieus en Ferrer blijft een baas, je gelooft gewoon alles wat die man doet of zegt.

Gister deze film opnieuw gezien.
Verhaal is goed.
Acteurs waren oke. (Julie Entwisle leuke actrice, vreemd genoeg maar 2 films gemaakt)
Vampier ziet er goed uit.
Meer thriller dan horror.

Aanrader.

avatar van alexspyforever
Stephen Kings verhalen vertalen zich niet altijd zo goed op het witte doek zegt men. Geen idee of dat met deze het geval is. Ik vond het eerder een misdaadfilm met horrorelementen. Uiteindelijk gaat het meer om Dees, een reporter die de hele film lang zich als een klootzak gedraagt, moppert en een kat-en muisspel speelt met een vampier. Aangezien hij geen vrienden heeft, niemand hem mag en hij blijkbaar geen hobby's heeft en nergens plezier in lijkt te hebben vraag je ja af waarom hij niet meteen een einde aan zijn zielige bestaan maakt. Ok het einde zorgt dat mijn wens hem op een pijnlijke manier te zien sterven uitkomt. Wel knap gedaan met die spoken uit het verleden. Helaas voor je uiteindelijk tot die situatie komt, was ik mijn interesse al meer dan eens verloren.
Leuk dat men het tonen van het gezicht van The Night Flier zo lang uitstelt, maar echt een verrassing is dat niet als je deze al op een poster hebt gezien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Degelijke horror. Miguel Ferrer is één van die acteurs die een rasechte klootzak kan spelen, maar waar we toch om geven. Of die we in ieder geval goed genoeg vinden om te volgen, want meestal zie je types als Ferrer in een bijrol. Hij draagt de film goed, maar dat hij de beste acteur in The Night Flier is zegt nog niet zo heel veel, de rest van de acteurs zijn behoorlijk karig. Film ziet er uit als een TV-film, maar de gore van KNB is niet onaardig. Verwacht echter geen lomp horrorfeest, de film neemt flink de tijd om op te bouwen en is meer gefocust op spanning en mysterie. Wat dat betreft vond ik het vreemd dat overal in de promotie het woord vampier steeds wordt genoemd, want de film behandelt het als een geheim, waar langzaamaan naar toe gewerkt wordt. Helemaal vreemd dat op de poster die hier staat de kop van The Night Flier in geuren en kleuren wordt getoond, terwijl de film daar al helemaal mysterieus over doet. The Night Flier is een typische middenmoot, zowel betreft vampierfilms als op de lijst van verfilmingen van Stephen King. Geestig genoeg stelt de derde akte bij King vaak teleur, terwijl hier de climax juist het hoogtepunt is.

3 sterren.