Rio (2011)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Carlos Saldanha
met de stemmen van Anne Hathaway, Jesse Eisenberg en Leslie Mann

Blu is een zeldzame Macaw papegaai die werd gevangen in de jungle van Rio. Hij belandde dankzij smokkelaars in Minnesota, waar hij gevonden werd en nu al vijftien jaar verzorgd wordt door Linda. De twee zijn onafscheidelijk. Op een dag komt een professor langs bij Linda om te vragen of zij en Blu mee gaan naar Rio om daar zijn ras te redden; Blu is namelijk het laatste mannetje van zijn soort. In Rio verloopt alles niet bepaald zoals gepland en beland Blu in een avontuur, samen met zijn soortgenoot Jewel en andere nieuwe vrienden.

avatar van MovieHolic
Enorm cliché en ik stoor me er serieus aan dat ze de stem van Jesse Eisenberg voor Blu gekozen hebben.... compleet waardeloos. Weinig opwindende film met zo nu en dan wat vermakelijke momenten.

avatar van mnrk
Say you....say me....

Een leuke en vrolijke animatie film van de makers achter Ice Age....

Het verhaal is natuurlijk niet zo bijzonder, maar de animatie's zien er zeer mooi uit (mooi gebruik van kleuren) en ook Rio de Janeiro zag er prima uit.

Dit ook nog eens aangevuld met een geweldige soundtrack ....ik had alleen voor Blu een andere stem verwacht (Jesse Eisenberg is niet echt een vrolijke stem voor animatie), daar tegen over zijn de stemmen van Jamie Foxx , Will I.A. en Tracy Morgan wel zeer goed en ook hun personage's zijn geweldig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je houdt van samba valt het nogal mee. Verder is alles vrij standaard met een clichéverhaal en niet bepaald origineel. De kwaliteit is er wel, maar wat ben je daar mee als de film niet helemaal boeit. Ook vervalt men hier weer in typische figuren als de domme hulpjes, het stuntelige vriendje en weeral de aapjes. Sinds Madagascar kan ik ze echt niet meer zien. Na de knaagdierenrage is het nu weer mode om overal een zogezegd schattig aapje in te stoppen.

De animatie is een keer leuk om te zien, maar ik betwijfel zelfs of het drukke gedoe überhaupt bij kinderen zou aanslaan. Geen verplichte kost.

Leon17
Een animatiefilm op ze tijd is altijd leuk! Super leuke en grappige film!

avatar van Zeriel
Leuke kleurrijke pretentieloze film. Niet bijzonder origineel of grappig, vol met clichés en vrij voorspelbaar, maar wel goed en met liefde gemaakt.

avatar van Rodger
leuke animatie, maar standaard gemaakt..
Blijft wel leuk voor de kinderen.. en ook voor volwassenen..
2.5**

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit echt een hele goede onderhoudende film. Hele mooie kleuren en omgeving. Het leek net of je er zelf in zat. Het verhaal is ook erg goed gemaakt. Zeer zeker de moeite waard om deze film te kijken. Het is echt niet alleen leuk voor kinderen. Ik ben zelf 39, (ook soms nog een kind) maar zeker ook leuk voor volwassenen.

avatar van K. V.
'k vond het nog een leuke animatiefilm. Een erg kleurrijke film met mooie beelden van Rio de Janeiro. Hij bevatte ook redelijk wat humor. Het verhaal verveelde niet en duurde ook niet te lang.
De openingsscène was redelijk indrukwekkend, maar anders zaten er niet direct memorabele scènes in.
De film bevat redelijk wat liedjes en het een is wat beter geslaagd dan het ander.
Zeker geen slechte animatiefilm, maar hij mist toch iets dat hem een topper maakt.

avatar van Friday the 13 th
Ik ben het met de meeste users eens, de aantrekkingskracht van deze film zit hem in het mooie kleurenpakket. De tropische setting, de exotische diertjes, het heerlijke summer sfeertje doen de naam RIO alle eer aan.

Ook heel leuk dat er terug een animatiefilm rond vogels is. Wel waren er nogal veel diertjes aanwezig en niet alle diertjes vond ik hier onmiddelijk thuis horen (de aapjes, de bulldog,..). Ook hier en daar wat adult elementen (het paren, ...) en ook enkele leuke grappen.

RIO mag er zijn!

avatar van Vinokourov
Lekker kleurrijk met al die vogels en het zomerse sfeertje slaat ook nog wel aan. De avontuurlijke verhaallijn rond Blu, de vogel die maar niet kan vliegen, gaat nog wel. Niet dat ik stijl achterover sloeg van de originaliteit, maar de verschillende dieren die de revue passeerden, waren nog allerlaardigst om te zien! De menselijke verhaallijn is te cliché voor woorden helaas. Al met al een krappe voldoende dus.

avatar van thomas_
Hm, in tegenstelling tot wat ik hier lees, vond ik de stem van Eisenberg een grote toegevoegde waarde. Zijn stem paste perfect bij de vaak onzekere Blu.

avatar van Marlyvk
Geweldige film! Een van de zeldzame films waar ik wat beleving en muziek betreft helemaal in de film op ging.

Verhaallijn is natuurlijk redelijk voorspelbaar, maar dat mag ook wel bij een animatiefilm. Het verhaal zakt nergens in en blijft op een goed tempo vooruit gaan.

De grappen zijn goed begrijpbaar voor kinderen, maar ook voor volwassenen vermakelijk. Het moet natuurlijk wel bij je eigen gevoel van humor passen.

Verder heeft de film geen onderliggende wijze les of boodschap. Behalve dan misschien dat alles kan als je in jezelf gelooft. En wellicht is de film ook bedoeld om kinderen te leren respect voor natuur en het leven te hebben.

Verder fantastische muziek waar ik ook zonder film heerlijk van kan genieten. Het maakt de film tot een heerlijke feel good movie!

Ontzettend leuke film! 5*

avatar van Barry83
Leuke, grappige en mooie animatiefilm! Prachtige beelden en mooie muziek ook.

avatar van nightbreed
Fris script, leuke karaktertjes, grappig en goed vorm gegeven. Ik heb me geen seconde verveeld. De film vliegt echt voorbij, alsof hij maar 3 kwartier duurt.

avatar van Decec
Een leuke animatiefilm...
Mooi verhaal...
Perfect leuk gemaakt voor de vogeltjes...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Zeer perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Echt een vrolijk muziek... dit is musical...
Heerlijk romantisch...
Zeker een moeite waard...

Goeie film waarin een huisdier-papegaai terug gaat naar Rio. De zoveelste animatiefilm waarin dieren kunnen praten, maar een geslaagde en vermakelijke. En in tegenstelling tot de pratende dieren, is de locatie wel origineel (Rio de Janeiro, inclusief de sloppenwijken). Mooie en kleurrijke animaties, vol actie en ook de liedjes tussendoor zijn prima.

avatar van marcelvkan
Ontzettend leuke film !

Mooie kleuren, Leuke muziek, Top stemmen, Leuk verhaal !

Dikverdiende 4 sterren ! De leukste Animatiefilm van de afgelopen tijd !!

avatar van The One Ring
Precies zoals ik verwacht had. Niet verwonderlijk, want Blue Sky speelt het altijd nog veiliger dan iedereen, Dreamworks incluis. Bij Ice Age werd dit nog gecompenseerd door aansprekende personages. Niet dat de figuren uit Rio vervelend zijn, maar echt opvallend zijn ze ook niet. Hetzelfde geldt voor het verhaal, dat werkelijk geen enkele verrassing bevat. Ook de grappen voelen uitgekauwd aan. Het enige dat Rio red van de ondergang zijn de felle kleuren en het aangenaam zomerse sfeer die er voor zorgen dat het toch allemaal lekker wegkijkt, zelfs al is dit waarschijnlijk de CGI-animatiefilm die tot nu toe waarschijnlijk het makkelijkst te vergeten valt van allemaal. Bij Blue Sky mogen ze wel iets meer op zoek naar een eigen smoel.

avatar van Gon1234
ondanks de orignele setting vond ik de film toch niet zo origneel als dat ik gehoopt had.
Het verhaal zit vol cliche's waardoor de spanning ontbreekt op momenten wanneer het verhaal spanend hoort te zijn. Daar in tegen vind ik de personages erg leuk, en is het beeldend een erg leuke film om te zien! De animaties zijn namelijk mooi gemaakt, er is veel afwisseling in omgeving en er wordt veel gebruik gemaakt van kleur.
3,5ster (6,8)

avatar van kurWA
Een van de mooiste,kleurrijkste animatie movie in zijn genre/ mijn opinie !

Clichématig. Toch op een prettige manier gebruik gemaakt van de clichés, dat is ook knap. Kleurrijk, vrolijk en ondanks de clichés dus boeiend. Mooi schouwspel.

avatar van de Vis
Leuke film, kijkt lekker weg, lekker kleurrijk, lekkere sambamuziek, !

avatar van dammit
Gister even herzien.
Het blijft een gezellige film, dat kleurrijke sfeertje bevalt me wel.
leuk verhaaltje goed bedacht ook, animaties zijn ook erg mooi gemaakt.
blijft mijn 4* waard.

avatar van Jawaddedadde
Vond deze eigenlijk tegenvallen.

Ik kan er niet juist de vinger opleggen wat me tegen de borst stuitte, maar vond er maar weinig aan. Toch maar een poging. Om te beginnen vond ik de stem van Eissenberg niet echt geschikt voor deze papegaai. Verder weer een hoop onzinnig gedans en gezang. En tot slot een te grote voorspelbaarheid en te veel clichés.

Ongetwijfeld leuk voor de jongere kijkers, niet voor mij.

avatar van underground
Heb toch maar besloten de film te gaan kijken in 3D.
Had niet al te hoge verwachtingen van de film.
Dacht gewoon verstand op 0 zetten en de film kijken.

Vond het wel een leuke film met een boeiend verhaal,
Niet echt zo'n film waar ja anderhalf uur naar kijkt en je verveelt
Er zat gewoon een goed verhaal in met leuke scene's en natuurlijk de 3D effecten niet te vergeten'
Er hadden er wat meer in gemogen maar dat mocht de pret niet drukken.

Eindoordeel :

Leuke film zeker een aanrader om te kijken !!!!

Eindcijfer : 3.5

orbit
Deze vond ik echt te melig en flauw.. meestal stoort de overduidelijke amerikaanse invloed in dit soort films me niet zo, maar al die flauwe verwijzingen naar junkfood en andere kleinzieligheden uit midwest VS begonnen me nu wel te irriteren. Ook omdat je er die invloeden er veel minder dik bovenop hoefde te leggen, je had veel meer gebruik kunnen maken van de jungle, de veelheid van diersoorten en wat originele invalshoeken dan het gemiddelde popcorn pruimende couch potato niveau. Tegenvaller.

avatar van Najade
Leuke grappige muzikale film! De muziek van de 2 vogeltjes Nico en Pedro aka Will.I.am en Jamie Foxx. Ik heb ik een deuk gelegen van de samba dansende bulldog Tracy Morgan.

avatar van nadrin
Echt wel voor heel jonge kinderen. Zelf vond ik er niks aan. Wat een tegenvaller zeker na het bekijken van Pirates.

Dick2008
Ook alweer tegengevallen, hoewel de kleurigheid juist wel wat aantrekkelijks in zich heeft. Ook met het liedje over Rio en waarbij allerlei vogels dansen en diverse richtingen heen en weer vliegen, dat is mooi en leuk gedaan en deed me wel denken aan zo'n oude musical, alleen dan met vogels en in kleur. Helaas wordt het daarna meteen veel minder boeiend, ook druk vaak en erg fantasierijk. Hier en daar misschien, maar mensen in animatiefilms vind ik vaak ook niet zo geweldig merk ik, ik heb liever zoveel mogelijjk alleen maar dieren of het moet een live-action-film zijn. Maar met die bulldog vond ik ook niet zo best, ook het verhaal zelf niet. 2.0.