Rio (2011)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Carlos Saldanha
met de stemmen van Anne Hathaway, Jesse Eisenberg en Leslie Mann

Blu is een zeldzame Macaw papegaai die werd gevangen in de jungle van Rio. Hij belandde dankzij smokkelaars in Minnesota, waar hij gevonden werd en nu al vijftien jaar verzorgd wordt door Linda. De twee zijn onafscheidelijk. Op een dag komt een professor langs bij Linda om te vragen of zij en Blu mee gaan naar Rio om daar zijn ras te redden; Blu is namelijk het laatste mannetje van zijn soort. In Rio verloopt alles niet bepaald zoals gepland en beland Blu in een avontuur, samen met zijn soortgenoot Jewel en andere nieuwe vrienden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best wel geslaagd.

Rio weet vooral een vakantiegevoel te creeeren. De film is heerlijk kleurrijk en alles ziet er erg aantrekkelijk uit. De stad, de stranden, de lucht, de carnavalsparade, de dieren zelf...leuk!
Daarbij kent de film ook een leuke, vlotte soundtrack die de film een lekker ritme geeft.

Verder is de film niet enorm bijzonder. Je krijgt een plot waarvan je weet hoe het af gaat lopen, inclusief plottwistje op het einde die ook wel te verwachten was omdat je dit wel in de meeste animatiefilms ziet. Wat ik wel jammer vond is dat de film niet enorm grappig is. Ik miste wat scherpe grappen die ouderen aanspreken. Het is meer wat kinderlijke grappen, maar ze zijn best wel aardig. Ik vond vooral de bulldog erg leuk, jammer dat hij pas later in de film zat. Ook de hele kleine vogeltjes waren funny. De 2 vogels in de hoofdrol waren ook goed te doen, maar zoals vaker zijn het vooral de side-kicks die een film grappig maken.

Leuk tussendoortje.

Leuke animatiefilm van de makers van de Ice Age trilogie.

Vandaag in de bioscoop gezien in 3D,
Inderdaad wat meer kinderlijke grappen. De bijpersonages waren erg vermakelijk, de bulldog, pedro, tulio, linda rafael. Ook erg genoten van Jesse Eisenberg als voice voor Blue, zijn stem past geweldig bij het character Blu.

Het plot is een standaard animatieplot, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de vrolijke en aanstekelijke muziek en de prachtige kleuren.

3/5 sterren

Prima animatie tussendoortje met een gezellig en vrolijk sfeertje.
Verder was het op een simpele manier vrij geestig en paste de korte speelduur ook prima bij dit eenvoudig verhaaltje.

Kortom nergens hoogstaand maar ik heb me ook geen moment verveeld! 3*

avatar van rep_robert
Ook hier eens met Ossman. Lekker vrolijk en kleurrijke animatie in het prachtig geanimeerde Rio de Janeiro met her en der de nodige humor die de boel doet opfleuren. Verder een typisch animatie verhaaltje over je dromen verwezenlijken. Niet bijster origineel of hoogstaand, maar prima te doen voor deze speelduur. Moet wel zeggen dat ik Ice Age veel leuker vond.

avatar van Spetie
Leuke animatiefilm, die perfect geschikt is om op een hete dag als deze te kijken.

De film ademt een heerlijk zomers sfeertje uit en in combinatie met de frisse kleuren, krijg je daar al best een fijn gevoel van. Je krijgt echt zin in de zomer door deze film, tenminste ik wel.

Het verhaaltje zelf is aardig, maar stelt verder niet zo heel veel voor. ook qua grappen is het allemaal wat voorspelbaar en nergens echt scherp. Qua karakters springt vooral de hond er qua lolligheid uit. De rest van de karakters is aardig, maar nooit zo leuk, dat je er echt om moet lachen.

Dat neemt niet weg, dat rio toch lekker wegkijkt, omdat de film dus uiterst sfeervol is, maar daarnaast qua animatie en kleurgebruik er gewoon fris en goed uitziet. Daarnaast is de film vermakelijk genoeg, want ondanks dat er weinig echt te lachen valt, verveelt de film geen seconde en dat is ook wel wat waard.

avatar van james_cameron
Kleurrijke en levendige animatiefilm, die qua plot en personages helaas tekortschiet. Qua humor eigenlijk ook. De situaties zijn nogal geforceerd, net als de grappen. De bijzonder fraaie animatie en de vrolijke sfeer geven een positieve draai aan het geheel, maar al met al komt de film niet boven de middelmaat uit. De overvolle 'hippe' stemmencast zorgt ook niet voor het gewenste effect. Onderhoudend genoeg en ik kan ergere manieren bedenken om anderhalf uur door te brengen, maar het houdt niet over.

Heb de film gezien en vind hem erg leuk. De grappen waren goed en vond de locatie (Rio) en al die prachtige kleuren in de film ook erg mooi om te zien... Misschien beetje standaard verhaaltje maar het is een animatiefilm. Ik heb me in ieder geval erg vermaakt. Echt een aanrader voor vooral kinderen en voor volwassenen die gek zijn op animatiefilms... 4 sterren van mij...

avatar van wwelover
Matige film, kon het niveau van Ice Age sowieso niet halen. Het verhaal was veels te standaard en te cliché matig. Het ontbrak aan verrassingen, en aan goede grappen. Het zag er daarentegen wel erg goed uit. Stemmen vond ik niet bijzonder, alleen Jesse Eisenberg kon me echt bekoren. De muziek had ook wel wat beter gekund.

Toch nog 3*

avatar van FrisoBoei
Drie keer niks, maar dat is meestal met de animatiefilms die niet uit de Pixar studios komen.

Het basisrecept voor een animatie film is hier gevolgd maar verder zijn er geen bijzondere ingrediënten toegevoegd, en zelfs het zout en peper ontbreekt.

Basisrecept voor een animatiefilm: neem een klungelige hoofdpersoon die op een rare manier in een moeilijke situatie terecht komt, doe daarbij een potentiële partner van het andere geslacht die eerst niets van de hoofpersoon moet hebben, geef hem een paar olijke vriendjes (meestal een grote slome en een kleine grappige), en geef hem een rivaal die een slecht plan heeft. Daarbij moet de hoofdpersoon ook nog groeien en dus heeft ier ergens problemen mee, en waneer het er op aan komt, dan lukt het ineens wel, meestal om zijn liefje te redden.

Standaard en simpel dus. Leuk voor kinderen maar meer niet. Moet wel zeggen dat de shots van een uitzicht op Rio wel mooi waren gemaakt, vooral met de ondergaande zon.

avatar van Elineloves
Beetje een tegenvaller. Ik had sowieso moeite om te wennen aan de stemmen van de personages, want hoe dan ook zag ik telkens Anne Hathaway en Jesse Eisenberg voor me, en laten die nou allebei in mijn top 5 van meest ergerlijke acteurs en actrices staan.. Zelfs de stemmen kan ik niet uitstaan, blijkt maar weer.

Toegegeven, het is kleurrijk vormgegeven en op visueel gebied heb ik ook niks aan te merken op de film. Maar, ja, er is een maar, ik vond hem gewoonweg niet zo grappig. Beetje zouteloos zelfs. Voor mij was het een typisch geval waar de leukste dingen in de trailer zijn gestopt en verder weinig verrassingen bovenuit springen. De sfeer wisselt voor mij ook te erg, van vrolijk naar bedrukt, en het leek geen vaste rode draad aan te kunnen houden. Neem bijvoorbeeld de zang en dans scènes, voor een keer wel leuk, maar vaker gaat het onnodig ophouden en vertraagt het de boel. De voorspelbaarheid, tsja, daar kan ik moeilijk over gaan klagen want dat is iets wat je op voorhand al kon raden, dat het niet mindblowing vernieuwend zou zijn.

Nee, helaas was dit niets voor mij, te tam en te kinderlijk. Jammer.

avatar van FillumGek
Deze jongen van uiterste heeft, na het zien van talloze horrors, maar weer eens een kindvriendelijk animatiefilmpje opgezet. Inmiddels zijn zo'n beetje alle denkbare dieren al omgetoverd tot een vertroetelende tekening en ook na het zien van Rio zullen verschillende moeders hun koters meenemen naar de dierenwinkel om ook zo'n mooie blauwe papegaai in huis te nemen. Dus ik kan niet wachten!

Blu is namelijk cool. Hij poetst zijn tanden, leest de krant, drinkt koffie en kan langs trapleuningen omlaag glijden. Maar één ding kan hij niet... en dat is vliegen! Jawel, het eerste dikke cliché dient zich aan. De held in het verhaal heeft altijd één mankement die aan het einde wordt overwonnen zodat het karakter zich heeft ontwikkeld. Want als je echt iets wil, dan kom je er wel. Laat dat een wijze les zijn, kinders. Het komt niet als een donderslag bij heldere hemel dat Rio van het ene cliché in het andere valt. Uiteraard wordt Blu lastig gevallen door een kwaadaardige kaketoe en ziet zijn chick Jewel hem in het begin helemaal niet zitten. Maar of het goed komt tussen hun twee ga ik natuurlijk niet verklappen, jongens en meisjes.

Visueel heeft de film alles mee. Het is vaak genieten geblazen van de kleurrijke vogels en tropische locaties. De hippe muziek wordt goed ondersteunt door draaiende discoballen en chaotische beelden van dansend jungle-ongedierte. Het is dat ik tijdens het kijken in de box zat, anders had ik spontaan een dansje rond de kamer gedaan. Het is alleen jammer dat zo'n film nooit 80 minuten lang vrolijk kan zijn. Zo waren de stukken met de badguys behoorlijk duister en moest m'n moeder me regelmatig sussen omdat alle kleurtjes verdwenen waren.

De personages Blu en Jewel zijn geslaagd, andere leuke toevoegingen waren de kwijlende hond en Nigel die een heerlijk geschifte lach heeft. Waar ik me aan ergerde was de stem van Blu, die werd ingesproken door Eisenberg. Elke keer als hij zijn snavel lostrok zag ik weer voor me hoe die kroeskop zijn Facebook-account aan het updaten was. Helaas blijkt ook de humor van een wel erg kinderlijk niveau te zijn. Bij iedere slapstick scene hoorde ik de schaterlach van de Teletubbie-zon in mijn hoofd. Misschien word ik dan toch te oud voor deze ongein...

Of misschien niet. Ice Age en recent nog Tangled konden me namelijk wel bekoren. Zolang de personages maar grappig zijn en er genoeg humor inzit ben ik tevreden. Rio is zeer onderhoudend, maar staat desondanks op de automatische piloot. Ik snap dat de doelgroep veel jonger is dan ik, dus ik geef hier gewoon een voldoende voor. Die kleine spruiten zullen zich hier wel mee vermaken.

avatar van RickZ
Kleurrijke animatiefilm met een vrij vlak standaard verhaaltje en soms is er wat te lachen. 3+

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Animatieberg.

Deze vrolijke animatiefilm uit de Blue Sky-stal moet het vooral hebben van de karakters en niet zo zeer het formuleverhaaltje. Eisenberg blijkt geknipt voor zijn rol en ook de andere bekende namen doen hun werk verder goed. Binnen de enorme berg aan animatiefilms heden ten dage verdient Rio ondanks alle clichés een voldoende.

Goed.

Gebeurt niet vaak dat ik een film uit moet zetten, maar na een uur kon ik er echt niet meer tegen. Hele matige film is dit zeg. Ik ben een groot animatie fan, d'r worden fantastische animatie films gemaakt de laatste tijd als Princess and the Frog of Tangled. Dat zijn films met een idee d'r achter, een boodschap met een mooi hart. Rio is stuurloos en heeft totaal geen boodschap.

Het mikt op slap vermaak met hele simpele / slechte humor die de complete film, voor mij, unwatchable maakt. Begon me dr aan te ergeren gewoon. Best jammer, want had hier meer van verwacht en heb ook het idee dat er meer uit valt te halen. Best een goed idee, de wereld van exotische vogels. Al die maffe exotische beesten die daar zijn valt zeker wel wat leuks van te maken.

avatar van SaNDuTjE
Flinke tegenvaller deze Rio, ondanks de vele positieve geluiden.

Vooral het gebrek aan detail is wat mij tegen is gevallen. Na het zien van bijv. Rango mis je in deze film de explosie van kleuren en prachtige gedetailleerde vogels waar deze uitermate geschikt voor is. Het oog wat te kinderlijk en simpel allemaal waardoor het mij nergens heeft weten te imponeren. Gelet op de vele liedjes, dansjes en simpele grappen lijkt men kinderen als enige doelgroep gesteld te hebben en dat merk je aan alles.

Leuk voor (jonge) kinderen maar verder dan simpel en flauw kom ik niet.

avatar van DiKKe_OsCaR
"Van de makers van Ice Age". Daar kwam het niet bij in de buurt. Maar desalniettemin weer een vermakelijke animatiefilm.

'Rio' is een vrolijke, kleurrijke film maar heeft net als een vogel die niet kan vliegen, vrij weinig te bieden.
Het grootste probleem zijn de twee hoofdrolspelers. Ondanks een goede casting van Jesse Eisenberg als Blu is het personage zelf hoogstens irritant. Zijn wederhelft in Jewel is ook niet echt te genieten. Voor geen enkele seconde voel je chemie tussen de personages of interesseert het je of ze los van elkaar komen of verliefd worden. Het is alsof 'The Lion King's' Zazoo een eigen film heeft gekregen.
Ook de liedjes in de film voelen overbodig en passen er niet of nauwelijks in. Kan iemand me vertellen waarom Nigel op dat moment zijn geschiedenis ging vertellen? Was alleen dienend voor het verhaal lijkt me zo.
Gelukkig heeft de film genoeg toffe bijpersonages. Luiz is geweldig en de aapjes zijn ook leuk. De combinatie van George Lopez, Will.I.Am en Jamie Foxx is ook niet verkeerd.
Een vermakelijke film is 'Rio' wel. Er gebeuren genoeg leuke dingen en ondanks het voorspelbare plot verveel je je nauwelijks. De humor is op sommige momenten prima.
'Rio' is als een vogel die voorbij vliegt. Leuk en mooi om even naar te kijken maar te simpel om te onthouden.

avatar van martijn011
Grote tegenvaller!

Had gedurende het kijken geen moment het idee naar een leuke animatiefilm te kijken, iets wat ik bijvoorbeeld bij 'Despicable Me' of 'Ratatouille' zeker had.
Vond het wel heel kinderachtig allemaal en de grappen kwamen lang niet allemaal over.

De stemmetjes vond ik niet denderend, Eisenberg eerlijk gezegd irritant.
Het positieve aan de film is zeker het kleurenpalet wat getoond wordt. Maar meer heeft de film echt niet te bieden..
Jammer, echt zeer matig..

avatar van ibendb
Onze allereerste film op de Blu-ray.
Rio heeft echt alles wat een animatiefilm moet hebben: Humor, een feelgood-sfeer, avontuur en (vele) hilarische bijrolletjes. Het verhaal is lichtjes en er gebeurt niet bijster veel in de film, maar door de humor en de aanstekende liedjes verveelt het geen seconde. De animatie is ook fantastisch (zeker in BLU(!)-Ray). Jamie Foxx en Will.I.Am vind ik zeer goed passen bij hun personage. Anne Hathaway is leuk om naar te kijken, en om naar te luisteren. Zij deed het erg goed als Jewel. Éen van de beste animatiefilms van 2011. 3.5*

avatar van Banjo
Ik vond m helemaal niet leuk! het is wel mooi gemaakt en het geeft je ook wel een vakantie gevoel.
Maar dat is ook alles geef mij maar Rango die vond ik spannender en veel leuker.

2 sterren

avatar van LOTR-lover
Prima animatiefilm met prachtige kleuren, vertederende beestjes (ondanks het feit dat ik vogels totaal niet schattig vind) en uiteraard een flinterdun verhaaltje maar dat maakt niet zo heel veel uit. Er zit genoeg moois in, zowel voor kids als voor volwassenen. De liedjes zijn prima in orde, grappen zijn over het algemeen aardig geslaagd en daar draait het toch vooral om.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je houdt van samba valt het nogal mee. Verder is alles vrij standaard met een clichéverhaal en niet bepaald origineel. De kwaliteit is er wel, maar wat ben je daar mee als de film niet helemaal boeit. Ook vervalt men hier weer in typische figuren als de domme hulpjes, het stuntelige vriendje en weeral de aapjes. Sinds Madagascar kan ik ze echt niet meer zien. Na de knaagdierenrage is het nu weer mode om overal een zogezegd schattig aapje in te stoppen.

De animatie is een keer leuk om te zien, maar ik betwijfel zelfs of het drukke gedoe überhaupt bij kinderen zou aanslaan. Geen verplichte kost.

avatar van K. V.
'k vond het nog een leuke animatiefilm. Een erg kleurrijke film met mooie beelden van Rio de Janeiro. Hij bevatte ook redelijk wat humor. Het verhaal verveelde niet en duurde ook niet te lang.
De openingsscène was redelijk indrukwekkend, maar anders zaten er niet direct memorabele scènes in.
De film bevat redelijk wat liedjes en het een is wat beter geslaagd dan het ander.
Zeker geen slechte animatiefilm, maar hij mist toch iets dat hem een topper maakt.

avatar van Vinokourov
Lekker kleurrijk met al die vogels en het zomerse sfeertje slaat ook nog wel aan. De avontuurlijke verhaallijn rond Blu, de vogel die maar niet kan vliegen, gaat nog wel. Niet dat ik stijl achterover sloeg van de originaliteit, maar de verschillende dieren die de revue passeerden, waren nog allerlaardigst om te zien! De menselijke verhaallijn is te cliché voor woorden helaas. Al met al een krappe voldoende dus.

avatar van Marlyvk
Geweldige film! Een van de zeldzame films waar ik wat beleving en muziek betreft helemaal in de film op ging.

Verhaallijn is natuurlijk redelijk voorspelbaar, maar dat mag ook wel bij een animatiefilm. Het verhaal zakt nergens in en blijft op een goed tempo vooruit gaan.

De grappen zijn goed begrijpbaar voor kinderen, maar ook voor volwassenen vermakelijk. Het moet natuurlijk wel bij je eigen gevoel van humor passen.

Verder heeft de film geen onderliggende wijze les of boodschap. Behalve dan misschien dat alles kan als je in jezelf gelooft. En wellicht is de film ook bedoeld om kinderen te leren respect voor natuur en het leven te hebben.

Verder fantastische muziek waar ik ook zonder film heerlijk van kan genieten. Het maakt de film tot een heerlijke feel good movie!

avatar van Decec
Een leuke animatiefilm...
Mooi verhaal...
Perfect leuk gemaakt voor de vogeltjes...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Zeer perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Echt een vrolijk muziek... dit is musical...
Heerlijk romantisch...
Zeker een moeite waard...

Goeie film waarin een huisdier-papegaai terug gaat naar Rio. De zoveelste animatiefilm waarin dieren kunnen praten, maar een geslaagde en vermakelijke. En in tegenstelling tot de pratende dieren, is de locatie wel origineel (Rio de Janeiro, inclusief de sloppenwijken). Mooie en kleurrijke animaties, vol actie en ook de liedjes tussendoor zijn prima.

avatar van The One Ring
Precies zoals ik verwacht had. Niet verwonderlijk, want Blue Sky speelt het altijd nog veiliger dan iedereen, Dreamworks incluis. Bij Ice Age werd dit nog gecompenseerd door aansprekende personages. Niet dat de figuren uit Rio vervelend zijn, maar echt opvallend zijn ze ook niet. Hetzelfde geldt voor het verhaal, dat werkelijk geen enkele verrassing bevat. Ook de grappen voelen uitgekauwd aan. Het enige dat Rio red van de ondergang zijn de felle kleuren en het aangenaam zomerse sfeer die er voor zorgen dat het toch allemaal lekker wegkijkt, zelfs al is dit waarschijnlijk de CGI-animatiefilm die tot nu toe waarschijnlijk het makkelijkst te vergeten valt van allemaal. Bij Blue Sky mogen ze wel iets meer op zoek naar een eigen smoel.

avatar van Gon1234
ondanks de orignele setting vond ik de film toch niet zo origneel als dat ik gehoopt had.
Het verhaal zit vol cliche's waardoor de spanning ontbreekt op momenten wanneer het verhaal spanend hoort te zijn. Daar in tegen vind ik de personages erg leuk, en is het beeldend een erg leuke film om te zien! De animaties zijn namelijk mooi gemaakt, er is veel afwisseling in omgeving en er wordt veel gebruik gemaakt van kleur.
3,5ster (6,8)

avatar van Jawaddedadde
Vond deze eigenlijk tegenvallen.

Ik kan er niet juist de vinger opleggen wat me tegen de borst stuitte, maar vond er maar weinig aan. Toch maar een poging. Om te beginnen vond ik de stem van Eissenberg niet echt geschikt voor deze papegaai. Verder weer een hoop onzinnig gedans en gezang. En tot slot een te grote voorspelbaarheid en te veel clichés.

Ongetwijfeld leuk voor de jongere kijkers, niet voor mij.