To Die For (1995)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Gus Van Sant
met Nicole Kidman, Matt Dillon en Joaquin Phoenix

Burgertrutje Suzanne Stone en de geëmigreerde Italiaan Larry Maretto ontmoeten elkaar tijdens een concert. Het lijkt liefde op het eerste gezicht en het paar besluit te huwen. Snel komen er conflicten als gevolg van uiteenlopende doelen. Larry wil werken in het familierestaurant en een simpel gezinsleven uitbouwen. Suzanne droomt van een carrière als televisiepresentatrice. Wanneer haar droom een obsessie wordt, komt hun relatie in gevaar. En dat is nog zachtjes uitgedrukt.

avatar van nognooit
Een laag gemiddelde en op zich begrijp ik dat.
Visueel en audioeel is deze film wat karig. Danny Elfman doet zijn gebruikelijke kunstje en hij word afgewisseld met wat typerende metal muziek. Niet onaardig, daar niet van, maar bijzonder is het zeer zeker niet naar mijn mening.

De reden waarom ik deze film toch hoger geef dan het gemiddelde, hoewel krap, is dat de film goed weg kijkt. Er zit een fijne afwisseling tussen de interviews en het verhaal, ook word er hier en daar een sprong in de tijd gemaakt. Het wist mij geboeid te houden. Ook is het acteerwerk goed. Met name Phoenix doet het erg goed.
Het verhaal is ook goed uitgevoerd, hoewel het einde misschien iets te zwarte comedy is, terwijl merendeel van de film vrij naturel op mij over kwam.
Daarnaast maakte het einde ook niet echt indruk en vond ik de toevoeging van het schaatsende (schoon)zusje vrij weinig toevoegen aan het einde of het geheel, behalve dat de zus misschien enigzins opgelucht was dat haar broer gewroken was.

snodaap
Het is Gus Van Sant weliswaar maar als Oliver Stone in de aftiteling had geprijkt had ik het ook geloofd. Het Natural Born Killers sfeertje drijft ergens onder de oppervlakte. (net als Nicole Kidman op het eind, en dat symboliseert volgens mij haar tv personage: achter glas)
Het heeft ook een amicaal ons kent ons Twin Peaks sfeertje van een klein gehucht ergens in Amerika wat tot de verbeelding moet spreken. Gus van Sant houdt overigens sowieso erg het midden tussen Oliver Stone en David Lynch wat zijn repertoire betreft. Houwe zo!
Nicole Kidman, bloedmooi maar ijskonijnig bij uitstek is voor haar personage een goede typecast geweest. Het mens gaat zichtbaar over lijken om hoger op te komen (voor sommigen misschien een analogie die ook geldt in Hollywood). Mat Dillon is altijd goed, Phoenix idem dito.
Echte zaterdagavond film.

avatar van sinterklaas
Had deze nog wat oudere Guus van Sant al meer dan anderhalf jaar op de plank liggen en van de week eindelijk maar eens bekeken. En hij was weer helemaal gelukt. Dit was gewoon een hele goede film alweer van hem met een indrukwekkend maar ook erg gemeen plot. Al moest ik wel een klein beetje aan The Last Seduction denken, maar hier is het nog subtieler en dan wel weer van een nog lagere graad, maar of het dat minder meedogenloos maakt. De film begint nog vrij onschuldig met een doodnormale Suzanne Stone, die overgens schitterend is neergezet door Nicole Kidman, die op tv voor allerlij soorten campagnes werkt en der heel erg der plezier in heeft. Ze leeft gelukkig met der Italiaans afkomstige man (Matt Dillon) en werkt nog vaak over. De campagnes die Stone maakt zijn erg leuk en ook de dingen eromheen en de obsessies en de montage ogen soms wel een beetje komisch. Maar die pret is er algauw vanaf waneer Stone verleid word door jonge oversekste jongens en dat Stone ermee vreemdgaat en vervolgens een roddel/valse beschuldiging over der man verteld wat dus heel erg fout afloopt. Het ergste is dan nog dat Stone er gewoon om zit te grijnzen en dat de rest, behalve zij, met de brokken zit.

Verder was ik ook erg verrast dat Wayne Knight hier een rolletje in kreeg. Die kennen we nog wel als die dikke Dennis Nedry uit Jurassic Park. Oh wat zette hij toch weer een leuke rol neer hier als studiomanager die dom overkomt maar ondertussen best slim was. Het einde is ook heel goed.

Aangenaam verrast door dit werkje van Sant.

avatar van Sergio Leone
Apart.

Maar dat is positief noch negatief. Ik begin mij sowieso af te vragen of dergelijke satires wel voor mij zijn weggelegd. Ze willen scherp, subtiel, verfijnd en wat nog allemaal zijn, maar vaak vind ik het gewoon niet goed genoeg. To Die For is daar het perfecte voorbeeld van.

Ook hier ligt dat niet aan de cast, want die zet typetjes neer zoals ik dat verwacht had. Nicole Kidman en Matt Dillon zijn gewoon oké; danstalent Joaquin Phoenix, Casey Affleck en dat voor het ongeluk geboren tienermeisje steken er bovenuit.

De docustijl die Gus Van Sant hier hanteert is vrij gematigd; de vertelstijl daarentegen spreekt mij niet aan. Vooral het 'nu' lijkt enkel het tempo eruit te halen.

Beetje flauw.

Van Sant's commerciëlere films zijn geen totale ramp, maar erg boeiend is het toch allemaal niet. Het luchtige toontje redt deze film van een complete ondergang, maar veel meer dan een gewoon verhaaltje met een flinterdun laagje zwarte humor is het niet.

De vertelstructuur valt het meest op en zorgt ervoor dat het nergens echt saai of vervelend wordt. Acteerwerk is redelijk matig. Kidman is niet al te best in haar rol, Dillon nogal goedkoop. 't Is dat Phoenix hier best te pruimen is, vroeger toch een aardige acteur.

Duurt iets te lang en het verloop is redelijk cliché. Eigenlijk gezien vanwege de rol van Cronenberg, maar dat bleek niet meer dan een korte cameo te zijn, dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Leuk voor een saaie zondagmiddag misschien, maar niet meer dan dat.

avatar van SanderPuntCom
Bekeken dankzij de geweldige cast

Had er veel meer van verwacht. Het grote probleem bij deze To Die For is dat hij, hoewel de film goed in elkaar zit, o zo voorspelbaar is. Ik wachtte op de hand van Van Sant, die de film een geniale touch zou geven, maar die kwam niet.

Phoenix is uiteindelijk het grootste pluspunt van de film, hij zet een geweldige rol neer en is dan ook het interessantste personage. Ik zie dit echt als de minste Van Sant, en het begin van een commerciële/mindere periode die hem niet ligt.

Goeie film waarin een vrouw droomt van een carrière als tv-presentatrice en hier ook alles voor over heeft. Het verloop van de film is wat voorspelbaar. Een lekkere sarcastische toon en ook de manier waarop het verhaal verteld wordt (met o.a. de interviewfragmenten) maken het een fris en onderhoudend geheel. Nicole Kidman weet haar rol perfect neer te zetten en ook de rest van de cast stelt niet teleur.

avatar van 93.9
Aardige film met een goed spelende Nicole. Ze zag er ook lekker uit!

avatar van Filmkriebel
Een satire op het mediageile Amerika vermomd als een misdaadkomedie. Typische Van Sant, met een aparte vertelstijl via interviews en flashbacks. Kidman speelt een manipulerende bitch die met drie naieve tieners een vuil plannetje bekokstooft. Dillon speelt hier niet meer de bad boy zoals hij vroeger deed (Rumble Fish, Outsiders) maar is een echte conventionele pantoffelheld. De film valt ook sterk op door zijn cast, met een jonge Joaquin Phoenix en Casey Affleck in vroege rollen. Verrast ook door de verschijning van David Cronenberg in een cameo. Maar het is toch Nicole Kidman, hier op haar sexiest, die de show steelt, hoewel ze een personage vertolkt waar je snel een hekel aan hebt. Moeilijk te beoordelen deze film maar een 3 lijkt me meer dan genoeg.

avatar van stefan dias
Nog eens per toeval herbeken (Sundance).
Opvallend toch wel hoe fris en leuk dit verhaal verteld wordt met fantastische vertolkingen van de volledige cast. Kidman is echt hilarisch goed en Phoenix is ook aandoenlijk goed. Topacteur.