Hudson Hawk (1991)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Lehmann
met Bruce Willis, Andie MacDowell en Danny Aiello

Leonardo da Vinci wist in de tijd dat hij voor de Hertog van Milaan werkte het geheim van de alchemie te ontsluieren. Het kristallen-stelsel dat hij hiervoor gebruikte heeft hij verstopt in drie van zijn uitvindingen. Vijfhonderd jaar later komt Eddie, Hudson Hawk, uit de gevangenis en hij wordt gelijk onder druk gezet om het Sforza paard te stelen. Maar hij weet alleen niet dat zijn opdrachtgevers alleen de kristal die er in zit willen hebben.

avatar van PEN15
Dit is geen beste film, ik weet nog dat ik in de bioscoop zo ontzettend spijt dat ik hier een kaartje voor had gekocht. De film is een grote "zie mij eens geweldig leuk zijn"show van een zeer irritante Bruce Willis. Niet te harden zo ongelooflijk flauw en irritant. Rijp voor de stort.

Ik leef met je mee. Ook ik zag Hudson Hawk toen die net nieuw was en moest 'm zien omdat het met Da Vinci te maken had (en met Bruce Willis als hoofdrolspeler hielp ook mee, hij was in die tijd de aanstormende acteur waar de wereld naar moest uitkijken). Sommige kinderen raken geboeid door dinosaurussen, mij fascineerde Leonardo Da Vinci, mijns inziens het grootste genie dat ooit heeft geleefd. Ik had altijd het idee gehad dat een van Da Vinci's grootste projecten Aerodynamica de ornithopter was mislukt, even terzijde. Deze film heb ik bijna zes lustrums geleden voor het eerst en laatst gezien en het enige wat ik me nog kon herinneren is dat Bruce Willis iets over Nintendo zei. Dat vat mijn kijkervaring van toen prima samen, want het ging allemaal geheel langs me heen. 28 jaar later is mijn oordeel zelfs nog harder, ik vind dit echt geen enkel moment boeien. Dat zingen vind ik eigenlijk het domste van de hele film, als dat zo leuk wordt gevonden dan is het duidelijk dat ik hier totaal niets mee kan. Misschien dat ik nog een halfje meer kwijt kan aan de prachtige shots, de beelden zagen er grotendeels mooi uit. Toen ik in die tijd achteraf de recensies las waarin het als flop werd beschouwd, kon ik het niet helemaal geloven, maar nu wel natuurlijk!

De hier veelbesproken Minerva Mayflower deed me denken aan dr. Frank-N-Furter van Rocky Horror, zo bewoog Tim Curry zijn lippen ook. Misschien een verborgen referentie.

In gedachten was deze film in 1991 een stuk beter dan deze in 2019 blijkt te zijn.... Over-the-top, slecht geacteerd, een waardeloos verhaal, nooit spannend of boeiend. Destijds bleek dat ook al de recensie-teneur te zijn, blijkt nu. En terecht.

avatar van driekes9
Snap de lage rating niet. Komedie blijft natuurlijk wel heel persoonlijk, maar voor mij is deze echt top. Heel vaak herbekeken.

Matige film over een net uit de gevangenis ontslagen meesterdief die meteen een nieuwe opdrach krijgt. Het verhaal doet soms wat rommelig aan en de combinatie actie en komedie werkt hier niet helemaal. Een paar aardige actie-scenes en hier en daar wel vermakelijk (wat voornamelijk aan Bruce Willis ligt).

avatar van elhopper
``My Pension!''

Even een lans breken voor deze film! Ik kom zingend de trap op na het zien van de film hudson hawk.
Vanmorgen uit ellende aangezet tijdens werktijd om mezelf op te vrolijken en dat is gelukt.

Ja! het is een comedy wat eigenlijk een humor film is, vroeger was een humor film alá hot shots: comedy voorbij met enkel slappe klets.

Nu zit er een hoop slappe klets in deze film, het moet je ding zijn.

Een heerlijke 90ies vibe, die me meteen doet terugverlangen naar de tijd dat ik deze film voor het eerst zag: dat van die sprinklers in die limo vond ik toen twijfelachtig maar mogelijk, go figure! Ik vind dat de vaart er best in gehouden wordt en het allemaal lekker over de top is maar kleurrijk, zeer goed te kijken en lekker luchtig, en natuurlijk bruce willis is de man die je wil zijn, zeker met een andy mcdowell aan zn arm. Het laatste shot als hij zn koffie achterover slaat, geeft de sfeer van de film mee: Goud voor de lief hebber

avatar van Glacius
Moeilijk te beoordelen. Het plot is stront van de bovenste plank, dat sowieso. De eerste 20 min ofzo waren luchtig op een fijne 90's wijze (behalve dat saaie zinloze beginstuk met Da Vinci), maar daarna ging het onverwachts volledig over-the-top (met name vanaf de ambulance scene). Niet dat ik het toen nergens meer grappig vond, maar het was wel een erg vreemde omslag. Sommige stukken waren dan wel weer leuk. Soms leek het alsof de acteurs gewoon aan het ouwehoeren waren en dat het allemaal ter plekke verzonnen werd. Gewoon lekker gek doen, en dat had zo nu en dan wel z'n charme. Ook de chemie tussen Willis en Aiello vond ik wel 'catchy'. Toch is 't als geheel niet heel memorabel en dat komt vooral door de verwarrende, oninteressante plotontwikkeling die er plaatsvinden. Vermakelijk bij vlagen, niet zo slecht als dat destijds beweerd werd, maar verre van goed.