Fair Game (2010)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Drama / Thriller

geregisseerd door Doug Liman
met Sean Penn, Naomi Watts en Bruce McGill

Joseph Wilson (Sean Penn) wordt door de CIA naar Irak gestuurd met de opdracht een rapport te maken van mogelijk aanwezige massavernietigingswapens. Wilson vindt hiervan helemaal niets terug in Irak, publiceert zijn rapport in de New York Times en schrijft dat hij de inval van de Verenigde Staten in Irak onrechtmatig vindt. Hierdoor komt de identiteit van zijn vrouw, Valerie Plame (Naomi Watts), een CIA agente, op straat te liggen.

avatar van Aapje81
Goed geacteerde en relevante film waarbij vooral het laatste half uur veel indruk maakt. Helaas kwam de film wat traag op gang maar toch is dit zeker een aanrader al was het maar vanwege het dubieuze thema.

Sean Penn en Naomi Watts zijn beide indrukwekkend.

Goed.

avatar van Jawaddedadde
Puike politieke/spionage-thriller.

Hou wel van dit soort cover-up films en kennelijk is dit ook gebaseerd op waargebeurde feiten. Blijkt maar weer eens wat voor leugenaars de Amerikaanse en Britse regeringen zijn en dat de oorlog in Irak op niets gestoeld was. Saddam was zeker een bedreiging voor zijn eigen volk, maar niet voor de rest van de wereld.

Watts en Penn zijn gevestigde waarden en ook hier bewijzen ze hun kunde. Griezelig trouwens hoe goed Watts op de echte Valerie Plame lijkt (ook een knappe dame trouwens).

Erg goed.

avatar van hoffhaan
Op zich een redelijke film en gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Dat maakt het enigszins het aanzien waard. Sean Penn zet zoals altijd een goed karakter neer. Vond Naomi wat vlak spelen. Miste de actie en spanning, wat naar mijn mening wel mogelijk was geweest in deze film. Er had meer uitgehaald kunnen worden. Geen topper maar voor een zondagmiddag het kijken waard. 2.5

avatar van Awake78
Naomi Watts doet haar naam weer eer aan als de beste actrice van Hollywood. Sean Penn ook weer eens goed. Leuk ook om deze 2 weer eens samen te zien na '21 Grams'.

Watts draagt de film en wordt door haar het bekijken waard. Is verder zeker geen slechte film, maar raakt af en toe de kijker volledig kwijt in allerlei ingewikkelde (com)plotjes en schermutselingen.

Had er helaas iets meer van verwacht, maar het verhaal op zich is wel interessant natuurlijk.

2* voor de film, 1,5* weet Naomi Watts er nog extra van te maken.

Opzicht best een boeiende en ook wel interessante film. Het politie getinte verhaal (met als thema "waarheid") zat goed in elkaar en werd naar een hoger niveau getild door het uitstekende acteerwerk van Sean Penn en vooral Naomi Watts. Het verhaal liet mooi zien wat de gevolgen kunnen zijn als je de regering dwars ligt terwijl je het toch bij het rechte eind hebt. De aftiteling met de echte Valerie Plame was overigens ook zeer interessant.

avatar van missl
Verhaal is wel interessant maar word niet goed gebracht waardoor het een zit is om door te komen. goede aftiteling wat de film wel wat extra 'karakter' geeft.

avatar van cor1946
saaie film, niks voor Penn en Naomi. Het bekende verhaal over Saddam. Zulke films boeien mij niet.

Saaie film over een gegeven wat al bekend is. Vond Penn en Wattts verkeerde keuze als hoofdrolspelers. Gaaaap.

avatar van mr_erp
Best spannende en boeiende film.
Maar verder ben ik het totaal niet eens met een aantal reacties van mensen voor mij. Ik vond de plotselinge overgang naar de 'echte' Valerie Plame helemaal op het eind heel abrupt en heel erg slecht. Ik vond dit echt heel storend! Ze hadden gewoon de film fatsoenlijk moeten afronden in plaats van er een stuk docu in te knallen. Vond de film eigenlijk heel sterk tot het eind maar hierdoor weten ze de stemming van mij te veranderen waardoor ik in één keer veel negatiever tegenover de film sta. Eigenlijk weet de regisseur met deze keuze in 1 minuut de beoordeling van mij voor deze film te verpesten. Naar mijn inzien echt een grote flater en ik snap niet dat een regisseur zoiets doet.
En dan zal ik afsluiten met het gevoel dat bij mij achterbleef na het zien van deze film: jammer....

avatar van m1701
Op zich een best aardige film.
Al vond het ik allemaal wat rommelig en verwarrend.... heb mn
gedachten er ook niet helemaal kunnen houden hierdoor.
Jammer want leek me een aardige film.... ook acteerwerk was best goed.

Goeie film waarin de identiteit van een CIA-agente op straat komt te liggen omdat haar man een stuk in de krant heeft geschreven over massavernietigingswapens. De film speelt zich af in de nadagen van 9/11 en is gebaseerd op ware feiten. Een redelijk ingewikkeld plot dat, afgezien van het begin, goed te volgen is. Een politieke spionagethriller op macro- en vooral op microniveau (vooral de combinatie van die twee werkt hier niet altijd even goed).

avatar van flaphead
Een film waarvan het 2e deel sterker is als het 1e is ook wel weer eens wat anders. Vanaf het moment dat Valerie 'ontmaskerd' wordt, wordt het interessanter, mede omdat dit al bekend is gemaakt in de synopsis (maar voor de zekerheid even tussen spoilertags). Hoewel het einde wat mij betreft wel te patriotisch was. Sterk acteerwerk en een boeiend onderwerp, waarvan op het einde ook nog eens blijkt dat het waargebeurd is. Toch vergeet de film me helemaal mee te trekken, maar ik kan me vinger niet goed leggen waarom dat was. Misschien was dit het soort prent wat nog best langer had mogen duren voor meer verdieping.
Al met al zeker het kijken waard.

avatar van knusse stoel
Prima film en dat had ik ook niet anders verwacht want Sean Penn speelt in een van de hoofdrollen, zo niet de hoofdrol. Het verhaal is ook uitstekend en de acteurs trokken ons goed het verhaal in. Misschien heeft "Flaphead" beneden wel het gelijk aan zijn kant met de opmerking dat de film langer had gemoeten om iets meer de diepte in te kunnen gaan. We zullen het nooit weten.
Zoals gezegd: "Prima film"!

avatar van sean-penn
Ben geen neuroot om mezelf 4 sterren te geven, neen tegendeel is waar! Ik lifte mee met het niveau van mijn tegenspeelster. Naomi Watts wat een klasse toont ze toch.

Verbaasd me dat dit op waarheid berust en nochthans niemand is aangeklaagd. George double u Bush en z'n boevenkabinet hadden toch op z'n minst worden gehoord door een commissie van 'wijze' mannen waarop zij met een rapport kunnen komen waarop zij concluderen dat er geen onrechtmatige dingen zijn gebeurd en als het wel was gebeurd dan zonder medeweten van de commander in chief. Dat laatste klinkt heel aannemelijk want zeg nou zelf, zie je Bush eerder met z'n neus in een dik dossier of met een pakje chips voor de tv baseball ( naah das nog te moeilijk ) ik bedoel basketbal te kijken !

Film maken was een feest maar nogmaals verdienste is voor Naomi Watts, zij draagt de film en ik huppel een beetje achter haar aan ( mooi achterwerk heeft ze trouwens )

avatar van Noodless
Awake78 schreef :

Mee eens. Naomi Watts weet gelukkig mijn aandacht vast te houden, wat je niet kan zeggen van heel dat politiek gedoe dat me niet wist te boeien. Matige film. 5/10

Blank ingegaan.

En dan is het best een rare film om te volgen. Begint als een spionage thriller, keert zich langzaam binnenstebuiten tot een politieke thriller en eindigt als familiedrama. Van missies in Irak tot geschuifel in het Witte Huis, tot het botert niet meer met mijn vent ... er passeert nogal wat in deze film.

Het is redelijk droge materie, droog gebracht. Dat werkt doorgaans wel in dit soort films. Het is vaak gewoon beter als het niet zo dik aangezet wordt. Het eerste deel van de film is dan ook niet slecht. Maar daarna begint het toch al snel af te dwalen. Met name de té overdreven en makkelijke kritiek op Amerika (dat taxi ritje is pijnlijk) gaat snel vervelen, maar het meeste moeite had ik toch met de personages zelf.

De ruzie en Penn's boze tirade zou één van de orgelpunten van deze film moeten zijn, maar moet ik nu echt geloven dat een gepensioneerde ambassadeur compleet verontwaardigd is wanneer het Witte Huis een leugen verteld. Was die man zó naief? En Watts net hetzelfde. Links laten liggen door de CIA, haar werk en contacten aan hun lot overgelaten ... hoe lang werkte ze daar al? De film liet uitschijnen dat het een goeie agente was, die zou toch moeten weten wat er met haar zou gebeuren moest alles de verkeerde kant opgaan. Ik wist ook pas op het einde dat het op waargebeurde feiten gebaseerd was (niet de achterliggende zaak, maar effectief de gebeurtenissen rond het gezin) en dan kan je er niet aan voorbij dat ze de twee personages allicht een lekkere frisse waxbeurt gegeven hebben in deze film. Dat af aan de boodschap en de geloofwaardigheid.

Jammer dus, had meer ingezeten. Nu is het een mengelmoes van teveel zaken en de uiteindelijke boodschap wordt wat ondergesneeuwd door een te gelikte, zwart/wit weergave van de feiten en personages. Eerste deel deed meer verhopen.