La Princesse de Montpensier (2010)

Alternatieve titel: The Princess of Montpensier

Frankrijk / Duitsland
Drama / Actie

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Mélanie Thierry, Gaspard Ulliel en Grégoire Leprince-Ringuet

Het verhaal over passie en het tragische lot van een prinses aan het Franse hof in 1562. Mademoiselle de Mézières was een rijke erfgename en we zien de liefde tussen haar en de Hertog de Guise. Tevens wordt beschreven hoe haar Koninkrijk onder druk stond van godsdienstoorlogen.

avatar van Darbie
Naar de roman van Madame de La Fayette ( Marie-Madeleine Pioche de La Vergne).
In 1662 in Parijs gepubliceerd onder het pseudoniem Segrais.

avatar van parcivalis
Nogal droog verfilmde middeleeuwse romance waar en passant nog even een bloedbruiloftje aan op wordt opgehangen (stelt niks voor). Andersom zou een betere film hebben opgeleverd maar ik denk dat daar geen budget voor was. Mélanie Thierry is fijn om naar te kijken maar echte chemie wil maar niet ontstaan. Acteurs praten alsof ze depressief zijn maar dialogen zijn de moeite waard. Aardige film voor wie van het genre houdt.

Liefdes-rivalen film tegen een historische achergrond van de strijd tussen katholieken en Hugenoten in de 16de eeuw in Frankrijk. Speelt zich grotendeels af in de Loirestreek en zoals de meeste films die dergelijk tijdperk weergeven is er aandacht besteed aan landschap, gevechtsscènes, decors en costumering maar in deze "La Princesse de Montpensier" gaat de grootste zorg ongetwijfeld naar het dialoogwerk, wat in dit geval soms wat gecompliceerd uitvalt. Film duurt ook behoorlijk lang. Een heel lekker beest is het dus niet.
Mélanie Thierry zit zeker gegoten in haar rol van beheerlijke prinses, terwijl daarnaast vooral Lambert Wilson het best in het plaatje past.
Kleine 3,5.