La Folie des Grandeurs (1971)

Alternatieve titels: Delusions of Grandeur | De Bedrieger Bedrogen

Frankrijk / Spanje / Italië / West-Duitsland

geregisseerd door Gérard Oury
met Louis de Funès, Yves Montand en Alice Sapritch

Een gierige minister wordt op last van de koningin van Spanje ontslagen. Om zich te wreken wil hij haar compromitteren met zijn naïeve knecht die in stilte verliefd op haar is.

Zeker niet de beste komedie van de beroemde Franse komediant Louis de Funès, maar slecht is hij zeker niet. Zowel het verhaal als de uitvoering zitten wel aardig in elkaar en er valt ook redelijk wat te lachen. De film is vanwege de duur misschien wel wat langdradig.

avatar van alexspyforever
Dit vind ik een van de leukste, misschien wel de beste Louis de Funes film. De wisselwerking tussen de kleine driftige De Funes als belastingontvanger en Montand als zijn hulpje is fantastisch. Ik vind de chemie tussen hen beter dan tussen De Funes en Bourvil. Het is me niet helemaal duidelijk in welke periode het zich afspeelt, maar dat het een paar honderd jaar geleden moet zijn, lijkt me wel duidelijk. Mooie kostuums, leuke personages, some wat stereotiep maar toch heel grappig. Het verhaal is niet hoogstaand maar dat stoort me bij deze film helemaal niet.

avatar van frolunda
Middelmatige Louis de Funès film die af en toe leuk maar voor een groot gedeelte ook erg flauw is.Dat ligt nog niet eens zo zeer aan De Funès,die het best goed goed doet of Montand die ook nog wel een redelijke prestatie levert maar wel aan het matige verhaal,ondermaatse grappen en de rest van acteurs die maar een vrij zouteloos geheel vormen.Had ook wel 20 minuten korter gekund.

avatar van Collins
Zwakke film waarin het langdradige verhaal de storende factor is.
De film heeft leuke momenten. Kluchtig en absurd. De Funès is leuk. Hij doet wat ie goed kan. Dwaas en driftig acteren. Leuke mimiek en stemmetjes. Heel grappig. Zeer geslaagd.
De film maakt echter een rommelige indruk met scenes die niet goed op elkaar aansluiten. En met scenes die niet goed afgerond of te lang gerekt zijn. Erg hak op de tak.
Slordige editing en slordige regie.
Duidelijk één van de mindere films met de Funès.